جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
ذات‌‌‌گرایی در عرفان اسلامی
نویسنده:
یدالله یزدان‌پناه، محمدعیسی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اعیان ثابته , الله , شهود عرفانی , اسماء الهی , صفات الهی , وحدت وجود , واحدیت , آموزه های عرفانی , کثرات , طبیعت وجود , صفات خدا , عرفان اسلامی , وحدت ‌وجود , حیثیت تقییدی شانی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , حیث اطلاقی , حیث تعلیلی , اعیان ثابته , وجود حق تعالی (اسماء ذات) , امام خمینی , عرفان اسلامى , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , سید حیدر آملی , اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) , توشی‌هیکو ایزوتسو , تعین ثانی , حیثیت تقییدی اندماجی , ذات گرایی عرفان اسلامی , حیثیت تقییدی نفاذی , حیثیات وجودی اسماء , انتشار اسماء , حقیقت اعیان , صفات اندماجی , سید یدالله یزدان پناه , میرداماد , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
پیوند بین وحدت (وجودی) و کثرت (اعیانی)، از مهم‌‌‌ترین مشکلاتی است که فراروی عارفان قرار دارد. طرح وجود یگانه و نفی وجود از دیگر موجودات، این پندار را به وجود می‌‌‌آورد که در عرفان، وجودات خارجی، چیزی جز هیچ و پوچ بودن، به دست نمی‌‌‌دهند.<br /> با توجه به مبانی مسلم عارفان در هستی‌‌‌شناسی عارفانه و با تکیه بر منابع اصیل عرفانی، به دست می‌‌‌آید که پندار یادشده، با واقعیت همگونی ندارد. در اثبات این مدعا، پس از نگاه اجمالی به دیدگاه‌‌‌های ذات‌‌‌گرایانۀ برخی مکاتب دیگر، در آغاز، تبیین وجود محض (حق تعالی) مطابق دیدگاه هستی‌‌‌شناسی عرفانی، ضروری می‌‌‌نماید. سپس در مرتبۀ نازل‌‌‌تر، حیثیات و شؤون آن وجود، یعنی اسماء الاهی، حلقۀ واسطه میان وجود صرف و ذوات و ماهیات (اعیان ثابته) معرفی می‌‌‌شوند؛ و در نهایت، پیوند و رابطۀ ذوات و ماهیات با وجود مطلق، تبیین می‌‌‌گردد.<br /> در نتیجه، به دست می‌‌‌آید که عارفان مسلمان با مبانی خاص خود، ذات‌‌‌گرایی را در تفسیر منحصربه‌‌‌فرد می‌‌‌پذیرند؛ که این ذات‌‌‌گرایی، هم با وجود محض بودن حق تعالی (وحدت شخصی وجود) سازگار و هم با لوازم دیدگاه عرفانی، همسو است. عارفان با تبیین دقیق هستی، برای ذوات، نفس‌‌‌الأمر قائل می‌‌‌شوند و آن‌‌‌ها را هیچ و پوچ نمی‌‌‌دانند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
عرفان در ایران: جایگاه عرفان و تصوف و تعلیم و ترویج آن در ایران معاصر
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز, بهار / 1392
چکیده :
ایران در طول تاریخ، همواره از مراکز معنویت و عرفان بوده است. پس از ورود اسلام به ایران، این سرزمین مهد رویش تصوف و عرفان اسلامی گردید. بسیاری از بزرگان صوفیه، هم‌چون حلاج و بایزید و خرقانی و غزالی و عطار و شمس تبریزی و مولوی، به این فرهنگ تعلق داشته‌اند. بیش از هزار سال است که زنجیره‌ی متصل عارفان و صوفیان در این سرزمین استمرار دارد و این میراث از نسلی به نسلی منتقل می‌شود. از پدیده‌های مهم دیگر در عرفان ایرانی، پیوند تشیع و تصوف است، که پیشینه‌ای کهن دارد. در بعد علمی و نظری، این پیوند در آثار اندیشمندان عرفانی بسیاری هم‌چون سید حیدر آملی و ابن ابی جمهور احسائی و ملاصدرای شیرازی نمودار شده است. امروزه تصوف و عرفان با شکل‌های مختلف در ایران ظهور دارد و طیف‌های گوناگونی را در بر دارد، چنان‌که تعلیم و تربیت عرفانی و شیوه‌های آن نیز به تبع تکثر مشرب‌ها و علایق یادشده متنوع است. اما به‌رغم این پیشینه و غنای عرفانی، هنوز پژوهش توصیفی و تحلیلی جامع درباره‌ی آن انجام نگرفته است. هدف این نوشتار ارائه‌ی تصویری جامع، گویا و تحلیلی، و در عین حال اجمالی، در حد یک مقاله از پدیده‌ی عرفان در ایران است. معرفی تنوع گرایش‌ها و فعالیت‌های عرفانی در ایران، هم عرفان‌پژوهان را از ابعاد و زوایای مختلف این پدیده آگاه می‌کند تا حوزه‌ی پژوهشی مورد علاقه‌ی خود را با آگاهی انتخاب کنند و هم می‌تواند برای شیفتگان سلوک این طریق، اگر نه چراغی، دست‌کم شمعی روشنگر باشد.
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , ملا عبدالرزاق لاهیجی , مجسمه , معتزله , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , ایمان , فصوص الحکم , حکمت متعالیه , الله , اشاعره , شهود عرفانی , رویت خدا , الامامیه , رویت قلبی خداوند , مکتب مشبهه , بصیرت , ولایت الله , مرتبه توحید , ادراک , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , رؤیت عقلی , مشبهه (صفاتیه) , معتزله (اهل سنت) , ادراک انسان , استحاله رؤیت بصری خدا , اهل بیت(ع) , رؤیت قلبی خدا , رؤیت قلبی خدا , متکلم (اسماء افعال الهی) , مجسمه (مشبهه صفاتیه) , ایمان (فرجام شناسی) , لقاء الله , حجاب الله , ادراک و ابصار , لن ترانی , صفات خدا , متکلمین , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , طاعت , امام خمینی , استحاله رؤیت , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سید حیدر آملی , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , حجاب بین خدا و انسان , صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) , مقام شهود , مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت , مقام بصیرت , مقام توحید(عرفان) , لقاء حق , امامان معصوم علیهم السلام , چشم ظاهر , علت صحت رویت , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبّهه و مجسمّه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفته‌اند: حق تعالی را می‌شود دید.<br /> اشاعره گرچه خدا را مادّی نمی‌دانند، گمان کرده‌اند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدّعای خود، ادّلهٴ عقلی و نقلی آورده‌اند. به عقیدهٴ معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی4 رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانسته‌اند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین می‌برد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانسته‌اند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار می‌دهد.<br /> همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازهٴ ایمان و اعمالش صاحب کرامات می‌شود.
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
امام خمینی و احادیث عرفانی؛ روایت و درایت
نویسنده:
داود معماری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , حدیث , شریعت , شهود عرفانی , اصول دین , حقیقت محمدی (ص) , سند حدیث , اسم اعظم , فروع دین , 10. شریعت/ Šarīʿa , اهل بیت(ع) , انسان کامل (کلام) , قرآن , احادیث و روایات , انسان کامل , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , اسم اعظم , حدیث , حدیث معتبر , قرآن , امام خمینی , احادیث عرفانی , عبدالله جوادی آملی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , امامان معصوم علیهم السلام , غایت مقصد انبیاء , زبان احادیث عرفانی , تأویل احادیث عرفانی , دلالت احادیث عرفانی , منابع معتبر روایی , حجیت متن , حدیث فقهی , شبهه فقهی , داود معماری , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
وجهة عرفانی امام خمینی، تحت‌الشعاع وجهة سیاسی ممتاز و جایگاه فقهی برجستة ایشان، از نگاه اغلب مردم و گاه خواص و اهل معرفت مغفول مانده است. گرچه عرفان عملی و بعد معنوی، در سیرة سراسر پرماجرای آن حضرت بر آحاد دلدادگانش نمایان بود، به عرفان نظری و علمی او، و مبانی و اصول آن کم‌تر پرداخته شده است و البته این به معنای انکار تلاش‌های درخور و نکته‌بینی‌های اندیشه‌ورانی چند در این حوزة خطیر نیست. از آن‌جا که چشمه‌های ناب عرفان در نگاه امام جز از بلندای کوهسار قرآن و عترت (ع) نمی‌جوشد، در این نوشتار با تورقی گذرا در آثار گوناگون ایشان به اهتمام وی به احادیث معصومین (ع) به‌منزلة یکی از اصلی‌ترین مبانی عرفان الهی و اسلامی پرداخته و چگونگی روایت (نقل) و درایت (فهم) آن‌ها را در سخنان و آثار امام مورد بررسی قرار داده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 121 تا 145
رویکردی تطبیقی به نظریه خیال در آرای ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
صفحات :
از صفحه 55 تا 76
داروهای روان‌نما و اعتبار معرفتی تجربه‌های عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1391
چکیده :
پیدایی تجربه‌های (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای روان‌نما (توهم‌زا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربه‌های عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شده‌اند که تجربه‌های عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربه‌ها باشد و از این رو، این تجربه‌ها اعتباری ندارند و نمی‌توان واقع‌نمایی آن‌ها را تضمین کرد.<br /> در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان داده‌ایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربه‌های حاصل برای مصرف‌کنندگان مواد روان‌نما با تجربه‌های حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آن‌ها و تجربه‌های عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربه‌های شبه‌عرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربه‌های عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربه‌های شبه‌عرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بی‌تفاوتی علّی استیس و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحت‌های باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
نقد و بررسی تقریر ابن سینا از آموزه های عرفانی
نویسنده:
منیره مظهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
شهود صدرایی؛ عقلانی یا عرفانی؟
نویسنده:
عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1380
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , جعفر سبحانی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , ابن سینا: ابوعلی سینا , شهود عرفانی , اتحاد عاقل و معقول , منابع معرفت , علم حضوری , راه کشف و شهود , وحدت شخصی وجود , کشف معنوی , شهود عقلانی , تعبیر تجربه , ملاک شهود , تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) , خواطر شیطانی , تجربه و تعبیر عرفانی , توجیه (مسائل جدید کلامی) , جعفر سبحانی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , نفس نبوی , حکمت متعالیه , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , تناسخ , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , قرآن , سید جلال آشتیانی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , رودولف اتو , کارل ریموند پوپر , ابن عربی , شیخ محمود شبستری , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) , شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض) , شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض) , حدس((قوه)، اصطلاح وابسته) , شهود اخلاقی , مراتب شهود , بیان ناپذیری شهود عرفانی , علم بی واسطه نبی , شهود در حکمت متعالیه , اشراق معنوی , مکاشفه معنوی , معرفت زایی شهود , احساس مخلوقیت , انواع شهود , فتح نفسی , فتح روحی , توجیه مدعیات عرفانی , مکاشفات متعالیه , وحدت فطرت آغازین , سلوک صدرایی , حقیقت واحده شخصیه , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , ویلیام جیمز (William James) , مصطفی ملکیان
صفحات :
از صفحه 3 تا 26
  • تعداد رکورد ها : 11