جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
احکام واجب الوجود
>
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 280
عنوان :
جلوههای کلامی در آثار مولوی
نویسنده:
جلیل مشیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شعر فارسی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
زبان و ادبیات فارسی
,
معاد(فلسفه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عَدلٌ
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
13. علم کلام
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی،جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
چکیده :
در این رساله آراء کلامی مولوی در آثار منظوم و منثور، بررسی شدهاست .بدین ترتیب که در مقدمه درباره علم کلام و جنبههای مثبت و منفی،و دیدگاه مولوی نسبت به آن، چگونگی استفاده از زبان فارسی برای بیانمقاصد کلامی و دینی، و روش مولوی در به کارگیری اصطلاحات و مباحث کلامیبا ایراد شواهد از آثار او مطالبی آمده است . در متن نیز پنج اصل :توحید، نبوت ، عدل، امامت و معاد به عنوان اساس مباحث و موضوعاتیمانند : توحید عارفان، اسما و صفات الهی، صفات ثبوتی و سلبی،سببیت ، رویت حق، حسن و قبح افعال، بداء، هدایت و ضلالت ، لطفمقرب و محصل، عصمت انبیاء، معراج، معجزات و کرامات ، مناقب اهلبیت (ع) و رهبری، معاد روحانی و جسمانی، شفاعت ، توبه، احباط وتکفیر، عفو الهی و بسیاری مسائل بزرگ و کوچک دیگر، در درون پنج اصل، آمده است .شیوه کار هم بدین گونه بوده است که در هر مبحث ، کلیاتیاز آراء متکلمان اسلامی آورده شده و سپس وجوه تشابه، توارد یاتخالفنظرهای مولوی با آنها یا نظر فردی او تبیین گردیده و جزئیات نیز بههمان روش در خلال مباحث گنجیده است .از آن جا که اندیشههای کلامیاینعارف شاعر، بر خلاف سنت فلسفی و متفاوت با روش یونانی، با ذوق وادب و عرفان درهمآمیخته، مسائل عرفانی نیز با مباحث کلامی مربوط آمدهاست .در بیان شواهد هم بیشتر از مثنوی و سپس از فیهمافیه، مجالس سبعهو دیوان غزلیات بهره گرفته شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماء و صفات خداوند- مقایسهای بین دیدگاه معتزله و روایات امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و ائمهی معصومین (علیهمالسلام)
نویسنده:
علی ایمانپرست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معتزله (اهل سنت)
,
ائمه شیعه(ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
صفات خدا
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حدیث
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
توحید اصل اول همهی فرق و مذاهب اسلامی است. با این وجود در جزئیات این اصل میان آنها اختلافات اساسی وجود دارد. از جملهی مهمترین و بحثبرانگیزترین شاخههای توحید، موضوع اسماء و صفات خداوند متعال است. اینکه خداوند اسم یا صفت دارد یا خیر و اگر دارد، چگونگی اتصافش به اسماء و صفات، مهمترین مسائل این بحث است. یکی از گروههای مهم اسلامی، «مکتب اعتزال» است. عمده شاخصهی این مکتب، خلاف دیگر فرق اهل سنت، توجه بسیار زیاد آن به عقل و استنباط گزارههای دینی از مجرای عقل و خرد است. آنچه بررسی این گروه را دارای اهمیت خاص میکند، ادعای آنها بر اخذ معارف در توحید و عدل از امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب (علیه السلام) است. در این تحقیق، سعی در شناخت عقیدهی معتزله در بحث «اسماء و صفات» خداوند و آنگاه تطبیق آن با سخنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ائمهی معصومین (علیهم السلام) شده است تا نشان دهیم که معتزله در نقاط قوتشان وامدار تشیع هستند و اکثر معضلاتشان به سبب عدم پایبندی کامل ایشان در پیروی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. دانشمندان معتزله در موضوع اسماء و صفات همرأی نیستند. عقاید آنها در این موضوع را میتوان طور خلاصه اینگونه بیان کرد: 1. نفی صفات و عینیت آنها با ذات، 2. سلب اضداد از ذات خداوند 3. نظریهی حال، 4. نیابت ذات از صفات. با این حال میتوان به طور کل گفت که همهی آنها هم سعی در نفی صفات و هم حفظ کمالات حق متعال داشتهاند و این خود منجر به نظریات مختلف در این باب شده است. با بررسی روایات مییابیم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام)، به نفی صفات از ذات خداوند متعال قائل هستند. نکتهی مهم دیگر، خروج از دو حدّ تعطیل و تشبیه در مورد خداوند است. ذات خداوند دارای ترکیب و قابل تجزیه نیست و اثبات صفات برای ذات، ناچار به وادی ترکیب ذات و تشبیه آن به مخلوقات وارد میشود که هر دو باطل است. در دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام)، ذات خداوند قابل شناخت و تعقل و تفکّر نیست و عقل تنها تا مرتبهی اثبات و تنزیه ذات میتواند پیش رود. به همین دلیل این ذات نه قابل تصوّر و نه قابل وصف است، چرا که هر وصفی، تشبیهی در دل خود دارد. به طور اجمال، روایات امیرالمؤمنین و اهل بیت (علیهم السلام) معانی ثبوتی برای ذات قائل نیستند و صفات ثبوتی را به معانی سلبی باز میگردانند. ما دلائل عقلی و نقلی مختلف در این باره را بررسی کرده راه جمع بین قائل شدن به کمالات حق متعال و نفی صفات را نیز از زبان روایات بیان نمودهایم. در پایان نیز، دو دیدگاه معتزله و روایی شیعی را با هم مقایسه کرده به این نتیجه رسیدیم که تنها نظر معتزله که مطابق روایات شیعی است، نظریهی سلب اضداد از خداوند میباشد. پس از نظریهی سلب اضداد، نظریهی نیابت ذات از صفات بیشترین شباهت را با بیان روایات دارد. نظریهی حال نوعی تشبیه خفی است و مطابق روایات نظر صحیحی نیست. نفی صفات و عینیت صفات با ذات نیز ـ هر چند در بیان بعضی از معتزله از حیث عبارات شباهتهایی با روایات دارد ـ اما در مجموع با آنها تطابق ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل گفتمان مالی قرآن در سورههای مکی و مدنی
نویسنده:
راضیه میرزائی قلمخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معاد(کلام)
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
معاد(فلسفه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ربا
,
زکات
,
انفاق
,
زکات
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سوره مکی
,
سوره مدنی
,
مالیه
,
دنیادوستی
,
سوره مکی
,
سوره مدنی
,
دنیادوستی
چکیده :
مسائل مالی از جمله مهمترین مسائل در هر جامعه و حکومت است که رشد فردی و اجتماعی افراد در گرو نظام مند بودن آن است. از این رو اسلام، به تعیین حدود و تبیین مقررات این حوزه، در سایه وحی الهی پرداخته است. بررسی این مبحث بر اساس ترتیب نزول آیات، بیانگر روند تشریع احکام، تأثیر باورها و عقاید بر رفتارهای مالی و التزام به احکام مالی شریعت، تبیین مفاهیم اخلاقی، چگونگی برخورد قرآن با مخاطبان مختلف، و ... می باشد. در حدود 700 آیه از سوره های مکی و مدنی قرآن کریم، مباحث مالی مطرح شده است. طرح این مبحث در سوره های مکی و مدنی دارای نقاط اشتراکی مانند اشاره به نگرش انسانها نسبت به اموال و اولاد و دنیادوستی؛ اصلاح این نگرشها با یادآوری جنبه های منفی و مثبت مال، سرانجام نمونه های دنیا طلبی، مالکیت و رازقیت خداوند، و اشاراتی به مسائل ربا، اموال یتیم، انفاق و زکات، است. اما در این میان به دلیل تفاوت بافت جمعیتی مکه و مدینه و استقرار حکومت اسلامی در مدینه تفاوتهای مهمی نیز وجود دارد. در سوره های مکی به دلیل غلبه ی شرک و خفقان، بیشترین توجه به طرح اندیشه های مالی در ارتباط با ارزشهای معنوی مانند ایمان به خدا، پیامبران، آیات الهی و قیامت؛ نگرشهایی در ارتباط با اموال و دنیا، و اصلاح این نگرش ها با یاد آوری ابعاد مختلف معاد، موقتی بودن بهره مندی از مال و ثروت و ... و اشاراتی به برخی عملکردهای جاهلی معطوف شده است؛ اما در برهه نزول مدنی با استقرار حکومت و امکان پیگیری حدود و مقررات، بیشتر به بیان حوزه های مختلف عملی در اجتماع مانند انفاق، زکات، ربا، مباحث مالی مربوط به جنگ و جهاد، مجازات های مالی، ... و مسائل مالی خانوادگی مانند ارث، مهریه، نفقه و ... توجه شده است. از آنجا که هر انسانی بر مبنای باورها و جهانبینی خود، ایدئولوژی و عملکرد خاصّی در حوزه های مختلف از جمله امور مالی دارد، قرآن در کنار اشاره به مسائل مالی، به شیوه های گوناگون به توحید و معاد به عنوان دو رکن اساسی جهان بینی اسلامی پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مبانی فلسفی"مرجعیتزدایی در تربیت اخلاقی" (با تأکید بر دیدگاه پساساختارگرا) و نقد آن از منظر تعالیم وحیانی اسلام با تکیه بر آرای علامه طباطبائی (ره)
نویسنده:
مریم بناهانقمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
پساساختارگرایی
,
مرجعیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
انسان باوری
,
وحیانی
,
طباطبائی، سیدمحمدحسین
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
مرجعیت زدایی اخلاقی
,
صور مرجعیت اخلاقی
,
مرجعیت توحیدی
,
کثرتگرایی
,
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران علوم انسانی و اجتماعی، مهمترین معضل انسانی قرن حاضر شیوع مشکلات و ناهنجاری های اخلاقی است که دامنگیر جوامع بشری شده است. این پژوهش به هدف بازشناسی مبانی فلسفی موجد بحران اخلاقی، بر مسئله مرجعیت زدایی اخلاقی پساساختارگرا متمرکز شده است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی – استنباطی و با نگاهی تبارشناختی سعی برآن داشته است که ریشه ها و منشأ نظرات پساساختارگرایی در باره مرجعیت در اخلاق را در رویکردهای سلف -به هدف یافتن دلایل کانونی برنافتن مرجعیت در اخلاق- جستجو نماید. این مهم با بررسی نگاه به مرجعیت در سه دوره تاریخی پیش مدرن، مدرن و پسامدرن آغاز گردید؛ و در دو بخش: رویکردهای فکری زمینه ساز اندیشه مرجعیت زدایی اخلاقی؛ و نگرش های ارزشی موجد اندیشه مرجعیت زدایی اخلاقی پی گرفته شد. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که پساساختارگرایی با اتکای بر پیش فرض های: کثرت گرایی، شک و تردید، قدرت ستیزی، تحدیدناپذیری، زمینه بروز مرجعیت زدایی از اخلاق را فراهم آورده است. بخش دیگر این پژوهش تبیین نگاه اسلامی به مرجعیت اخلاقی و نقد مرجعیت زدایی اخلاقی پساساختارگرا از منظر تعالیم اسلامی با تکیه بر آرای علامه طباطبایی بوده است. در این بخش ابتدا تصریح شد که اسلام مرجعیت اصول اخلاقی را بر مبنای اصول اعتقادی توحیدی می پذیرد. پس از معرفی صور سه گانه مرجعیت (ایده، شخص و متن) و بیان تناظر هر یک از این صور، با یکی از ارکان مرجعیت اخلاقی در اسلام، و نیز عناصر تربیت اخلاقی؛ نقد مرجعیت زدایی اخلاقی پساساختارگرا از منظر موافقین رویکرد مرجعیت زدایی اخلاقی و پس از آن از منظر مخالفین مرجعیت زدایی اخلاقی در قالب نقد درونی؛ و سپس نقد بیرونی شامل: نقد مبانی فلسفی پساساختارگرا و نقد مولفه های مرجعیت، از منظر اسلامی انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش در حوزه اسلامی آشکار می کند که مرجعیت اخلاقی مورد نظر اسلام در "اصول اخلاقی" مرجعیتی مطلق؛ و در"احکام و مصادیق"، مرجعیتی معتدل و قابل انعطاف؛ اما مشروط به عدم خروج از مدار مرجعیت توحیدی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو شفاعت در قرآن و حدیث و رد شبهات در رابطه با شفاعت
نویسنده:
فرزانه خانی منشادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شفاعت
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
نماز
,
شفیع
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
نماز
,
نماز
,
رضای خدا
,
رضای خدا
,
رضای خدا
,
هنر و علوم انسانی
,
رضای خدا
,
رضای خدا
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
رضای خدا
,
هنر و علوم انسانی
,
رضای خدا
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
رضای خدا
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
چکیدهمسئله شفاعت مورد اتفاق علمای اسلام از شیعه و اهل تسنن میباشد و از مسلمات دین مبین اسلام است. اعتقاد بهشفاعت به افراد آلوده هشدار ميدهد که مأيوس نشوند بلکه به دستور قرآن-کريماز ايمان و پيروي از اولياء حق که شفيع روز محشرند براي تقرّب به پيشگاه خدا به عنوان وسيله استفاده کنند. این نه تنها شرک نيست بلکه عين توحيد خواهد بود. اعتقاد به شفاعت پدید-آورنده امید در دل گنهكاران و مایه بازگشت آنان در نیمه زندگی، به سوی خدا است اگر حقیقت شفاعت درست مورد بررسی قرار بگیرد، اعتقاد به شفاعت نه تنها مایه جرأت بر گناهنمیباشد، بلكه سبب میشود كه گروهی به امید این كه راه بازگشت به سوی خدا به روی آنان باز است به وسیله اولیاء خدا، آمرزشالهی را نسبت به گذشته جلب كنند، از عصیان دست برداشته به سوی حق بازگردند.در مسئله شفاعت تأکید آیات بر این است که شفاعت مخصوص خداست و تنها شفاعت منوط به اذن پروردگار است. بايد گفت اذن خدا شامل حال كساني ميشود که شرائط لازم برای برخورداری از شفاعت رادر وجود خود حفظکردهاند و توانستهاند شايسته شفاعت شوند. اثر شفاعت دو جانبه است، شامل افزایش مقام و ترفیع درجه و نجات از عذاب میشود. نوع تحقیق بنیادی و روش آن تحلیل محتوا میباشد و به این نتیجه رسیدیم که هیچیک از دلایل معتزله مبنی بر اینکه شفاعت شامل مرتکبان کبائر نمیشود و به مؤمنان با عمل اختصاص دارد مدعایشان را ثابت نمیکند. وهابیت نیز با وجود اینکه اصل شفاعت را قبول دارند، شبهاتی بر آن وارد کردهاند. با بررسی که انجام شداشکالات وارده به مسالهشفاعت از طرف وهابیان و دلایل آنها در رد شفاعت شفیعان، قابل قبول نیست. شفاعت در دنیا و عالم برزخ وآخرت شامل حال واجدین شرایط میشود. کلیدواژهها: شفاعت- شفیع- شفاعت مأذون- شفاعت مردود- شفاعتتکوینی - شفاعت تشریعی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوستگی توحید با امامت در زیارت جامعه کبیره با رویکرد پاسخ به شبههی غُلو
نویسنده:
محمدجواد بختیاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
توحید ذاتی(کلام)
,
ربوبیت
,
معارف اسلامی
,
زیارت جامعه کبیره
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
مبالغه
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
«زیارت جامعه کبیره» هم از همان آموزههای توحیدی است که توأم با «توحید»، «امامت» را هم بیان مینماید که این خود نشان از ارتباط و پیوستگی «توحید» و «امامت» است که در مقابل آن، برخی از افرادی که در معرفت ائمه: راه اعتدال نپیمودهاند در تلاشند تا انفصال بین این دو مهم را در قالب غلو در این متن زیارتی مطرح کنند و حتی سعی دارند که «توحید» و «امامت» را در مقابل هم قرار دهند، به گونهای که «امامت» را به صورت مستقل و در حد الوهیت دانستهاند. در حالی که احادیث ائمه معصومین:درباره «توحید»، مُعرِّف اُلوهیت، یکتایی، خالقیت، مدبّر بودن، مالکیت و ولایت خداوند، بر تمام هستی میباشد. هر چند تا کنون شروح بسیاری بر این زیارتنامه نگاشته شده است، ولی هدف از این پژوهش رد شبههی غلو آمیز بودن متن زیارت جامعه کبیره است که تلاش شده است با توجه به عبارات خود متن زیارت جامعه کبیره ثابت شود که اولویت با توحید بوده و هیچ یک از شئون ائمه: به صورت مستقل و بدون اذن الهی مد نظر نمیباشد. و عدم وجود هرگونه غلو در این زیارت و بلکه ارتباط و پیوستگی بین توحید و امامت در آن ثابت گردید. این پژوهش از نوع پژوهشهای بنیادی است و در آن به روش توصیفی و تحلیل محتوا، با توجه به آیات قرآن کریم و متن زیارتی جامعه و احادیث ائمه:به بیان عبارات توحیدی و پاسخ به شبهات پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أسس العقيدة في الإسلام : 1. التوحید 2. العدل 3. نبوت
نویسنده:
محمد يزدي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: پیام مهدی (عج),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
عصمت ,
اصول عقاید شیعیان ,
نبوت ,
معجزات ,
معرفت اصول دین ,
وحی ,
عدل الهی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
توحید الهی ,
خداشناسی ,
شابک (isbn):
964-6100-11-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أصول الدّین في تفسیر المیزان المجلد 1 : التوحید و العدل
نویسنده:
علي حمود عبادي؛ مصححان: عبدالساده، شاکر ساعدی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دار التفسیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
آیات عقاید
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
اصول عقاید ,
اصول عقاید شیعیان ,
آیات توحید ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
خداشناسی ,
اصول دین (جنبههای قرآنی) ,
آیات عدل ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
آیات خداشناسی ,
عدل الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شماره ديويي:
297/1726
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصنّفات الشیخ المفید المجلد 14
نویسنده:
محمد بن محمد مفيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
اصول عقاید شیعیان ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
نبوت ,
وجوب معرفت معاد ,
ولایت ائمه(ع) ,
احکام فقهی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
وجوب نماز ,
خداشناسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
مصنفات الشيخ المفيد مجموعهای از آثار شیخ مفید میباشد. محمد بن محمد بن نعمان بغدادی (336–413ق) معروف به شیخ مفید، از علمایی است که دارای تألیفات بسیار در موضوعات متنوع است. از آن تألیفات بسیار میتوان به سه کتاب در حدیث، چهار کتاب در تاریخ، پنج کتاب در اصول فقه، دوازده کتاب در علوم قرآن، 41 کتاب در فقه و بیش از هفتاد کتاب در علم کلام اشاره کرد. حدود نصف آثار شیخ مفید در موضوع کلام و از این تعداد کتاب، نصف آن در مبحث امامت میباشد. برخی از آثار ایشان از قبیل «التمهيد»، «الانتصار»، «الافتخار»، «الرسالة العلوية» و... که قریب به چهل اثر میباشد متأسفانه مفقود شده و موضوع آن مشخص نمیباشد. این کتاب در 14 مجلد تهیه شده است که مجلد اول آن (که شماره این جلد از کتاب صفر میباشد) با عنوان حياة الشيخ المفيد منتشر شده است و محتویات آن شامل زندگینامه شیخ مفید، شمردن آثار او از قبیل آثار موجود، مفقود و منسوب و توضیحاتی کامل درباره هرکدام از آن آثار است. برای هر عنوان از کتب شیخ مفید، مقالهای درخور تولید شده است. محتویات جلد چهاردهم: المقنعة. این كتاب فتوایی در دو بخش تدوین شده است: بخش نخست مربوط به اصول اعتقادی است. در این قسمت مؤلف راجع به توحید و صفات حق تعالی، وجوب اعتقاد به انبیا و رسل، وجوب اعتقاد به امامت، ولایت اولیاء الله، وجوب اعتقاد به معاد، وجوب معرفت و عمل به شریعت اسلام و وجوب نماز بحث می كند. بخش دوم مربوط به فروع فقهی است كه از باب طهارت شروع شده و به باب وکالت خاتمه می یابد. اين كتاب مهمترين اثر شيخ مفيد در فقه مىباشد. شيخ مفيد در مقدمۀ كتاب المقنعه مىفرمايد: « اين كتاب، مختصرى از احکام شرع مقدس اسلام مىباشد و در آن به بيان واجبات و محرمات پرداختهام تا هر كس مىخواهد به دين خود عمل نمايد، به آن اعتماد كند و كسى كه راه حق را يافته است با مطالعۀ اين كتاب بر معرفت و يقين او افزوده شود. همچنين كتاب حاضر« رهنمايى» باشد براى كسانى كه مىخواهند راه رشد و كمال را پيدا كنند و دليلى باشد براى جويندگان حق و حقيقت و مرجع معتبر و امينى باشد براى كسانى كه مىخواهند بر آن اعتماد كنند و به عبادت خداوند متعال بپردازند و در حوادث ناگوار روزگار به آن پناه برند و در جار و جنجال گروهها و احزاب سخن حق را پيروز گردانند. من اين كتاب را با مباحثى آغاز مىكنم كه دانستن آن بر همگان لازم است و هيچكس مجاز نيست در آنها اهمال و سستى نمايد، يعنى اعتقاد به خداوند متعال و شناخت او; زيرا شناخت خدا اصل و اساس ايمان و پايه و ستون تمام اديان الهى است و قبول اعمال ما و يافتن راه هدايت از راه گمراهى، با شناخت خداوند متعال امكان پذير است.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقاصد العليّة في المطالب السّنيّة
نویسنده:
عبدالحسين امينی؛ محقق: محمد طباطبایی یزدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار التفسیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب تفسیر عقلی شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نام علی در قرآن ,
امام شناسی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
عالم ذر ,
معاد(کلام) ,
عالم قیامت ,
سبق ایمان علی علیه السلام ,
صراط مستقیم ,
احادیث و روایات ,
قیامت ,
موت ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
اسمای حسنی ,
تفسیر قرآن ,
خداشناسی ,
زندگی پس از مرگ - احادیث ,
یاد مرگ در احادیث ,
آیات فضائل علی (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
شابک (isbn):
978-964-535-357-3
چکیده :
المَقاصِدُ الْعلِیَّة فِی الْمَطالِبِ السَّنیّة کتابی است تألیف علامه امینی به زبان عربی که شامل چهار مطلب در بیان معانی چهار آیه از آیات قرآن کریم است. علامه امینی در این کتاب به مباحث عالم ذر، توحید، اسمای حسنای الهی و قیامت پرداخته است. این اثر در ابتدا به صورت رسالههای جداگانه بود که با تحقیق سید محمد طباطبایی یزدی در قالب کتاب منتشر شده است. کتاب المقاصد العلیة، مجموعه چهار گفتار است که در بیان معنی چهار آیه از قرآن مجید نوشته شده است. هر یک از این گفتارها در کتاب، مطلب نامیده شدهاند. •
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 280
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید