جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
صفات الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
تعداد رکورد ها : 821
عنوان :
فلسفه شرور از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی اسدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه دین
,
شر در قرآن
,
فلسفه شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی) ,
لطف الهی ,
غایت خلقت ,
صفات الهی ,
امتحان الهی ,
خلافت الهی ,
علم مخلوق ,
هدایت الهی ,
جاودانگی اعمال ,
خلود اهل نار ,
رحمت الهی ,
علم الهی ,
وسوسه شیطان ,
خلق آدم (ع) ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
روحیه جهادی ,
دلیل لمی و انی ,
خلود ,
سعادت اخروی ,
معاد(فلسفه) ,
مرتبه احدیت ,
عالم ( امکانی ) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
تقوا ,
مجاهده ,
دروغ ,
محدودیت علم انسان ,
روحیه شکیبایی ,
ایجاد مظهر ,
ایجاد خلیفه ,
جهنم جاودانه ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
شرور از منظر قرآن کریم گرچه موجود بالعرض است اما واقعیتی انکار ناپذیر بوده و نمی توان آنها را معدوم یا موهوم فرض نمود؛ لکن با در نظر گرفتن فلسفه خلقت انسان از منظر قرآن قابل تحلیل عقلانی است. فلسفه های شرور (و به تعبیر قرآنی چرایی امتحانهای دشوار الهی) را می توان به چهار دسته تقسیم و تحلیل کرد: بازشناسی صالحان و ناصالحان، رساندن انسان به تکامل و سعادت، تحقق علم الهی به نتیجه نوع عملکرد انسان گرفتار شده و مبتلا به شرور و بالاخره ایجاد مظهر جامع صفات خدایی و خلافت جامع الهی در میان انسانها. نیز فلسفه ماندن طولانی در جهنم که یکی از شرور مهم تلقی می گردد، تطهیر جهنمیان از آلودگی و تناسب با بهشتیان خواهد بود که سرانجام به ورود آنان به بهشت و یا حداقل تبدیل عذاب جهنم به نعمت برای آنان می انجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش امام صادق (ع) در تفسیر عقلانی قرآن کریم
نویسنده:
محسن رفیعی، معصومه شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام صادق (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
تفسیر عقلانی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
روایات تفسیری ,
صفات الهی ,
رؤیت خدا ,
اهل بیت(ع) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
روش تفسیر ,
عقل ( جوهر ) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عرش ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
افسوس خوردن خداوند ,
نجوای خداوند با بندگان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
روش تفسیر عقلی، از جمله روش هایی است که در کنار سایر روش ها - همچون روش تفسیر قرآن به قرآن و روش تفسیر قرآن به سنت - برای تبیین و تفسیر آیات قرآن به کار می رود. قرآن کریم، در بر دارنده برهان های عقلی است و در بسیاری از آیات، انسان ها را به تفکر، تعقل و تدبر دعوت نموده است. بهره گیری از عقل قطعی و قراین قطعی برای تفسیر آیات قرآن، ریشه در سنت رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) دارد. امام صادق (ع) نیز - به عنوان جزئی از خاندان وحی - از استدلال های عقلی، برای تبیین و تفسیر قرآن کریم استفاده نموده که نمونه های بسیاری از آن در میان روایات تفسیری آن حضرت یافت می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق آیۀ «لیس کمثله شیء» با حقیقت محمدیه از منظر اسما و صفات الهی
نویسنده:
هادی وکیلی، زهره سیدفاطمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
الهیات عرفانی
,
لیس کمثله شیء
,
صفات خدا
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
قرآن
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
بلاغت قرآن ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
اسمای حسنی ,
جهان شناسی عرفانی ,
زوائد در قرآن ,
صفت مشبهه ,
اسم جامع الهی ,
ولی الله اعظم ,
نظام فاعلی جهان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
اسما و صفات الهی، و مظاهر آن در سه بعد معناشناختی، وجودشناختی، و انسان شناختی، یکی از مهم ترین مباحث عرفان نظری است. در آیات قرآن و روایات نیز از اسما و صفات الهی به عنوان روش تشبیهی ـ تنزیهی شناخت حضرت باری تعالی یاد شده است و پژوهش گران همواره تلاش کرده اند رابطه و نسبت میان ذات و اسما و صفات الهی را تبیین کنند. در این ره گذر آیه «لیس کمثله شیء» از محکمات قرآنی به اسمی از اسمای قدوسی و سلبی اشاره مستقیم دارد. لذا وجوه مختلفی درباره حرف «ک» درنظر گرفته شده است. از این آیه به روشنی دو تعبیر قابل استنباط است، این که حضرت رسول گرامی (ص) مظهر این اسم شریف است و دیگر این که به لحاظ فنی وجود «مثل» نیز بر حقیقت محمدیه و شخص حضرت رسول گرامی (ص) دلالت می کند، زیرا قبل از آن سخن از زوجیت به میان آمده است و کَاَن خداوند می خواهد همان طور که زوجیت را برای همه چیز اثبات می کند از حقیقت محمدیه و شخص حضرت رسول (ص) زوجیت را منتفی بداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل دیدگاه های مفسران درباره آیه «ان الله یحول بین المرء و قلبه»
نویسنده:
علی غفارزاده، حمزه علی بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
آیه 24 انفال
,
آیه حیلوله
,
سوره اَنفال
,
آیات جبر و اختیار
,
آیات متشابه
,
تفسیر قرآن
,
آیه 024 سوره انفال
کلیدواژههای فرعی :
جبر ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
لطف ,
قلب ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
اراده الهی ,
حاکمیت الهی ,
حول ,
قرب ,
قرب الهی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
تفسیر اهل سنت ,
تفسیر شیعه ,
مرء ,
سلطه الهی ,
حیلوله مهر و قهر ,
حیلوله الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
آیه 24 انفال مشهور به «آیه حیلوله» یکی از بلیغ ترین و جامع ترین آیات متشابه قرآن است که مشتمل بر معارف عقلی، اعتقادی، اخلاقی و تربیتی و محل معرکه آراء مفسران و اندیشوران قرآنی است. این آیه از سه بخش تشکیل شده که بخش میانی آن؛ یعنی «أن الله یحول بین المرء و قلبه»، مشتمل بر ابهام هایی است که مورد توجه مفسران فریقین قرار گرفته و باعث اختلاف های شدید میان آنان شده است. در این مقاله، دو دیدگاه کلی: برداشت جبرگرایانه و غیر جبرگرایانه گزارش شده و با نقد و رد دیدگاه جبرگرایانه به تقویت دیدگاه دیگر پرداخته شده است؛ آنگاه دیدگاه های غیر جبرگرایانه مانند «حیلوله قهر»، «حیلوله مهر»، «حیلوله به معنای سلطه و حاکمیت و قدرت الهی»، «حیلوله به معنای نهایت قرب الهی به انسان» تبیین و نقد شده است. نگارندگان با بررسی مفهوم واژه «حول» از نگاه اهل لغت و ادب بر حسب تطور تاریخی، مبنای روشنی را اتخاذ نموده و با ضمیمه کردن دلایل، قرائن و شواهد، دیدگاه مختار خود را تحت عنوان «حیلوله مهر و قهر» ارائه کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
فتانه درتاج، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت اکتسابی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
حکمت متعالیه
,
کرامت نفس
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
روح الهی ,
صفات الهی ,
فطرت سعادت جویی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حکمت متعالیه ,
قرآن مجید ,
تقوا ,
طاعت ,
ایمان ,
عقل(قوه عاقله) ,
کمال طلبی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
در تفکر صدرایی و با توجه به اصول و مبانی فلسفی وی، کرامت انسان امری حقیقی و وجودی است، نه اعتباری و قراردادی و چون وجود ذومراتب محسوب میشود، پس کرامت نیز امری تشکیکی و دارای مراتب است. بر این اساس انسان ذاتاً دارای کرامت است، یعنی کرامت در نظام تکوین و با فطرت انسانی عجین و امری ثابت و لایتغیر بوده که بهدلیل ویژگیهایی چون، عقل و خرد، نفخة روح و ... به انسان ارزانی شده است، اما انسان در سیر صعودی میتواند به جهانی وسیعتر و بالاتر برسد و به عقل قدسی متصل و به کرامت اکتسابی نائل شود. البته تحصیل مراتب کرامت اکتسابی نیز با صفات کمالی وجودی مانند علم و معرفت، ایمان، تقوا و تعقل میسر است. پس کرامت انسان از نگاه ملاصدرا امری دوسویه محسوب میشود که یک سوی آن انسان و سوی دیگر آن ملکوت قرار دارد و انسان حقیقت یگانهای است که میتواند از مرتبۀ جسمانی تا مقام روحانی سفر کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 553 تا 578
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن
نویسنده:
احمد شهامت، احمد رهنمایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
رزاقیت ,
آیات مسخ ,
صفات الهی ,
اعتقاد به توحید ,
سنت الهی ,
عالم ذر ,
علم نفس ,
فطرت خداپرستی ,
اراده معصیت ,
گناه ,
آیه محبت ,
آیه میثاق ,
خداپرستی فطری ,
گرایش فطری ,
آیه فطرت ,
شناخت فطری ,
قرآن ,
کفر ,
سرکشی ,
فسق ,
آیات نسیان ,
میل به جاودانگی ,
کمال طلبی انسان ,
ویژگی های فطرت ,
خودشناسی فطری ,
آیات جوار ,
آیات افتقار ذاتی انسان ,
آیات حنیف ,
آیه صبغه الله ,
آیات خلود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
از آنجاکه فطرت از مبانى مهم انسان شناختى در دانش تعلیم و تربیت است، این پرسش مطرح است که این مفهوم از نگاه قرآن به چه معناست و چه ابعاد و ویژگى هایى دارد؟ آیات مرتبط با فطرت را مى توان در چهارده گروه دسته بندى نمود. پس از بررسى این آیات به روش تحلیلى استنباطى مى توان نکات ذیل را در سه بخش ارائه نمود. اول، نکات عمومى درباره فطرت: فطرت ذاتى و خدادادى است و نه اکتسابى که در همه افراد بشر همسان مى باشد. فطرت اگرچه تغییرناپذیر است و از بین نمى رود، اما ممکن است ضعیف و فراموش گردد. گرایش ها و بینش هاى فطرى نیازمند یادآورى هستند. عواملى نظیر تزکیه نفس باعث رشد داشته هاى فطرى انسان مى گردد. دوم، نکات درباره بعد شناختى فطرت: علاوه بر «خودشناسى فطرى» انسان، بخشى از شناخت هاى فطرى انسان مربوط به ربوبیت الهى و صفات وحدانیت، الوهیت، خالقیت و رازقیت الهى مى باشد که از آن به عنوان «خداشناسى فطرى» یاد مى شود. سوم، نکاتى در بعد گرایشى و انگیزشى انسان است: انسان داراى گرایش هاى فطرى «خداپرستى فطرى»، «کمال طلبى»، «فضیلت گرایى»، «میل به جاودانگى» و «حق گرایى» است. خداوند و دین او محبوب فطرى انسان، و کفر، فسق، سرکشى و گناه، منفور فطرى انسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات از نظر ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا با تأکید بر مشهورترین آرای آنان
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، خدیجه قاسمی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی ملاصدرا
,
صدور
,
جهان شناسی فلسفی
,
صفات الهی
,
ابن عربی
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
صادر نخست
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
عرفان نظری
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
کلیدواژههای فرعی :
وحدت و کثرت ,
وحدت و کثرت در وجود ,
احکام وحدت ,
عقول طولیه ,
وحدت ,
توحید خواص ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
توجیه کثرات ,
نکاح و تولد عناصر عالم ,
نخستین امر عالم ,
هویت حق تعالی ,
خلق و ابداع ,
مبدعات و مخلوقات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
ابن سینا نخستین موجود عالم را عقل اوّل می داند که بر اساس قاعده الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطه جهات و اعتباراتاش سبب پیدایش موجودات پس از خود می گردد. ابن عربی اساس دیدگاه ابن سینا در مورد صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات (یعنی قاعده الواحد) را نمی پذیرد. وی بر اساس مشاهدات و مکاشفات اش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهی مستند می کند. از نظر او نخستین موجود عالم تجلّی اسم الاهی «الرحمن» است که در خود دارای تمام کثرات عالم می باشد و با سریان و انبساط خود سبب ظهور آنها می گردد. ملّاصدرا، متأثر از ابن عربی، نخستین موجود عالم را تجلّی حق تعالی می داند. دیدگاه ملاصدرا در این مورد با ابن عربی دارای این تفاوت است که او جریان صدور کثرات پس از عقل اوّل را به گونه ای مغایر با ابن عربی به تصویر می کشد. از نظر او کثرات نه به واسطه نکاح و توالد مراتب هستی، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتی که در عقول وجود دارد به وجود می آیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حد معرفت انسان به خداوند از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، محمدرضا صمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
,
خداشناسی
,
حد معرفت انسان
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
شواهد الربوبیه ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
اتحاد عاقل و معقول ,
التعلیقات ابن سینا ,
صفات الهی ,
رؤیت مجردات ,
عالم مجردات ,
علم حضوری ,
ادراک مجردات ,
تجرد نفس ناطقه ,
رؤیت قلبی خدا ,
مبدا و معاد ,
معرفت به اسماء و صفات خداوند ,
شرح اشارات ,
صدق معرفتهای شهودی ,
فلسفه مشاء ,
عقل فعال ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
برهان امکان ,
فنا ,
اقسام ادارک ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس باطنی اخروی ,
حس مشترک ,
واهمه ,
حافظه ,
متخیله ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
رحیق مختوم ,
ادراک از نظر ابن سینا ,
انقلاب در ذات ,
شئون وجودی علم ,
مقام اطلاقی ذات ,
ادراک از دیدگاه ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از اهم مباحث الهیاتی حد معرفت انسان نسبت به حق سبحانه است آیا انسان به ساحت قدس ربوی و الوهی رهیافتی دارد و در صورت رهیابی معرفتی انسان به بارگاه الهی و با عنایت به مراتب ذات و اسماء و صفات خداوندی، معرفت انسان به کدامیک از این مراتب تعلق می گیرد و آیا معرفت انسان نسبت به مقام الوهی از نوع علم حصولی است یا حضوری؟ در این راستا هر یک از دو اندیشمند مورد نظر یعنی ابن سینا و ملاصدرا در عین اشتراک در مواردی چند، چون عدم امکان اکتناه ذات دیدگاه های خاصی نسبت به میزان امکان معرفت انسان به حق ارائه نمودند که ما در این نوشتار با روش توصیفی، تحلیلی در مقام تقریر و نقد آراء آنان بوده نظر مختار را با استفاده از نظرات آنان به نحو مستدل تبیین خواهیم نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی تعلیلی و فلسفی به وصفناپذیری خدا در نهجالبلاغه
نویسنده:
مجتبی الهیان، حامد پوررستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تسبیح
,
قرآن مجید
,
وصف ناپذیری خدا
,
تعلیل آیات
کلیدواژههای فرعی :
نفی صفات ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
ملائکه ,
جبرئیل(ع) ,
میکائیل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
امیرمؤمنان علیبنابیطالب(ع) از صدر اسلام تاکنون به دروازه شهر علم نبوی مشهور است، نگاه و بیان ایشان نسبت به قرآنکریم همواره مرجع مفسّران و محققان بوده است . در این زمینه، یکی از رابطههای عمیق نهجالبلاغه با قرآن، تعلیل آیات قرآن در کلام علوی است. حضرت در قسمتهایی از نهجالبلاغه به تعلیل آیات پرداخته و علل و چرایی کلام الهی را در قرآنمجید بیان میدارد. در واقع، میتوان در نهجالبلاغه پاسخ عقلی و حکمی برخی از آیات الهی را دریافت نمود و از فلسفه آن مطلع شد. از جملهی آنها تعلیل فلسفی و عقلی مفهوم آیه شریفه «سبحان الله عمّا یصفون» است که حضرت دلایل ناتوانی انسان را از توصیف حقیقت باری تعالی بیان میدارد. این نوشتار سعی دارد، دو برهان منطقی ـ قیاسی و عقلی ـ فلسفی امام علی (ع) را در «سبوحیت الهی در توصیف» و چرایی و چگونگی آنرا نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین به مسئله شرّ
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، کوکب دارابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات مسیحی
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
فلسفه دین
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
سنخیت ,
امکان وجودی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
جهان شناسی فلسفی ,
صفات الهی ,
نظام هستی ,
شر بالعرض ,
علم عنایی ذاتی خدا ,
شر بالذات ,
هستی شناسی اسلامی ,
امکان فقری ,
شر قلیل ,
شر کثیر ,
شر محض ,
علیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
علم واجب ,
قدرت واجب ,
نظام احسن ,
خیر قلیل ,
خیر کثیر ,
خیر محض ,
برهان ان (منطق) ,
برهان لم ,
نسبیت شرور ,
عدمی بودن شرور ,
تساوق خیر و وجود ,
هستی شناسی مسیحی ,
شر لازمه ماده ,
تزاحم اسباب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
مسئله شرّ ازجمله مسائل مهم و بحثبرانگیز فلسفه و کلام است که ملاصدرا و آگوستین درصدد پاسخگویی به آن برآمدهاند. این دو فیلسوف با روش ترکیبی به مسئله شرّ پاسخ دادهاند. این روش ترکیبی دربردارنده پاسخهای فلسفی و کلامی است. پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین به شرور عبارتند از: عدمی و نسبیدانستن شرور، احسنبودن نظام هستی و اینکه شرور لازمه عالم مادّه است. در این نوشتار تلاش شده است، ابتدا به پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین پرداخته شود و سپس نظرات آن دو تطبیق داده شود. هر دو اندیشمند در برخی از موارد مواضع مشترک و در برخی دیگر مواضع مختلفی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
تعداد رکورد ها : 821
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید