جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
رویکردهای معرفت شناسی
>
معرفت شناسی مطلق
>
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 92
عنوان :
عقلانية : فلسفة متجددة
نویسنده:
جان کانینگهام؛ مترجم: محمود منقذ هاشمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
سوریه/ حلب: مرکز الانماء الحضاری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
عقلگرایی ,
عقلانیت فلسفی ,
ساختارشکنی و عقلانیت ستیزی ,
عقلانیت جامعه شناختی ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
اصول عقلانیت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
عقلانیت(اصطلاح وابسته) ,
ذو مراتب بودن عقلانیت ,
انواع عقلانیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب عقل جلد 1 : شناخت علم و عقل
نویسنده:
محمد بنی هاشمی؛ به قلم امیر مسعود جهان بین
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: نباء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت علم
,
عقل و علم
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
شناخت عقل
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نور علم ,
عاقل و معقول ,
اسلام و علم ,
عقل در اسلام ,
جایگاه عقل در اسلام ,
تاریخ علم در اسلام ,
نور عقل ,
شماره ديويي:
297/42
چکیده :
در نخستین دفتر کمال و علم به دو معنای مختلف تعریف شده است و شواهد وجدانی و عقلی هر یک ارائه شده است. جلد اول کتاب در دو بخش تألیف شده است. بخش اول به تعریف علم و عقل پرداخته است و طی آن راه های شناخت و توصیف علم و عقل را بیان کرده. همچنین در این بخش شواهد قرآنی بر مبنای انفعالی عقل نیز با ذکر آیات قرآن کریم آمده است. در بخش دوم که نور علم و عقل نام دارد، نویسنده ابتدا به اثبات نور علم و عقل پرداخته، و در ادامه عقل، عاقل و معقول را توصیف کرده است. سپس معرفت نور علم و عقل را شرح داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و ایمان در اندیشه کییرکهگارد و ملاصدرا
نویسنده:
عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
ایمان و عقل
کلیدواژههای فرعی :
استدلال عقلی ,
مراتب ایمان ,
عقاید مسیحیت ,
ایمان مذهبی ,
ایمان حضرت ابراهیم(ع) ,
ذبح فرزند ,
مکاشفه قلبی ,
مرتبه ایمان(عرفان نظری) ,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
استدلال((سایر)، اصطلاح وابسته) ,
ایمان در مسیحیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
کییرکهگارد در مقام دفاع از ایمان مسیحی بر این باور تاکید دارد که ایمان حقیقی در گرو پایان یافتن عقل است و هیچگونه استدلال عقلی را برنمیتابد. وی با استناد به تورات، حضرت ابراهیم× را شهسوار ایمان میخواند؛ زیرا تنها با خطر کردن، شورمندی و از سر خرد ستیزی، تسلیم فرمان الهی شد و مبادرت به ذبح فرزند کرد. وی دلایلی که بر مدعای پارادوکسیکال ایمانگرایی افراطی اقامه میکند، وافی به مقصود او نیست. به همین جهت ادعای او مورد انتقاد فراوانی از سوی صاحبنظران واقع شده است. آنچه کییرکهگارد در خصوص اوصاف شهسوار ایمان پردازش میکند، فراتر از کتاب مقدس و غیر مطابق با آن است. در مقابل، صدرالمتالهین با استناد به قرآن و روایات، ایمان حقیقی را وامدار براهین عقلی و مکاشفه قلبی میداند. به عقیده او امور غیبی همچون معاد و مسایل آن، گرچه از طریق برهان عقلی قابل دسترسی نباشد، اما ایمان به آن از طریق تزکیه نفس و انکشاف قلبی حاصل میگردد. بنابراین از منظر ایشان، ایمان نه تنها ناسازگار با عقل نیست، بلکه براهین عقلی به استحکام و درجه آن میافزایند. این مقاله به نقد و بررسی این دو دیدگاه پرداخته و با بیان انگیزه گرایش افراطی کییرکهگارد به ایمانگرایی، نارساییها و پیآمدهای اساسی آن را خاطر نشان میکند. در ادامه، تبیین میگردد که دیدگاه صدرالمتالهین، سازگاری عمیقی با موازین عقلی و دینی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقف الاتجاه العقلاني الإسلامي المعاصر من النص الشرعي
نویسنده:
سعد بن بجاد بن مصلح العتيبي
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض عربستان: مركز الفكر المعاصر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
رفع تعارض عقل و نقل
,
عقل و دین
,
تعارض عقل و دین
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
تعارض عقل و نقل
چکیده :
در این اثر مولف از موضع سلفی به نقد آثار و دیدگاه عقل گرایان معاصر جهان عرب پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن سینا فیلسوف عقل - ایمان گرا
نویسنده:
رضا اکبری، اکرم خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه اخلاق و شریعت
,
امکان معاد
,
ضرورت نبوت
,
معاد جسمانی
,
دین و فلسفه
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
حسن و قبح ذاتی
,
عقلانیت دینی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
معاد(فلسفه)
,
معاد روحانی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته)
,
اتصال نفس نبی با عقل فعال
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
عقل ( جوهر ) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
شناخت صفات خدا ,
علم واجب ,
عقل(منطق) ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
تبیین فلسفی وحی ,
برتری فلسفه بر دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن سینا فیلسوفی است که در حیطه اسلامی، از آموزههای ارسطویی قرائت مجددی ارائه داده است و ازاینرو، نهتنها شارح ارسطو، بلکه خود فیلسوف بزرگ و برجستهای به شمار میرود. تلاش در نشاندادن تلائم باورهای دینی با یافتههای عقلانی از جمله دغدغههای ذهنی ابن سینا بوده، هرچند این مسأله در بسیاری از موارد، به صراحت در آثارش ذکر نگردیده است، اما توجه به نوشتههایش مؤید این ادعاست. در عین حال در برخی از مباحث فلسفی همچون مسأله نبوت، معاد جسمانی و نیز عرصه اخلاق، شاهد برتر نشاندن آموزههای دینی بر یافتههای عقلی و یا حکم به توقف عقل در برخی از این ساحتها از سوی شیخ هستیم. این امر نشان میدهد که ابن سینا،نه یک فیلسوف عقلگرای صرف بلکه یک فیلسوف عقل-ایمانگراست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوپنهاور و گذار از روش استعلایی کانت
نویسنده:
سیدحمید طالب زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شوپنهاور
,
کانت
,
روش استعلایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
معرفت شناسی کانت
کلیدواژههای فرعی :
فاهمه ,
معرفت پیشینی ,
سوبژکتیویسم ,
ادراک حسی ,
ابژه ,
ایدئالیسم استعلایی ,
معرفت یقینی ,
شاکله سازی ,
شاکله ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
شی ء فی نفسه ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
ابژه استعلائی ,
ایده آلیسم تجربی ,
ابژه تمثیل ,
استدلال استعلایی ,
شرایط استعلایی ,
دیالکتیک فیشته ,
امکان معرفت یقینی ,
حساسیت استعلایی ,
حیث ابژکتیو ظهورات ,
ابژه نامتعین ,
صور پیشینی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
«کانت» با آگاهی از دشواری هایی که معرفت شناسی عقلی مذهبان و به دنبال آنها تجربی مذهبان به بار آورد، راه تازه ای را در فلسفه پیش گرفت و به جای اینکه از روش به دست آوردن معرفت یقینی آغاز کند، از امکان معرفت یقینی آغاز کرد. او از تحقیق در روش شناخت یقینی که وجهه همت عقلی مذهبان بود، منصرف شد و در نتیجه، از حدود معرفت شناختی فراتر رفت و به جای آن به جستجو برای تاسیس بنیانی برای معرفت شناختی پرداخت و این مهم را با روش استعلایی به انجام رسانید. روش استعلایی که به طور عام رسیدگی به شرایط پیشینی امکان معرفت یقینی را محور تحقیق خود قرار داد، اگرچه کاستی های معرفت شناختی را برطرف کرد، اما به نوبه خود به نقاط ضعفی مبتلا بود که بی درنگ اعتراض پیروان کانت را برانگیخت و باعث شد تا در عین وفاداری به او، پیمان شکنی کنند و در عین نزدیکی با وی، فاصله بگیرند. "فیشته" روش استعلایی را به دیالکتیک متحول کرد و "شوپنهاور" با بازگشت مجدد به بارکلی روش استعلایی کانت را ویران نمود. این نوشتار به چگونگی گذار شوپنهاور از روش استعلایی کانت می پردازد و نشان می دهد که شوپنهاور اگرچه شرایط استعلایی کانت را می پذیرد ولی با استدلال های استعلایی کانت -که کانت مدعی است از منابع محض سوژه استعلایی بدست آورده است- مخالف است، همچنین شئ فی نفسه و ابژه تمثل را نیز به چالش می کشد و نهایتا شیوه مستقیم بارکلی را در ایده ئالیسم تجربی برمی گزیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشأ الزام در مفاهیم و گزاره های اخلاقی
نویسنده:
عنایت الله شریفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبت اخلاق و عقل
,
خداوند
,
آیات و روایات
,
الزامات اخلاقی
,
بایدها و نبایدها
,
دین و اخلاق
,
عقل
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
آیه 013 اسراء ,
آیه 073 انبیاء ,
اراده تشریعی ,
اراده تکوینی ,
نظریه امر الهی (فرا اخلاق) ,
وجدان ,
جایگاه عقل در اسلام ,
آیه 61 یونس ,
آیه 19 غافر ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 220 بقره ,
آیه 33 مائده ,
آیه 12 مائده ,
نظارت خدا ,
نظریه وجدان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
الزام و بایستگی در مفاهیم و احکام اخلاقی از مسائل مهم فلسفۀ اخلاق است. بسیاری از دانشمندان اسلامی عقل و مدرکات آن را سرچشمه الزامات اخلاقی دانسته و معتقدند مفاهیم اخلاقی خصوصیتی دارد که عقل، آن را دریافته و به الزامی بودن آن حکم می کند.نظریاتی مانند نظریه برکسن فرانسوی ـ وجود دو نیروی فشار اجتماعی و گرایش های پر جاذبه درونی انسان ها ـ امرالهی و وجدان گرایی از دیگر نظریات مطرح در منشاء الزام است. منشاء الزام بودن خداوند در مفاهیم و احکام اخلاقی مسئله این مقاله است. شارع و قانون گذار در احکام ثابت اسلام، خداست که بر اساس پشتیبانی مصالح و مفاسد، احکام و قوانین را جعل می کند. ازاین رو هر فرد طالبِ سعادت در دنیا و آخرت در می یابد که باید از قوانینی پیروی کند که این سعادت را تضمین، و لذا خود را ملزم می کند که الزامات الهی از جمله الزامات اخلاقی را رعایت نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معرفتشناسی مدرن
نویسنده:
علی کرباسی زاده اصفهانی، ماریا حیدریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه جدید
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
سوبژکتیویسم ,
منبع شناخت ,
محدوده عقل ,
متعلق شناخت ,
روش قیاسی ,
پیش داوری ,
روش شناخت ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
فلسفه دکارت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
ابزار شناخت ,
experimental method ,
مبنای شناخت ,
معیار اعتبار شناخت ,
هدف شناخت ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
مسئله شناخت، یکی از مهمترین مسائل فلسفه جدید است و حتی سرلوحه مباحث دیگر را تشکیل میدهد. در این مبحث معمولاً مسائلی چون مبنا و منبع شناخت، ابزار و روش شناخت، متعلق و قلمرو شناخت، معیار اعتبار شناخت و هدف و غایت شناخت بررسی می شوند. در این مقاله، برآنیم با در نظر گرفتن این مؤلفهها به بررسی مبانی معرفت شناسی مدرن بپردازیم و توانایی فلسفه جدید را، با ارائه چارچوبی مناسب و کامل برای شناسایی، مورد پرسش قرار دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میرزا مهدی الاصفهانی؛ رائد التفکیک فی المعرفة الدینیة
نویسنده:
جمعي از نويسندگان؛ مترجم: عباس جواد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الحضارة لتنمية الفکر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
کتب کلام شیعه
,
کتب درباره مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت انسان ,
اعجاز قرآن ,
عالمان شیعه ,
معارف اهل بیت (ع) ,
تاویل فلسفی ,
تاویل عرفانی ,
عرفان اسلامی ,
نظریه معنا ,
فلسفه اسلامی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
مکتبهای کلامی ,
شابک (isbn):
978-614-427-041-7
چکیده :
کتاب «میرزا مهدی الاصفهانی؛ رائد التفکیک فی المعرفة الدینیة» را جمعی از نويسندگان گردآورده و عباس جواد ترجمه کرده است. محمدمهدی غروی اصفهانی (مشهور به میرزا مهدی اصفهانی) از فقهای معاصر شیعه بوده است. وی را مؤسس مکتب تفکیک یا مکتب معارف خراسان می دانند. نام مکتب تفکیک و یا مکتب معارف خراسان بعدها توسط شاگردان او بر روش تدریسش تعلق گرفت. ایشان با این پیش فرض که فلسفه و عرفان با معارف اهل بیت تغایر دارند، تلاش در جداسازی علوم بشری (فلسفه و عرفان و تصوف) از معارف اهل بیت داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در معرفت از دیدگاه علامه مجلسی
نویسنده:
حیدر نور الدین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجیت عقل
,
جایگاه عقل در معرفت دینی
,
عقلانیت دینی
,
فقه الحَدیث
,
عقل(فقه)
,
عقل(منطق)
کلیدواژههای فرعی :
تقدم نقل ,
آیات تجسّم اعمال ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
نقل (معرفت شناسی) ,
ریشه های غربی اخباریگری ,
حکم عقل در فروع دین ,
نقلی بودن توحید ,
سمعی بودن معارف ,
علم ائمه به وفات خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
بحث درباره جایگاه عقل در ادراک و گفتگو از گستره اعتبار آن در حوزه تحصیل معارف الهى واحکام آن نفیاً یا إثباتاً از مهمترین و مطرح ترین مباحث جارى تاریخ بشر است و در برهه خاصى از تاریخ فکر اسلامى به کانونى از جذب ودفع افکار و اندیشهها مبدل گشته است. اخباریون ومحدثین که مرحوم مجلسى در میان آنان جایگاه ویژه دارد به نفى مطلق اعتبار و ارزش عقل و جایگزین کردن تمسک به اخبار و کلام معصومین منسوب گشتهاند. مقاله اى که فرا روى شما خواننده محترم قرار دارد به بررسی و تحلیل کلماتى از علامه مجلسى پرداخته که ادعا شده است در راستاى مطالب فوق قرار دارد. در پرتو تحلیل و ارزیابى کلمات ایشان به حدود اثرگذارى عقل در کسب معرفت وارزش و اعتبار احکام عقلى آشنا خواهید شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 92
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید