جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جغرافیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
تعداد رکورد ها : 667
عنوان :
هرمنوتیک دریچه ای به سوی شناخت در علوم دینی
نویسنده:
عزیز جوانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر متون دینی
,
علوم دینی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
کلیدواژههای فرعی :
تفهم ,
قوس هرمنوتیکی ,
دور هرمنوتیکی ,
هرمنوتیک فلسفی ,
فلسفه جدید ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
وجود و زمان ,
ابطال مادی گرایی ,
تبیین(اصطلاح وابسته) ,
استقراء گرایی(اصطلاح وابسته) ,
هرمنوتیک انتقادی ,
روانکاوی دینی ,
رساله کراتیلوس ,
جنبش اصلاح دینی ,
هرمنوتیک متن ,
انواع هرمنوتیک ,
هرمنوتیک روش گرا ,
تأویل روانشناختی ,
تفکیک مقدس و نامقدس ,
جدا انگاری دین و علم ,
مقام کشف و گردآوری ,
مقام قضاوت و داوری ,
هرمنوتیک متدلوژیک ,
هرمنوتیک عمیق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در قرن بیستم تحولات مهم و قابل توجهی در فلسفه علم رخ داد و در یک نگاه کلی، چهار گفتمان عمده در این حوزه شکل گرفت، که عبارتند از: پوزیتیویسم و استقراءگرایی، ابطال گرایی کارل پوپر و برنامه پژوهش لاکاتوش، ساختارگرایی و نسبیت گرایی تامس کوهن و هرمنوتیک. با چیره شدن هرمنوتیک بر عرصه فلسفه علم، تحول اساسی در زمینه روش شناسی در قرن بیستم به وقوع پیوست. هدف از نگارش این مقاله آن است که نشان دهد آیا هرمنوتیک می تواند به عنوان روش در علوم دینی مورد استفاده قرار گیرد؟ نگارنده با طبقه بندی دیدگاه ها و رویکردهای گوناگون اصحاب هرمنوتیک، بر این فرض و مدعی است که نظریات هرمنوتیکی استعداد این را دارند که به عنوان قواعد روشی در علوم دینی، هم در مقام داوری و قضاوت و هم در مقام کشف و گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند؛ گرچه این استعداد هنوز فعلیت کامل نیافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در نسبت میان پدیدارشناسی و فلسفه دین
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هایدگر
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
فراموشی هستی
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
دازاین ,
پدیدار شناسی دین ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه (خاص) ,
الهیات مابعدالطبیعی ,
اگزیستانس اصیل ,
چکیده :
این مقاله نگاه پدیدارشناسانه هیدگر متقدم به ایمان مسیحی را موضوع تأمل قرار می دهد هیدگر با دعوت فلاسفه به پیگیری بی قیدو شرط پرسش وجود (از رهگذر فکاک از مابعدالطبیعه وجودی- الهی- منطقی) یک چالش جدی و مناقشه برانگیزی با آنها آغاز می کند و درعین حال این گذشت از بحث خدا، مجال دیگری برای سخن گفتن از صورتی از تأمل فلسفی در باب ماهیت دین و گفتار در باب خدا (فلسفه دین به سبک پدیدارشناسانه آن) فراهم می آورد که به نحو بارزی در درس گفتارهای هیدگر در باب پدیدارشناسی حیات دینی ظهور و نمود یافته است. ولی درنهایت ادعای این نوشتار، آن است که اصول و مبانی الهیاتی تحلیل پدیدارشناسانه هیدگر، ادعای تکراری او را در باب ناسازگاری ایمان مسیحی و پژوهش فلسفی بر هم می زند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
نویسنده:
محمد خامه گر، مرتضی ایروانی نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اختلاف قرائات
,
مسایل جدید روش شناسی
,
تفسیر و مفسران
,
قرائت قرآن
,
قرائت صحیح
,
قرائت پیامبر ( ص )
,
قرائت ابو حفص مدنی
,
قرائات سبع
,
قرّاء سبعه
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
روش تفسیری علامه طباطبایی
,
اختلاف قرائات و تفسیر
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
روایات تفسیری ,
آیه 113 اعراف ,
اختلافات تفسیری ,
روایات تحریف نما ,
آیه 21 یونس ,
آیه 31 رعد ,
آیه 222 بقره ,
آیه 219 بقره ,
آیه 260 بقره ,
آیه 037 بقره ,
آیه 16 اسراء ,
آیه 46 هود ,
آیه 66 نساء ,
آیه 17 توبه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مفسران در مواجهه با اختلاف قرائات، یکی از رویکردهای سهگانه، یعنی بسنده کردن به قرائت رایج، معتبر دانستن همه قرائتهای معروف یا گرایش به نقد و گزینش قرائات را انتخاب نمودهاند. علامه طباطبایی رویکرد سوم را در تفسیر خود برگزیده است. ایشان در بیشتر مواردی که اختلاف قرائات را گزارش کردهاند، به نقد و بررسی آنها پرداخته و با استناد به مرجحات روایی، قرآنی و ادبی، در نهایت یکی از قرائتها را ترجیح داده است. ایشان برخلاف کسانی که قرائت حفص از عاصم را قرائت معیار دانسته و بر اساس آن مشی تفسیریشان را انجام دادهاند، به این قرائت بسنده نکرده و از قرائتهای دیگری که واجد شرایط اعتبار بودهاند نیز بهره برده است. نقش و تأثیری که این روش در تفسیر علامه از آیات برجا گذاشته است، موضوعی است که در این نوشتار مورد بحث قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافت اصلاح ساختار ژنتیک در حل مسألهی شرور انسانی
نویسنده:
رضا نیرومند، مرتضی حسینی شاهرودی، سعید نظری توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
اصلاح ساختار ژنتیک
,
محدود کردن شرور
,
شخصیت و رفتار مطلوب
کلیدواژههای فرعی :
اقسام شر ,
معالجه رفتار ,
شرور اخلاقی ,
ژن درمانی ,
مهندسی ژنتیک ,
ژن انسان ,
شرور طبیعی ,
شر اخلاقی ,
شر ذاتی ,
شر فلسفی (مابعدالطبیعی) ,
همکاری با خالق ,
ژنتیک رفتار ,
وراثت و محیط ,
عِرْق ,
وراثت و صفات اخلاقی ,
ترانس ژنیس ,
ژنوم انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بهره بردن از قدرت علمی و خلاقیت انسان در محدود کردن و پسراندن شرور و جلوگیری از گسترش آن از مصادیق همکاری با خالق و یاری دادن به خداوند در حل مسأله شر محسوب میشود. بسیاری صفات بد اخلاقی و خلق و خویهای ناپسند و در نتیجه شخصیت و رفتار شرورانه پایهی زیستی و ژنتیکی دارند. فنآوری مهندسی ژنتیک این امکان را به ما میدهد که از ویژگیهایی در ژنهایمان برخوردار باشیم که تا سرحد امکان، کمتر گرفتار شرور گردیم. بنابراین در قدم نخست، با بهرهگیری از ژندرمانی میتوان از پیدایش برخی از نواقص جسمانی و اخلاقی و انتقال آن به نسلهای بعدی جلوگیری کرد و سپس با مهندسی ساختار ژنتیکی انسان و در نتیجه اصلاح نژاد بشر، میتوان به انسانی دست یافت که دارای درصد بالایی از صفات و خصوصیات مطلوب جسمانی، عقلانی، اخلاقی و الاهی بوده، تا در نتیجهی آن، شمار چشمگیری از شرور روزمرهی انسانی از صفحهی زندگی محو شود و به دیگر شرور تاریخی پیوندد. نگارنده رهیافت اصلاح ساختار ژنتیک را در شرایط موجود، راهبردی اساسی و برتر در حل شرور انسانی و دستیابی به خیرات و کمالات ارزیابی کرده و معتقد است که بشریت باید هر چه زودتر تصمیم استفاده از آن را عملی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق اقتصادی (معیشت)
نویسنده:
غلامعلی معصومی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تولید
,
علم اقتصاد
,
ضوابط اخلاقی
,
اخلاق اقتصادی
,
اقتصاد اسلامی و اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اقتصاد اسلامی
,
تعالیم اقتصادی اسلام
,
اخلاق معیشت
,
توزیع
,
مصرف
کلیدواژههای فرعی :
نظریه اقتصادی آدام اسمیت ,
سعادت انسان در اسلام ,
تجارت در تعالیم اقتصادی اسلام ,
تولید در تعالیم اقتصادی اسلام ,
طلب رزق در تعلیم اقتصادی اسلام ,
تولید در تعالیم اقتصادی اسلام ,
توزیع در تعالیم اقتصادی اسلام ,
مصرف در تعالیم اقتصادی اسلام ,
فقر و غنا در تعالیم اقتصادی اسلام ,
رزق مقدر در تعالیم اقتصادی اسلام ,
کار در در تعالیم اقتصادی اسلام ,
آیه 030 بقره ,
توکل ,
زهد ,
عدالت ,
احسان ,
قناعت ,
حب ذات ,
نکوهش دنیا ,
اخلاق اقتصاد اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
علم اقتصاد در بستر فلسفة اخلاق متولد شد و رشد نمود و به صورت یکی از شاخصه های اخلاق مطرح گردید. اسلام به عنوان یک دین جامع از ابتدای ظهورش تمامی فعالیت های اقتصادی را با ارزش های اخلاقی توأم نموده است. دنیا یعنی وابسته بودن انسان به امکانات دنیوی را نکوهش فرموده اما انجام کار اقتصادی را عبادت و وظیفة فرد مسلمان شمرده است. توزیع نامناسب را معلول سرکشی و ناسپاسی انسان ها دانسته و برای رفع آن تعالیم زیادی وضع فرموده است. برخی از این آموزه ها عبارت است از: تحریم کنز، نکوهش تکاثر، نکوهش غش و احتکار، توصیه به مواسات و احسان.در حوزۀ مصرف نیز ضوابط اخلاقی مانند: تحریم اسراف و تبذیر و اتراف، نکوهش نیازهای کاذب، توصیه به تقدیر معیشت و اعتدال و قناعت و انفاق از جمله مصادیق اخلاق اقتصاد در اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر تقدم اخلاقی حق در ساخت گرایی اجتماعی
نویسنده:
مهدی براتعلی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساخت گرایی اجتماعی
,
حق قراردادی
,
خیر اجتماعی
,
خیر طبیعی
,
حق فطری
,
لیبرالیسم سیاسی
,
تفکیک خیر از حق
,
حسن و قبح از نظر علامه طباطبایی
,
امور اعتباریه صرف
,
ادراکات حقیقی و اعتباری
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
روش مطهری در فلسفه اخلاق
,
ساخت گرایی اجتماعی(اصطلاح وابسته)
,
اصول عدالت رالز
,
تقدم حق بر خیر
کلیدواژههای فرعی :
وضع اولیه ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
حکمت نظری ,
حکمت عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
ساخت گرایی اجتماعی به روایت راولز، عینیت اخلاقی را فرآورده دیدگاهی اجتماعی میداند که منسجم ساخته شده باشد و همگان نیز آن را بپذیرند. بر این اساس، شناخت الزاماً بازتابی از واقعیت عینی نیست؛ بلکه ساختاری پویاست که فرد به طور ذهنی آن را تجربه میکند. راولز با اتکای بر این رهیافت معرفت شناختی، تمایز میان حق و خیر و نیز تقدم اخلاقی حق بر خیر را مطرح میکند.این نوشتار با تبیین سه مفهوم خیر اجتماعی، خیر طبیعی و حق فطری نشان می دهد تقدم اخلاقی حق در ساخت گرایی اجتماعی به دلیل نااستواری «باور به اراده محض و عمل سازندگی»، «نقش انحصاری اراده آزاد و عقل در فرآیند اعتبارسازی» و «تقدم بخشیدن ایدئالیستی به ذهن، نفی مطابقت خارجی مفاهیم اخلاقی و فروکاستن گزاره های اخلاقی به معقولیت» دچار کاستی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازکاوی «تدبر» در قرآن
نویسنده:
حسن رهبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه شناخت قرآن
,
اولو الالباب
,
قلب
,
تدبر در قرآن
,
تدبر
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تقوا در قرآن
,
فضیلت تأمل در قرآن
,
تفکر در قرآن
,
تذکر
,
تقوا
,
تفکر در افعال خدا
,
تفکر
,
تفقه
,
واژه شناسی قرآن
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
طبیعت
,
تاریخ
,
حس(قوه حاسه)
,
تذکر(اصطلاح وابسته)
,
عقل ابزاری
,
تعقل
,
ذکر در قرآن
,
روایات تدبر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تفکر در خلقت ,
آیه 010 نحل ,
آیه 014 نحل ,
آیه 44 فرقان ,
آیه 10 ملک ,
آیه 37 فاطر ,
آیه 14 حجرات ,
آیه 076 بقره ,
آیه 176 اعراف ,
آیه 68 نحل ,
آیه 102 آل عمران ,
تفکر در مرگ ,
آیه 125 انعام ,
آیه 21 روم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
«تدبر» اصطلاح ویژه ای است که کلام وحیانی، آن را تنها برای غور و ژرف اندیشی در کل قرآن برگزیده است، و کاربردی جز در قرآن شناسی ندارد. در محافل و منابع قرآنی و در حلقه های تفسیر، کلام و اخلاق، تا به حال از واژه تدبر و از ریشه و مشتقات و مفهوم آن، سخن بسیار رفته است، اما چه بسا که در مفهوم شناسی آن، درتعابیر مترادف گونه ای همچون: تفکر، تعقل، تفقه، تذکر، آینده نگری و نیوشیدن کلام حق با جان و دل متوقف مانده اند. این که جایگاه هریک از تعابیر و واژه ها در چیدمان سخن وحی چگونه بوده ؟ در سامانه وجودی انسان با کدام یک از حواس شناخته شده در ارتباطند؟چه ارتباط معنا داری میان آنها وجود دارد؟ هر کدام چه نقشی را در روح و روان انسانی ایفا می نمایند؟ تدبر با واژه های مشابه خود چه وجوه اشتراک و افتراقی دارند؟پرسش هایی هستند که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مقاله حاضر، این پرسش ها را با استناد به دلایل قرآنی و گاه روایی، پاسخ گفته و در حد خود، نقاب از عروس معنای تدبر، باز می گشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 260 تا 297
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه مغایرت تجربه دینی با تجربه اخلاقی با تأکید بر دیدگاه گیسلر
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
تجربه اخلاقی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
فلسفه دین
,
گیسلر
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
قواعد اخلاقی ,
تعهد اخلاقی ,
قانون اخلاق ,
دین شخصی ,
سرسپردگی دینی ,
تفاوت = تمایز = فرق = افتراق = مغایرت = تقابل ,
چکیده :
مسئله نسبت ميان تجربه دينی و تجربه اخلاقی هرچند پيوندی وثيـق بـا مسـئله رابطـه ميـان دين و اخلاق دارد، اما غير از آن است و كمتر بدان پرداخته شـده اسـت. نـرمن گيسـلر از جمله كسانی است كه با صـراحت بـه ايـن بحـث پرداختـه و از مغـايرت آن دو جانبـداری كرده است. در اين مقاله ضمن نقد و بررسی ديدگاه گيسلر، ديدگاه هـای ديـويی، جيمـز، شلايرماخر و كييركگور، كه هريك به نحوی كوشيده اند مغايرت ميان اين دو تجربـه را نشان دهند، و گيسلر برای تأييد رأی خويش بدانها استناد كرده، نقد وارزيابی شـده اسـت و در نهايت، وجوه ضعف ديدگاه مغايرت با روايت گيسلر نشان داده شده و اين نتيجه بـه دست آمده است كه بيان گيسلر اتقان لازم برای نفی عينيـت ايـن دو نـوع تجربـه در همه موارد را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مقاله ی « بررسی جريان حکميت از منظری ديگر »
نویسنده:
جواد علاءالمحدثین
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت
,
افعال امام علی (ع)
,
تعیین خلیفه چهارم
,
انتخاب امام
,
انتخاب به شورا
,
حکمیت
,
حکومت حضرت علی علیه السلام
,
خلافت علی (ع) بعد از نبی(ص)
,
بیعت با امام علی (ع)
,
جنگ صفین
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
حکومت امام علی (ع)
,
خروج بر امام ( ع )
,
معاویه و حضرت علی
,
شهادت عمار یاسر
,
سرانجام حکمیت
کلیدواژههای فرعی :
عمروعاص ,
قصاص قاتلان عثمان ,
انتخاب امام ,
انتخاب به شورا ,
ابوموسی اشعری ,
اجتهاد معاویه ,
اختلاف معاویه و علی بن ابی طالب ,
چکیده :
فصلنامه ی ندای اسلام(سال هشتم و نهم - شماره 32 و 33 زمستان 86 و بهار 87) مقاله ای با عنوان « بررسی جریان حکمیت از منظری دیگر» به چاپ رسانید ، که نویسنده ی آن به بازبینی مسئله حکمیت در جنگ صفین، به ویژه نقش دو حَکم تعیین شده، یعنی « ابو موسی اشعری» و « عمرو بن عاص» پرداخته است . نویسنده در این مقاله ادعا میکند « بسیاری از نویسندگان و مورخان در مورد حقیقت این جریان دچار سردرگمی شده و با اعتماد بر روایات ضعیف و غیرقابل اعتبار، چهرهای ناخوشایند از این دو، به تصویر كشیدهاند، یعنی ابوموسی اشعری را به ضعف رأی و فریب خوردن و عمرو بن عاص را به فریبكاری متهم ساختهاند.» سپس گزارش میکند: « كمتر كتاب تاریخی است که به سبب نقل روایاتِ [به زعم وی] موضوع و ساختگی، عمرو بن عاص را به فریبكاری متهم نكرده باشد.» در جای دیگر رویکرد خود به مسئله ی حکمیت را چنین توصیف میکند که این مقاله « در پرتو روایات صحیح و مورد اعتماد محققان برجسته تاریخ اسلام و اهلسنت» جمع آوری شده است . ما در این نوشتار، در صدد هستیم تا رویکرد این مقاله ی به حقایق «جنگ صفین» و «حکمیت» و هم چنین صحت ادعای نویسنده در استفاده از روایات صحیح را مورد بررسی و نقد قرار دهیم .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 300 تا 328
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به مقوله رنگ در قرآن (1)
نویسنده:
محمد جواد صداقت کشفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت(کلام)
,
رنگ
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رنگ در قرآن
,
رنگ زرد در قرآن
,
رنگ سفید در قرآن
,
رنگ سیاه در قرآن
,
رنگ سبز در قرآن
,
رنگ قرمز در قرآن
,
تفسیر آیه 138 سوره بقره
,
رنگ و زندگی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 21 انسان ,
آیه 20 حدید ,
آیه 63 حج ,
آیه 187 بقره ,
آیه 138 بقره ,
آیه 12 نمل ,
آیه 58 نحل ,
آیه 49 صافات ,
آیه 106 آل عمران ,
آیه 99 انعام ,
آیه 69 نحل ,
آیه 27 فاطر ,
آیه 28 فاطر ,
آیه 69 بقره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این نوشتار به اهمیت رنگ از نگاه قرآن می پردازد. نویسنده پس از مقدمه ای راجع به اهمیت رنگ در زندگی، چگونگی نگاه قرآن به انواع رنگ را بررسی کرده و در این راستا نخست از یاد کرد کلی رنگ در تعبیرهای «لون» و «صبغه» سخن می گوند و به راز و رمز مفهومی این دو اشاره می کند، آنگاه به انواع رنگها پرداخته از رنگ سیاه، سفید، زرد، سرخ، سبز به تفصیل بحث می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 338 تا 353
مشخصات اثر
ثبت نظر
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
تعداد رکورد ها : 667
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید