جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 25
بازخوانی قرآنی مسئلۀ «قوّامیت مردان بر زنان» در آیۀ ۳۴ سورۀ نساء
نویسنده:
مرجانه فتحی طرقبه ، عباس اسماعیلی زاده ، غلامرضا رئیسیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسئلهٔ قوامیت مردان بر زنان در آیهٔ ۳۴ سورۀ نساء ازجمله مباحث قرآنی است که شبهات و سؤالات بسیاری دربارۀ کارآمدی آن مطرح شده است؛ به‌طوری که برخلاف فراعصری و فراتاریخی‌بودن همهٔ آیات قرآن کریم، برخی آن را تاریخمند و مربوط به عصر نزول یا قابل‌تغییر در زمان حال دانسته‌اند. پر واضح است که چنین نگاهی به آیه و لغو و تعطیلی حکم آن در تغایر کامل با ابدی و ازلی‌بودن همهٔ آموزه‌های قرآن‌کریم است. در پژوهش حاضر، با روش توصیفی‌تحلیلی نشان داده شده است که برداشت‌های نادرست قرآن‌پژوهان از این آیه و تفسیر آن به برتری مردان بر زنان درنتیجهٔ حاکم‌کردن روایات سبب‌ نزول بر فهم آیه حاصل شده است. همچنین با استفاده از دیگر آیات، یعنی با معیار قراردادن خود قرآن کریم، این برداشت حاصل شده است که خداوند در این آیه موکداً به مردان دستور می‌دهد به‌علت تفاوت‌های تکوینی و همچنین بیشتربودن اموالشان، که از تفاوت تشریع سهم‌الارث در مردان و زنان حاصل شده، تکیه‌گاه و حامی زنان باشند. به این ترتیب علل مذکور در آیه، تغییرناپذیر و دائمی و درنتیجه، حکم قوامیت نیز تغییرناپذیر، دائمی و کارآمد برای همیشه خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 201 تا 228
تحول معنایی «فضل» در آیه 34 سوره نساء در تفاسیر منتخب از قرون 2 تا 15
نویسنده:
مریم قبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دامنه معنایی «فضل» و مشتقات آن، به عنوان یکی از واژه های پرکاربرد قرآن کریم که بیش از 90 بار در آیات مختلف به کار رفته بسیار گسترده است. از آن میان، معانی ارائه شده در تفاسیر برای فضل در آیه 34 سوره نساء، خاستگاه طرح پرسش های جدی در این زمینه شده است. در این مقاله، با استفاده از الگوی معناشناسی تاریخی، ضمن بررسی روند تغییرها در حوزه معنایی این واژه از خلال 40 تفسیر از نخستین آثار تفسیری تا دوران معاصر، کوشیده است با مقایسه و تحلیل این اطلاعات و داده ها و تعیین میزان هم گرایی و واگرایی آنها، زمینه یک گونه شناسی انتقادی را فراهم سازد و با تکیه بر قرائنی درون متنی، مانند: معنای لغوی، سیاق و دیگر آیات، زمینه دستیابی به معنای درست این واژه را فراهم آورد. نتیجه بررسی ها نشانگر آن است که کاربست «فضل» در این آیه، بیشتر ناظر به امور مادی و در گرو تلاش و کوشش انسان است و امتیاز ذاتی برای مردان نیست.
صفحات :
از صفحه 227 تا 250
تفسیر تطبیقی علامه طباطبایی و الحبری از نشوز در آیۀ ۳۴ سورۀ نساء
نویسنده:
نگار کریم پور ، محسن بدره
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مفهوم «نشوز» در آیۀ ۳۴ سورۀ نساء یکی از مسائل پربسامد حقوق زن در قرآن است. یکی از نواندیشانی که به این آیه توجه ویژه‌‌ای دارد عزیزة الحبری است. المیزان علامه طباطبایی، یکی از مهم‌ترین کتب تفسیری شیعه، نیز تفسیر این آیه را در بر دارد. این مقاله، با روش تفسیر تطبیقی، به این می‌پردازد که علامه طباطبایی و الحبری چه تفسیری از نشوز در آیۀ یادشده به دست داده‌اند و این تفاسیر چه شباهت و اختلافی با یکدیگر دارند. علامه طباطبایی شخصیت زن را با مرد برابر می‌شمارد و اعتقاد دارد که نمی‌توان نگاه غرض‌ورزانه‌ایی به زن روا داشت؛ بنابراین، تصورات عوامانه دربارۀ ضرب زنان در اندیشۀ وی جایگاهی ندارد. الحبری، بیشتر با تأکید بر روایت پیامبر اکرم (ص)، به نشوز می‌پردازد که حضرت آن را به فاحشۀ مبینه، یعنی زنا، تفسیر می‌کند و در نتیجه، دایرۀ نشوز را بسیار مضیق‌تر می‌نماید.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
تفسیر فمینیستی دینی یهودی و اسلامی از کتب مقدس: آدم، زن و جنسیت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
روث رودد: Ruth Roded
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: از دهه‌های 1970 و 1980، فمینیست‌های مذهبی یهودی و اسلامی - که از فمینیست‌های یهودی و مسلمان پیشین فاصله داشتند - به تفسیر مجدد روایات و آیات مشکل‌ساز و حتی زن‌ستیزانه در کتاب مقدس عبری و قرآن پرداختند. تحلیل تطبیقی ​​تفسیر فمینیستی آنها از داستان آفرینش، شباهت های قابل توجهی را در هدف، روش و حتی نتایج نشان می دهد. تفسیر مجدد فمینیستی مذهبی از عبارات موازی در کتب مقدس که جنسیت را تعریف می کنند - «او بر شما حکومت خواهد کرد» (پیدایش 3: 16) و «مردان مسئول (قوامون) زنان هستند» (قرآن 4:34) با روش شناسی های نوآورانه و پویا، همراه با پایه گذاری در «سنت» انجام شده است. با این حال، اصطلاح قوامون برای مسلمانان معاصر بسیار برجسته تر از یمشول برای یهودیان است. مفسران فمینیست دینی یهودی و اسلامی به مسائل زبانی، راهبردها، برخی روش ها و استفاده از منابع ثانویه مشابهی پرداخته اند، اما روش شناسی های ابداعی که آنها ایجاد کرده اند متفاوت است. در پایان، من برخی از تفاوت‌های بین مفسران فمینیست یهودی و اسلامی را در رابطه با پیشینه و محیط آنها و همچنین اهمیت داستان خلقت و عبارت جنسیتی برای زندگی آنها برجسته خواهم کرد. من همچنین به برخی نوآوری ها در روش های تفسیری و برخی از پیامدهای تلاش آنها اشاره می کنم.
راهی نو در ترجمه قرآن: نگاهی به زندگی و روش ترجمه لاله بختیار
نویسنده:
زهرا مبلغ
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
رویکرد فمنیستی به قرآن: با ارجاع ویژه به آیه 34 سوره نساء
نویسنده:
Saimah Amin: صائمه امین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: رویکرد فمینیستی نسبت به قرآن به ویژه در مورد آیات مربوط به حقوق زنان روز به روز در حال افزایش است. دوران معاصر «قرآن کتاب خداست» به این معناست. اعتقاد تزلزل ناپذیر همه مسلمانان انبوهی از علما آن را تفسیر کرده اندمعروف به مفسر. فمینیست ها معتقدند که تفاسیر سنتی از قرآن منحصراً توسط ذهنیت مردانه هدایت می شود. چنین تفاسیر، به عقیده آنها، تمایل به حقوق و تجارب مذکر به جای زن، چرا که اینها تفسیر مردانه است، گذشته از همه اینها. علاوه بر این، اگر اصلاً حقوقی در مورد زنان وجود دارد، آنها هم هستند از منشور مردان دیده می شود. فمینیست ها به دنبال تفسیر مجدد قرآن هستند به منظور حفظ ارتباط آن در دوران معاصر. امروزی فمینیست ها معتقدند که قرآن باید در آن مدون شود پیشینه زمینه ای و تاریخی برای درک واقعی آن درک، به ویژه در مورد حقوق و موقعیت زنان. این مقاله روش شناسی فمینیستی تفسیر قرآن را برجسته خواهد کرد، مخصوصاً در برابر آیات بسیار بحث برانگیز، مانند سوره نساء، آیه 34.
بررسی تطبیقی تنبیه بدنی زن در تفاسیر فریقین با توجه به ایه 34 سوره نساء
نویسنده:
رضا باقی زاده پلامی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از جمله اموری که در نظام خانواده اتفاق می‌افتد، نافرمانی و سرکشی زن نسبت به شوهر است که در اصطلاح قرآن به آن نشوز می‌گویند. انگیزه های مختلفی از قبیل تحت فشار قرار دادن شوهر برای ارضای خواسته های تجمل گرایانه، امتیازات اقتصادی، میل به معاشرت با دیگران و ... می‌تواند سبب نشوز زن شود. در قرآن برای جلوگیری از نشوز زن از تنبیه بدنی سخن به میان آمده است. حال یکی از سؤال‌های اساسی این است که تنبیه بدنی چگونه با کرامت انسانی زن سازگاری دارد و چگونه خداوند به آن دستور داده است. در این مقاله با توجه به آیه 34 سورۀ نساء از دیدگاه مفسران فریقین به نقد و بررسی این مسئله می پردازیم. روش تحقیق در این نوشتار از جهت نگرش مسئله محور، و از جهت راهبرد توصیفی و تحلیلی است . برآیند تحقیق حاکی از آن است که طبق دیدگاه مفسران فریقین در صورتی که زن حقوق شوهر را نادیده بگیرد، قرآن برای باز پس‌گیری این حق، شوهر را ابتدا ملزم به پند و اندرز دهی می کند و در صورت بی ثمر بودن این روش، دوری از بستر را توصیه می کند . تنبیه بدنی آن هم با شرایطی خاص زمانی مجاز شمرده می شود که دوری از بستر پاسخ ندهد. بنابراین، حکم تنبیه بدنی تنها یک تجویز ضروری برای مقاطعی کاملا خاص (نشوز زن) است. این حکم نه تنها در موارد دیگر غیر مجاز و نادرست محسوب می شود، بلکه، در روایات زیادی مطلقا ممنوع شمرده شده است. در نتیجه، تنبیه بدنی در موارد خاص هیچ منافاتی با کرامت انسانی زن ندارد.
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
بررسی نفی خشونت نسبت به زنان درآیه 34 سوره نسا از دیدگاه اندیشمندان اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
خشونت خانگی علیه زنان در تاریخ زندگی بشر، امری دیرینه و جهانی بوده است که سازمان‌های بین‌المللی همواره در جهت رفع آن کوشیده‌اند. با وجود آنکه متون اسلامی پدیده خشونت در روابط اجتماعی را کانون توجه قرار داده و معمولا آن را به شدت زشت شمرده و منع کرده‌اند، اما در جوامع اسلامی هنوز شاهد این پدیده به‌خصوص در مسأله خانواده هستیم. به نظر می‌رسد بحث برانگیزترین این مسائل، جواز خشونت فیزیکی علیه زنان برای شوهر در شرایط خاص در آیه 34 سوره نساء است که در آن تعابیری چون «واهجروهن و اضربوهن» آمده است و به نحوی از گونه‌های غیرکلامی و رفتاری خشونت علیه زن به‌شمار می‌روند. این مسأله نه تنها موجب آرای متفاوتی در میان اندیشمندان مسلمان شده، بلکه موجب نگرش منفی نسبت به مسلمانان و ایجاد اسلام هراسی در جهان گردیده است. این جستار بر آن است تا با رویکردی تحلیلی، دیدگاه اندیشمندان اسلامی در پدیدة خشونت خانگی در آیة نشوز را بررسی نماید و به شبهات پیرامون آن پاسخ دهد. از منظر اندیشمندان مسلمان، این تنبیه با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که در آیه برای آن مطرح گردیده است، خشونت رفتاری به شمار نمی‌آید و به عنوان آخرین گام اصلاح زنان ناشزه آمده است که قصد اصلاح، این تنبیه را از حالت تعرض، تندی و خشونت خارج می‌نماید.
صفحات :
از صفحه 163 تا 179
بررسی سیر تفسیری آیه 34 سوره نساء «الرجـال قوامـون علی النسـاء» از دیدگاه برخی از اندیشمندان معاصر
نویسنده:
هاشم زارع ابراهیم آباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نوشتار حاضر به بررسی سیر تفسیری آیه 34 سوره نساء از دیدگاه برخی از اندیشمندان معاصر می‌پردازد. این آیه که به آیه قیمـومیت نیز شـهرت دارد، دارای واژه‌هایی است که در طی قرون متـمادی گذشته تا به حال دستـخوش تغییراتی شده است که هرکدام از مفسرین متنـاسب با شـرایط زمان و مـکان و وضـعیت اجتماعی و فرهنگی خویش، برداشت‌هایی را ارائه کرده‌اند. در این جا به بررسی این آیه از دیدگاه سه تن از شخصیت‌های معاصر پرداخته و علل و عوامل تفسیری آنان را بررسی خواهیم کرد.
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
نقد شبهه «تأکید بر خشونت خانگی در آیه 34 سوره نساء»
نویسنده:
علی مدبّر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برخی، حکم قرآنیِ نشوز زنان را خشونت‌آمیز دانسته‌اند. پاسخ این است که بر پایه تعریف خشونت در اصطلاح علوم سیاسی و نکاتی که در پی می‌آید، حکم یادشده نسبتی با «خشونت» ندارد. این حکم دارای ویژگی‌های ذیل است: تدبیری برای پیشگیری از بروز خشونت‌های لجام گسیخته و مانع فروپاشی بنیان خانواده است. مصداقی از نهی از منکر خانوادگی است که اجرای آن به شوهر عادل و آگاه به احکام الهی واگذار شده است؛ به زنان اختصاص ندارد؛ نشوز زن دارای موارد محدودی است؛ زن می‌تواند با شرط ضمن عقد، محدوده نشوز را تنگ‌تر نماید؛ نشوز تنها در محدوده تمتعات جنسی جایز و حلال تحقق می‌یابد؛ زدن زن ناشزه پس‌ از دو مرحله «‌موعظه» و «جدایی در بستر» است؛ تنبیه بدنی به اجماع مسلمانان باید غیر مؤثر بر بدن باشد. در روایات چنین زدنی بر «زدن با چوب مسواک» تطبیق داده شده است؛ زدن بیش از حد قانونی، پیامد حقوقی و کیفری دارد؛ حکم زدن زن ناشزه در برخی موارد لزومی نیست و ترک آن بهتر است؛ پس از اجرای راهکارهای سه‌گانه چنانچه زن بر نشوز اصرار ورزید، شوهر نمی‌تواند ضد او به گفتار یا رفتاری غیر قانونی دست زند و تنها می‌تواند از او به محاکم قضایی شکایت کند.
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
  • تعداد رکورد ها : 25