جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 795
مبانی تجربی خیر مشترک: آنچه الهیات می تواند از علوم اجتماعی بیاموزد
نویسنده:
Daniel K. Finn
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
OXFORD UNIVERSITY PRESS ,
چکیده :
چکیده ماشینی : ایده خیر عمومی توسط پدران کلیسای کاتولیک اولیه از سنت های فلسفی غنی یونان و روم باستان وام گرفته شد. این بخشی اساسی از تفکر کاتولیک در مورد زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در سراسر سنت فکری کاتولیک، از آگوستین و آکویناس تا اندیشه اجتماعی مدرن کاتولیک در بخشنامه های پاپ ها در قرن های اخیر بوده است. با این حال، این تاریخ ریشه در سنت های فلسفه و کلام دارد. با ظهور علوم اجتماعی در قرن نوزدهم به‌عنوان رشته‌های متمایز دیگر به روش‌های خاستگاه فلسفی‌شان محدود نمی‌شود، بشریت چیزهای زیادی در مورد وضعیت انسانی آموخته است. مبانی تجربی خیر مشترک دو سوال می پرسد: علوم اجتماعی در مورد خیر عمومی چه آموخته اند؟ چگونه ممکن است الهیات درک خود را از خیر عمومی در پرتو این بینش تغییر دهد؟ در این جلد، شش دانشمند علوم اجتماعی، با پیشینه‌ای در اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و تحلیل سیاست، در مورد آنچه رشته‌هایشان برای مشارکت در بحث‌های درون تفکر اجتماعی کاتولیک در مورد خیر عمومی صحبت می‌کنند، صحبت می‌کنند. سپس دو الهی‌دان با بررسی بینش‌های علوم اجتماعی و بررسی اینکه چگونه تفکر اجتماعی کاتولیک می‌تواند بینش‌های علوم اجتماعی را در درک خود از خیر عمومی ادغام کند، پاسخ می‌دهند. تأثیر متقابل دیدگاه‌های علمی اجتماعی و مذهبی این جلد، کمکی بی‌نظیر به بحث معاصر درباره «خیر عمومی» است.
نظریه زبان نمادین شلینگ: تشکیل نظام هویت
نویسنده:
Whistler, Daniel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : این مطالعه F.W.J. فلسفه زبان شلینگ بر اساس خوانش مفصل SC73 از سخنرانی های شلینگ در مورد فلسفه هنر. دانیل ویستلر استدلال می کند که مفهوم نماد موجود در این دوره سخنرانی و در جاهای دیگر در نوشته های شلینگ در آن دوره، کلید مفهومی غیر ارجاعی از زبان را فراهم می کند، جایی که آنچه اهمیت دارد شدت تولید هویت است. چنین بازسازی ویسلر را به تجزیه و تحلیل دقیق سیستم هویت شلینگ، پروژه بزرگ او در سال های 1801 تا 1805، که به طور مداوم توسط پژوهشگران معاصر نادیده گرفته شده است، هدایت می کند. به ویژه، ویسلر مفاهیم تمایز کمی و ساخت را به عنوان محور پروژه شلینگ در آن دوره بازیابی می کند. این بازسازی همچنین به خوانشی اصلی از خاستگاه مفهوم نماد در تفکر آلمانی منجر می‌شود: یک «نماد رمانتیک» وجود ندارد، بلکه مجموعه‌ای از آزمایش‌ها در نظریه‌پردازی نمادگرایی در آغاز قرن نوزدهم وجود دارد. پس شلینگ به عنوان فیلسوف زبان، شلینگ به عنوان سیستم ساز هویت و شلینگ به عنوان نظریه پرداز نماد در خطر است.
کیرکگارد و  همتایان آلمانی معاصر او: تام دوم: الهیات
نویسنده:
Jon Stewart (ed.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge ,
چکیده :
چکیده ماشینی : این جلد به تفصیل به بررسی روابط مختلف کی یرکگور با هم عصران آلمانی اش می پردازد. کی یرکگور آلمانی را روان خواند و از نوشته های نویسندگان آلمانی زبان استفاده فراوان کرد. جدای از منابع دانمارکی معاصر او، منابع آلمانی احتمالاً مهمترین در توسعه اندیشه او به طور کلی بودند. این جلد پژوهش منبع-کار اختصاص داده شده به ردیابی خوانش های کی یرکگور و استفاده از نویسندگان مختلف آلمانی زبان در زمینه های مختلف است، به گونه ای که تا حد امکان به وضوح مستند شده باشد. این جلد به سه بخش تقسیم شده است که منعکس کننده حوزه های اصلی مورد علاقه کی یرکگور با توجه به منابع آلمانی زبان است، یعنی فلسفه، الهیات و مقوله ای که کمتر تصور می شود، که در اینجا «ادبیات و زیبایی شناسی» نامیده شده است. این جلد دوم از مجلد حاضر به تأثیرات الهیاتی اصلی کی یرکگور اختصاص دارد. در الهیات، سنت‌های آلمانی و دانمارکی از طریق منبع مشترکشان، یعنی لوتر، از دیرباز به هم مرتبط بودند. در زمان کی یرکگور تأثیر اصلی بر الهیات احتمالاً فلسفه آلمانی و به طور خاص هگلیسم بود. بیشتر متکلمان آلمانی به نوعی با این جنبش گفتگوی انتقادی داشتند. تأثیر مهم دیگر شلایرماخر بود که در سال 1833 از کپنهاگ بازدید کرد و برای چندین متفکر عصر طلایی مهم بود. کی یرکگور از دوران دانشجویی خود با ادبیات الاهیاتی آلمانی آشنا بود که از آن الهامات زیادی گرفت.
توبه در اواخر دوران باستان: ریاضت شرقی و چارچوب بندی زندگی مسیحی در سال‌های 400-650 بعد از میلاد مسیح
نویسنده:
Alexis C. Torrance
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : دعوت به توبه در پیام مسیحیت اولیه نقش اساسی دارد. در حالی که این غیرقابل انکار است، معنای دقیق مفهوم توبه برای مسیحیان اولیه به ندرت برای بزرگان، فراتر از مطالعات در مورد ظهور نظم و انضباط توبه، مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، تنوع فراوان معانی و کاربردهای مفهوم توبه با تمرکز ویژه بر نوشته‌های چند متکلم زاهد قرن پنجم تا هفتم مورد بررسی قرار گرفته است. این متکلمان برخی از پایدارترین و دقیق‌ترین تفصیل‌ها را درباره مفهوم توبه در اواخر دوران باستان ارائه می‌کنند: اس‌اس مارک راهب، بارسانوفیوس و جان غزه، و جان کلیماکوس. آنها عمدتاً توبه را ایده ای مثبت و جامع می بینند که در چارچوب کل زندگی مسیحی است، نه صرفاً یک یا چند بخش از آن. در حالی که درک غالب مدرن از توبه به عنوان یک لحظه اندوه در مورد اعمال ناشایست گذشته، یا به عنوان معادل با انضباط توبه، تا حدی وجود دارد، چنین تعاریفی به هیچ وجه مفهوم را برای آنها خسته نمی کند. مسیر توبه به صورت امتداد از یک چهره اولیه که در غسل تعمید تکمیل شد، از طریق زنده ماندن از هدیه غسل ​​تعمید با حفظ احکام انجیل، به اوج خود می رسد، که به ایده توبه شفاعتی برای دیگران، پس از تشبیه معصوم مسیح به اوج می رسد. رنج برای دنیا در حالی که این نقش فراگیر برای توبه در زندگی مسیحی در کارهای زاهدانه آشکارتر است، اینها به تنهایی مورد بررسی قرار نمی گیرند، و همچنین به مفهوم توبه در کتاب مقدس، کلیسای اولیه، متون آخرالزمانی و مطالب متعارف توجه شده است. این امر نه تنها اجازه می دهد تا دیدگاه های زاهدان در زمینه بزرگتر آنها بسط داده شود، بلکه امکان ارزیابی مجدد کلی از مکان توبه که اغلب نادیده گرفته شده است، در الهیات اولیه مسیحیت را نیز ممکن می سازد.
الهیات و شعر در بیزانس اولیه: کنتاکیای رومانوس ملودیست
نویسنده:
Sarah Gador-Whyte
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : الهیات و شعر در بیزانس اولیه به بررسی کنتاکیا و جهان فکری رومانوس ملودیست، سرودنویس قرن ششم می‌پردازد که ترکیب‌های پر جنب و جوش و جذابش تأثیر گسترده‌ای در تاریخ آیین بیزانس داشته است. هیس روایات کتاب مقدس را از طریق گفت و گو زنده می کند، سطحی از مشارکت بی نظیر را در موعظه ها تشویق می کند و مرزهای بیان دینی ترکیب الهیات را پیش می برد. این کتاب تحلیلی بدیع از شعر رومانوس ارائه می‌کند و توجه را به انسجام الهیات و ماهیت اجرایی بلاغت او جلب می‌کند. مضامین اصلی الهیاتی که ظهور می‌کنند، جماعت را تشویق می‌کنند تا زندگی مسیح را به اجرا درآورند و آفرینش جدید را پیش‌بینی کنند: بازگرداندن بشریت به خدا، بازآفرینی در تجسم و زندگی مسیح، و مشارکت مذهبی و دگرگونی در آن زندگی. این کتاب با تجزیه و تحلیل عملکرد بلاغی الهیات در کنتاکیا، بینش جدیدی از اعمال مذهبی در اواخر دوران باستان ارائه می دهد.
الهیات و دانشگاه در آلمان قرن نوزدهم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Purvis, Zachary
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : الهیات و دانشگاه در آلمان قرن نوزدهم به بررسی دگرگونی دوگانه مرتبط با نهادها و ایده ها می پردازد که منجر به ظهور الهیات به عنوان علم شد، پروژه الگوی الهیات مدرن با فردریش شلایرماخر. با شروع اصلاحات آموزشی قبلی در سراسر اروپای مرکزی و به ویژه پس از تحولات دوره ناپلئون، فهرستی چشمگیر از تحریک کنندگان، نماد شکنان، و نگهبانان ایمان قدیمی، همگی با ماهیت دانشگاه، سازماندهی دانش، و وحدت علم الهیات مواجه شدند. بخش‌های مختلف، معضلاتی که با هم نام جمعی «دایره‌المعارف الهیاتی» را داشتند. برنامه فوق العاده تأثیرگذار شلایرماخر در ساختار و محتوای برنامه درسی الهیات پیشگام بود و زمینه را برای تاریخی شدن الهیات فراهم کرد. زاخاری پورویس بررسی جامعی از برنامه شلایرماخر از طریق دو مکتب غالب آن دوره ارائه می دهد: الهیات نظری و الهیات میانجی. پورویس تأکید می‌کند که تلاش‌ها در نهایت در شرایط ویلهلمین آلمان و جمهوری وایمار، به دلیل ظهور مطالعات دینی، تخصص‌های رادیکال رشته‌ای، بحران تاریخ‌گرایی، و حملات الهیات دیالکتیکی شکست خورد. به طور خلاصه، این پروژه بیانگر الهیات دانشگاهی بود. پورویس با درگیر شدن با جزئیات با این تحولات، داستان الهیات دانشگاهی مدرن را در مقایسۀ وسیع‌تر فرهنگ روشنفکری آلمان و اروپا، با دوره‌های ادواری به بافت‌های ملی دیگر می‌پیوندد. با انجام این کار، Purvis یک روش اساسی جدید برای درک رابطه بین الهیات و دانشگاه، هم در آلمان قرن نوزدهم و هم در واقع فراتر از آن ارائه می‌کند.
از انزوا تا ادغام [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Deborah Sawyer, Diane M. Collier
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Sheffield ,
تأثیر کی یرکگور بر الهیات جلد اول: جهان آلمانی زبان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jon Stewart (ed.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
کتابچه آکسفورد درباره الهیات مدرن اولیه، 1600-1800
نویسنده:
Ulrich L. Lehner, Richard A. Muller, A.G. Roeber
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : کتاب راهنمای الهیات مدرن اولیه آکسفورد، 1600-1800، مقدمه ای جامع و قابل اعتماد بر ادبیات الهیات مسیحی ارائه می دهد که در اروپای غربی، تقریباً از پایان جنگ های مذهبی فرانسه (1598) تا کنگره وین (1815) سرچشمه می گیرد. مشارکت کنندگان با استفاده از رویکردهای مختلف، الهیات را از بوسوئت تا جاناتان ادواردز بررسی می کنند. آنها اشکال عمده الهیات مدرن اولیه، مانند مکتب دکارتی، روشنگری، و رمانتیسم اولیه را مرور می کنند. ترسیم آموزه های مفاهیم اصلی کلامی، همراه با تحولات مهم تاریخی؛ دست اندرکاران اصلی هر نوع الهیات و تشریح سهم الاهیاتی خاص و معرفی آنها؛ و تعامل الهیدانان مدرن اولیه با ادیان یا کلیساها، مانند یهودیت، اسلام و کلیسای شرقی را به تصویر می کشد. با ترکیب مشارکت‌های دانشمندان برتر در این زمینه، این منبع ارزشمندی برای درک مجموعه‌ای از تحقیقات پیچیده و متنوع خواهد بود.
  • تعداد رکورد ها : 795