جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ایمان و عقل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
ارتباط عقل و دین در فارابی : حکمت معاصر
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
ایمان
,
نفس ناطقه
,
عقاید دینی
,
نبی
,
ایمان و عقل
,
قوه ناطقه
,
نبوت
,
تجرد نفس ناطقه
,
قرآن
,
وحی
,
وحی الهی
,
تاثیر ایمان بر عقل
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
ابونصر فارابی
,
مرتبه نفس ناطقه
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ایمان
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
رابطه عقل و دین در فارابی
,
تصرف در متخیله
,
سید حسین نصر
,
مقاله درباره فارابی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نقش عقل و کارکرد آن در مدعیات دینی بسیار حائز اهمیت است. رویکرد عقلگرایی در جهان اسلام بسیار متفاوت است. مشربهای مختلف فلسفی و کلامی و نزاعهای نظری در جهان همه ناشی از نقش عقل و فرایند عقلانیتاند. کندی، فارابی، بوعلیسینا، سهروردی، و ملاصدرا از بزرگترین فلاسفة مشرقزمیناند که رویکردهای مختلفی در ارتباط عقل و دین دارند. یکی از فیلسوفان مشهوری که در این زمینه درخشید فارابی است. فارابی در زمانی نظریات خود را عرضه کرد که دنیای اسلام درگیر نزاعها و مجادلات عقیدتی، فرقهای، کلامی، اختلافات سیاسی، و آشوبهای اجتماعی، بهخصوص جنگ بر سر قدرت و بهدستگرفتن قدرت، بود.<br /> جهان اسلام در آن موقع بهعلت فقدان اصالتهای دینی پریشان مانده بود و نیازمند این بود که برای رفع چالشهای موجود توجیهاتی علمی بیابد. در آن موقع بازار فلسفة یونانی گرم بود و دخالتدادن و التقاط اصول آن در تفکرات دینی میتوانست راهی برای دفع ابهامات و دودلیها و بنبستها باشد. لذا، میبینیم فارابی با استفاده از فلسفة یونانی و از طریق استدلال عقلی سعی دارد تا فهم بهتری از دین عرضه کند. او قوانین و اصول کلی اسلامی را، که متکی به وحیاند، متضمن سعادت در هر دو جهان میدانست و برای عقل انسان این توان را قائل بود که میتواند این قوانین و اصول کلی را بفهمد و تبیین عقلانی کند. به نظر او عقل ماهیتی جهانشمول دارد و قبول براهین آن، خصیصة مشترک و لایتغیر همة انسانهاست. فارابی بر آن است که آموزهها و تعلیمات دینی و فلسفی یکی است. هر دو از منشأ وحی و مفیض عقل فعالاند و به کمال و سعادت منتهی میشوند. لذا، فارابی بین تدین و تعقل تعارضی نمیبیند و برای عقل جایگاه ویژهای قائل است. بگذریم از مواردی که افراط در برخی نظریاتش مشهود است، ازجمله اینکه او فیلسوف را از نبی بالاتر میداند. او معتقد است فیلسوف با خواص سخن میگوید؛ روش او عقل است، ولی نبی از طریق تصرف در قوة متخیله و با خطابه مردم را اقناع و مجاب میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل انفسی بودن در اندیشه کی یر که گارد
نویسنده:
توماس هیوود
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, بهار و تابستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
ایمان و عقل
,
سورن کرکگور
,
سورن کی یر کگور
,
فریدریش هگل
,
فریدریش شلینگ
,
شلینگ (فیلسوف)
,
ایمان در مسیحیت
,
ایمان از نظر کی یرکگور
,
اندیشه های کی یرکگور
,
انفسی بودن حقیقت
,
آثار کی یر کگارد
,
تعلیقه غیر علمی نهایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت ایمان دینی از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمیدرضا عبدلی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ایمان و عقل
,
ایمان دینی
,
خدای دینی
,
ایمان مذهبی
,
قرآن
,
دلبستگی فرجامین
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
عقل و ایمان
,
علامه طباطبایی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
تیلیش
,
شک و یقین
,
تعریف ایمان
,
پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی)
,
پل تیلیش
,
احتمال((اعم از یقین، ظن، شک و وهم)، اصطلاح وابسته)
,
باور تمکن یافته در قلب
,
ایمان مصون از شک
,
فعل بودن ایمان
,
عینیت متعلق ایمان
,
آغاز ایمان
,
انجام ایمان
,
سنخ ایمان
,
سنخ باور
,
تکامل تام
,
منبع ایمان
,
دلبستگی معنوی
,
خدای عیسی (ع)
,
تثبیت نفس
,
امر نامتناهی
,
امر متناهی
,
کمال ایمان
,
باور دینی
,
مجید صادقی حسن آبادی
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از محوریترین عناصر ادیان،ایمان است؛به گونهای که نمیتوان نقش بنیادین آن را در شکلگیری باور دینی نادیده انگاشت.پرداختن به ماهیت ایمان و جایگاه آن در ادیان،از اصلیترین مباحث متکلمان ادیان بزرگ بهشمار میرود. این جستار در پی آن است که ماهیت ایمان دینی را از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ مورد بررسی قرار دهد.هر یک از این دو،فیلسوف و متکلمی است سرشناس و کارکشته در تحلیل اندیشهء دینی،با این تفاوت که یکی از عالم اسلام است و دیگری از عالم مسیحیت.علامه طباطبایی ایمان را باوری تمکن یافته در قلب میداند؛به گونهای که باعث مصونیت انسان از شک میشود؛ درحالیکه پل تیلیخ از ایمان به حالت دلبستگی نهایی تعبیر میکند و بنابراین در نظر علامه طباطبایی ایمان از سنخ«باور»متمکن در قلب خواهد بود و حال آن که پل تیلیخ آن را از سنخ«فعل»میداند.هر دو فیلسوف اذعان دارند که متعلق ایمان،امری عینی و خارجی است و بین ایمان و عقل تعارضی نیست.پل تیلیخ آغاز ایمان را یقینی و انجام آن را قرین با شک میداند،درحالیکه از نظر علامه طباطبایی،ایمان در مراحل ابتدایی همراه با شک بوده،اما در نهایت به یقین منجر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین برخی از مطالب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
عبدالله جوادی آملی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم حصولی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
معرفت دینی
,
ادیان ابراهیمی
,
روش اجتهاد
,
ایمان و عقل
,
دین
,
اعتبار عقل
,
عقل استدلالی
,
ادیان ابراهیمی
,
ادیان توحیدی
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
وحی الهی
,
عقل و دین
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
اجتهاد
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
دین پژوهی
,
علوم اسلامی (سایر)
,
هندسه معرفت دینی
,
اسلامی شدن علوم
,
معرفتشناسی دینی
,
تعارض عقل و نقل
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
دانش تجربی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
میزان بودن قرآن
,
میزان بودن حدیث
,
شهود وحیانی
,
حجیت دلیل نقلی
,
منبع معرفت دینی
,
ملاصدرا شیرازی
,
معرفت شناسی دینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نسبت میان «عقل و ایمان» یا «علم و دین» موضوعی است که از گذشتههای دور ذهن اندیشهورزان را به خود مشغول داشته و دیدگاههای متنوع و مختلفی از سوی صاحبنظران در این باب ارائه شده است. یکی از نظریات مهم و بدیع در این باب، از آنِ حضرت استاد آیة الله جوادی آملی است که در کتاب منزلت عقل در هندسهٴ معرفت دینی بازتاب یافته است. پس از نشر این اثر، مقالهای با عنوان «جایگاه عقل و وحی در هندسهٴ معرفت بشری» در فصلنامهٴ معرفت فلسفی، شمارهٴ 24 منتشر گردید که در آن تأملات و پرسشهایی در خصوص این کتاب مطرح شده بود. مقالهٴ حاضر حاوی نکات و توضیحاتی ناظر به آن تأملات و پرسشها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقدهای جی. ال. مکی بر تجربه دینی و پاسخ آنها از منظر ریچارد سوئینبرن
نویسنده:
محیا رفیعی بندری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
باور عقلانی
,
مسیحیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مکاشفه
,
اثبات وجود خدا
,
پدیدارشناسی دین
,
گزاره های دینی
,
ایمان و عقل
,
پایه عقلانیت
,
اصل آسان باوری
,
اصل تصدیق
,
الهیات مسیحی
,
عقلانیت دینی
,
انواع تجربه دینی
,
دلالت تجربه دینی
,
بیماری روانی
,
انتقال تجربه دینی
,
حس مذهبی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
تجربه خداوند
,
عقل کانتی
,
جی. ال. مکی
,
تجربه دینی
,
محیا رفیعی بندری
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
0
چکیده :
تجربه دینی، رویداد مواجهه شخص تجربهگر با حقیقت غایی یا عالم ماورای طبیعی است. جی. ال. مکی، تجارب دینی را نه تجاربی الاهی، که توهّمات، خیالپردازیها و کارکردهای ضمیر ناخودآگاه اشخاص تجربهگر میداند. از اینرو، تجارب مذکور را به مثابه دلیلی بر وجود خدا، نامعتبر میداند. در مقابل، ریچارد سوئینبرن بر اساس «اصل آسانباوری»، که «اشیا در واقع همان گونهاند که به نظر میرسند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود»، و نیز «اصل گواهی»، که «در صورت عدم فریبخوردگی یا توهّم شاهدان، باید قول آنان را درباره تجربه مورد نظر پذیرفت»، با رد انتقادهای مکی، تجارب دینی را یک استدلال استقرایی معتبر بر اثبات وجود خدا میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترابط عقل و ایمان از دیدگاه غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، ملیحه محمودی بیات
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ایمان
,
اشاعره
,
انسان شناسی
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
ایمان و عقل
,
مقومات ایمان
,
معنای پراگماتیستی ایمان
,
شک
,
انتقادات غزالی به حکما
,
حقیقت ایمان
,
مساوقت علم و وجود
,
طور وراء عقل
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
جایگاه عقل در اسلام
,
تجرد عقل
,
فرا عقلی بودن وحی
,
اختلاف دین و عقل
,
ابزار سعادت انسان
,
تلازم عقل و شریعت
,
تاثیر ایمان بر عقل
,
اشعری گری غزالی
,
ایمان در حکمت متعالیه
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
امام الحرمین جوینی
,
آدام میتز
,
روح الله شاکری زواردهی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 691 تا 714
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقلانیت در فرهنگ و علوم اسلامی
نویسنده:
فاطمه علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع), زمستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
کلام شیعه
,
معرفت دینی
,
الاجتهاد
,
حجیت عقل
,
ایمان و عقل
,
ظاهرگرایی
,
تقدم نقل
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تعلیم حکمت (افعال انبیاء)
,
دین و فلسفه
,
فرهنگ اسلامی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
بداهت وجود خدا
,
فلسفه اسلامی
,
عقل(منطق)
,
علامه حلی
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
فخر رازی
,
محمد امین استرآبادی
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
علوم اسلامی (سایر)
,
مکتب تفکیک
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
مسائل عقلی کلام شیعه
,
میراث یونانی تمدن اسلامی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاههای مختلف ابوحامد غزالی درباره علم کلام
نویسنده:
فاطمه صادق زاده قمصری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان و عقل
,
علوم باطنی
,
تقلید
,
اعتقاد دینی
,
عقل(منطق)
,
13. علم کلام
,
فایده علم کلام
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
طبقه بندی علوم دینی
,
ایمان
,
علوم ظاهری
,
عوام و خواص
,
صحت ایمان مقلد
,
تحصیل سعادت
,
شرف علم بر عمل
,
علت پیدایش ایمان
,
ایمان عوام
,
فاطمه صادق زاده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی دوباره به قرینهگرایی (بررسی رابطه عقل و ایمان از دیدگاه کلیفورد همراه با تحلیل و بررسی قرینهگرایی) : سال 8، شماره 11 : فلسفه دین
نویسنده:
یحیی کبیر، میثم مولایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
ایمان
,
باور پایه
,
گزاره های دینی
,
الحاد
,
ایمان و عقل
,
توجیه باور دینی
,
وجود خدا
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
اخلاق باور
,
قرینهگرایی
,
کلیفورد
,
معقولیت باور
,
باور کاذب
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی
,
توجیه باور دینی
,
اثبات وجود خدا
,
عقل و دین
,
شکاکیت دینی
,
صدق گزارههای دینی
,
خدای مطلق
,
علامه حلی
,
اصل زودباوری
,
یحیی کبیر
,
اخلاق باور
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
ویلیام کینگدم کلیفورد
,
جی. ال. مکی
,
جان هیک
,
ملحدان
,
کلیفورد گیرتز
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
ایمان
,
باور مبنایی زمینه ای
,
ایمان ورزی
,
وظایف عقلانی
,
ملاک معقولیت
,
چیستی دلیل
,
قراین کافی
,
باور دینی
,
آنتونی فلو Antony Flew
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
مساله رابطه عقل و ایمان همواره به عنوان جدالی جدی و اساسی در تاریخ اندیشه رخ نموده است. این نزاع از عصر روشنگری به بعد با جدیت و محوریت بیشتری روبه رو شد و تا عصر حاضر، اهمیت خود را حفظ کرده است. از جمله پاسخ هایی که به حل این نزاع داده شده است، پاسخ قرینه گرایان است. به اعتقاد گروهی از ایشان، باورهای دینی که خاستگاه شان ایمان است، نامعقول اند و درنتیجه، ایمان ورزی امری خطاست.<br /> در میان نظریه پردازان معاصر اقبال زیادی به رویکرد قرینه گرایانه کلیفورد شده است. مقاله وی با عنوان «اخلاق باور» تاکنون و با گذشت زمان بسیاری از انتشار آن، همچنان دارای نفوذ در محافل فلسفی بوده و تا امروز دیدگاه های موافق و مخالف بسیاری را در این زمینه برانگیخته است. بنابراین، همراه با تشریح قرینه گرایی به تقریر کلیفوردی از این رویکرد خواهیم پرداخت. در این نوشتار می کوشیم تا پس از بررسی ماهیت باورهای دینی، انتقاد قرینه گرایی را بر این باورها طراحی کنیم و در پی آن، واکاوی و تحلیل اصل قرینه گرایی به اجزای سازنده آن، یعنی اصل معقولیت و اصل اخلاق باور، را مورد موشکافی قرار می دهیم. در این روند نقشه ای جامع از چگونگی نقد باورهای دینی از سوی قرینه گرایان منکر وجود خدا ارائه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی در رابطه با ایمان و معرفت فلسفی
نویسنده:
نعمت الله بدخشان، محمد مزیدی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ظن
,
ایمان
,
علم حصولی
,
عقل گرایی حداکثری
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ایمان و عقل
,
رویت قلبی خداوند
,
معرفت فلسفی
,
عقلگرایی
,
علم حضوری
,
راه کشف و شهود
,
شناخت فطری (معرفت شناسی)
,
قرآن
,
معرفت فطری
,
یقین منطقی
,
اختیاری بودن فعل ایمان
,
رویکرد عاطفی
,
عقل گرایی انتقادی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
عقلانیت دینی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
شیخ مفید
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
یقین
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
ملا احمد نراقی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
اتین ژیلسون
,
سورن کی یر کگور
,
جان لاک
,
نصر حامد ابوزید
,
ابن عربی
,
مولوی
,
حضرت عیسی(ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
معرفت جازم
,
سعید رحیمیان
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
رابطه ایمان و معرفت، که گاه تحت عنوان هایی چون ایمان و عقل، علم و دین و حکمت و شریعت مورد بحث قرار می گیرد، در میان متفکران مسیحی و مسلمان، از بحث های مناقشه انگیز و دامنه دار بوده است. در این باره، میان متکلمان مسیحی، سه رویکرد مختلف به ایمان به وجود آمده است که عبارت اند از: عقل گرایی حداکثری، ایمان گرایی و عقل گرایی انتقادی. در میان متفکران مسلمان نیز نظریاتی کم و بیش مشابه با این رویکرد ها مطرح بوده است. هر چند رویکرد غالب در میان این متفکران، رویکرد عقلی بوده، ولی رویکرد عاطفی و ایمان گرایی نیز در میان آنان طرفدارانی داشته است. این نوشتار می کوشد تا چگونگی رابطه میان ایمان و معرفت فلسفی را از منظر متفکران مسلمان مورد نقد و بررسی قرار دهد و در تبیین ماهیت و نوع معرفت مرتبط با ایمان دینی، معرفت فطری را توصیه می کند تا رهیافتی به پژوهش های مفصل تر بعدی قرار گیرد. بر این پایه، ابتدا معرفت به دو قسم معرفت فلسفی (حصولی) و معرفت فطری (شهودی) تقسیم و برخی لوازم آن ها بیان شده و بر اساس آن، نظریات مطرح درباره ماهیت معرفت مرتبط با ایمان نیز به دونظریه، یعنی نظریه فلسفی و نظریه فطری تقسیم گردیده است. در ادامه، نظریه فلسفی ایمان با رویکردی تحلیلی - انتقادی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالاتی بر آن وارد شده است و در ضمن بحث و نیز در قسمت پایانی، نظریه فطری ایمان بر پایه آموزه های کتاب و سنت مطرح گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید