جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تأویل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 69
عنوان :
وجود نفس و سیر و غایت استکمال آن با تأکید بر آثار رمزی سهروردی
نویسنده:
قاسم پورحسن , ملیحه آقائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, تابستان و پاییز / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تصوف (صوفیگری)
,
مکاشفه
,
حکمت اشراق
,
نفس آدمی
,
امام محمد غزالی
,
پیر طریقت
,
اخوان الصفا
,
نظام نور و ظلمت
,
سرّ
,
کمال نهایی نفس
,
رابطه تدبیری نفس و بدن
,
جمع میان کشف و شهود
,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
,
عالم خیال سهرودی
,
نور اسفهبدیه
,
علم النفس اشراقی
,
عینیت نفس و آگاهی
,
نور مدبر
,
سیر استکمالی نفس
,
چله نشینی
,
رهایی از بند نفس
,
نفس در آثار رمزی سهروردی
,
تاویل آثار رمزی سهروردی
,
فردوسی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
قاسم پورحسن درزی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای ظاهری و باطنی قرآن در نظر مولوی و کتاب مقدس در آرای اکهارت : شماره 76 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
مظاهر احمد توبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
معنای ظاهری قرآن
,
قرآن
,
معنای ظاهری
,
معنای باطنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
احادیث مثنوی
,
معنای قرآن از نظر مولوی
,
معنای کتاب مقدس از نظر اکهارت
,
آیات کلام الهی
,
بحر در کوزه
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
مولوی
,
آگوستین قدیس
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
مولوی و اکهارت هر دو به فراتر رفتن از معنای ظاهری و درک معنای باطنی کتب دینی خود یعنی قرآن و کتاب مقدس باور دارند. اکهارت گاه از وحدت معنای ظاهری سخن می گوید اما به کثرت آن معتقد است ومولوی ظاهرا به وحدت معنای ظاهری اعتقاد دارد. مولوی تفسیر کلام حق از حق را توصیه می کند و از نظر اکهارت معنی و حقیقت کتاب مقدس را باید با روحی که با آن گفته و نوشته شده جستجو کرد و البته با سخن مولوی درباره قرآن تفاوت می یابد. البته مولوی بر غالب نبودن هوای نفس بر مفسر تاکید دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تأویل
,
مجسمه
,
دلالت(منطق)
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
برهان
,
الله
,
نظریه تنزیه
,
تشبیه
,
تنزیه
,
مکتب مشبهه
,
کرامت انسان
,
صفات خبریه
,
صفات خبری
,
محکم و متشابه
,
تجسیم
,
دلالات لفظی
,
قاعده بلاکیف
,
پذیرش بلاکیف صفات
,
عقل استدلالی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
خلافت الهی
,
صفات خبریه
,
عقیده تجسیم
,
مشبهه (صفاتیه)
,
اهل بیت(ع)
,
تشبیه
,
تفویض
,
حشویه (مرجئه شکاک)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
تنزیه الهی
,
تجسیم
,
قرآن
,
فرقه حشویه
,
سلفی گری
,
صفات حقیقی
,
توقیف
,
خلیفة الله الاعظم
,
صفات خدا
,
اثبات بلاکیف
,
اثبات بلاکیف
,
هرمنوتیک
,
علامه طباطبایی
,
صفات ثبوتیه حقیقیه
,
قرآن
,
محکم و متشابه
,
دلالات
,
دلیل ( برهان )
,
کرامت نفس
,
ید الله
,
علامه حلی
,
تجسیم خدا
,
عبدالله جوادی آملی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
بلکفه
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
تعارض عقل و نقل
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه اثبات با تأویل
,
نظریه عینیت صفات با ذات
,
دلالت لفظیه
,
اقتدا به ائمه (ع)
,
تشابه زدایی
,
قاعده بلاتکلیف
,
بلاکیف
,
مصطفی سلطانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصهٴ علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاههایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاههای فوق در مقام ارائهٴ پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمهٴ حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریهٴ «اثبات با تأویل» بوده، نظریهٴ «عینیت صفات و ذات» و نظریهٴ «تنزیه» را پایهٴ تفسیر صفات خبری قرار دادهاند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
تأویل
,
معتزله
,
اشاعره
,
تشبیه
,
اختیار انسان
,
تفویض
,
مکتب مشبهه
,
مفوضه
,
حنابله
,
صفات خبری
,
صفات خبری
,
آیات صفات
,
راسخان در علم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
صفات خبریه
,
عقاید اهل سنت
,
آیات صفات الهی
,
تشبیه
,
اختیار انسان
,
قرآن
,
اصحاب حدیث
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
علامه طباطبایی
,
تشبیه در مکتب اصحاب حدیث
,
تفویض در مکتب اصحاب حدیث
,
تاویل در مکتب اصحاب حدیث
,
ظنی بودن تاویل
,
ضرورت تأویل
,
تأویل در قرون اولیه
,
اختصاص تأویل به خداوند
,
سیره پیامبر (ص) در تأویل
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
محمد رشید رضا
,
نصر حامد ابوزید
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
سفیان ثوری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آیات صفات بخشی از متشابهات قرآن به شمار میروند. مسلمانان در برابر این آ یات دیدگاه های مختلفی دارند، در واقع در این باره سه نظر عمده وجود<br /> دارد: تشبیه، تفویض و تأویل. تشبیه همانند ساختن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اسناد صفات خلق به خالق است. تفویض آن است که معنای صفات<br /> خبریه خداوند متعال برای ما معلوم نیست و لذا مسأله را بایستی به خداوند متعال تفویض و در این باره سکوت کرد. تأویل، تفسیر این آیات مطابق با شأن<br /> خداوند باری تعالی است گرچه با ظهور ابتدایی الفاظ مخالف باشد.<br /> اهل حدیث به شدت از تأویل این آیات و احادیث مشابه آن اجتناب کرده و به ناچار به تشبیه یا تفویض رو آورده اند. در این مقاله نشان داده ایم تأویل ضرورتی است که نه تنها امامان شیعه که جمعی از صحابه، تابعان و حتی برخی از<br /> بزرگان اصحاب حدیث نیز با بهره گیری از آن به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی مواجهه صدرالمتالهین با کلام شیعی
نویسنده:
جهانگیر مسعودی، محمد سهیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق, پاییز و زمستان / 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
کلام شیعی
,
اسفار
,
تأویل
,
آیه قرآن
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
مرتضی مطهری
,
گزاره های کلامی
,
سید جلال الدین آشتیانی
,
حدیث
,
خداشناسی
,
امام علی بن موسی الرضا
,
17. فرق کلامی
,
امامت
,
امام باقر علیه السلام
,
ریکور
,
پیامبر
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
سید جلال آشتیانی
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2228-6578
چکیده :
بحثها و نوآوری های کلامی ملاصدرا، هر چند در قالبهای رایج کلامی صورت نپذیرفته، اما تحوّلی عظیم در مسائل کلامی به وجود آورد. گذشته از آن، می توان گفت مهمتر از دستآوردهای کلامی صدرالمتألهین، روش وی در دستیابی به این نتایج است؛ هر چند که توجّه بسیارِ خوانندگان آثار ملاصدرا به دستآوردهای محتوایی اندیشة او، مانع گردید که روش او در دستیابی به این نتایج، به نحو شایستهای مورد عنایت و الگوبرداری قرار گیرد.<br /> بررسی روش صدرالمتألهین در دستیابی به نوآوریهای کلامی، می تواند عامل پویایی و تحوّل کلام در عصر حاضر باشد؛ اما آن، مستلزم چارچوبی مفهومی است که در عین استواری و اعتبار، از گستردگی و شمول لازم نیز برخوردار باشد. در این نوشتار، با بهره گیری از برخی نظریههای ویژه در دانش هرمنوتیک (به طور مشخص، نظریة معروف قوس هرمنوتیکی با قرائت پل ریکور) و تبیین چارچوب مفهومی مناسب، روش کلامی صدرالمتألهین مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش خیال در فرایند ادراک از نظر ابن عربی
نویسنده:
داود اسپرهم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
تأویل
,
محدوده عقل
,
راه کشف و شهود
,
عالم برزخ
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
کارکرد عقل
,
عوالم دو قطبی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه مجلسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
تفسیر عرفانی
,
ویلیام چیتیک
,
ابن رشد
,
ابن عربی
,
شیخ محمود شبستری
,
مولوی
,
عرفان نظری
,
معرفت شناسی عرفانی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
حضرت خیال(انسانی)
,
ظهور عالم مثال
,
تخیل(راه های معرفت)
,
خیال(معرفت شناسی)
,
رویا(اصطلاح وابسته)
,
معرفت شناسی ابن عربی
,
طبیعت خیال
,
کارکرد خیال
,
خیال برزخی
,
خیال و تاویل
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشابه در روایات و کارکرد مجاز در پیدایش و رفع آن : سال 43، شماره 2 : پژوهشهای قرآن و حدیث
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده - نرجس توکلی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
تأویل
,
مجاز در تفسیر
,
مجاز
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
روایات متشابه
,
اقتضای الفاظ
,
علامه مجلسی
,
سید رضی
,
علامه طباطبایی
,
صفای قلب
,
مجازات قرآن
,
طهارت قلب
,
مشابهت روایت و قرآن
,
نقش مجاز در تشابه روایت و قرآن
,
بلاغت ائمه (ع)
,
تشابه مجاز
,
سطح فهم
,
متشابهات روایی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عبدالهادی فقهی زاده
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
وقوع تشابه در آیات قرآنی و روایات معصومان(ع)، امری مسلّم است که در اقتضای الفاظ و عربیت زبان ریشه دارد. موضوع تشابه آیات، از دیرباز، بحث های فراوانی را در علوم قرآنی به خود اختصاص داده است؛ اما تشابه روایات، ویژگی و فلسفهی وجودی آن در دانش حدیث، چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ حال آن که بر اساس ادلّه ی روایی، انقسام روایات معصومان(ع) به محکم و متشابه، قطعی است. علاوه بر این، فلسفهی وجود متشابهات روایی و راهکارهای فهم صحیح آنها نیز در دسته ای از روایات مطرح شده است. بر این اساس، «محکم» و «متشابه» مفاهیمی نسبی هستند که با میزان علم و جهل افراد، نسبت مستقیمی دارند. فلسفه ی وجود تشابه در روایات، به تفاوت سطح فهم مخاطبان، اقتضای الفاظ و افصح و ابلغ بودن کلام معصومان(ع) بازمی گردد که در این میان، نقش مجاز در ایجاد تشابه، به مثابه ی مهمترین ابزار بیان معانی، حائز اهمیت ویژه است. از سوی دیگر، مجاز به دلیل اشتراکات معنایی با تشابه و نسبیت مفهوم آن ها، کارکردی مؤثر در محو و رفع تشابه از روایات دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر دیدگاه های کلامی در تفسیر قرآن
نویسنده:
بمانعلی دهقان منگابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1375
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تاویل قرآن
,
تفویض
,
مکتب مشبهه
,
فرقه کرامیه
,
ظاهرگرایی
,
حنابله
,
سلفیه
,
اخباریان (اهل حدیث شیعه)
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
فرقه حشویه
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
ید الله
,
تفسیر کلامی قرآن
,
نگرش تشبیهی به قرآن
,
نگرش تنزیهی به قرآن
,
مشبهه مطلق
,
شبیه التشبیه
,
اهل تأویل و تفویض
,
تأویل گرایان مطلق
,
غل ید
,
بسط ید
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن خزیمه
,
محمد بن کرام سجستانی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
بمانعلی دهقان منگابادی
,
کرامیه (صفاتیه)
,
التوحید: ابن خزیمه
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
نویسنده کوشیده تا تأثیر آراء کلامی مربوط به توحید را در تفسیر آیاتی که در انها از دست ، عرش و نظایر آنها سخن به میان آمده نشان دهد. نخست مفسران را به تشبیه گرایان و تنزیه گرایان تقسیم می کند ؛ گروهی از دسته اول را معتقدان به تشبیه محض و جسمیت خداوند به شمار می آورد و گروهی را که قائلان به استناد صفات محدثات به حق تعالی می شمرد ظاهرگرایان می خواند. دسته دوم یا تنزیه گرایان را نیز دو گروه می داند: یکی آنان که تا حد مقدور به تأویل متوسل می شوند و اگر به نتیجه ای نرسند علم آن را به خداوند وا می نهند و دیگر ، کسانی که یکسره به تأویل این قبیل آیات و نیز آیات مربوط به آخرت توسل می جویند . راه حل اختلاف، به نظر مؤلف تنها رجوع به قرآن و احادیث معصومان (ع) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان حصول قطع در تفسیر و جایگاه آن
نویسنده:
مریم حاجی عبدالباقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان 1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تأویل
,
قرینه در تفسیر
,
مجاز در تفسیر
,
دلالت در تفسیر
,
ظن
,
شان نزول
,
تنصیص
,
انواع قرائن
,
دلالت قطعی
,
دلالت احتمالی
,
قطع
,
دلالت(منطق)
,
مجاز
,
سیوطی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حجیت ظواهر قرآن
,
قرینه متصل
,
سیاق
,
قرینه منفصل
,
ادله عقلی قطعی
,
قرینه صارفه
,
قرینه معینه
,
قرینه معنوی
,
اجمال در قرینه
,
سیره عقلاییه
,
علامه نائینی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
تفسیر قرآن
,
پیامبر
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تفسیر قرآن
,
مریم حاجی عبدالباقی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
امکان حصول قطع در تفسیر از سوی برخی اندیشمندان مورد انکار قرار گرفته است این مساله در زمان گذشته از سوی کسانی که حجیت ظواهر قرآن را انکار می کرده اند و تفسیر قران را تنها در حیطه اختیارات معصومان می دانسته اند وامروزه از سوی کسانی که به نسبی بودن شناخت متون و تبعیت آن از فضای ذهنی مخاطب معتقدند مورد بحث واقع شده است این مقاله بر آن است تا نشان دهد نصوص قرآن کریم چه تنصیص به کمک قرائن پیوسته لفظی و حالی و چه به کمک قرآن منفصله که شامل سایر آیات قرآن روایات معتبر و سنت مقطوعه و اله عقلی قطعی می شود می تواند برای مفسر ایجاد قطع کند مفسیر باید با احاطه به کل محتوای قرآن کریم و آیات ناظر به یکدگیر و نیز احاطه به روایات صحیح معصومان و علوم قطعی و مسلم و استفاده از عقل فطری خود و احاطه به علوم عربی به تفسیر قرآن به پردازد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روش شناختی تطبیقی اندیشه کلامی صدوق و مفید
نویسنده:
محمد علی نیازی، احمد محمودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
شیخ صدوق
,
تأویل
,
شیخ مفید
,
آموزه های دینی
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
البداء
,
اعتزال بغدادی
,
اخبار
,
عقلگرایی
,
عصر غیبت کبری
,
عقل استدلالی
,
اهل بیت(ع)
,
معتزله بغداد
,
قرآن
,
گزاره دینی
,
غیبت صغری
,
صدق گزارههای دینی
,
هرمنوتیک
,
علامه مجلسی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
عقل ( جوهر )
,
بداء
,
قرآن
,
اصول کافی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
عصر غیبت صغری
,
عصر غیبت کبری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مکتب عقل گرای بغداد
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
عقل گرایی کلامی
,
نقل گرایی کلامی
,
اثبات عقیده
,
مفهوم شناسی عقل
,
کشف حکم شرع
,
روش کلامی شیخ مفید
,
روش کلامی شیخ صدوق
,
سید احمد محمودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
متکلمان اسلامی در اثبات عقاید دینی و پاسخ به شبهات بر منهج واحد و روش خاصی سیر ننمودهاند. از اینرو، در این مقاله سعی شده است روش کلامی صدوق و مفید و مبانی روش کلامی این دو متکلم نامدار شیعی که یکی نماینده مکتب قم و دیگری نماینده مکتب بغداد بودهاند، بررسی و تطبیق گردد و بدین ترتیب، جایگاه عقل و نقل نزد این دو اندیشمند کلامی روشن شود. سپس، میزان بهرهگیری این دو متکلم از عقل و نقل در تبیین مسائل اعتقادی و پاسخ به شبهات ارزیابی و اثبات میشود که صدوق برخلاف مفید، روش نقلگرایی را در اثبات عقاید دینی ترجیح داده است، اما نه به این معنا که عقل را نادیده گرفته باشد، بلکه از احادیث و روایاتی که به نوعی از استدلالهای عقلانی برخوردار است، استفاده میکند، لکن مفید با توجه ویژه به عقل و رویکرد عقل گرایانه، به اثبات گزارههای دینی و دفاع از آن می پردازد. در اثبات این ادعا، از تمسک به کلیات پرهیز و با استناد به آثار این دو اندیشمند، این مدعا اثبات شده است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 69
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید