جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
امور عامه
>
احکام وحدت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات از نظر ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا با تأکید بر مشهورترین آرای آنان
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، خدیجه قاسمی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی ملاصدرا
,
صدور
,
جهان شناسی فلسفی
,
صفات الهی
,
ابن عربی
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
صادر نخست
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
عرفان نظری
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
کلیدواژههای فرعی :
وحدت و کثرت ,
وحدت و کثرت در وجود ,
احکام وحدت ,
عقول طولیه ,
وحدت ,
توحید خواص ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
توجیه کثرات ,
نکاح و تولد عناصر عالم ,
نخستین امر عالم ,
هویت حق تعالی ,
خلق و ابداع ,
مبدعات و مخلوقات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
ابن سینا نخستین موجود عالم را عقل اوّل می داند که بر اساس قاعده الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطه جهات و اعتباراتاش سبب پیدایش موجودات پس از خود می گردد. ابن عربی اساس دیدگاه ابن سینا در مورد صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات (یعنی قاعده الواحد) را نمی پذیرد. وی بر اساس مشاهدات و مکاشفات اش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهی مستند می کند. از نظر او نخستین موجود عالم تجلّی اسم الاهی «الرحمن» است که در خود دارای تمام کثرات عالم می باشد و با سریان و انبساط خود سبب ظهور آنها می گردد. ملّاصدرا، متأثر از ابن عربی، نخستین موجود عالم را تجلّی حق تعالی می داند. دیدگاه ملاصدرا در این مورد با ابن عربی دارای این تفاوت است که او جریان صدور کثرات پس از عقل اوّل را به گونه ای مغایر با ابن عربی به تصویر می کشد. از نظر او کثرات نه به واسطه نکاح و توالد مراتب هستی، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتی که در عقول وجود دارد به وجود می آیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشست علمی جستاری در کثرت وجود
سخنران:
غلامرضا فیاضی، حسن رمضانی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
واکاوی نظریه وحدت شخصی وجود - اسفند 1392
جستاری در تببین کثرت وجود - خرداد 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
احکام وحدت
,
احکام کثرت
,
وحدت در کثرت
,
وحدت عددی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه اسلامی معاصر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لباب المحصل في أصول الدين
نویسنده:
عبد الرحمن بن خلدون؛ راجعه مع مقدمة نقدیة بین علم الکلام الخلدونی و لباب المحصل: محمد علی ابو ریان؛ دراسة وتحقیق: عباس محمد حسن سلیمان؛ تصدیر: فتحی محمد ابو عیانة
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اسکندریه - مصر: دارالمعرفة الجامعیة للطبع والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اشاعره
,
عقاید اهل سنت
,
اصول اشاعره
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
پیامبر شناسی ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
امامت ,
معاد(کلام) ,
افضلیت امام (ع) ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
احکام وحدت ,
احکام علت Causes ,
احکام کثرت ,
احکام معلول ,
امور بدیهی ,
احوال معاد ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
بدیهیات اولیه ,
اصل علّیت ,
علت ,
احکام اسمای الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا و جمع دیدگاه عرفا و حکما در صادر اول : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمد موسوی ، غلامعلی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام هستی
,
صادر اول
,
عرفان اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
عقل اول
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خلق ( ایجاد )
,
تعیّنات (عرفان نظری)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
کلیدواژههای فرعی :
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
ارواح فلکی ,
تشان ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت متعالیه ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
حرکت جوهری ,
علیت ,
وحدت عددی ,
وحدت وجود ,
توحید عوام ,
اعیان ثابته ,
احکام اعیان ثابته(عرفان نظری) ,
استهلاک در حق(اعیان ثابته) ,
امتناع صدور ماده جسمانی از قوه جسمانی (مطلقا ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
صادر اول از مسائل مهم فلسفی نزد قائلان به ترتیب در آفرینش است. مکاتب مختلف الهی و بشری در این باره سخن گفته اند، در حوزۀ معارف اسلامی عرفا وجود منبسط و حکما عقل اول را به عنوان صادر اول معرفی نموده اند، ملاصدرا به روشی خاص، میان نظر عرفانی و حکمی در این مسئله جمع نموده و به وحدت این دو دیدگاه رأی داده است، در این مقاله به روش تحلیلی- انتقادی مواضع سلبی و ایجابی وجه جمع او را دربارۀ صادر اول بررسی کرده ایم. حرکت علمی او در این باره از موضعی سلبی در همراهی با حکمت متعارف، آغاز و با رویکردی ایجابی به حکم به اتحاد عقل و وجود منبسط به عنوان صادر اول ختم می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبادىء الفلسفة الإسلامية المجلد 2
نویسنده:
عبدالجبار رفاعي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
علم نفس ,
احکام وحدت ,
جسم ,
صورت ,
عقل ( جوهر ) ,
عرض ,
ماهیت حرکت ,
کیف ,
احکام جواهر ,
احکام ماده ,
علیت ,
احکام واجب الوجود ,
سبق و لحوق ,
حقیقت عینیه وجود ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی قرآنی حضرات خمس در عرفان نظری
نویسنده:
مریم محمودی، علی اخلاقی، سمیرا قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم ملکوت
,
وحدت وجود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عوالم (عرفان نظری)
,
عرفان نظری
,
حضرات خمس
,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت)
,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک)
,
مرتبه انسان کامل
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
ماهیت انسان در قرآن ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
تجلی ,
تجلی الهی ,
تفسیر عرفانی ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت اعیان ثابته(مقابل حضرات اسماء) ,
حضرت جمع الجمع((واحدیت)، قسیم حضرت ظاهر و حضرت باطن) ,
حقیقت احدیت((تعین اول)، مقابل حقیقت واحدیت) ,
حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
عالَم امر ,
مرتبه انسان کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
بروز تفکرات ابن عربی و شاگردان و شارحین آثارش نحله فکری جدیدی در عرفان اسلامی به وجود آورد که محصول شش قرن تفکر عرفا، فلاسفه و حکما و اهل کلام بوده است. در سیر و تکمیل این تفکر عرفانی اصطلاحات جدیدی به وجود آمد که برخی آن را زاییده تفکرات عجیب ابن عربی دانسته و بعضی آن را برگرفته از تأویل و تفسیر آیات و احادیث و یا معجونی از آن دانستهاند. حضرات و یا عوالم خمس از اصطلاحات مهم و کلیدی این نحله فکری است که ماهیت قرآنی و کلامی دارد و بزرگانی چون ابن عربی با استناد به آیات قرآن و احادیث آن را طرح و بحث کردهاند. در این مقاله حضرات خمس از زبان عرفا شرح و با استناد به آیات و اقوال مفسرین و عرفای بزرگ جنبه قرآنی آنها بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اسرارنامه عطار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریه بینامتنیت
نویسنده:
اصغر اسمعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
بینامتنیت (زبان شناسی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
حرکت اشتدادی نفس ,
خلق مدام ,
اراده الهی ,
حلول ذات الهی ,
تسبیح موجودات ,
احکام وحدت ,
عدم ,
احکام کثرت ,
امکان فقری ,
وحدت وجود ,
شناخت ذات خدا ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
حرکت حبی وجود ,
وقوف در مواقف ,
چکیده :
بینامتنیت حضور صریح و اعلام شده یا ضمنی متنی در متن دیگر است که ممکن است هر دو متن از نظر زمانی نزدیک به هم یا یکی مقدم بر دیگری باشد؛ همچنین در متونِ با زمینه های موضوعی مشترک اثرپذیری متون از همدیگر می تواند بیشتر باشد. با این دیدگاه اسرارنامه عطار نیشابوری در جایگاه پیشمتن و گلشن راز شیخ محمود شبستری به عنوان پس متن بررسی شد و با تطبیق این موارد با مباحث نظری بینامتنیت، چگونگی و میزان تأثیرپذیری شبستری از عطار نشان داده شد. حضور اسرارنامه در گلشن راز از عنوان و وزن منظومه آغاز می شود و به شکل های مختلف لفظی و معنوی و آشکار و ضمنی در متن ادامه می یابد؛ شبستری گاه با گسترش مضامین عطار، صبغه تعلیمی اثر خود را بیشتر می کند و گاه با بهره برداری های ضمنی و اقتباس از مفاهیم و تلمیحات و تصویرهای شعری شیخ نیشابور در عرضه متن عرفانی به زبانی دیگر می کوشد. هرچند نگارنده این مقاله درصدد نشان دادن نمودهای بینامتنیت اسرارنامه و گلشن راز است؛ اما همچنین به این نتیجه رسید که تنفس عطار و شبستری در فضای فکری و فرهنگی مشترک، همسانی آثار آنها را در لفظ و محتوا موجب شده است؛ به گونه ای که هر دو از آبشخورهای معرفتی عظیم عرفان اسلامی همچون قرآن و حدیث و برخی اندیشه های کلام اسلامی مشروب شده اند و حضور زیرمتن اسرارنامه در رومتن گلشن راز از این منظر معنی پیدا میکند؛ با توجه به اینکه شبستری به مطالعه آثار ابن عربی نیز می پرداخته، برخی مفاهیم اصلی اندیشه ابن عربی نیز درگلشن راز مشهود است که اشارهای گذرا به آنها هم شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش ابزاری موسیقی در کسب معرفت عرفانی از منظر عرفان اسلامی
نویسنده:
حسین شایسته، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سماع
,
عرفان اسلامی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
موسیقی در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
خیال منفصل ,
تعینات خلقی ,
احکام وحدت ,
وحدت وجود ,
هدف سیر و سلوک ,
عرفان عملی ,
تعیّنات (عرفان نظری) ,
عرفان و شریعت ,
عرفان نظری ,
احکام تعینات(مقابل احکام ذات) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
شریعت عرفانی ,
هارمونی کیهانی ,
چکیده :
موسیقی عرفانی، حاصل آمیختگی ادبیات عرفانی با عالم موسیقی است و از آن جا که موسیقی عرفانی، بازتاب عواطف و تخیلات صافی عارفانه است، ارمغان آن، میتواند تداعی احساسات عارفانه نیز باشد. در میان متصوفه و بسیاری از موسیقی دانان، از این موسیقی به عنوان ابزاری برای عرفانی، « سماع » تعالی روح و سیر و سلوک عرفانی یاد می شود. این کاربرد موسیقی، در مبحث نمودی تمام عیار می یابد؛ به گونه ای که حتی برخی از متصوفه لزوم کاربرد موسیقی برای رسیدن به مقامات عرفانی را امری انکارناپذیر می دانند. اما چنین کاربردی از سوی خود اهل تصوف هم به صورت مطلق پذیرفتنی نیست. ضمن این که نقش موسیقی برای شهود حقایق والای آسمان معرفت، مگر در مواردی خاص و برای اشخاص ویژه، قدری جای تأمل دارد. در این مقاله کوشیده شده است تا نقش موسیقی در سیر و سلوک و شهود عرفانی مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلّی نظریۀ وحدت وجود در اشعار عمان سامانی با نگاهی به آرای شمس تبریزی و مولوی
نویسنده:
محمد خدادادی ، محمدکاظم کهدویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مقام محبت
کلیدواژههای فرعی :
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فنا ,
عرفان شیعی ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
اتحاد عاشق و معشوق ,
عاشورا شناسی عرفانی ,
اتحاد جان اولیاء ,
فناء ائمه در حق ,
چکیده :
نظریۀ وحدت وجود را میتوان محوریترین مفهوم در عرفان اسلامی نامید و به درستی میتوان گفت که سایر مفاهیم حول این محور اصلی در گردشاند و برای اعتلای این مفهوم به کار میروند. در این پژوهش، نظریات وحدت وجودی عمان سامانی، در قالبی طبقهبندی شده و منظم به تصویر کشیده شده و در هر بخش با نظریات سایر عرفا بهخصوص آرای شمسالدین محمد تبریزی و مولانا جلالالدین محمد مولوی مقایسه شده است. همچنین در این مقاله، در یک طبقهبندی منظم، آرای عمان سامانی در باب وحدت وجود در چهار بخش مورد بررسی قرار گرفته و به تفصیل در مورد هر باب بحث شده است: نخست یگانگی عاشق و معشوق؛ دوم، یگانگی جان اولیا؛ سوم، یگانگی اولیا و خداوند(مقام فنا) و چهارم، وحدت جان اولیا در طول زمان. علاوه بر طبقهبندی و سنجش نظریات وحدت وجودی عمان سامانی، به بررسی آبشخور و سرچشمۀ این نظریات در احادیث و روایات مأثوره از ائمه نیز پرداخته و نمونههایی از این تأثیر ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
« بررسی نظریه ذوق تألّه در مسئله وحدت وجود» (با نگاهی به آراء دوانی و صدرا)
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذوق تأله
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
,
انتساب به حقیقت وجود
کلیدواژههای فرعی :
اشتراک معنوی وجود ,
اتصاف ماهیت به وجود ,
وحدت شخصی وجود ,
معنای موجودیت ممکنات ,
علم اجمالی واجب ,
اشتراک لفظی وجود ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه الهی ,
احکام وحدت ,
اعیان ثابته ,
وحدت تشکیکی وجود ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید اخص الخواص ,
کثرت حقیقی(مقابل کثرت نسبی) ,
استهلاک در حق(اعیان ثابته) ,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) ,
حیثیت تقییدیه شأنی ,
کثرت حقیقی ,
وجود معقولی ,
اعتبار تعیین ممکنات ,
اعتبار ارتباط ممکنات ,
عدم نمایی ممکنات ,
نسبت ماهیات با حق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل مهم و اساسی در زمینه وحدت و کثرت وجود، بحث وحدت حقیقی و کثرت اعتباری وجود در وحدت شخصیه، وحدت و کثرت حقیقی در وحدت سنخیه و همچنین وحدت مفهومی یعنی وحدت در مفهوم وجود، میباشد. این جستارها زمینه ساز ارائه دیدگاههای متفاوت پیرامون وحدت وجود گردیده است. ذوق تألّه مبنای یکی از دقیق ترین دیدگاهها پیرامون وحدت وجود گردیده که پایه گذار آن محقق دوّانی است. پیرامون این دیدگاه نقض و ابرامهای بسیار مطرح گردیده که ملاصدرا حکیم متالّه اشکالات متعددی بر آن وارد نموده است. در این دیدگاه نظریه مشهور اصالة الوجود مورد کاوش و آسیب شناسی قرار گرفته و اصالة الماهیه هم مردود انگاشته شده است است؛ بلکه گرچه قیام وجود به ماهیت در ممکنات غیر قابل قبول است ولی موجودیت ممکنات به معنای انتساب ماهیت به وجود است. نوشتار حاضر میکوشد تا با بررسی تفصیلی ساختار نظریه ذوق تألّه، اشکالات وارد شده برآن بویژه مطروحات ملا صدرا را تبیین نموده و مقصود دوّانی در این باره را بازخوانی نماید ونیز قرابت نظریه مذکور را با نظریه وحدت شخصیه وجود عرفا مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید