جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دلالت(منطق)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تأویل
,
مجسمه
,
دلالت(منطق)
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
برهان
,
الله
,
نظریه تنزیه
,
تشبیه
,
تنزیه
,
مکتب مشبهه
,
کرامت انسان
,
صفات خبریه
,
صفات خبری
,
محکم و متشابه
,
تجسیم
,
دلالات لفظی
,
قاعده بلاکیف
,
پذیرش بلاکیف صفات
,
عقل استدلالی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
خلافت الهی
,
صفات خبریه
,
عقیده تجسیم
,
مشبهه (صفاتیه)
,
اهل بیت(ع)
,
تشبیه
,
تفویض
,
حشویه (مرجئه شکاک)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
تنزیه الهی
,
تجسیم
,
قرآن
,
فرقه حشویه
,
سلفی گری
,
صفات حقیقی
,
توقیف
,
خلیفة الله الاعظم
,
صفات خدا
,
اثبات بلاکیف
,
اثبات بلاکیف
,
هرمنوتیک
,
علامه طباطبایی
,
صفات ثبوتیه حقیقیه
,
قرآن
,
محکم و متشابه
,
دلالات
,
دلیل ( برهان )
,
کرامت نفس
,
ید الله
,
علامه حلی
,
تجسیم خدا
,
عبدالله جوادی آملی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
بلکفه
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
تعارض عقل و نقل
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه اثبات با تأویل
,
نظریه عینیت صفات با ذات
,
دلالت لفظیه
,
اقتدا به ائمه (ع)
,
تشابه زدایی
,
قاعده بلاتکلیف
,
بلاکیف
,
مصطفی سلطانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصهٴ علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاههایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاههای فوق در مقام ارائهٴ پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمهٴ حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریهٴ «اثبات با تأویل» بوده، نظریهٴ «عینیت صفات و ذات» و نظریهٴ «تنزیه» را پایهٴ تفسیر صفات خبری قرار دادهاند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان حصول قطع در تفسیر و جایگاه آن
نویسنده:
مریم حاجی عبدالباقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان 1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تأویل
,
قرینه در تفسیر
,
مجاز در تفسیر
,
دلالت در تفسیر
,
ظن
,
شان نزول
,
تنصیص
,
انواع قرائن
,
دلالت قطعی
,
دلالت احتمالی
,
قطع
,
دلالت(منطق)
,
مجاز
,
سیوطی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حجیت ظواهر قرآن
,
قرینه متصل
,
سیاق
,
قرینه منفصل
,
ادله عقلی قطعی
,
قرینه صارفه
,
قرینه معینه
,
قرینه معنوی
,
اجمال در قرینه
,
سیره عقلاییه
,
علامه نائینی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
تفسیر قرآن
,
پیامبر
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تفسیر قرآن
,
مریم حاجی عبدالباقی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
امکان حصول قطع در تفسیر از سوی برخی اندیشمندان مورد انکار قرار گرفته است این مساله در زمان گذشته از سوی کسانی که حجیت ظواهر قرآن را انکار می کرده اند و تفسیر قران را تنها در حیطه اختیارات معصومان می دانسته اند وامروزه از سوی کسانی که به نسبی بودن شناخت متون و تبعیت آن از فضای ذهنی مخاطب معتقدند مورد بحث واقع شده است این مقاله بر آن است تا نشان دهد نصوص قرآن کریم چه تنصیص به کمک قرائن پیوسته لفظی و حالی و چه به کمک قرآن منفصله که شامل سایر آیات قرآن روایات معتبر و سنت مقطوعه و اله عقلی قطعی می شود می تواند برای مفسر ایجاد قطع کند مفسیر باید با احاطه به کل محتوای قرآن کریم و آیات ناظر به یکدگیر و نیز احاطه به روایات صحیح معصومان و علوم قطعی و مسلم و استفاده از عقل فطری خود و احاطه به علوم عربی به تفسیر قرآن به پردازد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکایت ذاتى در بوته نقد
نویسنده:
مهدى برهان مهریزى، مجتبى مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره, پاييز/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
دلالت(منطق)
,
تصور
,
علم حصولی و حضوری
,
مفهوم
,
تصدیق(افعال قلوب)
,
صورت ذهنی
,
محسوس
,
سوژه
,
توجه
,
ذاتی باب برهان
,
محکی
,
حاکی
,
حکایت ذاتی
,
حکایت شأنی
,
تحلیل عرفی
,
تحلیل فلسفی
,
مراتب علم
,
ذاتی باب ایساغوجی
,
علم آگاهانه
,
علم نیمه آگاهانه
,
علم نخستین
,
علم ناآگاهانه
,
علم به علم
,
شریک الباری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
غلامرضا فیاضی
,
مجتبی مصباح (یزدی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوری های منطقی ابن سینا و تأثیر آن در منطق ارسطویی
نویسنده:
اکبر فایدئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت(منطق)
,
منطق نگاری دوبخشی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
منطق صوری
,
قیاس (منطق)
,
منطق سینوی
,
منطق نگاری نه بخشی
,
تعریف
,
جهت
,
عکس
,
منطق ارسطو
,
تضمن
,
قیاس اقترانی شرطی
,
التزام
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
مقولات عشر
,
تعریف(علوم قرآن)
,
طباق
,
التزام
,
عکس
,
اصطلاحنامه منطق
,
دلالات
,
حد حقیقی
,
جهت
,
قضیه موجبه ضروریه
,
دلالت وضعی
,
صناعات خمس
,
قیاس
,
قیاس اقترانی شرطی
,
تدوین علم منطق
,
تحول منطق
,
دلالت وضعی
,
تقسیم قضیه
,
جواز اجتماع دو قضیه
,
تناسب کمیت حد با ذات محدود
,
ملاک استغنا از تعریف
,
حد حقیقی شئ
,
قضیه موجبه ضروریه
,
ارغنون
,
صناعات خمس
,
مقولات ده گانه ارسطویی
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
فرفوریوس
,
اکبر فایدئی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بنای منطقی ارسطو به قدری رفیع و متین بود که تا چندین قرن پس از او اکثر دانشمندان آنرا از هر جهت کامل میدانستند به گونهای که قرنهای متمادی حاکم بر افکار و آرای مردم اندیشمند بوده است. ابن سینا نخستین کسی است که از روش ارسطو در تدوین علم منطق عدول کرده از جهات گوناگون دگرگونیهایی در منطق ارسطویی به وجود آورد. شیخ رئیس علاوه بر کاستن برخی مسایل منطقی از قبیل مقولات و بحث تفصیلی شعر و خطابه و جدل، و جا به جایی برخی دیگر مثل عکس و حد و رسم، ابتکارات و نوآوریهای متعددی در علم منطق دارد که به قرار زیر است: 1- تبدیل منطق نگاری نه بخشی به منطق نگاری دو بخشی 2- تقسیم دلالت وضعی لفظی به سه قسم مطابقه و تضمن و التزام 3- بسط و گسترش تقسیم قضیه به حسب جهت و نظام خاص بخشیدن و انسجام نوین آنها 4- جواز اجتماع دو قضیه مطلقه با اختلاف در کم و کیف 5- تناسب کمیت حد با ذات محدود و ضعف قاعده ایجاز و اختصار تعریف حقیقی 6- ملاک استغنای از تعریف و صعوبت دسترسی به حدود حقیقی اشیا 7- قیاس اقترانی شرطی و انواع آن 8- فعلیت ثبوت وصف عنوانی موضوع برای ذات آن در باب عقد الوضع 9- انعکاس قضیه موجبه ضروریه به صورت موجبه جزئیه مطلقه عامه در این مقاله موارد فوق جمع آوری شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر هرمنوتیک و تاویل (با تکیه بر قرآن و حدیث) : دوره 1، شماره 1-2 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران (ویژه زبان و ادبیات عربی و قرآنی)
نویسنده:
عباس همامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
حدیث
,
دلالت(منطق)
,
نص
,
تجربه نبوی
,
اراده متکلم
,
قرآن
,
فهم مخاطب
,
هرمنوتیک دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نص
,
قرآن کریم
,
علم تأویل بر اساس قرآن
,
علم تأویل بر اساس حدیث
,
ویلهلم دیلتای
,
فریدریش شلایرماخر
,
نصر حامد ابوزید
,
حضرت آدم(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عبّاس همامی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
محمد مجتهد شبستری
شاپا (issn):
0
چکیده :
هرمنوتیک در مفهوم عام‘ برداشت و رمز گشایی از پدیده ها و در مفهوم خاص تأویل و تفسیر الفاظ است. برای برداشت از یک متن عناصر مختلفی وجود دارند. که بی توجهی به آنها‘ ما را در فهم بهتر ناتوان می سازد . این عناصر عبارتند از : زمان ومکان پیدایش ‘ اجزای پیش و پس از متن‘ زمان ومکان منظور گوینده برای افاده معنی و ذهنیت گوینده ‘ معاصرین ومخاطبین مستقیم و غیر مستقیم زبان مرز درهمه جوامع وجود داشته است و در متون دینی نیز نقش به سزایی دارد که نمونه آن را می توان استفاده از اعداد نمادین‘ (بخصوص هفت) در قران شمرد. افراط وتفریط موجود در ارزشگذاری ظواهر الفاظ صحیح نیست و توجه به نصوص از یک سو و در نظر داشتن معانی غیر ظاهری از سوی دیگر لازم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 283 تا 298
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید