جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مرگ [استاد مطهري]
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
کلیدواژه‌های اصلی :
خیلی کم... تقریبا هیچ: مرگ، فلسفه، ادبیات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Simon Critchley (سیمون کریچلی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کریچلی تصویری صادقانه و مستقیم از وضعیت نیهیلیستی انسان را در واقعیتی سخت و نامشخص به تصویر می کشد. کتاب با مقدمه‌ای آغاز می‌شود تا پیش‌زمینه و توجیهی برای وجود بی‌معنای ما در جهانی غایب به خواننده ارائه کند. او سپس سه بخش/سخنرانی را به خواننده ارائه می‌کند که در آنها جنبه‌های خاصی از ادبیات، فلسفه و مرگ را تحلیل می‌کند تا در پایان بخش سوم زمینه را برای سنتز خود فراهم کند. اولین سخنرانی بر مفهوم بلانشو و لویناس در مورد غیرممکن بودن مرگ متمرکز است. دوم شکست رمانتیسم (و به طور غیرمستقیم فراانسانی) را از طریق تحلیل نویسندگانی مانند امرسون و کاول مورد بحث قرار می دهد. سخنرانی سوم، و شاید مورد علاقه من، به انتزاعات بکت در مورد غیرقابل درک می پردازد. مرگ غیرقابل اجتناب خودمان. من از غفلت نویسنده از ترجمه تعدادی از نقل قول های فرانسوی و آلمانی به انگلیسی تا حدودی ناراحت شدم و خواننده را به حال خود رها کرد تا معنای آن را جستجو کند اگر خوش شانس نبود که قبلاً بداند. گاهی اوقات در ابتدا خود را گم می‌کردم، زیرا هیچ اطلاعاتی درباره برخی از فیلسوفانی که کریچلی نقد کرده‌اند (بلانشو، کاول و غیره) نداشتم. با این حال، باید اصرار کنم که خواننده بدون توجه به آن ادامه دهد، زیرا ترکیب نهایی ارائه شده بسیار مهم و بدیع است. نویسنده شکست دین و اگزیستانسیالیسم های تأیید کننده زندگی (از طریق اراده به قدرت (نیچه) یا صرفاً اراده (کامو و همکاران)) را برای ما توضیح می دهد و آنچه را که باقی مانده است، یعنی شرایطی حداقلی، ارائه می دهد تا به آن دست پیدا کنیم. چهره پرتگاه این مفهوم باعث شد که نقد 5 ستاره من به دست بیاید - اجازه ندهید جلد کتاب شما را از این یکی بگذراند.
مواجهه با مرگ: رویکردی میان‌رشته‌ای [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Paul Badham; Paul Ballard (editors)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Wales Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحث مرگ در نهایت آشکار می شود، در حالی که به نظر می رسد مراقبت از در حال مرگ بیش از خدمات سنتی پزشک و کشیش است. رویارویی با مرگ مشارکت‌های حقوق، فلسفه، پزشکی، مددکاری اجتماعی، الهیات و مطالعات دینی را گرد هم می‌آورد تا درباره موضوعاتی مانند مراقبت از آسایشگاه، استدلال‌های موافق و مخالف اتانازی، و امید مذهبی برای زندگی ابدی بحث کند. همچنین گزارش هایی از تحقیقات اخیر در مورد تجارب «نزدیک به مرگ» و اندازه گیری کیفیت زندگی انسان وجود دارد. این رویکرد گسترده و میان رشته‌ای به مرگ در جامعه معاصر علاقه خاصی به طیف وسیعی از حرفه‌های مراقبت دارد، اما فراتر از آن، علاقه آن، البته جهانی است.
آرکپارادوکس مرگ: شهادت به عنوان یک مقوله فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dariusz Karlowicz, Bartosz Adamczewski
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Peter Lang,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به شهادت به عنوان مقوله ای فلسفی می پردازد. سؤال اصلی به ارزش اثباتی شهادت مسیحی از طریق مرگ مربوط می شود. نویسنده با تفسیری فلسفی از اعتقاد به نقش مشهود شهادت به پاسخ می پردازد. اسناد تاریخی متعدد تأیید می کند که شهادت باستانی ممکن است توسط افراد غیر وابسته به کلیسا نیز به عنوان نوعی دلیل تلقی شده باشد. مؤلف، الهیات و واقعیت شهادت را از منظر فلسفه کهن مرگ و دگرگونی بنیادین شخصی مشاهده می کند. او معتقد است که موضع مسیحیت در مواجهه با آزار و شکنجه را می‌توان به عنوان تحقق جاه‌طلبی‌های محقق نشده فلسفه درک کرد و از این طریق صحت تعالیم نازل شده توسط عیسی مسیح را به طور غیرمستقیم اثبات کرد.
مرگ بر اثر ناامیدی: شرم و خودکشی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ramón Martínez de Pisón
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Peter Lang Inc., International Academic Publishers,
چکیده :
ترجمه ماشینی: خودکشی یکی از علل عمده مرگ های خشونت آمیز در جوامع ماست. این واقعیت که نوجوانان و سالمندان دو گروه جمعیتی با بالاترین میزان خودکشی هستند، بسیاری از مفروضات گذشته در مورد رشد انسانی را به چالش می کشد. بسیاری از نوجوانان تا زمانی که به سنین نوجوانی خود می رسند، فاقد مهارت های لازم برای مقابله با رویدادهای استرس زا به شیوه ای سالم و افزایش دهنده زندگی هستند. در عین حال، آخرین مرحله رشد انسان لزوماً مرحله ای نیست که افراد در آن احساس رضایت کنند. در این کتاب، رامون مارتینز دی پیسون نظریه لازاروس و فولکمن (1984) را برای مقابله با استرس بسط می دهد تا نشان دهد که شرم سمی یکی از مهم ترین محدودیت های شخصی و محیطی است که توانایی فرد برای مقابله با خودکشی و خودکشی را مهار می کند. رویدادها به روشی سالم
تاریخچه مختصری از مرگ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(داگلاس جیمز دیویس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مرگ موضوعی است که در هر فرهنگ در جهان مورد علاقه پایدار است. خود عمل مرگ و آداب و رسوم پیرامون آن بسیار متفاوت است و نور شگفت انگیزی را بر فرهنگ هایی که آنها بخشی از آن هستند می تاباند. داگلاس جی دیویس که در سطح بین المللی به عنوان یکی از متخصصان برجسته در این زمینه شناخته می شود، به برخی از مهم ترین جنبه های مرگ می پردازد: عمل مردن، سوگواری، تدفین، تفسیرهای هنری از مرگ، مکان های خاطره، ترس از مرگ. و بلایا/تراژدی‌ها - و آنها را در داستانی متقاعدکننده در مورد تغییر نگرش ما نسبت به مردن می‌بافد.
کارکرد الاهیاتی مرگ در قرآن و عهد جدید
نویسنده:
پدیدآور: سمیه فیروزفر ؛ استاد راهنما: مهراب صادق‌نیا ؛ استاد مشاور: فاطمه توفیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مسئله مرگ و حیات پس‌ازآن در اسلام و مسیحیت نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و بر مبنای آن مناسک ویژه‌ای در هر دو دین ایجاد گردیده است. با مطالعه قرآن و کتاب مقدس درمی‌یابیم که در هر دو به‌دفعات به مرگ پرداخته‌شده است. با بررسی آموزه مرگ در قرآن و کتاب مقدس به این نتیجه می‌رسیم که هر دو مرگ را آغازگر حیاتی جدید و جاودانه و انتقال از عالم جسمانی به عالم روحانی می‌دانند. برخی اشتراکات درباره مرگ و حوادث حین آن و پس‌ازآن، بین این دو دین وجود دارد و هر دو به برزخ، رستاخیز، داوری، بهشت و جهنم معتقدند لیکن تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود. نقاط کلیدی این اختلاف به تعریف این دو از مرگ، ماهیت مرگ و کارکرد الاهیاتی مرگ بازمی‌گردد. شاید بتوان گفت تقریباً در اغلب صفحات قرآن سخن از مرگ و معاد به میان آمده است. مرگ در اسلام تقدیری است الهی که برای تمامی موجودات ماسوای ذات الهی و نه‌فقط انسان، مقدر شده است. درواقع مرگ بخشی از حیات همه موجودات عالم است که از ابتدای خلقت برای همه مقدر شده، اما در مسیحیت بیان می‌شود که مرگ برای انسان‌ها وجود نداشته و گناه آدم و حوا آن را به انسان‌ها تحمیل کرده است. در مسیحیت با توجه به اینکه دیدگاه پولسی در این آیین غلبه دارد، با تحقیق بر روی این دیدگاه درمی‌یابیم که بررسی ماهیت مرگ وارد رویکردی فلسفی شده و پولس بر اساس پیش‌فرض‌هایی به تبیین مسئله مرگ پرداخته که به‌کلی باعث دگرگونی این آموزه در مسیحیت گشته است. مرگ‌شناسی در مسیحیت پولسی مبتنی بر گناه اصلی و خوردن میوه ممنوعه است به این معنا که با خوردن آن توسط آدم گناه و مرگ وارد حیات بشری گردید و براثر گناه آدم وارثان او آلوده گناه شدند و مرگ نیز در عالم هستی داخل شد. از طرفی قرآن از مرگ به‌عنوان عاملی برای دوری از گناه و اقبال به سمت زندگی اخلاق‌مدارانه یادکرده و مستقیماً یا تلویحاً از مرگ و آخرت تحذیر داده و انسان‌ها را به تفکر و توجه درباره مرگ تشویق نموده است؛ اما در مسیحیت شاید با مراجعه به بخش‌های اندکی از عهد جدید تحذیری این‌چنین ببینیم لیکن در رساله‌های پولس که نگاه غالب در مسیحیت است، نگاه تحذیری به مرگ وجود ندارد و مسیحیت پولسی بر حذر داشتن از گناه و زیست اخلاقی را در ترس از مرگ جستجو نمی‌کند بلکه برای این امر بر محبت و زیست در مسیح تأکید دارد.
ناى حکمت
نویسنده:
جواد محدّثى
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسّسه فرهنگى انتشاراتى پارسایان,
چکیده :
وقتى موعظه ، از زبان پیامبر باشد و از جان محمّد(ص ) بجوشد، و بر جان ودل (ابوذر) نشیند، سزاوار است که گوش جان همه عالمیان در همه زمانها آن حکمتهاىتراویده از زبان رسول را مشتاقانه خریدار شود و چهره روح درچشمهزلال این مواعظ، شادابى یابد. (ناىِ حکمت ) نبوى ، زمزمه گر نواى بیدارى فطرت و رویش یقین و معرفت در بوستانِجانهاى پند نیوش است . سپاسگزار خدمات و تلاشهاى پیشینیانیم که با تاءلیفاتخویش ، گنجینه اى از معارف والاى مکتب را براى آیندگان به میراث نهادند، تا ما امروزپس از چهارده قرن ، بتوانیم کنار (مائده آسمانىِ) احادیث بنشینیم و سخنان پیامبر بهابوذر را بخوانیم و بشنویم وپند گیریم . آنچه مى خوانید، شرح گونه اى فشرده بر فرازهاى مواعظ بلندى است کهرسول خدا(ص ) به (ابوذر غفارى ) تعلیم داده است ، سخنانى حکمت بار و سودمند، ازپیامبر حکمت و حکومت ، به شهید زنده ربذه ، حضرت ابوذر(ع ) که متن آن در کتب حدیثنیز آمده است .(1) گرچه این مواعظ، پیشتر هم به صورتهاى دیگر همراه با ترجمه منتشر شده است ، امّاترجمه و تبیینى که در این کتاب مى خوانید، از نظر قلم و نوع برداشت و زاویه دید،ویژگیهایى دارد که مى تواند براى اهل مطالعه در این روزگار، بویژه جوانان جویاىیقین و پویاى راه کمال و سلوک روحى ، مفیدتر باشد.
مدلول جاودانگی نفس در بهگودگیتا
نویسنده:
مجتبی زروانی,قربان علمی,سجاد دهقان زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسأله ی مرگ و میل جاودانگی از دل مشغولی های وجودشناختی انسان است. هندوئیسم همچون ادیان دیگر همواره در پیِ رفع یا تسکین این دل مشغولی بوده است. وداها و اوپانیشادها اصالت بُعد روحانی و جاودانگی آن را به گونه های مختلف مورد اهتمام و پذیرش قرار داده اند. بهگودگیتا نیز جاودانگی نفس را صراحتاً در دفتر دوّم و تلویحاً با شاهدهایی در دفترهای دیگر تأیید می کند. گیتا با تصوّر انسان به مثابه روح جاودانه، مرگ را در معنای زوال کامل، امری موهوم می داند. عدم امکان تبدیل واقعی (وجود) به غیرواقعی (عدم)، مهمترین استدلال گیتا در اثبات توهم زوال نفس است. به رغم تنوع معانی جاودانگی، گیتا با همراه سازی آن با مسأله ی آگاهی و معرفت (جنانه) معنای متعال تری از حقیقت جاودانه ی انسان ارائه کرده است. نظریه ی سانکیه ای، نظریه ی ودانته ای، استدلالِ مربوط به اثبات توهم مرگ، اطلاق مفهوم جاودانگی، ویژگی های جیون موکتا، تمایز «اپاره ویدیا» از «پاره ویدیا»، آموزه ی اوتاره و انگاره ی زادمرد که هر یک به نوعی مؤیّد جاودانگی نفسند، شاهدهای تلویحی گیتا را در اذعان به جاودانگی نفس با مدلول «آگاهی از جاودانگی خویشتن» تشکیل می دهند.
معاد
عنوان :
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این کتاب مجموعه ای است مشتمل بر ده جلسه بحث و انتقاد درباره مساله معاد که در انجمن اسلامی پزشکان در سال ۱۳۵۰ ایراد شده است . شهید مطهری از آیات و روایات و یافته های علمی و استدلال فلسفی و نیز آموزه های عرفانی بهره می گیرد ، و از امکان معاد و دلایل و مبانی آن از دیدگاه اسلام دفاع می کند . نخست درباره جایگاه معاد و ماهیت مرگ و عالم برزخ از دیدگاه قرآن بحث شده ، و آیات مربوطه تفسیر گردیده ، سپس مفهوم غایت و روح از دیدگاه حضرت علی (ع) و فلاسفه بررسی گردیده ، و نظریات مهدی بازرگان در کتاب ذره بی انتها نقد شده است . استاد مطهری بقای شخصیت را مبنای بحث و دفاع از معاد قرار داده ، و معتقد است مساله تجسم اعمال به فهم نظریه بقای شخصیت کمک می کند . بنابراین روح ، ملاك تشخیص و شخصیت انسان است ، و روح تجرد وبقا دارد ، به همین دلیل امکان بازگشت آن به بدن وجود دارد . این کتاب در ۲۳۲ صفحه در سال ۱۳۹۴ از سوی انتشارات صدرا منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است .