جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
صفات خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 346
عنوان :
نقش التفاتی و کشفی ایده انسان کامل ابنعربی در امامت شیعی، در آثار فیض کاشانی
نویسنده:
شهناز شایان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
حقیقت محمدی (ص)
,
امامت
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
مصداق امام
,
ملامحسن فیض کاشانی
,
نقش التفاتی انسان کامل
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
خلافت الهی ,
شهر علم ,
خلافت الهی ,
نظام هستی ,
ولایت انسان کامل ,
اهل بیت(ع) ,
صحابه شیعی ,
صحابه شیعی ,
قرآن ناطق ,
صفات خدا ,
عالم کثرت ,
خلافت انسان کامل ,
حقایق الهی ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
حقائق خلقی(قسیم حقائق حقی اسمائی و حقائق برزخی) ,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) ,
صحابه پیامبر(ص) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
جامعیت انسان کامل ,
سنجش ناپذیری امام ,
سریان انسان کامل ,
حضور انسان کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در سنت عرفانی ابنعربی، بعد از وحدت وجود، مؤلفه محوریای با عنوان «انسان کامل» مطرح است. برخی شارحان نیز «انسان کامل» و «توحید» را دو مسأله اساسی عرفان نظری دانستهاند. ولایت، مقام خلیفةاللّهی، تصرف در عالم و سریان در آن، خزانهدار اسرار الاهی و آینه دانایی و شاهیِ حق، پارهای از ویژگیهای انسان کامل است. بنابراین مؤلفه انسان کامل، همانند مفهوم «قیم کتابِ» سهروردی، همان اوصاف امام در احادیث شیعی را دارد و مخاطب شیعی، آن را به مصداق «امام» بسیار نزدیک مییابد. ایده انسان کامل در منظومه فکری فیض کاشانی به عنوان متفکری شیعی سبب شده او به آن دسته از روایاتی که در میان اندیشمندان شیعی بهویژه متکلمان، کمتر مورد توجه قرار گرفته، التفات دوباره و جدی کرده است؛ و با استمداد از ایده یادشده، به کشف دلالتهای پنهان آیات و روایات و یا تثبیت دلالتهای آشکار آنها بپردازد. در این جستار، نقش التفاتی انسان کامل در امامت مطرح شده است و بر اساس آثار فیض کاشانی و نیز در پرتو ایده انسان کامل، از چگونگی کشف دلالتهای پنهان روایات در باب جایگاه وجودی امام و تثبیت دلالتهای آشکار آن بحث میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمناپذیری مرتبه ذات الهی و دستگاه منطقی ـ معرفتشناختی ارسطویی
نویسنده:
مجید ظهیری، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات الهی
,
ذات الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
دستگاه منطقی معرفتی ارسطویی
,
لا اسم و لا رسم له
,
اعتبار عرفانی صفات
,
حکم ناپذیری مقام ذات
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
سکوت ,
ذات (منطق) ,
الهیات سلبی ,
حکمت مشاء ,
لابشرط مقسمی ,
بساطت ذات ,
تعینات ذات ,
ذات (اسماء ذات الهی) ,
اطلاق ذات ,
اطلاق ,
ذات اسمی ,
اسماء ذات ,
وجود لابشرط مقسمی ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
اسماء ذات (فلسفه) ,
امتناع اجتماع نقیضین ,
معقول ثانیة فلسفی ,
درک ذات خدا ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
اصل امتناع اجتماع نقیضین ,
اطلاق مقسمی ,
سکوت معرفت شناسانه ,
استحاله اجتماع نقیضین ,
دستگاه ارسطویی مشائی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
مرتبه ذات الهی پیچیدهترین اعتبارات عرفانی است؛ مرتبه اطلاق مقسمی که حتی حمل واژههای مقام، مرتبه، اعتبار عرفانی، و اطلاق بر آن محل تردید است. درباره وجود لابشرط مقسمی دو اختلاف وجود دارد؛ یکی اختلاف میان فلاسفه و عرفا و دیگر اختلاف میان خود عرفا. اختلاف میان فلاسفه و عرفا در این است که این مرتبه صرفا از معقولات ثانیه فلسفی است و مابهازای خارجی ندارد، چنانکه فلاسفه معتقدند یا حقیقه الحقایق است، آنچنان که عرفا باور دارند. اختلاف میان عرفا نیز در تبیین «لا اسم و لا رسم له» و شرایط و لوازم حمل و سخنگفتن در این مقام است. برخی معتقدند هر حملی حتی حمل اطلاق، وجود، وحدت، وجوب، و بساطت بر این مقام نادرست است، چنانکه سلب آن نیز نادرست است و درباره این مقام فقط سکوت سزاوار است. این گروه در این مقام سخنان بهظاهر تناقضآمیزی مطرح میکنند. برخی نیز معتقدند تعبیر «لا اسم و لا رسم له» به این معنا نیست که امکان اشاره به آن مقام با لفظی از الفاظ و اسمی از اسما انکار شده باشد بلکه فقط اگر حملی منجر به تعین در مقام ذات شود، نادرست خواهد بود. در این مقاله ضمن تحلیل آرای مختلف، به این نتیجه خواهیم رسید که حتی حمل برخی محمولها همچون اطلاق مقسمی، وجوب، و وجود نیز منجر به تعین در مقام ذات میشود و با « لا اسم و لا رسم له»، به علت مشروطبودن انتزاع از حاق ذات به احاطه علمی و نیز مساویبودن معقول ثانی با معلومبودن و متعین و محدودبودن به حدود فهم، قابل جمع نخواهد بود. فرضیه پیشنهادی نویسندگان این است که دستگاه منطقی ـ معرفتشناختی ارسطویی توان تبیین و توجیه حکمناپذیری مقام ذات را ندارد، لکن این به معنای توجیهناپذیری مطلق آن نیست و نمیتوان از آن خردستیزی یافتههای عارفان را نتیجه گرفت. همچنین عرفان هیچ الزامی برای کوتاهآمدن در برابر دستگاه منطقی ـ معرفتشناختی ارسطویی ندارد و میتواند در تبیین و توجیه عقلانی ـ منطقی نظریات خود، فارغ از این پارادایم، دستگاههای منطقی ـ معرفتشناختی دیگر را نیز محک بزند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردمسالاری دینی در اندیشه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
منصور میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
حکومت اسلامی
,
مردم سالاری دینی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکومت اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
ولایت فقیه ,
انسان ,
علم الهی ,
انبیاء ,
انسان در اسلام ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
صفات الهی ,
انبیاء(ع) ,
علم الهی ,
انسان ,
قرآن ,
وحی ,
حکومت علوی ,
جامعه اسلامی ,
جامعه دینی ,
دموکراسی غربی ,
صفات خدا ,
سیره پیامبر اکرم(ص) ,
هستی شناسی اسلامی ,
وحی الهی ,
ولایت فقیه و دموکراسی ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
ولایت فقیه ,
فقیه جامع الشرایط ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
عقل فطری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از واژه مردمسالاری دینی، برداشتهای متعددی ارائه شده است. در برخی از این برداشتها، مردمسالاری دینی امری ترکیبی در قالب دموکراسی روشی تبیین شده و در برخی دیگر، به مثابه امری بسیط تلقی شده است. برداشت آیتالله جوادی آملی از این اصطلاح در دسته دوم قرار میگیرد که آن را ترکیبی از دموکراسی و دین نمیدانند؛ بلکه دارای سرشتی واحد و برگرفته از دین میشمارند. مقاله حاضر با مطالعه آثار آیتالله جوادی آملی تلاش میکند به گونه ای روشمند، برداشت وی از مردمسالاری دینی را استخراج نموده، مفهوم آن را در کنار مفاهیم هستی، وحی، عقل، انسان و جامعه که مهمترین مفاهیم در منظومه فکری و مفهومی ایشان است، بازسازی و ارائه نماید. مردمسالاری دینی الگویی از نظام سیاسی است که بر پایه اصل خضوع مردم در ساحت قدس الهی، در چارچوب هدایت دین و نهاد دینی، تدبیر عقلانی مردم و حاکمیت آنها به رسمیت شناخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی نظام مند اسماء و صفات الهی در قرآن
نویسنده:
فریده جهت ساز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
صفات خدا
,
صفات ثبوتیه ذاتیه
,
صفات سلبی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسما و صفات الهی
,
صفات الهی
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
صفات الهی از دیدگاه علامه حلی
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر سه بخش با این موضوعات است: بخش اول، کلیات بحث: بحثی در تفسیر اسماء و صفات الهی، آیا اسماءالله توقیفی است یا قیاسی، نقل حکما در تقسیم اوصاف حق، صفات ثبوتی و سلبی خداوند از نظر علامه حلی، رابطه ی اسماء و صفات الهی با آیات، اسماء و صفات خداوند از حیث علم بلاغت (بدیع، ایغال، طباق، مراعاة النظیر، لفّ و نشر، تشابه الاطراف)، صفات ویژه ی پروردگار؛ بخش دوم، تفصیل مباحث: رابطه ی نظام مند اسماء و صفات الهی در قرآن کریم، باری ء، بصیر، توّاب، جبّار، حقّ، حکیم، حلیم، حمید، حی، خالق، خبیر، خلاّق، ذر، رؤوف، ربّ، رحمن، رحیم، رزّاق، رفیع الدرجات، سلام، سمیع،...؛ بخش سوم، خاتمه: خلاصه ی مباحث، اسماء و صفات الهی منفرد در قرآن کریم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشا کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان
نویسنده:
قوام الدین حسینی سیاهکلرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
عینیت ذات و صفات
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
ذات احد
,
واحدیت
,
حقیقت غیبیه
,
کثرت سلوکی
,
کثرت شهودی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
وحدت مطلق خداوند
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
واسطه فیض الهی ,
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
صفات اضافی محض ,
مرتبه ذات حق ,
کثرت علمی ,
صفات حقیقی ,
صفات خدا ,
حب ذاتی حق ,
صفات ثبوتیه ذاتیه ,
صفات سلبی ,
کثرت حقیقی موجودات ,
وساطت اسماء ,
صفات حقیقی دارای اضافه ,
عینیت صفات با یکدیگر ,
تأخر اسماء از ذات ,
امهات صفات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
,
امام خمینی
چکیده :
همه اسماء نیکو از آن خدای تعالی است. اسماء الهی وسایط فیض حق و منشأ همۀ کثراتی اند که در زوایای هستی راه یافته است. چگونگی ظهور کثرات اسمائی از هستیِ صرف و محض وجود و تبیین عینیّت صفات با ذات حق از ژرف ترین مسائل عرفانی است. در این نوشتار، پس از اشاره به گونه شناسی اسماء و صفات و تأخّر اسماء الهی از مقام ذات، تفسیری از عینیّت صفات با ذات ارائه شده و راههایی که عارفان در تحلیل کثرت اسمائی پیموده اند، بیان شده است. تحلیل عقلی از کثرت اسماء، بازگشت کثرت اسماء به علم ذاتی حق، بازگرداندن کثرت اسمائی به متعلقات و آثار اسماء، و تحلیل کثرت اسمائی به کثرت شهودی و سلوکی چهار راهی هستند که عارفان برای تحلیل منشأ کثرت اسماء پیموده اند. در نگاه نویسنده، هر یک از این راهها در جای خود پاسخی درست به آن پرسش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
الله
,
رویت خدا
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
حکمت متعالیه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
معتزله ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ایمان ,
فصوص الحکم ,
اشاعره ,
شهود عرفانی ,
الامامیه ,
رویت قلبی خداوند ,
مکتب مشبهه ,
بصیرت ,
ولایت الله ,
مرتبه توحید ,
ادراک ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت عقلی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ادراک انسان ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
حجاب الله ,
ادراک و ابصار ,
لن ترانی ,
صفات خدا ,
متکلمین ,
قرآن ,
طاعت ,
استحاله رؤیت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
حجاب بین خدا و انسان ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
مقام شهود ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام بصیرت ,
مقام توحید(عرفان) ,
لقاء حق ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم ظاهر ,
علت صحت رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبهه و مجسمه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفتهاند: حق تعالی را میشود دید. اشاعره گرچه خدا را مادی نمیدانند، گمان کردهاند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدعای خود، ادله عقلی و نقلی آوردهاند. به عقیده معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانستهاند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین میبرد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانستهاند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار میدهد. همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازه ایمان و اعمالش صاحب کرامات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های تجلی در آثار عرفای متقدم و امام خمینی (ره)
نویسنده:
امین رحیمی، منوچهر اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجلی الهی در آثار عرفای متقدم
,
تجلی الهی در آثار امام خمینی (ره)
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
کشف و شهود ,
رساله قشیریه ,
ذات الهی ,
ذات الهی ,
صفات خدا ,
عرفان اسلامی ,
کشف و شهود رحمانی ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
منکشف شدن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
تجلی به معنی آشکار و هویدا شدن است که در اصطلاح عرفانی، هویدا شدن انوار غیب بر دلهاست و به انواع مختلف از جمله تجلی فعلی، صفاتی و ذاتی تقسیم شده است. گروهی نیز به تجلی روحانی و ربانی اشاره دارند و شهود تجلی افعالی را محاضره و شهود تجلی صفات را مکاشفه و شهود تجلی ذات را مشاهده گویند و معتقدند که اگر سالک به اندازه مویی به تعلقات وابسته باشد، هرگز شایستگی تجلی نیابد و این سه تجلی هر کدام مقدمه دیگری است که در تفصیل مبحث تجلی به انواعی دیگر از جمله تجلی ظهوری، غیبی، آثاری و ... برمی خوریم و ارتباطش را با فیض اقدس و مقدس نیز در می یابیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر شناخت الهی (اسماءالحسنی) در مسیر معرفت به حق
نویسنده:
صدیقه ابلق دار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
علم نفس
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
الله (اسماء ذات)
,
رابطه انسان شناسی و خداشناسی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
خلقت ,
شیطان (ابلیس) ,
خلقت انسان ,
راه مستقیم ,
غایت خلقت ,
اسم اعظم ,
صحیفه کامله سجادیه ,
سیر و سلوک ,
شناخت نفس ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
شیطان ,
صراط مستقیم ,
قرآن ,
شناخت نفس ,
اسم اعظم الهی ,
تعلیم سیر و سلوک ,
عالم ( امکانی ) ,
اسم اعظم ,
قرآن کریم ,
خود شناسی ,
اصول کافی ,
سوره مومنون ,
سفر من الخلق الی الحق ,
سفر بالحق فی الحق ,
سر من الحق الی الخلق بالحق ,
سیر فی الخلق بالحق ,
اسم فانی ,
دنیاپرستی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
از آن جایی که مسئله انسان شناسی در طول تاریخ بشر مورد توجه علما، عرفا، معلمین اخلاق، روانشناسان و حتی انسانهای معمولی بوده است و به گزاف نیست که اگر بگوئیم همه اختلافاتی که در عرصه اندیشه رخ داده است ریشه در عیار تعریفی دارد که از انسان و ابعاد وجودی او بدست می آید، و تعریفی که در این مقاله از انسان داده می شود، فارغ از همه ممیزات فکری، فرهنگی، تاریخی، نژادی و علمی اش می باشد که مورد احترام و تکریم خداوند است که از عیاری یکسان نزد پروردگار برخوردار است و همین نکته حکایت از قابلیت بالای او، در دریافت حقایق هستی و توانمندی بالای او در ابعاد گوناگون دارد. یعنی هم می تواند زیباترین فضیلتهای اخلاقی را بیافریند و هم می تواند منشاء بروز و ظهور رذیلت های اخلاقی باشد یعنی قابلیت های متضاد. در اینجا درصدد هستیم ابتدا انسان را بما هو انسان بشناسیم و سپس هدف از خلقت او را مطرح کنیم و به این نتیجه برسیم که انسان می تواند با شناخت نفس خود به شناخت خدا (و سیر و سلوک در راه او با مدد از اسماء الهی (اسماءالحسنی) برسد. و در این راستا از کلام بزرگانی چون صدرالمتألهین شیرازی (ملاصدرا) و امام خمینی (ره) و... استفاده خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 279
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلایل وجودشناختی الاهیات سلبی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه استثنایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
خداشناسی
,
الهیات سلبی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
الهیات ایجابی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وحدت و بساطت خداوند ,
تشبیه ,
تنزیه ,
نفی صفات ,
تجلی خداوند ,
عدم ادراک ذات خدا ,
معناشناسی صفات ,
مرتبه ذات حق ,
وحدت مطلقه ,
ماهیت نداشتن خداوند ,
اطلاق ذات ,
تعینات ذات خدا ,
هستی شناسی الهیات سلبی ,
خلو ذات از کمالات ,
صفات خدا ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
الاهیات سلبی، در بعد معرفتی بر شناخت ناپذیری؛ و در بعد زبانی، بر بیان ناپذیری خدای متعال تاکید دارد. در بعد معرفتی، به دلایلی چون عدم توانایی احاطه بر خدای متعال، تعالی و فوق عقل بودن او، نقص معرفت معلول نسبت به علت و محدودیت قوای ادراکی انسان؛ و در بعد زبانی، به مفهوم ناپذیر بودن و صورت نداشتن امر متعالی و ... استناد می شود. منتقدان اشکالاتی چون تعطیل، ناکافی بودن معرفت سلبی، تعارض در گفتار و ... را بر این دیدگاه وارد کرده اند. در واقع، بیشتر طرفداران الاهیات سلبی، در عین تاکید بر نقص معرفت بشری، قائل به تعطیل نیستند و معرفت به خدای متعال را دارای مراتب می دانند. در الاهیات سلبی، سخن گفتن از او، به دلایلی چون سخن گفتن به واسطه اضطرار درونی، یا به قصد تعلیم دیگران است؛ و یا سخن ها و عبارات ایجابی ناظر است به تجلیات خدای متعال و آنچه پس از او هستند؛ هر کس به اندازه فهم خود و به همان میزان که آثار و ظهورات خدای متعال را یافته است، از او سخن می گوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای توحید افعالی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
خدا
,
جهان
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
قرآن
,
موجودات
,
صفات خدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 346
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید