جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جغرافیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
تعداد رکورد ها : 667
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی هرمنوتیک شلایرماخر و گادامر در مواجهه با متن دینی
نویسنده:
محمدرضا اسدی، فاطمه نورنژاد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر الهیات در آلمان (بررسی تطبیقی اندیشه های دینی کانت، هردر و شلایرماخر)
نویسنده:
امیر یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک دینی
چکیده :
رساله حاضر به این مساله می پردازد که آراء نظرات دین شناسانة کانت تاچه حد مایة بروز بحثهای دینی شد. این متن که بخشی از کتاب «سیر الهیات در آلمان» است، مشخصاً به این موضوع پرداخته است و به مطالعه ابعاد کلامی و الهیات اندیشمندان آلمانی پس از کانت می پردازد. در ضمن عمده ترین مباحث عبارتند از: جنبش اصلاح دینی، سوابق و نتایج، اصلاح دینی و سابقه آن، مارتین لوتر، لوتر و سایر اصلاحگران، فرقه های پروتستان، کانت، هردر، اشلایر ماخر، گفتارهایی درباره دین و دین مسیحی براساس اصول کلیسای انجیلی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول نظریه ی عدالت رالز از عدالت اخلاقی به عدالت سیاسی
نویسنده:
شهلا اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رالز
,
اجماع همپوش
,
موقعیت اولیه
,
عدالت(فقه)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انصاف
,
عقل عمومی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت سیاسی ,
لیبرالیسم سیاسی ,
امر مطلق کانت ,
کثرت گرایی(کلام جدید) ,
عدالت اخلاقی ,
چکیده :
در این مقاله تحول نظریه ی عدالت رالز از عدالت اخلاقی - فلسفی به عدالت سیاسی به این صورت بررسی می شود: مرحله ی اول نظریه ی عدالتِ رالز با توجه به کتاب نظریه ای درباره عدالت شکل می گیرد. در این قسمت از نظریه ی عدالت به مفاهیم اساسی ای همچون قرارداد اجتماعی، موقعیت اولیه و تعادل تأملی توجه می شود. این مفاهیم دارای مبانی اخلاقی- فلسفی هستند که مرحله ی اول نظریه ی عدالت را شکل می دهند. مرحله ی دوم نظریه ی عدالت رالز، کم رنگ شدن عدالت اخلاقی- فلسفی است؛ مرحله ای که با توجه به کتاب های لیبرالیسم سیاسی و عدالت به مثابه انصاف شکل می گیرد. در این مرحله رالز مفاهیمی همچون کثرت گرایی، جامعه ی بسامان، عقل عمومی و اجماع همپوش را به کار می برد. بررسی این مفاهیم فهم تحول نظریه ی عدالت را آسانتر می کند. پس از بررسیِ سیر اجمالیِ تحول نظریه ی رالز که در آن مفاهیمی همچون موقعیت اولیه کم رنگ می شود، به این نتیجه می رسیم که نظریه ی عدالت رالز دارای مبانی اخلاقی- فلسفی است و بنابراین در سیر از عدالت اخلاقی - فلسفی به عدالت سیاسی به طور کامل موفق نمی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اندیشههای سیاسی خواجه نظامالملک طوسی و ماکیاولی
نویسنده:
محمد فاضل صدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
قدرت سیاسی
,
علوم انسانی
,
سلطنت
,
اخلاق
,
ماکیاول
,
اندیشه سیاسی
,
حقوق و علوم سیاسی
,
حقوق و علوم سیاسی
,
ماکیاولی، نیکولو
,
نظام الملک ، حسن بن علی
,
کتاب شهریار (ماکیاول)
چکیده :
خواجه نظامالملک طوسی و ماکیاولی دو دولتمرد نظریهپرداز سیاسی بودند که در آثار خویش جهت حفظ و تحکیم قدرت سیاسی توصیههایی به شهریار و پادشاه زمانهشان کردهاند که دیدگاههای آنها در سیاست از لابلای همین توصیهها آشکار میشود. ضعف نهاد مذهبی یعنی خلافت در مشرقزمین و کلیسا در غرب و اقتدار نهاد سیاسی یعنی پادشاه وجه مشخصهء دوران زندگی این دو متفکر محسوب میشود. نظریات این دو اندیشمند حاصل مشاهدهء اوضاع و احوال زمانهاشان و تجارب عملی آنها بوده که در طول خدمت در دستگاه دولت کسب کرده بودند. واقعبینی سیاسی و پرهیز از آرمانگرایی روش فکری هر دو متفکر محسوب میشود و حضور آنها در عرصهء سیاست عملی زمینه را برای این امر فراهم کرده بود. ماکیاولی به عنوان یک دیپلمات ایتالیایی و نظام الملک به عنوان وزیر دستگاه سلجوقی از نزدیک درگیر سیاست عملی شده بودند وجود حکومت ملکالطوایفی در ایران و رقابت منفی بین دولت - شهرهای ایتالیا به عنوان مانعی بر سر راه وحدت و انسجام این دو کشور شده بود. لذا هر دو متفکر برقراری حکومت سلطنتی مقتدر تنها راه حل موجود دانسته و به این نوع حکومت گرایش پیدا میکنند. پادشاه محور اصلی مباحث سیاستنامهء نظام الملک و شهریار ماکیاولی را تشکیل میدهد، و حفظ و نگهداری قدرت مورد توجه هر دو بوده و مصلحت دولت بر هر چیز دیگری مقدم است و ابزارهای گوناگونی در این زمینه از ناحیهء دو اندیشمند مطرح میشود.، که تمایز میان اخلاق سیاسی و اخلاق عمومی، در کشورداری و سیاست ، توجه به قوای نظامی به عنوان ابزار قدرت به هنگام جنگ و صلح، لزوم مشورت پادشاه به عنوان یکی از هنرهای حفظ و تحکیم قدرت در سیاست داخلی، اهمیت منصب وزارت در سلسلهء مراتب قدرت پس از پادشاه و حفظ عظمت پادشاه و اعتباری از جمله نظریاتی میباشد که دو متفکر در این باب یعنی حفظ قدرت سیاسی، ارائه میکنند. با توجه به این نکته که البته تفاوت نگرش نظام الملک و ماکیاولی به دین و تفاوت نظر دو اندیشمند در باب ترکیب قوای نظامی که ماکیاولی ترکیبی همگون و نظام الملک ترکیبی ناهمگون را توصیه میکنند و افراط طلبی ماکیاولی در نقص اصول اخلاقی و اعتدال نظام الملک در این امر و ارائه تحلیلی از انواع حکومت توسط ماکیاولی بر خلاف نظام الملک که فقط یک نوع از حکومت یعنی سلطنتی را مد نظر قرار میدهد، از جملهء وجوه افتراق دیدگاههای دو اندیشمند را تشکیل میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاههای هرمنوتیکی شلایرماخر و علمای علم اصول
نویسنده:
مهدی ذاکری، جابر موسوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر دستوری
,
تفسیر فنی
,
نیت مولف
,
دور هرمنوتیکی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه اصول
,
سیاق کلمات
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
مقدمات حکمت ,
دلالت تصوری ,
دلالت تصدیقی ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
نص ,
دلالت تصدیقی جدی ,
ظاهر (درمقابل نص) ,
بازسازی تجربه ذهنی مؤلف ,
تجربه اعمال ذهنی مولف ,
فهم روشن کلمات ,
محدوده مؤلف ,
فردیت مؤلف ,
درک شهودی نیت مولف ,
اختلاف هرمنوتیکی ,
شروط دلالت تصوری ,
تطابق اراده استعمالی و جدی ,
اصالت حقیقت در علم اصول ,
اصالت عموم ,
اصالت اطلاق ,
اصالت عدم تقدیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
علمای علم اصول در جهان اسلام و شلایرماخر در جهان غرب هر دو یک هدف هرمنوتیکی را دنبال می کنند و آن رسیدن به نیت مؤلف است. شلایرماخر این هدف را با ارائۀ دو تفسیر دستوری و فنی از متن پی می گیرد و به تبیین این دو تفسیر می پردازد. اما علمای علم اصول با مطرح کردن دلالت تصوری و دلالت تصدیقی، برای دستیابی به مدلول تصدیقی (که همان نیت مؤلف است) به سلسله ای از قواعد ادبی، عقلایی و عرفی توجه کرده اند که بین همۀ عقلا مشترک است. در این مقاله ضمن مقایسۀ این دو دیدگاه با هم و بیان نقاط اشتراک و افتراق آنها، به این نتیجه می رسیم که دیدگاه علمای علم اصول از این نظر که ضابطه مند بوده است و جایی برای حدس های غیرقانونمند نمی گذارد، بر دیدگاه شلایرماخر ترجیح دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 645 تا 664
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی تطبیقی دیدگاه مایکل سندل و آلن هیورث درباره لیبرالیسم راولز
نویسنده:
اکرم نوری زاده ، یوسف شاقول
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مایکل سندل نظریهپرداز جماعتگرایی است که مواضع جان راولز را در کتاب نظریه عدالت به چالش میکشد و معتقد است در پیشفرضها، استدلال و نتایج نظریه راولز خطاهایی وجود دارد. در مقابل، آلن هیورث با دفاع از راولز، پاسخهایی را در برابر برخی نقدهای سندل بیان میدارد. برآنیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا در حقیقت آنگونهکه سندل و دیگر منتقدان راولز باور دارند، لیبرالیسم فردگرایی انتزاعی را پیشفرض میگیرد؟ همچنین در ادامه این ادعای مایکل سندل بررسی میکنیم که برای درک حقیقی هویت خویش باید تعلقات، باورها و وفاداریهایی را که هویت ما بدانها وابسته است، در نظر آوریم؛ در حالیکه«خود» راولزی عاری از چنین تعلقات، باورها و وفاداریهایی است. آلن هیورث در ادامه، با اقامه استدلالی این نظر سندل را به چالش میکشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 120 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون
نویسنده:
عیسی امن خانی، زهرا نظام اسلامی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
عدالت
,
فردوسی
,
عدل ( صفات )
,
شاهنامه
,
عدالت در نظر افلاطون
,
سیاوش و شاهنامه
,
اشه
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
خصوصیات سیاوش در شاهنامه
,
عدالت در ایران باستان
,
ساختار طبقاتی در ایران
,
تاثیر ایران بر یونان
کلیدواژههای فرعی :
مدینه فاضله ,
مدینه فاضله افلاطون ,
خویشکاری ,
یونان و ایران باستان ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
ساختار جامعه ,
جامعه طبقاتی ,
گذر سیاوش از آتش ,
فر ایزدی ,
جامعه شناسی افلاطون ,
ایزدان ایرانی ,
ضحاک در شاهنامه ,
فریدون در شاهنامه ,
ایزد رشن ,
حکایت انوشیروان و مرد کفشگر ,
تربیت در ایران باستان ,
چکیده :
ایران و یونان، دو تمدن کهن، در طول تاریخ همواره با یکدیگر در ارتباط بوده اند. به رغم برخوردهای نظامی که گاه میان آنها درمی گرفته است، تاریخ گویای دادوستدهای فرهنگی آنها نیز بوده است؛ چنان که در دوره ای ایرانیان از اندیشه فلاسفه یونان بهره ها برده اند و در زمانی دیگر یونانیان از فرهنگ ایرانیان تاثیر گرفته اند. بررسی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون و به ویژه کتاب جمهوری او می تواند روشن کننده بخشی از این دادوستدهای فکری و فرهنگی باشد که در این مقاله به چگونگی آن خواهیم پرداخت. آنچه از بررسی تطبیقی مفهوم عدالت در میان این دو تمدن برمی آید، گویای تاثیرپذیری افلاطون از اندیشه های ایرانیان باستان - که انعکاس آن را در شاهنامه می توان دید - است. جدای از وجود یک ساختار طبقاتی ایستا در نظریه افلاطون که ظاهرا باید متاثر از نظام طبقاتی ایرانیان باستان بوده باشد، می توان به موارد دیگری چون فضای دموکراتیک یونان که با نظام طبقاتی بیگانه بوده است، نزدیکی برخی از تمثیل ها و آموزه ها و... اشاره کرد که می تواند اثبات کننده تاثیرپذیری افلاطون از نظریه سیاسی ایران باستان باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای رالز و مطهری درباره عدالت
نویسنده:
رضیه امیری، حوران اکبرزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
آزادی
,
قرارداد اجتماعی
,
برابری فرصتها
,
اصل غایتمندی
,
رالز
,
عدالت
,
اصول عدالت
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
عدالت رویهای ,
آزادی فردی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
پس انداز عادلانه ,
منشا مشروعیت عدالت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مبحث عدالت از گذشته های دور، شعار سياستمداران و حاكمان و موضـوعی پرچـالش و جذاب برای نظريه پردازی دانشمندان ومكتب های گونـاگون فكـری بـوده اسـت. در ايـن ميان، رالز با نگارش كتاب نظريه عدالت در سـال 1971م سـبب شـكل گيـری رويكـردی گسترده در عرصه های مختلف علمی، مانند فلسفه، اقتصاد و حقوق به انديشه عدالت شـد. رالز بر اين باور است كه اگر دو اصل پيشنهادی وی، يعنی برابری درآزادی های اساسی و اصل تفاوت، بر جامعـه و نهادهـای آن حـاكم شـود، انتظـار شـهروندان از مقولـه عـدالت به درستی پاسخ داده می شود. مطهری نيز در جايگاه يك متفكر مسـلمان و معاصـر، مسـئله عدالت را با درنظرگرفتن مباحث فلسفی، كلامی، فقهی و اقتصادی آن مورد بررسی قـرار داد. وی در نظريه خويش مباحث بديعی را مطـرح كـرده، عـدالت را بـر حقـوق فطـری و طبيعی استوار ساخت. اين مقاله در نظر دارد با روش تحليل فلسفی، آرای اين دو فيلسوف بزرگ عدالت را بـه عنـوان دو نماينـده از دو نحلـه متمـايزِ فكـری ـ ليبراليسـم و اسـلام ـ بررسی و ارزيابی كند. در اين راستا بيشتر بر جنبه برون فقهی (سياست و اقتصـاد ) عـدالت نظر داشته و كمتر به مسائل فقهی و كلامی آن پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی کاربرد منطق فازی در بینش اسلامی
نویسنده:
علی وحیدیان کامیاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق فازی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق فازی در بینش اسلامی
,
کاربرد منطق فازی در علوم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
قیاس استثنائی ,
تفاوت منطق فازی و کلاسیک ,
کاربرد منطق فازی ,
تاریخچه منطق فازی ,
گزاره های فازی ,
متغیرهای زبانی ,
آیه 21 اسراء ,
منطق فازی در قرآن ,
آیه 75 طه ,
آیه 69 آل عمران ,
چکیده :
در این مقاله، ابتدا به صورت مختصر به محاسن و معایب عمده در منطق کلاسیک اشاره می کنیم و ضمن معرفی اجمالی منطق فازی، نشان می دهیم که این منطق می تواند مفاهیم فکری و زبانی را به صورت مطلوبی توصیف نماید. سپس با اشاره به اختلافات عمده مابین منطق های کلاسیک و فازی، به کاربردهای منطق فازی در علوم مهندسی و پزشکی و حتی علوم اجتماعی و انسانی اشاره می کنیم و سپس به صورت فهرست وار به مفاهیمی در بینش اسلامی توجه می نماییم که به صورت متغیرهای زبانی در منطق فازی هستند و برای نمونه به چند آیه از قرآن کریم اشاره می کنیم. سپس چند صورت از گزاره های محمولی را در بعضی از آیات قرآن کریم نشان می دهیم. در آخر، چند قیاس استثنایی فازی را در بعضی از آیات قرآن کریم جستجو می کنیم و بالاخره نتیجه می گیریم که احتمالا نوعی منطق فازی، جریی از منطق والای قرآن کریم است. البته این مطلب نیازمند بحث و بررسی بسیار گسترده از سوی پژوهشگران حوزه و دانشگاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هـرمنـوتیک
نویسنده:
جان بی تامسون
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی معاصر
,
هرمنوتیک
,
تفسیر متن مقدس
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
علوم انسانی ,
تفسیر روانکاوانه وحی ,
روشنگری ,
نظریه انتقادی ,
پیش داوری ,
فلسفه غربی ,
عینیت یافتگى هاى زندگى ,
موضوعات عینی ,
موضوعات ذهنی ,
چکیده :
بحث از هرمنوتيك و تأويل و تفسير متون مقدس به روش خاص خود، از جمله مباحث جديدى است كه به تازگى وارد ادبيات و زبان فارسى شده است و هنوز هم، همچون بسيارى از اصطلاحات و واژگان هاى بيگانه، ابعاد مبهم و ناگشوده فراوانى در آن وجود دارد. آنچه مى خوانيد نيم نگاهى است به اين بحث. لازم به ذكر است كه طرح اين گونه مباحث در نشريه به منزله تأييد محتواى مقالات نيست بلكه صرفا با هدف اطلاع رسانى صورت مى گيرد. بدين روى، معرفت براى تنوير افكار و تضارب آرا آمادگى خود را براى چاپ مقالاتى از اين دست و يا نقد بر چنين مباحثى اعلام مى دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
تعداد رکورد ها : 667
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید