جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1092
چگونه دعا کنیم و از خدا چه بخواهیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دعا تنها راه ارتباط با خداوند تبارك و تعالي است. دعا در لغت به معناى خواندن و درخواست كردن است و در اصطلاح عبارت است از درخواست توأم با خضوع و تضرع بنده از خداوند.(1) دعا كردن، مستحب و داراى فضيلت بسيار و برترين عبادت است. در قرآن كريم و روايات معصوم بیشتر ...
منظور از رحمت در جمله «وسعت رحمته کل شى» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : رحمت عبارت است از رفع احتياج وجودى هر موجود كه غايت وجود اوست،و خداوند متعال احتياجات وجودى تمام موجوداتى را كه خلق نموده بر آورده مى سازد،و آنها را به احتياجات وجودى شان هدايت و راهنمايى،و نيازهاى وجودى شان را تاءمين مى نمايد تا به كمال مطلوب بیشتر ...
منظور از تبدیل سیّئات به حسنات درمورد توبه کنندگان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين كه منظور از تبديل سيئات به حسنات چيست؟ چند تفسير وجود دارد كه همگى مى تواند قابل قبول باشد: 1ـ هنگامى كه انسان توبه مى كند و ايمان به خدا مى آورد دگرگونى عميقى در سراسر وجودش پيدا مى شود، و به خاطر همين تحول و انقلاب درونى سيئات اعمالش بیشتر ...
عرش چیست؟
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عرش در لغت به معناى ملك و تخت سلطنت است ، و در روايت نيز آيه شريفه الرحمن على العرش ‍ استوى (1) به راستى كه خداوند بر عرش استيلا و سيطره دارد، اين گونه معنى شده است:على الملك احتوى (2) خداوند سلطنت را احراز نمود. بنا بر اين در آيه مورد بحث جمل بیشتر ...
آیا عقل ما مستقلا و بدون شرع قادر به درک نیکى و بدى هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عقل ما «خوبى» و «بدى» اشيا را تا حدود قابل توجّهى درك مى كند (اين همان چيزى است كه دانشمندان از آن به عنوان حسن و قبح عقلى ياد مى كنند).مثلا مى دانيم عدالت و احسان خوبست، و ظلم و بخل بد است، حتّى قبل از اين كه دين و مذهب از اين امور سخن گويد ب بیشتر ...
ظلم از چه امورى سرچشمه مى گیرد؟ و دلیل عقلى بر عدالت خداوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سرچشمه «ظلم» يكى از امور زير است: 1- جهل - گاهى آدم ظالم به راستى نمى داند چه مى كند، نمى داند حق كسى را پايمال مى سازد، و از كار خود بى خبر است. 2- نياز - گاه نياز به چيزهايى كه در دست ديگران است انسان را وسوسه مى كند كه دست به اين عمل شيطانى بیشتر ...
روشن ترین دلیل بر ابطال جبر چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه فلاسفه و دانشمندان الهى پيرامون مسئله آزادى اراده انسان بحث ها و دلايل مختلفى دارند، امّا براى اين كه راه را كوتاه و ميان بُر كنيم، به سراغ روشن ترين دليل طرفداران آزادى اراده مى رويم و آن «وجدان عمومى انسان ها» است. توضيح اين كه:ما هر چي بیشتر ...
منظور از «تفویض» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «تفويض» يكي از اصطلاحات پر كاربرد در اعتقادات(در حديث و كلام و عرفان) مي باشد كه در لغت به معناي واگذار كردن و سپردن چيزي به ديگري است.(1) و در اصطلاح علوم اسلامي به دو معنا آمده: يك. تفويض امر به خدا يعني اين كه بنده خدا آن چه را به ظاهر منسو بیشتر ...
هدایت چند گونه است؟ شرح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يكي از موضوعات كاربردي در بحث خداشناسي مبحث هدايت است. هدايت از ريشه هدأ و در لغت به معناي سكون، آرامش، بدون سر و صدا و حركت، سكونت گزيدن مي باشد(1) و نيز بمعناي توقف ازحركت، سكونت و خواب در شب، ساكت نمودن بچه و خواباندن آن آمده است(2) هدايت د بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
خداوند را از چه راه هایی می توان شناخت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : استاد شهيد مرتضي مطهري در بياني كاربردي و مفيد راه‌ هاى پيش روى بشر براى خداشناسى را در سه قسم توضيح داده است اما به جهت طولاني بودن آن، خلاصه اي از كلام ايشان را اينجا بيان مي كنيم: راه هاي شناخت خدا: الف. راه دل يا فطرت؛ يعنى هر انسانى به مق بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1092