جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیات تطبیقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
عنوان :
نوآوری های هنری در عاشقانه های بیدل دهلوی
نویسنده:
عبدالرضا مدرس زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
بیدل دهلوی
,
شعر بیدل دهلوی
,
سبک عراقی
,
شعر عاشقانه فارسی
,
سبک هندی (اصفهانی)
,
شعر و ادبیات دوره صفوی
,
ادبیات
,
مضمون در شعر بیدل
کلیدواژههای فرعی :
شعر فارسی ,
مضامین شعری ,
ادبیّات فارسی ,
شاعران ایرانی ,
سبک ادبی ,
غزل بیدل دهلوی ,
سبک شناسی شعر فارسی ,
چکیده :
تاکید مقاله پیش رو بر تفاوت شیوه شاعران ایرانی دوره صفویه و شعرای هندی دوره گورکانی در سده یازدهم هجری است که از آن با نام های سبک اصفهانی و سبک هندی یاد می شود.نگارنده بر این باور است که تفاوت اصلی، در میزان روی کرد شاعران این روزگاران به شعر شاعران و مضمون های مرسوم ادبی (motiv) در سبک عراقی رایج در ایران است. بیدل دهلوی تماس با سبک عراقی را در همان حد وزن و قافیه و بی یاد کرد مکرر از نام شاعر پیش از خود نگه می دارد و با «رستاخیز ادبی»، سبک ادبی خاص خود را بنیان می نهد.در ادامه مقاله، تفاوت مضمون های رایج در سبک عراقی و شعر بیدل در جدولی مقابل هم آمده و نمونه های شعری آن نیز گفته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناخت در رستم و سهراب و تراژدی ادیپ شهریار
نویسنده:
حسین محمدصالحی دارانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شاهنامه
,
ادبیات تطبیقی
,
رستم و سهراب
,
بازشناخت
,
ادیپ
,
تراژدی
,
ادبیات
,
بازوبند سهراب
,
ادیپ شهریار
کلیدواژههای فرعی :
فردوسی ,
سهراب ,
برزو ,
ادبیات جهان ,
آثار ادبی ,
سوفوکل ,
آنتیگونه ,
چکیده :
دو جز مهم در مقایسه تطبیقی رستم و سهراب و تراژدی ادیپ شهریار، بازشناخت و دگرگونی است, اینکه در سیر دو داستان قهرمانان برای بازشناخت خود می کوشند، اما تلاش آنها راه به جایی نمی برد و پس از وقوع فاجعه، بازشناخت صورت می گیرد. در هر دو داستان بازشناخت از طریق نشانه عینی و از راه های دیگر انجام می شود.در این مقاله افزون بر تشریح و بررسی انواع بازشناخت و ارایه الگوهای تازه، تقسیم بندی بازشناخت در حوادث دو داستان تجزیه و تحلیل شده است. نتیجه آنکه این مقاله بیانگر آن است که رستم و سهراب یک تراژدی است و هر چند در برخی موارد با آنچه ارسطو درباره تراژدی گفته منطبق نیست، اما مضمون و بسیاری اجزای تراژدی را به خوبی تبیین کرده است. بازشناخت که از اجزای مهم تراژدی است، در رستم و سهراب وجود دارد و آن را با سایر ویژگی های دیگر که در این داستان است به تراژدی نزدیک می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوبرداری یا خلاقیت در بازآفرینی کمدی الهی
نویسنده:
بهجت السادات حجازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم برزخ
,
ادبیات تطبیقی
,
سفر معنوی
,
سیرالعباد الی المعاد
,
تاثیر ادبیات شرق بر غرب
,
ارداویراف
,
سیرالعباد و کمدی الهی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
کمدی الهی
کلیدواژههای فرعی :
حکیم سنایی ,
آیه 099 مؤمنون ,
آیه 100 مومنون ,
ادبیات کلاسیک ,
ابوالعلاء معری ,
هنر متعالی ,
ادبیات جهان ,
آفرینش هنری ,
دانته ,
آیه 37 نور ,
مکاشفه عرفانی ,
آموزههای ادیان ,
پیر (عرفان) ,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض) ,
ویرژیل ,
سفر به دنیای مردگان ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
زبان سمبلیک ,
هنر غیردینی ,
چکیده :
کمدی الهی دانته و سیرالعباد الی المعاد سنایی دو الگوی سفر معنوی و روحانی به درونی ترین لایه های نفس و عوالم پس از مرگ آدمی است. شناخت و معرفت فلسفی و دینیًًََُُِ، قوه تخیل، مکاشفه عرفانی، توجه به واقعیت موجود و آنچه باید بعد از این تحقق یابد، در این دو اثر چنان با هم گره خورده اند که اجازه داوری خردمندانه درباره حالت خواب یا بیداری، هوشیاری یا ناهوشیاری مولف را به مخاطب نمی دهد. آیا سنایی الهام بخش دانته در کمدی الهی است؟ چرا با وجودی که ارداویراف نامه، رساله الغفران معری از شرق و اودیسه هومر و بخش هایی از انجیل از غرب، متون الهام بخش دانته در شاهکار ادبی اش بوده است، ولی هم سویی های سیر العباد الی المعاد سنایی با کمدی الهی بیش از سایر متون است؟ البته جدا از اینکه سنایی بیشتر آفریدگار تحول سبکی و دانته آفریدگار تحول زبانی است و شاید شهرت و محبوبیت جهانی دانته در کمدی الهی به عنوان یک شاهکار ادبی مانع ارزیابی این اثر با سیر العباد الی المعاد سنایی گردد که چندان برجسته نیست.این جستار با تحلیل کمدی الهی به عنوان اثری که واقعیت و خیال را درآمیخته است، ضمن مقایسه آن با کتاب های همسان خود درگذشته، بیشتر تاکید بر بیان عوامل درونی زمینه ساز آن دارد و کوششی در حوزه ادبیات تطبیقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عناصر مشترک در شاهنامه و سرود نیبلونگن
نویسنده:
کامبیز صفیئی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردوسی
,
حماسه
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جهان بینی
,
اسطوره
,
شاهنامه
,
رستم
,
ادبیات تطبیقی
,
ادبیات حماسی
,
اسطوره و حماسه
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
ادبیات
,
سرود نیبلونگن
,
عصر فردوسی
,
زیگفرید
کلیدواژههای فرعی :
رابطه انسان و خدا ,
القضا و القدر ,
قرون وسطی ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
اسطوره های ایرانی ,
ادبیات جهان ,
نوع ادبی ,
حماسه های ایرانی ,
اسطوره و ادبیات ,
ادبیات حماسی ایران ,
اساطیر ملل ,
اسطوره شناسی تطبیقی ,
جدال خیر و شر ,
سامانیان ,
حماسه های جهان ,
دلیل سرودن شاهنامه ,
اساطیر اسکاندیناوی ,
اساطیر ژرمنی ,
جهان بینی فردوسی ,
چکیده :
حماسه شاید قدیمی ترین گونه روایی نباشد، اما به یقین، مسلط ترین گونه در تمام دوره های باستان و سده های میانی بوده است. حماسه و اسطوره در تمام فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، چه به صورت شفاهی و چه به صورت نوشتاری، دیده می شود. حماسه از اسطوره تغذیه میکند و در بعضی فرهنگ ها ادامه آن است. ادبیات جهان سرشار از عناصر حماسی- اسطوره ای است. این عناصر در دو اثر برجسته در ادبیات ایران و آلمان، شاهنامه و سرود نیبلونگن، نیز به روشنی دیده می شود؛ عناصر مشترکی چون پهلوانان اسطورهای، وجود حیوانات مافوق طبیعی، جنگ و نبرد و کین خواهی و... . در این جستار، نگارنده ضمن بیان پیشینه تاریخی هر دو اثر، به طور مفصل، به بررسی و مقایسه اَبرقهرمان- پهلوان (رستم و زیگفرید)، جهانبینی، تفاوت دیدگاه، ویژگیهای مشترک حماسی و تاریخی، و مضمونهای مشترک این دو اثر جاودان در ادبیات حماسی ایران و آلمان پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی کارکردهای پیشگویی در حماسه های بزرگ جهان (شاهنامه، ایلیاد، ادیسه)
نویسنده:
سکینه غلامپوردهکی, علی محمد پشت دار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقدیر
,
تفال
,
شاهنامه
,
ادبیات تطبیقی
,
پیشگویی
,
اسطوره های ایرانی
,
ادبیات حماسی
,
اساطیر یونان
,
ایلیاد
,
ادیسه
,
ادبیات
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
تقدیرباوری در شاهنامه
,
پیشگویی در شاهنامه
,
خواب و رویا در شاهنامه
,
پیشگویی با ستاره شناسی
,
پیشگویی در حماسه
,
کارکرد در جامعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
کارکرد ,
رؤیا ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
زئوس ,
علم نجوم ,
فره ,
کارکرد اجتماعی ,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
کارکرد فردی ,
خواب ضحاک ,
عوامل ماوراء طبیعی شاهنامه ,
حماسه های جهان ,
شباهت اسطوره ها ,
اسب در شاهنامه ,
موبدان در شاهنامه ,
پیشگویی های جاماسب حکیم ,
چکیده :
یافتن وجوه مشترک میان آثار مکتوب اقوام هم ریشه، امری بدیهی است. در زمینه پیشگویی نیز شباهت ها و تفاوت هایی میان اعتقادات و باورهای مردم کشورهای مختلف وجود دارد و همچنین از مشترکات حماسه های بزرگ جهان، می توان به پیشگویی یا پیش دانی اشاره کرد؛ این امر در شاهنامه، و ایلیاد و ادیسه نیز به کرات دیده می شود. هدف از این پژوهش که با روش تحقیق نظری، مطالعه و تحلیل تطبیقی صورت گرفته است، نیم نگاهی است از دریچه ادبیات تطبیقی به مقوله کارکرد پیشگویی در سه اثر حماسی شاهنامه، ایلیاد و ادیسه. نتایج بررسی این امر، خویشاوندی و تجربه های مشترک اقوام هم خانواده هند و اروپایی، و باورهای آنان را که در حماسه های آنها تجلی یافته است، نشان می دهد. و همچنین، نتیجه می گیریم که هر چه انسان انجام می دهد، نتیجه تدبیر و عملکرد خود او است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی اخلاق نزد هدایت و نیچه
نویسنده:
رقیه خانمحمدزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
نیچه
,
علم اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
مقایسه و تطبیق خاستگاههای فکری و اندیشههایی که در بستر فرهنگهای متفاوتی شکل گرفته-اند، درحوزهی مطالعات تطبیقی بوده و اینگونه از مطالعات به ویژه در حوزهی ادبیات، به دریافت و درک افکار مشابه میان بزرگان علم و ادب کمک میکند. صادق هدایت، نویسنده و متفکر برجسته، در حوزهی فرهنگ است. از جمله دغدغه های وی، توجه به انسان، خودشناسی،مبارزه با جهل و خرافات و به طور کلی واژگون کردن و ساخت و شناساندن فرهنگی با ارزشهای نو است.فردریک نیچه، فیلسوف و متفکر آلمانی نیز تأثیرگذارترین فیلسوف قرن در حوزهی فرهنگ و توجه به انسان و دستاوردهای آن است. نقطهی مشترک فکری هر دو اندیشمند،ساخت فرهنگی نو به کمک روشن کردن بستر باورهای مردمی و چگونگی رفتار،تحت عنوان اخلاق است. در این پایاننامه، به تعریف ادبیات تطبیقی و بیان مفاهیم (علم اخلاق و فلسفهی اخلاق) پرداخته، سپس جایگاه مفهوم اخلاق در اندیشهی هدایت و نیچه، بررسی شده است.برخی هنجارشکنیهای هدایت که تعریف اخلاقنزد مردم را زیر سوال میبرد، مشابه نفی وبتشکنیهای نیچه در حوزهی اخلاق است.با توجه به وجوه مشترک میان اندیشههای این دو متفکر، نگارنده سعی دارد تا دیدگاه هدایت در حوزهی اخلاق را با دیدگاه نیچه مقایسه کرده و گزارههای فکری هر دو را در این زمینه تطبیق نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگزیستانسیالیسم در شعر شفیعیکدکنی و أدونیس
نویسنده:
سکینه وحدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ادبیات تطبیقی
,
ادونیس
,
شفیعی کدکنی
,
اگزیستانسیالیسم
,
رابطه فلسفه و ادبیات
چکیده :
ادبیات و فلسفه از دیرباز پیوندی عمیق داشتهاند، اما امروزه به تأثیر از آراء و اندیشههای فلاسفهی غرب همچون نیچه، سارتر و دیگران و توجه اینان به ادبیات نقش اندیشههای فلسفی در ادبیات معاصر جهان پررنگتر شده است. اگزیستانسیالیسم یا به تعبیری فلسفهی وجود، از بارزترین مکاتب و اندیشه-های فلسفی معاصر است که نگارنده میکوشد بازتاب آن را در شعر معاصرفارسی و عربی، ضمن تحلیل سرودههای شفیعی و أدونیس نشان دهد. اصول و مولفههای اگزیستانسیالیسم متعدد است اما اهّم اصولی که در ادبیات مورد توجه میباشد عبارت است از: وجودگرایی، انسان باوری، آزادی، زمان وجودی، اخلاق و همچنین فرعیاتی که ذیل این اصول بررسی میشود شامل: تعهد، نیستانگاری، مرگ خدا و اضطراب. همانطور که لازمهی تطبیق است هردو شاعر در اصول مشترکاند هرچند أدونیس در شعرش افراط دارد. اما این فرعیات بحث است که شفیعی را از أدونیس متمایز میکند. شاعران مذکور با وجود متعهد بودن، گرایشات متفاوتی دارند. آنچه از تحلیلها برمیآید این است که شفیعی تحت تأثیر اندیشه-های کییر کگور به نوعی اگزیستانسیالیسم دینمدارانه توجه دارد، حال آنکه أدونیس به دلیل سرکشی و توجه به اندیشههای نیچه و سارتر به بُعد الحادی اگزیستانسیالیسم علاقه نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مصادیق زهد در دیوان ابوالعتاهیه و ناصرخسرو قبادیانی
نویسنده:
حمیدرضا پرکم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
ادبیات تطبیقی
,
ادبیّات فارسی
,
زهد
,
گرایش مذهبی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابوالعتاهیه، اسماعیلبن قاسم
چکیده :
زهد و پارسایی، یکی از رفتارهای بشر برای پرهیز از دنیاطلبی و منفعتجویی است که در نزد بیشتر جوامع و ادیان الهی دیدهمیشود؛ امّا زهد و پرهیزکاری زهاد اسلامی در عین دارا بودن ویژگی مذکور، دارای شاکلههای متفاوتی چون توجّه به دین و دست نکشیدن کامل از زندگی دنیاوی است. در برهههای از تاریخ اسلام، به دلیل دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی و همچنین بینش زهد مداراسلامی، زاهدان و نسّاکانی قد علم کردند که مشی زندگی و آثار قلمی آنان نمونه و الگو بودهاست. ابوالعتاهیه و ناصرخسرو، دو شاعر آشنا با تعالیم و آموزههای اسلامی هستند که هر کدام مدّتی از عمر خود را در اشتغال به نفسانیات تلف کرده و بعداً به دلایلی راه زهد را پیشه ساختهاند. در این پژوهش ضمن پرداختن به موضوع ادبیّات تطبیقی، به تبیین سرچشمههای زهد در جهان اسلام و سیر ورود این باور به ادب عربی و فارسی توجّه شده و سپس به شرح زندگی و بیان اشتراکات و افتراقات دو شاعر در زمینههایی چون علل گرایش به زهد، زندگی سیاسی، مذهب، عقیده و... اشاره شدهاست. از آنجا که هدف این رساله، تطبیق مصادیق زهد است، بخش عمدهای از آن به بررسی اشتراک فکری ناصرخسرو با ابوالعتاهیه اختصاص دارد و در پایان هم فصلی به توضیح تفاوتهای دو شاعر با محور تفکّر و گرایش مذهبی پرداخته شدهاست. در دیوان ابوالعتاهیه و ناصرخسرو، مفاهیم زاهدانهی منبعث از تعالیم دینی و قرآنی در راستای نفی دنیا، توجّه به دین و آخرتگرایی انعکاس یافتهاست، امّا پرهیز از دنیا و منفی انگاشتن آن در شعر ناصرخسرو دارای شدّت بیشتری است. ناصرخسرو به دلیل آشنایی با علوم متداول زمان و اصرار شدید برگرایش مذهبی، شعر را به شکل ابزاری در خدمت مفاهیم یاد شده در میآورد، در حالیکه شعر ابوالعتاهیه چون از این خصیصه مبرّا است و در نتیجه ذوقیتر و احساسیتر به نظر میآید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تحلیلی مضامین حکمی در شعر ناصیف یازجی و ملک الشعرای بهار
نویسنده:
محمد فارغی شاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ادبیات تطبیقی
,
ملک الشعرای بهار
,
ناصیف یازجی
چکیده :
چکیده: ملکالشعرای بهار و شیخ ناصیف یازجی از شاعران معاصر ادبیات ایران و عرب بوده، که از دو زبان و فرهنگ متفاوت برخاسته، و از مضامین اخلاقی و حکمی در دیوانشان، به وفور استفاده کردهاند، تا آنجا که ناصیف یازجی به عنوان شاعر حکمت شناخته شده است. و در این فن پیرو متنبی شاعر بزرگ و سرشناس عصر عباسی است. و بیشتر اشعار حکمی خویش را در ضمن مراثی و مدائح بزرگان با هدف تنبیه و آگاه نمودن اطرافیان ذکر نموده است. ملکالشعرای بهار هم در جای جای دیوان خود مضامین حکمی فراوانی را، به ویژه در ضمن و پایان داستانها به عنوان نتیجهگیری بکار برده است. بین این دو شاعر بزرگ زبان و ادبیات فارسی و عربی قرابت و مشابهتهای فکری، روحی، فلسفی و... وجود دارد. هر دو شاعر وابسته به مکتب کلاسیک و سنتگرا بودند. و خصوصیت بارز اسلوب ناصیف یازجی در بازگشتی است که آگاهانه به سبک شاعران قرون وسطی، به خصوص عصر عباسی دارد. در دیوان بهار آهنگ کلام قدما طنین وانعکاس بارزی دارد. در شیوهی شعر قدیم، باید اورا احیا کنندهی سنتهای بزرگ کهن در روزگار ما شمرد. هر دو حافظ قرآن و دست پروردهی مکتب قرآن و نهجالبلاغه بوده و از این آبشخور زلال بهرهها گرفتهاند. هر دو از کودکی و نوجوانی شعر گفتهاند. هر دو شاعر در دورههای سخت استعمار و فقر و فساد زندگی خود را آغاز کردند. در همان دورهای که ما جنبش مشروطیت و آزادیخواهی داریم، اعراب نیز همین تلاش را به عنوان رهایی از قلمرو فرمانروایی عثمانی دارند. در مسائل علمی قدمهای مثبی برداشتهاند. هر دو شاعر در عصر خود از جایگاه اجتماعی و علمی ویژهای برخوردار بودهاند، بهار با لقب«ملکالشعراء» و ناصیف به عنوان «کاتب» اغناطیوس پنجم کشیش بزرگ کاتولیک، و «کاتب» امیر بشیر پادشاه لبنان مشهور گردیدهاند. دیوان بهار و یازجی در بردارندهی مسائل اخلاقی، موعظه، نصیحت، پند و اندرز است. در گنجینههای حکمت این دو حکیم، به موارد متعددی از جمله: قضا و قدر، صبر، قناعت، تواضع و فروتنی، سکوت، دانش و دانش اندوزی، مذمت حرص و آز، نکوهش دنیا، مذمت مال و ثروت، زیر بار منّت دیگران نرفتن، مرگ و نیستی، فقر و... بر میخوریم که در معنا و یا در لفظ به هم شباهت و احیاناً تفاوتهایی دارند. به همین دلیل تلاش ما در این رساله، مقایسهی اشعار حکمی ایندو قلّهی بلند ادب فارسی و عربی با رویکرد مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی است. که به ذکر شواهد و بیان دیدگاههای دو شاعر در این زمینه پرداخته میشود.کلید واژهها: ملکالشعرای بهار، شیخ ناصیف یازجی، شعر، ادبیات تطبیقی، ادبیات فارسی، ادبیات عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «رستم و سهراب» با «کوهولین» ویلیام باتلر
نویسنده:
مریم نوری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
فردوسی
,
حماسه
,
اسطوره
,
ادبیات تطبیقی
,
ویلیام باتلر
چکیده :
چکیدهداستان رستم و سهراب اثر فردوسی، یکی از بهترین نمونه های داستان های حماسی غم انگیز است، که در ادبیات بیشتر ملت ها، داستان هایی شبیه به آن دیده میشود. یکی از آنها « نمایشنامه ی کوهولین» اثر ویلیام باتلرییتز است. مضمون این دو داستان در مورد دو پهلوان است که با دستان خود، ندانسته فرزندان خویش را میکشند.هدف ما در این رساله بررسی تطبیقیاین دو اثر است؛ لذا این رساله در شش فصل طبقه بندی شده است. در فصل اول آن تعاریف و کلیات تحقیق آمده که شامل: ادبیات تطبیقی و تاریخچه ی آن و حماسه، عناصر و ویژگی های آن است؛ همچنین اسطوره، تراژدی، نام پوشی، رجز خوانی، پورکشی و... در این فصل به تفصیل شرح و بیان شده است. در فصل دوم خلاصهی حماسهی «رستم و سهراب» و حماسه های شبیه به آن در ملتهای دیگر، به خصوص داستان کوهولین از افسانه های باستانی ایرلند، شاهنامه و اهمیت آن و مختصری در مورد ویلیام باتلرییتز نگاشته شده و در فصل سوم به تحلیل پاره ای از مباحث مربوط به حماسه شامل: عقدهی ادیپ، قضا و قدر، شخصیت پردازی و ... در دو داستان پرداخته شده است. فصل چهارم به بیان شباهت های دو اثر مورد بحث اختصاص داده شده و در فصل پنجم هم تفاوتهای این دو اثر ذکر شده است و در نهایت فصل ششم مربوط به نتیجه گیری است.پس از بررسی و تحلیل جزیی دو داستان این نتیجه به دست آمد که تفاوت های این دو اثر در مقایسه با اشتراکات آنها بسیار ناچیز است؛ یعنی بیشترین تشابه و کمترین تفاوت را در ساختار و مضمون دارند و همین امر گواه بر این است، که دو اثر از میراث مشترکی برخوردارند. اگر چه این فرضیه که ویلیام باتلرییتز صد در صد از فردوسی متأثر شده و هسته ی اصلی قصه ی خود را از او گرفته باشد، در مظان شک است، ولی تردیدی نیست که دو روایت هم مأخذ و دارای خاستگاهی مشترکند و این احتمال وجود داردکه ویلیام باتلرییتز با عنایت به تقدم زمانی فردوسی، مضمون داستان را از او اقتباس کرده و با ادغام آن با اساطیر قدیم ایرلند، این نمایشنامه را آفریده باشد. ولی به طور قطعی نمی توان گفت که او از فردوسی تأثیر پذیرفته است. واژه های کلیدی : ادبیات تطبیقی، فردوسی، ویلیام باتلر ییتز، حماسه، اسطوره
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید