جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ت. فلسفه و منطق (آثار پر استناد)
>
3- فلسفه اسلامی (آثار پر استناد)
>
فلسفه مشاء
>
کتب فلاسفه مشائی
>
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 120
عنوان :
جهان بینی و شناخت
نویسنده:
سعید سبحانی، تحت اشراف: ایت الله جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جهان بینی اسلامی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کشف المراد: علامه حلی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم (علامه طباطبایی/ مرتضی مطهری)
کلیدواژههای فرعی :
شمول مفهوم دین ,
تصادف در خلقت ,
راههای خداشناسی ,
فطرت خدا شناسی ,
دین و ایدئولوژی ,
سفسطه (منطق) ,
نسبت گرایی ,
موانع معرفت ,
انکار معرفت(سوفسطائیه) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
مفهوم شناسی دین ,
چکیده :
ھرانسانى نگرش خاصى به جھان خلقت دارد و براساس آن، باورھا و اعتقادات خود را شكل مىدھد؛ گروھى فقط از ديد تجربه به مطالعه جھان خلقت مىپردازند و بر اين اساس، جھانبینى خود را سامان مىدھند. گروھى ديگر تجربه- بهاصطلاح امروز علم- را ابزارى ناكافى براى شناخت جھان مىدانند و با نگاه عقل به شناختن خويش و جھان ھمّت مىگمارند. گروه سوم عقلرا ھم كافى نمىدانند و با كمك وحى بهجھان مىنگرند. آنھا را سامان مىدھد. اما سؤالات اساسى و ابتدايى، كه ذھن متفكران را از ديرباز و بخصوص در عصر حاضر به خود « جھانبینى » ، مجموع باورھا و بینشھاى ھر گروه مشغول داشته، اين است كه: - آيا واقعیتى وراى ذھن انسانھا وجود دارد تا بخواھند نسبت به آن شناختى پیدا كنند يا نه؟ - در صورت وجود واقعیتى خارج از ذھن، آيا شناخت آن ممكن است تا با ابزار تجربه، عقل يا وحى به باورھاى اساسى در مورد آن برسند؟ - اگر بشر را قادر به شناخت جھان خلقت بدانیم، او با چه ابزارھايى مىتواند جھان را بشناسد؟ دايره كارآيى ھر كدام از اين ابزارھا تا چه حد است؟ - منابع شناخت كدامند؟ - چه معیار يا معیارھايى براى تمییز شناخت صحیح از ناصحیح داريم؟ - چه موانعى ما را از شناخت صحیح بازداشته، به انحراف مىكشاند؟ از آنجا كه جھانبینى ھر فرد شالوده شخصیت او را تشكیل مىدھد و اعمال و رفتار او نشأت گرفته از باورھاى اوست و جھانبینى نیز تابع رأى و نظر او در مسأله مىباشد، لازم است بهطور مفصّل، در اين باب وارد شويم، و انواع جھانبینىھا را بررسى كنیم و نقاط ضعف و قوت ھر يك را مشخص نمايیم. در مورد « شناخت » مسأله شناخت نیز بايد بهطور دقیق، نظريهھاى گوناگون را در اين باره بررسى نمايیم. اين كتاب با عنوان جھانبینى و شناخت براى انجام اين مھم به رشته تحرير درآمده است. سعى بر اين بوده كه در مورد سؤالھاى مزبور ديدگاه قرآن و روايات تبیین گردد، نظريهھاى ديگر نیز به نقد كشیده شوند و نقاط قوّت و ضعف آنھا گوشزد گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
نویسنده: خواجه نصیرالدین طوسی، شارح: علامه حلی ، شارح فارسی : ابوالحسن شعراني
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
كتابفروشي اسلاميه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
توحید صفاتی ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
معاد(کلام) ,
مهدویت ,
تسعیر جهنم ,
اصل امامت ,
اصل عدل ,
کفر ,
معاد جسمانی ,
مقام نبوت ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
خلقت بهشت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
خلود جهنم ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
عذاب قبر ,
فشار قبر ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
آیات معاد ,
بهشت ,
عصمت امام (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
كشف المراد شرح فارسی تجريد الإعتقاد، علامۀ ابوالحسن شعرانى، در واقع شرحى است كه مرحوم علامه شعرانى بر كتاب تجريد خواجه نصيرالدين طوسى در سال 1492ق نوشته است. مؤلف خود در مقدمه مىگويد ما در شرح خود بر كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد و علامه حلّى عنايت تمام داشتيم، حتى شارح نام كتاب را شرح تجريد الاعتقاد مىگذارد، چون مرحوم علاّمۀ حلّى اين چنين آورده است و الاّ خود خواجه نصير در متن دارد؛ سميّته تجريد العقائد. البته ناگفته نماند در مورد اين كتاب غالبا نام تجريد الكلام يا تجريد به كار رفته است. لكن اين اثرپذيرى شارح از علاّمه حلى را نمايان مىسازد كه همان نامى را به كار مىبرد كه ايشان به كار بردهاند. علاّمه شعرانى انگيزۀ خود را از تأليف اين كتاب نياز مبرم اهل زمانه به اصول دين مىداند و علم اصول دين را علمى منسوخ شده مىشمارد و مىفرمايد امروزه مردم دنبال علومى هستند كه به دنياى آنان سود بيشترى داشته باشد ايشان اضافه مىكنند مسلمان بايد اصول دين را از روى دليل بداند؛ ولى دانستن دلائل فروعات فقهى بر كسى لازم نمىباشد وى علت عمل نكردن كامل به فقه را نيز اسلام ظاهرى مردم مىداند و مىفرمايد ايمان به غيب با علم به اصول دين حاصل مىشود كه نتيجهاش مىشود، عمل كردن كامل به فروعات دين. مرحوم شعرانى پايه و اساس اصول دين را عقل مىداند و مىگويد براى اثبات نبوت بايد اول وجود خدا ثابت شود و اثبات امامت بستگى به اثبات نبوت دارد همين طور اثبات معاد. پس در واقع همۀ اصول به اثبات توحيد برمىگردد و وجود خدا با چيزى غير از عقل ثابت نمىگردد، به همين دليل است كه ايشان آشنايى با علوم عقلى را بر طلاب علوم دينى براى مواجهه با بىدينان از اوجب واجبات مىشمارد و كتاب تجريد را كتابى منحصر به فرد مىداند كه آموختن آن بر هاديان طريق امامت واجب عينى مىباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح توحید صدوق
نویسنده:
قاضى سعيد قمى؛ نجفقلی حبیبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
احادیث و روایات
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
وافی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
اعتقادات: صدوق
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
معاد(کلام) ,
وجوب امر به معروف و نهی از منکر ,
وجوب معاد ,
عمومیت علم الهی ,
باب صلات ,
صفات خدا ,
اسلام و جهاد ,
شرور و توحید(شر جهان شناختی) ,
احوال قبر ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
تلبیه حج ,
نماز ,
وضو ,
زکات ,
13. علم کلام ,
مقام توبه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
کد کنگره:
BP 129 /الف2 ت9027
چکیده :
شرح التوحيد الصدوق نوشتۀ عالم ربانى قاضى سعيد محمد بن محمد مفيد قمى از اعلام قرن 11و 12 قمرى، شرحى است بر رسالۀ توحيد مرحوم صدوق كه مؤلف در آن به گرد آورى احاديث مربوط به توحيد و آنچه كه به آن مرتبط است، يعنى صفات، اسماء و افعان ضمن 67 باب الهى پر داخته است. اين رساله به نامهاى «التوحيد، توحيد صدوق و توحيد ابن بابويه» معروف است. بر اين رساله شروح متعددى نوشته شده است اما يكى از بهترين شروح، شرح قاضى سعيد است. شرح قاضى به خاطر عمق و سعه پژوهش در محتواى روايات و معارف شيعه مورد استفاده و استناد علما قرار گرفت. حضرت امام خمينى در غالب کتابهايشان از اين كتاب استفاده نمودهاند. ايشان در همين رابطه میفرمایند «هو (كتاب شرح توحيد صدوق) من اعظم مصنفات ذلك المعارف و ارفع كتب الشيعه فى المعارف و ليس عندنا منه الا الجزء الثالث الذى استعدت لزيادته بعد ما شرعت فى تلك المسودات.» مؤلف بر اساس سيطرۀ علمى كه بر آثار عرفانى داشته، توانسته است از اين آثار براى شرح روايات معرفتى بهترين استفاده را نمايد. او از آثار شيخ اكبر همچون فصوص و فتوحات و از مفاتح الغيب قرنوى و شرح آن مصباح الانس و شروح فصوص استفاده نموده است و به جرئت مى توان گفت كه قاضى سعيد يكى از بزرگان عرفاى شيعه است و كمتر كسى همچون او توانسته است از روايات معرفتى شيعه رمز گشائى كند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مباحث تكميلى عقايد
نویسنده:
عبدالله ابراهیم زاده، سعید سبحانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: سپهر اندیشه ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر نمونه (اجتماعى و اجتهادى)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
جامع السعادت (مهدی نراقی)
,
تفسیر نور (اجتماعى و تربیتى)
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
فطرت(کلام) ,
جهان بینی الهی ,
جهان بینی مادی ,
طریق عقلی معرفت خدا ,
علم مخلوق ,
جهان بینی اسلامی ,
شناخت خدا ,
خلق آدم (ع) ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
شناخت صفات خدا ,
13. علم کلام ,
مفهوم شناسی دین ,
قضا و قدر ,
چکیده :
نگارنده در بخش نخست این کتاب بین جهانبینی الهی اسلامی و ایدئولوژی آن با سایر ادیان و مکاتب، مقایسه صورت داده سپس دلایل برتری جهان بینی اسلامی را برمیشمارد و در ادامه، مسالهی توحید و خداشناسی و اهمیت شناخت خدا و آثار سازندهی آن بحث و بررسی شده است. در بخش دوم مسالهی "انسان شناسی" را با استفاده از آیات قرآن و روایات اسلامی مطرح ساخته و مسائلی چون ابعاد وجود انسان، منزلت انسان، آزادی و اختیار و قضا و قدر را تشریح کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و نقد براهين فيلسوفان اسلامي بر ابطال مذهب ذرهگرايي
نویسنده:
محمدمهدي کمالي، محمدمحسن کمالي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذره گرایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
جسم
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
اتم (فلسفه)
,
بررسی و نقد براهین فیلسوفان اسلامی بر ابطال مذهب ذرهگرایی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
عرض ,
جوهر ,
هیولی ,
عرض ,
جوهر ,
عرض ,
حکم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز واحد (اصطلاح وابسته) ,
حکم الامثال فی ما یجوز و فی ما لایجوز واحد ,
تقسیم فکی (فلسفه) ,
تقسیم پذیری اجسام (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث حقيقت جسم يکي از مباحث مهم فلسفي است که ديدگاههاي بسياري دربارهاش مطرح شده است. يکي از مهمترين اين ديدگاهها که سابقهاي ديرين دارد، مذهب ذرهگرايي است که منسوب به ذيمقراطيس است. در اين ديدگاه جسم حقيقتي متشکل از هزاران جزء ريز منفصل و جدا از هم است که قرار گرفتن آنها کنار يکديگر موجب به وجود آمدن اجسام بزرگ شده است. اين اجزاي ريز اگرچه قابليت تقسيم در وهم يا توسط عقل را دارند، ولي امکان تقسيم خارجي در آنها نيست. اين ديدگاه در تقابل با نظريه بيشتر فيلسوفان مسلمان است که جسم را نه متشکل از اجزاي منفصل، بلکه جوهري مرکب از ماده اولي و صورت جسميه دانسته، آن را امري ممتد و ذاتاً متصل ميدانند که قابل هرگونه انقسام حتي انقسام فکي تا بينهايت است. ازآنجاکه بسياري از براهين اثبات هيولا اولي متوقف بر ابطال نظريه ذيمقراطيس و اثبات قابليت انقسام فکي در اجسام است، فيلسوفان مسلمان براهين مختلفي در رد اين نظريه اقامه کردهاند. در اين مقاله به بررسي و نقد پنج برهان از براهين مذکور پرداخته و در نهايت همه آنها را مخدوش دانستهايم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة المجلد 3
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم : بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد (کتاب)
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
رجعت ,
امامت ,
مهدویت ,
نبوت ,
وجوب عصمت ,
عصمت پیامبر (ص) ,
لزوم نصب امام بر نبی صلی الله علیه و آله ,
وجوب عصمت امام (ع ) ,
افضلیت حضرت محمد (ص) ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
امامت امام علی(ع) ,
افضلیت امام علی(ع) ,
اثبات امامت امام علی (ع) ,
غیبت امام مهدی(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شابک (isbn):
964-371-766-6
چکیده :
«البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» تالیف محمد جعفر استرآبادی، شرحی است به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد اثر خواجه نصیر طوسی. مقدمه کتاب درباره زندگی و احوال خواجه نصیر و متن تجرید الاعتقاد است. مولف قبل از پرداختن به مباحث اصلی کتاب به بیان معنای بسم الله الرحمن الرحیم می پردازد و پس از آن طی شش مقصد به بررسی موضوعاتی در زمینه الهیات به معنی اعم و نیز الهیات به معنی اخص می نشيند. استرآبادی قبل از ورود به مباحث اصلی کتاب پنج مقدمه ذیل را ذکر می کند: در اولین مقدمه به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف (عرفان) می پردازد. در مقدمه دوم به بیان موضوع کلام می پردازد و موضوع علم کلام را مبدا و معاد معرفی می کند. در مقدمه سوم به بیان فائده علم کلام می پردازد. در مقدمه چهارم به یادآوری این نکته می پردازد که علم کلام می تواند به عنوان دانشی که تمام علوم شرعی بر محور آن بچرخد در نظر گرفته شود. مقدمه پنچم به بیان فرق اصول دین و اصول مذهب اختصاص یافته است و این موضوعی است که استرآبادی به تفصیل درباره آن به بحث نشسته است. مولف، در جلد دوم به مباحث ذيل مي پردازد: مقصد رابع: فی الاصل الثالث من اصول الدین (نبوت). مقصد خامس: فی الاصل الرابع (امامت).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة المجلد 2
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
اصول دین ,
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
صفات ثبوتیه الهی ,
صفات سلبیه الهی ,
وجوب لطف ,
اراده الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
اثبات وجود خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
«البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» تالیف محمد جعفر استرآبادی، شرحی است به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد اثر خواجه نصیر طوسی. مقدمه کتاب درباره زندگی و احوال خواجه نصیر و متن تجرید الاعتقاد است. مولف قبل از پرداختن به مباحث اصلی کتاب به بیان معنای بسم الله الرحمن الرحیم می پردازد و پس از آن طی شش مقصد به بررسی موضوعاتی در زمینه الهیات به معنی اعم و نیز الهیات به معنی اخص می نشيند. استرآبادی قبل از ورود به مباحث اصلی کتاب پنج مقدمه ذیل را ذکر می کند: در اولین مقدمه به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف (عرفان) می پردازد. در مقدمه دوم به بیان موضوع کلام می پردازد و موضوع علم کلام را مبدا و معاد معرفی می کند. در مقدمه سوم به بیان فائده علم کلام می پردازد. در مقدمه چهارم به یادآوری این نکته می پردازد که علم کلام می تواند به عنوان دانشی که تمام علوم شرعی بر محور آن بچرخد در نظر گرفته شود. مقدمه پنچم به بیان فرق اصول دین و اصول مذهب اختصاص یافته است و این موضوعی است که استرآبادی به تفصیل درباره آن به بحث نشسته است. مولف، در جلد دوم به مباحث ذيل مي پردازد: مقصد ثالث: فی الاصل الاول من اصول الدین (توحید). مولف ضمن این مقصد طی فصلی به بحث از عدل هم که جزء اصول مذهب شناخته می شود می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقاید الساطعة المجلد 4
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
تصویر جلد
فهرست
معرفی کتاب
مراجع
وضعیت نشر :
قم: موسسه بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
تشیع
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
02- نهج البلاغه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
ارواح اهل نار ,
صفات امام (ع ) ,
مهدویت ,
عدالت امام ,
معاد جسمانی ,
عصمت امام (ع) ,
دفاع از عصمت امام (ع) از غفلت ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
معجزات ائمه(ع) ,
احوال معاد ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
ابواب بهشت ,
ابواب جهنم ,
ائمه شیعه (ع) ,
بهشت ,
احادیث عصمت امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
«البراهین القاطعه» شرح عالمانه و پر مغزى است که ملامحمد جعفر استرآبادى، معروف به «شریعتمدار» بر کتاب «تجریدالعقائد» خواجه نصیرالدین طوسى نوشته است. این شرح، در واقع یکى از دایرة المعارف هاى کلامى شیعى است که آراء فلاسفه و متکلمان را در بر دارد. وى در این کتاب، ضمنِ شرح و توضیح نکته هاى کلامى و فلسفی اى که خواجه نصير طوسى آنها را به اجمال آورده، گاهى به نقد آراى او و نیز شاگردش علامه حلى مي پردازد. تفکیکِ بین اصول دین و اصول مذهب، از ویژگي هاى دیگر این شرح است. كتاب حاضر به تشريح مسائل مربوط به امامت و معاد پرداخته است. مطلب ارائه شده شامل اخبار وارده در احوال ائمه عليهم السلام، معجزات، اسرار و مواليدشان و نيز برگشت ارواح بعد از مرگ، معاد جسماني، احوال جهنم و اهل آن، احوال بهشت و اهل آن و اخبار مربوط به معاد مي باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة المجلد 1
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
02- نهج البلاغه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
علت و معلول ,
وجود و عدم ,
جوهر و عرض ,
فلسفه اسلامی ,
امور عامه ,
ماهیت ,
عرض ,
جوهر ,
جسم ,
جوهر مجرد ,
ماهیت علم ,
زمان ( ماهیت ) ,
احکام جسم ,
علیت ,
زمان ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
اجزاء زمان (ذات الهی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
«البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» تالیف محمد جعفر استرآبادی، شرحی است به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد اثر خواجه نصیر طوسی. مقدمه کتاب درباره زندگی و احوال خواجه نصیر و متن تجرید الاعتقاد است. مولف قبل از پرداختن به مباحث اصلی کتاب به بیان معنای بسم الله الرحمن الرحیم می پردازد و پس از آن طی شش مقصد به بررسی موضوعاتی در زمینه الهیات به معنی اعم و نیز الهیات به معنی اخص می نشيند. استرآبادی قبل از ورود به مباحث اصلی کتاب پنج مقدمه ذیل را ذکر می کند: در اولین مقدمه به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف (عرفان) می پردازد. در مقدمه دوم به بیان موضوع کلام می پردازد و موضوع علم کلام را مبدا و معاد معرفی می کند. در مقدمه سوم به بیان فائده علم کلام می پردازد. در مقدمه چهارم به یادآوری این نکته می پردازد که علم کلام می تواند به عنوان دانشی که تمام علوم شرعی بر محور آن بچرخد در نظر گرفته شود. مقدمه پنچم به بیان فرق اصول دین و اصول مذهب اختصاص یافته است و این موضوعی است که استرآبادی به تفصیل درباره آن به بحث نشسته است. مولف، در جلد اول به مباحث ذيل مي پردازد: مقصد اول: فی الامور العامه. مقصد ثانی: فی الجواهر و الاعراض.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معارج الفهم فی شرح النظم
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ محققان: عبدالعلی صاحبی، عین الله یداللهی، محمد زارعی افین، محمد قائمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: مجمع البحوث الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
الغیبة: نعمانی
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
17. فرق کلامی ,
اثبات خدا ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
وجوب نظر ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
احادیث امامت امام علی(ع) ,
عدل الهی ,
امامت امام علی(ع) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
براهین خداشناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اثبات امامت امام علی (ع) ,
برهان حدوث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شابک (isbn):
978-964-971-287-1
چکیده :
علامه حسن بن یوسف حلی كتاب «معارج الفهم فى شرح النظم» را در علم كلام نوشته است. اين كتاب در واقع شرح «نظم البراهين فى اصول الدين» از خود مؤلف است كه در قرن هشتم به زبان عربى نوشته شده است. علامه در اين كتاب قبل از ورود در مباحث اصول دين دو باب مبسوطا در مسئله نظر و حدوث باز نموده است. ايشان اول نظر را به «هو ترتيب امور ذهنيه يتوصل بها» إلى اخر تعريف مى كند. علامه سپس دليل فقهى را مفيد علم دانسته و اين قول كه دليل نقلى متوقف بر ظنيّات عشر مى باشد را باطل مى داند. ايشان طرق استدلال را به طريق قياس، استقرا و تمثيل مى داند. وى در مبحث قياس وارد مسائل منطقى شده و انواع قياس را با توضيحات لازم بيان مى نمايد. باب دوم، معارج الفهم فى شرح النظم، همان طور كه گفته شد، در مورد حدوث است. ايشان در اين باب براهين حدوث عالم را ذكر كرده و به شبهات مطرح شده، در اين زمينه پاسخ مى دهد. وى اصول دين را از مسئله توحيد آغاز مى كند و دو برهان براى وجود صانع ذكر مى كند. برهان اولى كه ذكر مى كند، برهان حدوث است به اين صورت كه مى فرمايد عالم محدث است و هر محدثى نياز به محدث دارد. پس عالم نياز به محدث دارد. دوّمين برهان را نيز كه اوثق از برهان اول مى داند علامه حلى احكام قدرت را بيان نموده و براهين اثبات قدرت خدا را متذكر مى گردد، سپس رد پنج مذهبى كه باطل مى داند، را ذكر مى كند. وى بعد از طرح مباحثى در اين زمينه و بيان احكام علم وارد بحث از ارادۀ الهى گرديده، مى فرمايد مسلمين اختلاف در معانى مريد دارند با اين كه ارادۀ الهى به آنها با توجه به وصف حق تعالى نفس خود را به مريد ثابت است. علامه حلّى در كلام الهى نيز به قول اشاعره و معتزله و حنابله در حدوث و قدم كلام اشاره مى كند. وى در بحث از وجودى و غير وجودى بودن صفات الهى وجودى بودنشان را با توجه به اين كه در صورت وجودى نبودن حملشان بر معدوم جايز مىگرديد، ثابت مى كند. پنجمين باب كتاب در مورد نبوت است. در باب امامت، علامّه نخست امامت را از طريق قاعده لطف لازم شمرده، امامت را به اين صورت تعريف مى نمايد كه «الامامة رئاسة عامّة فى امور الدين و الدنيا شخص من الاشخاص»، بعد اعتراضات نسبت به امامت را آورده و ردشان مى نمايد. آخرين باب كتاب، معارج الفهم فى شرح النظم علامۀ حلّى در مورد معاد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 120
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید