جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حکمت اشراق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 34
عنوان :
وجود نفس و سیر و غایت استکمال آن با تأکید بر آثار رمزی سهروردی
نویسنده:
قاسم پورحسن , ملیحه آقائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, تابستان و پاییز / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تصوف (صوفیگری)
,
مکاشفه
,
حکمت اشراق
,
نفس آدمی
,
امام محمد غزالی
,
پیر طریقت
,
اخوان الصفا
,
نظام نور و ظلمت
,
سرّ
,
کمال نهایی نفس
,
رابطه تدبیری نفس و بدن
,
جمع میان کشف و شهود
,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
,
عالم خیال سهرودی
,
نور اسفهبدیه
,
علم النفس اشراقی
,
عینیت نفس و آگاهی
,
نور مدبر
,
سیر استکمالی نفس
,
چله نشینی
,
رهایی از بند نفس
,
نفس در آثار رمزی سهروردی
,
تاویل آثار رمزی سهروردی
,
فردوسی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
قاسم پورحسن درزی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانی از دیدگاه علامه طباطبائی(ره)
نویسنده:
علی اله بداشتی، محمد رضا رضایی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی (ره), بهار و تابستان / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
عقل فعال
,
ملاصدرا
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
حکمت اشراق
,
مدرس زنوزی
,
معاد در قرآن
,
جالینوس
,
جسم لطیف
,
عینیت شخصی
,
مثلیت بدنی
,
کمال بدنی
,
جایگاه نفوس
,
ایجاد بدن
,
کیفیت بازگشت بدن به نفس
,
حرکت ابدان به سوی نفوس
,
عینیت بدن اخروی و دنیوی
,
رابطه ظلی بدن با نفس
,
فرجام نفوس پس از مرگ
,
اتصال به نفس کلی
,
حرکت نفوس پس از مرگ
,
ابن سینا
,
درباره علامه طباطبایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حیات اخروی
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علی الله بداشتی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بسامد مدلهای وحدت و کثرت نوعی انسان در نگرش وجودی فیض کاشانی
نویسنده:
عبداله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, زمستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
اختلاف تشکیکی
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
حکمت اشراق
,
حرکت اشتدادی نفس
,
تفاوت تفاضلی انسان
,
کثرت نوعی انسان
,
وحدت نوعی متواطی
,
وحدت نوعی مشکک
,
کثرت نوعی ماهوی
,
کثرت نوعی اسمایی
,
مظهریت اسماء جلال و جمال
,
تقابل اسماء
,
مدل های پیشین وحدت و کثرت نوعی
,
مدل های پسین وحدت و کثرت نوعی
,
حد وجودی انسان
,
استعداد پیشین نفوس برای سعادت
,
ملامحسن فیض کاشانی
,
عالم ذَر
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
عبدالله صلواتی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار تحلیل زبانی نظریات فلسفی ملاصدرا
نویسنده:
سعید انواری، فائزه کلباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
وحدت
,
جلال الدین محمد دوانی
,
حرکت جوهری
,
ملاصدرا
,
امکان فقری
,
اصالت وجود
,
حکمت اشراق
,
اتحاد عاقل و معقول
,
حقیقت علم
,
بساطت
,
نظریه مشتق
,
ترکب
,
فلسفه تحلیل زبانی
,
ترکب مفهومی مشتق
,
بساطت مفهومی مشتق
,
میر سیدشریف جرجانی
,
تعریف منطقی
,
ضرورت ازلی
,
ضرورت ذاتی
,
موجود بالذات
,
الگوی زبانی ملاصدرا
,
رابطه ذات و مبدا اشتقاق
,
رابطه فلسفه و زبان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
سعید انواری
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم ضرورت «قضیّه ضروریّه بتّاته سهروردی»
نویسنده:
سردار دکامی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
علوم حقیقی
,
منطق موجهات
,
جهت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
قضیه موجهه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
التلویحات اللوحیّة و العرشیّة
,
ضرورت منطقی از نظر سهروردی
,
قضیه ضروریه بتاته
,
ضروریت جهت
,
معنای اسمی جهات
,
دخول سلب ضروری در ایجاب
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
سهروردی در منطق حکمةالاشراق در یک نوآوری تمام جهات را به ضرورت برمیگرداند. وی جهات سهگانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در این صورت جهت در همهی قضایا ضرورت میشود. از آنجا که بحث از جهت در دیگر مباحث منطقی، مانند تناقض، عکس، و قیاسها نیز به میان میآید، طبعاً این نوآوری در این مباحث تأثیرگذار است. سهروردی بدین نکته واقف بوده و این تأثیرها را نشان داده است. به فرض تمامیّتِ این نوآوری، این نوشتار بر آن است که خواه مراد سهروردی اختصار در بحث باشد یا ضروری کردن قضایا در علوم حقیقی یا برهانی، اساساً نیازی بدین ضروریسازی و فرو کاستن همهی جهات در ضرورت نیست و این نوآوری مشکلی را حلّ نمیکند. لذا از سوی اکثریّت منطقدانان بعد از سهروردی مورد غفلت قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه شیخ اشراق و ملاصدرا درباره جایگاه مثل در نظام هستی
نویسنده:
محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ملاهادی سبزواری
,
علامه طباطبایی
,
افلاطون
,
نظام هستی
,
ملاصدرا
,
حکمت اشراق
,
عالم مثال ها
,
منشأ هستی
,
قاعده امکان اشرف
,
وحدت در کثرت
,
عوالم هستی
,
عوالم چهارگانه شیخ اشراق
,
منشا حرکت انواع طبیعی
,
براهین ملاصدرا بر اثبات مثل
,
براهین شیخ اشراق بر اثبات مثل
,
اتحاد معنوی جوهر عقلانی و مادی
,
مبادی ثبات
,
رابطه مثل و حل مسئله شناخت
,
اتحاد ماهوی مثل و انواع
,
اثبات علیت مثل برای موجودات
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مُثُل
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
مُثُل افلاطونی(اصطلاح وابسته)
,
محمد ذبیحی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شابک (isbn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزینش نظریه ارجح در میان نظریات ملاصدرا پیرامون علم به مادیات و در مادیات
نویسنده:
الهه زارع، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم حصولی
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
تجرد
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
حکمت الهی
,
حکمت مشاء
,
وجود منبسط
,
الوجود
,
تجرد
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
تجرد نفس ناطقه
,
قرآن
,
تشکیک وجود
,
هستی شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
شی ء مادی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
علم واجب
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
علم حضوری
,
عقل در حکمت مشاء
,
تساوق علم با هستی محض
,
علم به مادیات
,
علم به ماده از نظر ملاصدرا
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
<br /> ملاصدرا در باره علم حضوری در باب وجودهای مادی دارای سه رویکرد متفاوت است. ایشان در مواضع بسیاری امور جسمانی را که شامل انواع اجسام و اعراض میباشند، از حوزه علم حضوری خارج میداند و معتقد است آنها نه نزد خود حضور دارند نه نزد واقعیت دیگری حضور مییابند و نه واقعیت دیگری نزد آنها امکان حضور دارد. ایشان بنا به مبنایی دیگر معتقد به معلوم واقع شدن مادیات نزد علت مجردشان هستند.اما بنا بر رویکرد سوم در مواضع متعدد دیگر برای کلیه موجودات ادراک و شعور قائل شدهاند. وی در این دیدگاه، علم و وجود را مساوق میداند.بعلاوه به نظر ایشان حضور، شرط علم و در واقع همان حقیقت علم است. تجرد هم شرط حضور است. بنابراین لازم میآید امور جسمانی هم دارای نوعی علم حضوری و تجرد باشند، پس هم میتوان از فرض وجود معلوم در نزد آنها سخن گفت و هم از فرض معلوم واقع شدن آنها به علم حضوری.<br /> در این نوشتار سعی ما بر این بوده است. که بنا به تعاریف و مبانی ای که ملاصدرا در مورد علم ارائه دادهاند، مواضع ایشاندر این امر را مورد تفکیک قرار داده و در نهایت به بررسی این امر بپردازیم که کدام سخن صدرا را میتوانبه نحو مستدل نظر نهایی و دقیق ایشان در این مساله قلمداد کرد. بنا بر دلایل ارایه شده در پایان مقاله نظریه و رویکرد سوم ترجیح داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه حل فیلسوفان اسلامی برای مسأله رابطه نفس و بدن
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
قوای نفس
,
بدن مثالی
,
ارواح
,
بدن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
عالم مثال ها
,
رابطه نفس و بدن
,
سنخیت
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
فلسفه اسلامی
,
روح بخاری
,
الاسفار
,
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
حقیقت نفس انسانی
,
دوگانه انگاری
,
نور اسپهبد
,
هیولی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
روح بخاری
,
هیولی
,
بدن
,
بدن مثالی
,
بدن مثالی اخروی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
رنه دکارت
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
علی افضلی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
فلاسفه غرب درمساله رابطه نفس و بدن راه حل های مختلفی را ارائه کرده اند.فیلسوفان مسلمان نیز به سهم خود کوشیده اند تاراه حلی معقول برای این مساله ارائه دهند.راه حل آنان مبتنی بر طرح موجود واسط میان نفس و بدن است.بعضی از فلاسفه اسلامی(مانند ابن سینا و سهروردی)به واسطه ای به نام روح بخاری یا روح حیوانی قائل شده اند و بعضی نیز(مانند ملاصدرا)این واسطه را به تنهایی کافی برای حل مساله ندانسته و واسطه دیگری را هم به نام بدنی مثالی به آن افزوده اند.به نظر فلاسفه مسلمان،این وسایط از آن جهت می توانند معضل تعامل نفس و بدن را حل کنند که از سویی با بدن مادی و از سویی دیگر با روح مجرد سنخیت دارند.روح بخاری جسم لطیفی است که از طریق خون در تمام بدن سریان دارد.جسمیت آن،وی را با بدن و لطافت آن او را با روح هم سنخ می سازد.بدن مثالی هم بعضی از ویژگی های اجسام،مانند رنگ و شکل و مقدار را داردولی فاقد بعضی دیگر از این ویژگی ها،مانند هیولای اولی است.مقاله حاضر به معرفی راه حل فلاسفه مسلمان برای مساله رابطه نفس و بدن و نیز ویژگی های روح بخاری و بدن مثالی و چگونگی نقش این دو در حل مساله مزبور می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت یا رویکرد وجودی به وجود
نویسنده:
مهدی امامی جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
عقلانیت
,
ملاصدرا
,
خداشناسی
,
حکمت اشراق
,
مشاء
,
حکمت
,
فهم وجودی
,
تفکر انتزاعی
,
اگزیستانسالیسم
,
تفلسف وجودی
,
سوانح نورانیه
,
تماشاگری وجود
,
فلسفه الهی
,
خود آفرینی وجودی
,
در راه بودن انسان
,
ابن سینا
,
صفات خدا
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
سید مهدی امامی جمعه
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«وجودشناسی» برای فیلسوفان و حکمای اسلامی، هیچگاه صرفا صحنة نظر و تماشا و عرصة توصیف و تبیین نبوده است. به عبارت دیگر، «وجودشناسی» برای آنان در دیدن و دانستن منحصر نمیشده و «شدن» و «رفتن» را نیز وجهی از آن میدانستند. تعبیر «حکمت» در فرهنگ فلسفة اسلامی، غالبا نظر به این وجه از وجود شناسی دارد. امروزه این نحوه از وجود شناسی تحت عنوان «رویکرد وجودی» و «فهم وجودی» در فلسفههای اگزیستانسیالیستی، اعم از شاخههای الهی و الحادی، مطرح است و از آن در مقام نقد تفکر انتزاعی در باب وجودشناسی، استفاده میکنند. این نحوه نگرش به وجودشناسی، به ویژه از نگاه حکمای الهی همچون ملاصدرای شیرازی، جالب توجه و شایان تأمل است و ما در این نوشتار تلاش کردیم تصویری اجمالی از این نگرش ارائه دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تسلسل
,
تشکیک در وجود
,
امکان ماهوی
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
خداشناسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
ممکن الوجود
,
واجب الوجود
,
اشارات و تنبیهات
,
برهان اسد و اخصر
,
حکمت مشاء
,
اصل علیت
,
براهین اثبات واجب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
وحدت الهی
,
قرآن
,
وحدت مطلقه
,
حکمت سیاسی متعالیه
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
ماهیت ممکن
,
امکان ذاتی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
تسلسل
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
حضرت موسی(ع)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
حد وسط برهان صدیقین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
قاضی سعید قمی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برهان صدیقین که بر پایه امکان ماهوی و استحاله دور و تسلسل شکل گرفته بود، پس از مرحوم بوعلی، در مکتب حکمت متعالیه شکوفا شد و در آثار فلسفی و کلامی اثر فراوانی گذاشت.<br /> گرچه حکیم سبزواری، تقریر صدرای شیرازی را خالی از اشکال نمیدیدند، اما نوآوری مرحوم علامه طباطبایی و حضرت آیة الله جوادی آملی در برهان مذکور، جایگاه این تقریر را در میان براهین اثبات وجود خدا مشخص میسازد؛ چرا که برهان صدّیقین محکمترین و شریفترین برهانهای توحیدی است و حد وسط آن غیر از واجب تعالی نیست.<br /> تقریر اسد و اخصر علامه طباطبایی از این برهان، علاوه بر اثبات وجود، وحدت حقّه حقیقیّه را نیز برای حضرت حق اثبات میکند و تنها با اعتماد به بطلان سفسطه نزدیکترین راه را به سوی معرفت و اثبات خداوند متعال نشان میدهد. سخن از تقریر برهانی است که نیاز به هیچ مقدمهای نداشته، میتواند اوّلین مساله فلسفی باشد. آنچه در تکمیل این تقریر مهم است، این است که برای اثبات مبدأ تعالی، نیاز به هیچ یک از مبادی تصدیقی نباشد و تنها به یک سلسله مبادی تصوّری بسنده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 34
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید