جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
فلسفه آفرینش جهان و انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علی رضا فارسی نژاد، حامد دژآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
مساله «فلسفه آفرینش» و این که چرا خداوند، انسان و سایر موجودات را آفریده، یکی از اساسی ترین مسایلی است که همواره مطرح بوده و هست. به طور کلی در این زمینه دو سوال اساسی مطرح است: یکی این که آیا آفریننده و فاعل این جهان، از کار خود هدفی داشته است؟ دیگر این که آیا این جهان به عنوان آفریده و فعل خداوند، هدف و مقصدی دارد؟ سوال اول، بیان گر هدف فاعلی و سوال دوم، بیان گر هدف فعلی است. مکاتب مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی، پاسخ های مختلف و متعددی به این دو سوال داده اند؛ عده ای به کلی منکر غرض و هدف در افعال الهی و آفرینش موجودات شده اند. جمعی قایل به وجود غرض و هدف در همه افعال شده اند و گروهی وجود غرض و غایت را در برخی از افعال پذیرفته اند، اما منکر عمومیت و لزوم آن شده اند. مقاله حاضر این مساله را از دیدگاه قرآن بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که از دیدگاه قرآن، آفرینش کاملا هدف دار است؛ هدف از آفرینش جهان (در مقابل انسان)، انسان است و آسمان ها و زمین و هر چه در آن ها است برای انسان آفریده شده است،‌ مقصود از انسان، انسان کاملی است که به مقام عبودیت حقیقی رسیده است. هدف از آفرینش انسان کامل، ذات خداوند است و خداوند، انسان کامل را برای خودش آفریده است. پس به طور کلی، می توان گفت هدف خداوند از آفرینش جهان و انسان،‌ ذات بی همتای اوست.
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
بررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآن
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی، عیسی مسترحمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها,
چکیده :
قرآن کریم به آفرینش موجودات بی شماری در آسمان ها و زمین اشاره کرده است. در این میان، تعداد زیادی از آنها موجودات زنده اند که بخشی از آنها در خارج از زمین زندگی می کنند. برخی صاحب نظران با استناد به تعابیر قرآنی نظیر «دابه»، «المشارق و المغارب»، «العالمین»، «من فی السماوات»، «و السماء ذات البروج» وجود چنین موجودات زنده را در آسمان ها ممکن و حتی ضروری دانسته اند. اطلاق «دابه» بر جنبندگان مادی، و اشاره قرآن به وجود مشرق ها و مغرب های متعدد از سویی، و اتصاف خداوند به پرودگار جهانیان بودن از سوی دیگر، برخی را بر این داشته است تا اشاره قرآن به حیات فرازمینی را به عنوان نظریه پردازی این کتاب مقدس طرح نمایند.
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
بررسی تطبیقی آرای جعفر نکونام و محمدعلی رضایی اصفهانی پیرامون تفسیر گزاره‌های علمی قرآن
نویسنده:
زهرا محققیان، محمدرضا حاجی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در قرآن کریم در آیات بسیارى پیرامون برخی گزاره‌های علمی سخن رفته که ذیل آن‌ها آرای مختلفى بیان شده است. در این راستا، پژوهش حاضر در تلاش است به بررسی و واکاوی دیدگاه‌های دو نظریه‌پرداز مطرح در میان فارسی‌زبانان یعنی دیدگاه‌های جعفر نکونام و محمدعلی رضایی اصفهانی بپردازد تا در نهایت اثبات کند علت اختلاف دیدگاه‌ها تفاوت پیش‌فرض‌های هر یک در تحلیل گزاره‌های علمی قرآن کریم است. برای نیل بدین هدف، پس از بسط و تبیین مسئله، مهم‌ترین پیش‌فرض‌ها در تحلیل این‌گونه آیات بیان و آرای صاحب‌نظران ذکرشده ذیل آن‌ها شرح داده می‌شود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که پیش‌فرض‌ها نقش بسیار مؤثری در تحلیل گزاره‌های علمی قرآن دارند و نگاه ظاهری یا نگاه علمی به این‌گونه آیات مبتنی بر دخالت پیش‌فرض‌هایی چون زبان قرآن، جامعیت قرآن و تفاوت مخاطب آیات الهی است.
صفحات :
از صفحه 79 تا 99
رابطه جهان و انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
هبت الله صدرالسادات زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر، تحقیقی پیرامون روابط مختلف موجود میان انسان و جهان از منظر قرآن است. ازآنجا که تلقی های گوناگونی از صانسان و به ویژه صجهان و حوزه و گستره آن وجود دارد لذا کوشیده ایم تا در بخش نخست این تحقیق، واژگان انسان، جهان و رابطه را در خلال سه فصل تنقیح کنیم و مراد خویش از این الفاظ را بیان کنیم. باید توجه داشت که تحقیقات گوناگونی تاکنون پیرامون موضوع مزبور ارائه شده است اما نظر به تفکیک جهان به عالم طبیعت و اعم از آن و بررسی روابط انسان با جهان در دو گستره مذکور و سعی در احصاء موارد، نوشته حاضرعلی رغم همه کاستی ها، پژوهشی نو به شمار می رود. بخش نخست همان گونه که ذکر شد حاوی سه فصل می باشد. در بخش دوم کوشیده ایم به روابط میان انسان با جهان به معنای وسیع آن که دربر گیرنده سه عالم عقل و مثال و طبیعت است بپردازیم و در این باره پنج رابطه را تحت عناوین ‎1.خلافت، ‎2. کرامت، ‎3. امانت، ‎4. عینیت، ‎5. وساطت و علیت در ضمن پنج فصل مورد بررسی قرارداده ایم و بخش سوم این پژوهش اختصاص به روابط موجود میان انسان و جهان به معنای اخص آن یعنی عالم طبیعت دارد که این فصل در بر گیرنده نه رابطه میان انسان و طبیعت از منظرقرآن در خلال نه فصل می باشد که عبارتند از: ‎1. رابطه بیولوژیک، ‎2. آبادگری و عمران، ‎3.تسخیر، ‎4. طبیعت منبع معیشت انسان، ‎5. مظاهر طبیعت، آیات الهی برای انسان، ‎6. ارائه نمودهای محسوس برای وصول به جهان نامحسوس، ‎7.طبیعت معلم انسان، ‎8. طبیعت میدان درس آموزی انسان و ‎9. پیوستگی عمل انسان و حوادث طبیعت.
1 . آيا در قرآن كريم و روايات نبوي و امامان ـ عليهم السّلام ـ و احكام اسلامي چيزي به نام جادو وجود دارد؟ 2 . شب بخت دختران و پسران و از اين قبيل مسايل چه؟ 3 . در صورت وجود چنين مسايلي، راه پرهيز از جادو چيست و با كساني كه اهل اين كارها هستند، چگونه بايد برخورد نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در واقع سؤال از سه بخش تشكيل شده است و براي روشن شدن بحث، به صورت جدا بدان پرداخته مي‌شود. 1 . جادو در قرآن كريم، روايات و احكام اسلامي: جادو در لغت به معناي افسون كننده، افسونگر، سحر، ساحري، دل ‌فريب محيل، مكّار، شعبده و تردستي نيز‌ آمده است.[1] در بیشتر ...
سوره الطارق آیه 1 و 2 را توضیح دهید؟ آیا طارق مانند خورشید است و آیا در کهکشان های ما وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال در ابتداء اين سوره، به سماء و طارق قسم می خورد، اين نشانگر اهميت آنهاست. معنای سماء، آسمان است و اما معنی طارق چيست؟ و مراد خداوند در اين سوره چيست؟ طارق از ماده «طرق» به معنای كوبيدن است و راه را از اين جهت طريق می گويند كه با پای رهروا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
منظور از آیه شریفه ...وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ ...» (فصلّت/12) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقدمه: قرآن معجزة ماندگار و جاودان پيامبر- صلي الله عليه و سلم- مي‌باشد كه از جهات بسيار داراي اعجاز مي‌باشد، در الفاظ و محتوا، در «حاميّت» آميخته با وسعت و عمق و «معني»، در پيشگوييها و در اخبار غيبي و معجزات علمي همچون انسان و زوجيّت در جهان گياهان، بیشتر ...
الف) آیا مورچه ای که با حضرت سلیمان سخن گفته از نوع همین مورچگان بوده است. ب) و نحوه کلام آن چگونه بوده؟ ج) و آیا آن مورچه نر بوده یا ماده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در جواب بخش الف بايد گفت: هيچ دليلي نداريم كه آن مورچه از نوع همين مورچگان بوده يا نبوده است. علاوه بر اين كه كار حضرت سليمان به عنوان كار فوق‌العاده و معجزه‌ مطرح بوده است، همچنين آشنايي با زبان پرندگان را خداوند به حضرت سليمان ياد داد، شايد هم بتوا بیشتر ...
با توجّه به آیات قرآن، امکان حیات و زندگی در کرات و سیّارات دیگر (غیر از زمین) وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از برخي آيات قرآن كريم، مي‌توان فهميد كه در كرات ديگر، آثار حيات وجود دارند و در آنجا موجودات زندگي مي‌كنند؛ از جمله، خداوند متعال مي‌فرمايد: « وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِنْ دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ بیشتر ...
کدامین آیات دلیل بر خلقت حیوانات می‎باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به بحث، مفهوم و منظور سوال را از سه ديدگاه مورد بررسي قرار مي‎دهيم. اولاً: ؟آيا منظور از پرسش همان خلقت حيوان در قرآن، است يا منظور تكامل انواع و كشف اين که همه حيوانات به يك سلول واحد ختم مي شود؟ ثانياً: آيا منظور ريشة خلقت هر كدام اس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 38