جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جغرافیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
تعداد رکورد ها : 667
عنوان :
ابتکار علامه طباطبائی در حل مسئله روح در قرآن با استفاده از آیه «خزائن»
نویسنده:
مهرداد ویس کرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
روح
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه خزائن
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
فرشته وحی ,
مراتب روح ,
اهل بیت(ع) ,
روح القدس ( روح ) ,
نفس جزیی ,
علم نفس ,
عقل فعال ,
سوره حِجر ,
تفسیر قرآن ,
روح الله ,
تشکیک در روح ,
مصداق روح ,
اضافه روح به حق تعالی ,
وحی شدن روح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
روح و نسبت آن با سایر مفاهیم قرآنی مرتبط با آن همانند روح القدس، روح الامین و روحنا از جمله مسائل اختلافی در میان مفسران است. اما نوع این نظریات در عدم ارائه یک راهکار روشمند برای تبیین روح و نیز نداشتن جمع بندی مناسب برای مفاهیم مرتبط با روح، هم داستانند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به تبیین نظریه علامه طباطبائی درباره روح در قرآن پرداخته است. ایشان از رهگذر یک تفسیر روشمند، به جمع بندی آیات مرتبط با روح پرداخته است. ایشان در این زمینه، تبیینی متفاوت و دقیق از آیه «خزائن» (حجر: 21) را نقطه عزیمت خویش قرار داده و بدین سان، در تبیین روح و مفاهیم مرتبط با آن در قرآن، موفق بوده است. طبق نظر ایشان، با توجه به آیه «خزائن»، روح یک حقیقت مقول به تشکیک است و مفاهیم مرتبط، از جمله نفس (روح) انسان، مراتب و درجات گوناگون آن حقیقت واحد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر عدمی نزد علامه طباطبایی و شلایر ماخر
نویسنده:
سید مرتضی حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راست کیشی نوین
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
عدم
,
امور اعتباریه صرف
,
تفسیر قرآن
,
فلسفه دین
,
Interpretation of the Bible
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نهایه الحکمه ,
ادراک حسن و قبح ,
انجیل ,
راست کیشی نوین ,
دور هرمنوتیکی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات جامع ادیان ,
قرآن ,
تخیل(راه های معرفت) ,
توهم ,
تأویل روانشناختی ,
رهیافت شهودی ,
ذهنیت مؤلف ,
تاویل نحوی ,
تحلیل روانی ,
تبیین پذیری فعل خدا ,
تبیین پذیری امور دینی ,
تبیین پذیری متن مقدس ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
در نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، موجـود زنده در انجام هر فعلـی غـایتی را دنبـال می کند. این غایت کـه صـرفا نوعی اعتبار است، مطابقی جز در ظرف وهم ندارد. از نظر ایشان امور عدمی نیز اغلب نوعی اعتبارند، لذا هیچ نحوه وجود خارجی ندارند. تنها جایی که می توان کم ترین شباهتی را در باب این نظریه میان علامه و شلایرماخر دید، نتایج نظریه ایشان در بحث تفسیر متن مقدس است. شلایرماخر را پدر هرمنوتیک دانسته اند. او بر اساس راست کیشی نوین اشارات متافیزیکی کتاب مقدس را نه تمثیل که حتی استعاره دانسته است و اشارات متافیزیکی کتاب مقدس، برای مثال مساله شر، را عدمی می داند. استعاری دانستن امور عدمی نزد شلایرماخر با آنچه علامه اعتباری می خواند چندان قابل مقایسه نیست، هرچند تفاوت های ژرفی بین این دو نظریه قابل بیان است که در بخش پایانی به آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیر و شر در منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقسام شر
,
رابطه عدم و شر
,
موافقان عدمی بودن شر
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
شرور و صفات خدا
,
حسن و قبح از نظر علامه طباطبایی
,
شر
,
ماهیت خیر
,
ماهیت شر
,
خیر و شر از دیدگاه متفکران اسلامی
,
خیر و شر از دیدگاه علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
شرور تکوینی ,
شرور تشریعی ,
آیه 007 سجده ,
شرور طبیعی ,
شر اخلاقی ,
آیه 21 حجر ,
خیر و شر نسبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این نوشتار نویسنده تحلیل خیر و شر، اقسام شر، و راه حلهاى علامه طباطبایى براى زدودن ناسازگارى وجود خیر و شر با خدا و صفات حق تعالى را به بحث و بررسى نشسته است. در مبحث خیر و شر، دو تحلیل از علامه طباطبایى می آورد. براساس تحلیل نخست علامه خیر را امرى وجودى و شر را امرى عدمى می خواند. و براساس تحلیل دوم نویسنده المیزان خیر را امرى ذاتاً مطلوب و شر را امرى ذاتاً نامطلوب معرفى می کند. در مبحث اقسام شر نظریه علامه در تحول معنایى خیر و شر آورده می شود و پس از آن نظریه علامه در تقسیم خیر و شر به تکوینى و تشریعى گزارش می شود. در مبحث راه حلها نیز سه راه حل مورد قبول علامه به بررسى گذاشته می شود: راه حل نخست: خیر و شر نسبى هستند نه ذاتى. راه حل دوم: شرور از امور عدمى هستند نه وجودى. راه حل سوم: شرور براى تحقق خیر لازم هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهى به هرمنوتیک و پیامدهاى آن
نویسنده:
مرتضى رستگار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
فلسفه هایدگر ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
تفسیر دین ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
قرآن ,
فلسفه تحلیلی ,
معرفت شناسی هرمنوتیکی ,
هرمنوتیک در لغت و اصطلاح ,
سیر تاریخی هرمنوتیک ,
قرائت های مختلف هرمنوتیک ,
تلقی افراطی از هرمنوتیک ,
دوره سنتی هرمنوتیک ,
دوره خیالی هرمنوتیک ,
دوره فلسفی هرمنوتیک ,
شناخت تفسیری ,
هستی شناسی هرمنوتیکی ,
قرائت معتدل هرمنوتیک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
اين مقال كوتاه نگاهى گذرا به آراء بزرگان هرمنوتيك، از گذشته تا حال و دقت در نقاط خاصى از اين مباحث و بررسى برخى مطالب دارد و هرگز درصدد تشريح گسترده همه مفاهيم و اصطلاحات و ارزيابى تمامى انديشههاى مطرح شده در اين باب نيست. این مباحث در این مقاله مطرح می شوند: هرمنوتيك در لغت و اصطلاح؛ سير تاريخى؛ هرمنوسینها؛ قرائتهاى مختلف؛ ويژگىهاى تلقى افراطى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه دین
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، فون اتینگن، علی اکبر رشاد، غلامرضا اعوانی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
فلسفه دینی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه اسلامی ,
برون دینی ,
اخلاق و دین نزد کانت ,
موضوع فلسفه دین ,
تفاوت فلسفه دین با کلام جدید ,
چکیده :
گفتگوی این شمارۀ قبسات به موضوع فلسفه دین اختصاص دارد شرکت کنندان در این گفتگو عبارتند از از دانشوران: آقای دکتر فون اتیگن –کشیش و متخصص در رشته تئولوژی از آلمان که مدتی است جهت تدریس کلام در سطوح دانشگاهی در ایران حضور دارند- آقای دکتر غلامرضا اعوانی، حجة الاسلام و المسلمیین علی اکبر رشاد و آقای احد فرامرز قراملکی، در این نشست علمی، پیرامون امکان یا دشواریهای ارائه تعریف واحد از فلسفه دین، و تلفیقهای گوناگون از این دانش و تمایزات فلسفه دین و کلام جدید بحث شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا و تفسیر
نویسنده:
احمد واعظى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر متون دینی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
معنا
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
ساختگرایی ,
صناعات ادبی ,
کتب مقدس ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
صناعات ادبی قرآن ,
مبانی تفسیر سنتی ,
استقلال متن از مولف ,
ثمرات عملی نزاع در شان مولف ,
ثمرات نظری نزاع در شان مولف ,
وحدت ذاتی معنای متن ,
تعدد ذاتی معنای متن ,
ابهام ذاتی معنای متون دینی ,
تفسیرگرایی تاویلی ,
معانی متضاد متن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
مباحث مربوط به فهم متن، اعم از متون ادبى، حقوقى، تاريخى و دينى، كه بخشى از دانش موسوم به تفسيرگرايى تأويلى (Hermeneutics) است، از مهم ترين مباحث قرن حاضر مى باشد. در نگاه ابتدايى، چنين به نظر مى رسد كه تفسير و فهم متن، حتى متون مقدس و دينى، چيزى جز مراجعه به علوم و فنون ادبى به منظور گره گشايى از ابهامات متن نيست. پس فهم متن تنها نيازمند تسلط مفسر بر قواعد و فنون مختلف ادبى است و گمان نمى رود كه اين مطلب نيازمند بحث هاى جدى نظرى و فلسفى باشد. اما موضوع گسترده تر از این است. در واقع اين تلقى بسيط از تفسير متن در حوزه تفكر مذهبى، چه در عالم اسلام و چه در عالم مسيحيت، از قدمت برخوردار است. در حوزه تفكر مسيحى، حتى آن زمان كه كتبى مستقل به عنوان تفسيرگرايى تأويلى نگاشته مى شد، محتواى آن ها بيان قواعد و قوانين تفسير انجيل بود؛ يعنى قوانينى كه با به كار بستن آن ها از انجيل رفع ابهام مى شود. بنابراین باید به شکلی دیگر به موضوع نگریست. در این مقاله پیرامون این موضوعات بحث می شود: مبانى تفسير سنتى، استقلال متن از مؤلف، ثمرات عملى و نظرى نزاع در شأن مؤلف، وحدت يا تعدّد ذاتى معناى متن، ابهام ذاتى معناى متون دينى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحى و تجربه دینى از دیدگاه استاد مطهرى
نویسنده:
ابوالحسن حسنى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
جبرئیل(ع) ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
الهیات مسیحی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
قرآن ,
خطاناپذیری وحی ,
دیدگاه زمینی به وحی ,
دیدگاه آسمانی به وحی ,
تحویل انگاری ,
دیدگاه گزاره ای در باب وحی ,
ارکان وحی گزاره ای ,
ادراک بی واسطه حسی ,
ادراک واسطه وحی ,
دیدگاه قرآنی وحی گزاره ای ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مسئله «وحى» از مباحث مهم كلامى است كه هرچند در آثار متكلمان، فلاسفه و عرفا به آن اشاراتى شده است، اما اين بحث به طور مستقل و صريح در آثار پيشينيان مطرح نبوده، بلكه طرح و شكوفايى آن را در دوره معاصر و بيشتر توسط روشن فكران دينى شاهد هستيم. در اين ميان، بيش از همه، استاد مطهرى درباره اين موضوع بحث و بررسى كرده است. آنچه در اين نوشتار مى آيد، تحليلى است از ديدگاه هاى استاد مطهرى در باب «وحى». همچنين در اين مقاله، با استفاده از انديشه هاى ايشان، نظريات برخى از نوانديشان دينى معاصر در زمينه وحى، نقد و بررسى خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک همچون معرفت شناسى
نویسنده:
مرالد وستفال
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک
,
فلسفه غربی
,
معرفت شناسی هرمنوتیکی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
یقین ,
دازاین ,
شرط علّی معرفت ,
انجیل ,
مهارت های زبانی ,
دور هرمنوتیکی ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
نظریه مبناگروی ,
اگزیستانسیالیسم ,
فلسفه علم ,
Being and Time ,
خود ارجاعی ,
هستی شناسی سنتی ,
هرمنوتیک چپ گر ,
چکیده :
این مقاله با بررسی آراء فلاسفه غرب پیرامون ایده هرمنوتیک و ارتباط آن با معرفت شناسی می پردازد. بحث های مرتبط با این موضوع عبارتند از: یقین، خودارجاعی، دور هرمنوتیکی، پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدى بر هرمنوتیک
نویسنده:
مایکل اینوود
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
فلسفه هایدگر ,
دور هرمنوتیکی ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه یونان ,
هدف مؤلف ,
هرمنوتیک عهدین ,
Being and Time ,
خاستگاه هاى هرمنوتیک ,
چکیده :
«هرمنوتيك» يعنى «هنر تأويل». در اصل ارائه نظريه و روش درباره تأويل كتاب مقدس و ديگر متون دشوار بود. ويلهلم ديلتاى آن را به تأويل تمامى اعمال و دستاوردهاى انسانى، از جمله تاريخ و تأويل زندگى انسانى گسترش داد. هايدگر در وجود و زمان (1927)، تأويلى از وجود انسانى ارائه كرد؛ وجودى كه خود مى فهمد و تأويل مى كند. هرمنوتيك تحت تأثير او به عنوان مسئله اى اساسى در فلسفه قارّه اى مطرح و موجب بحث و مناقشه هاى بسيارى گرديد. اما در تأويل يك متن، آيا از انديشه ها و نيات مؤلف پرده برمى داريم و خود را در جايگاه او تصور مى كنيم؟ يا آن را با يك كل گسترده ترى كه به آن معنا مى بخشد، مربوط مى سازيم؟ ديدگاه دوم از دور هرمنوتيكى سربرمى آورد: نمى توان به فهم يك كل (مثلا، يك متن) رهنمون شد، مگر آنكه اجزاى آن را فهميد، و نمى توان اجزاى آن را فهميد، مگر اينكه به فهم كل آن راه يافت. هايدگر دور ديگرى را كشف كرد: از آن رو كه ما به طور اجتناب ناپذير پيش فرض ها را بر آنچه قابل تأويل است، تحميل مى كنيم، آيا اين بدان معناست كه هر تأويلى پايان ناپذير است، دست كم بى نهايت قابل بازنگرى است؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدالت اخلاقی افلاطون و راولز
نویسنده:
سعید کاکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
رئالیسم اخلاقی
,
هستیشناسی
,
راولز
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فضایل اخلاقی
,
عدالت
,
عدالت اخلاقی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
آرمانگرایی
,
رالز، جان
,
کانت، امانوئل
,
هنر و علوم انسانی
,
ناواقعگرایی اخلاقی
,
ناشناختگرایی اخلاقی
,
وظیفهگرایی اخلاقی
,
قراردادگرایی اخلاقی
,
فضیلت محوری
چکیده :
پژوهش دربارهی عدالت علیرغم قدمت تاريخی آن هنوز تازگی خود را حفظ كرده است. به گونهای كه امروزه با حوزههای مختلف از جمله حقوق، سياست و فلسفه اخلاق ارتباط دارد. در اين پژوهش عدالت اخلاقی افلاطون و جان راولز با تأكيد بر مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی از اهميت ويژهای برخوردار است. افلاطون به دنبال توجيه عدالت اخلاقی هم در فرد و هم در جامعه بود، لذا وی با نگرشی واقعگرايانه به دنبال رسيدن به سعادت و خير بود و همچنين معتقد بود كه عدالت در عالم مُثُل وجود دارد و در بُعد معرفتی هم عدالت را قابل شناخت از طريق عقل میدانست. راولز هم در خاستگاه تاريخی ديگر و براساس سنّت قراردادگرايی به توجيه عدالت پرداخت. هدف راولز بازگرداندن برابری و احقاق حقوق فردی برای جامعهای ليبرال بود كه در آن عدالت جايگاهی نداشت و نابرابریها فاصلهِ بين مردم تهیدست و غنی را به حداكثر رسانده بود. لذا وی در سنت كانتی و با بهرهگيری از مفهوم عدالت به نگرشی ناواقعگرايانه در اخلاق رسيد.در اين پژوهش با تأكيد بر مبانی و همچنين مقايسهی دو ديدگاه افلاطون و راولز با روش توصيفی، تحليلی و نقد هر دو ديدگاه دربارهی عدالت اخلاقی به نگرش عميقتری از عدالت برسيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
تعداد رکورد ها : 667
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید