جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هستی شناسی(فلسفه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 276
عنوان :
انتالوژی نظام عمومی و منظومه ترویج کشاورزی /
نویسنده:
هوشنگ ایروانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
اطلاع رسانی
,
ترویج کشاورزی
,
کشاورزی
,
نظام عمومی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی خرد سیاسی در آیین مزدایی و اسلام شیعی
نویسنده:
سیدمحسن هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
آفرینش (اِبداع)
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهورامزدا
,
علوم سیاسی
,
آیین مزدایی
,
هستیشناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اسلام شیعی
,
انسانشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
خرد سیاسی
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان بررسی تطبیقی مبانی خرد سیاسی در آیین مزدایی و اسلام شیعی را با ذکر کلیات و امهات تحقیق شروع نمودیم، سوال اصلی پیرامون وجود افتراقات و اشتراکات این دو آیین بوده و در جواب آن فرضیه ای را مطرح کردیم، که براین اساس اشتراکات بسیار بیشتر از افتراقات می باشد. برای سنجش فرضیه ابتدا سوالات سه گانه فرعیبر اساس سه مبنای هستی، انسان و معرفت شناسی بود را طرح نموده و در جواب آنها سه فرضیه بیان داشتیم: در مبانی هستی شناسی، فقط در استقلال خیر از شر که مورد اعتقاد مزدائیان است، با شیعیان اختلاف نظر وجود دارد، اما در دیگر مبانی اختلافی مشاهده نمی گردد. برای سنجش فرضیه های فرعی آنها را در سه فصل مجزا مورد بررسی قرار داده، اما قبل از اینکار به چارچوب مفهومی پرداخته و شاخصهایی را برای بررسی تطبیقی استخراج نمودیم.ابتدا تعاریفی از مفاهیم بحث بیان شد و سپس قالب اندیشه در معنای عام خود را برای نوع تفکر در آیین مزدایی و اسلام شیعی به علت عام بودن برگزیدیم. هر اندیشه دارای مبانی خاص خویش می باشد، لذا در ادامه فصل چارچوب مفهومی به تعاریف و توضیحاتی پیرامون این مبانی پرداختیم. اولین مبنا، هستی شناسی می باشد که در آن به مبدأ، نوع، کیفیت، اهداف و سرانجام هستی پرداخته می شود. در مبنای انسان شناسی، به آفرینش، خصوصیات و کیفیت وجود آدمی و رابطه او با همنوعانش پرداخته می شود، مسائلی مانند دوگانگی وجود انسان، انسان های شایسته رهبری، برابری میان آنها از این فصل به عنوان شاخص استخراج شده است. در باب معرفت شناسی نیز موضوع، امکان، راههای کسب معرفت توسط انسان و پیروی از انسان کامل مطالبی بصورت نظری آمده است؛ که از این مبانی سه گانه شاخصهایی برای تحقیق در ادامه کار استخراج گردیده است.در فصل دوم 7 شاخص هستی شناسی را مورد بررسی تطبیقی در آیین مزدایی و اسلام شیعی قرار دادیم، این دو آیین در شاخصهای اعتقاد به نبرد خیر وشر که به تقابل دوست و دشمن در سیاست می انجامد، دوگانگی مادی و غیرمادی بودن هستی که به مشروعیت آنجهانی منجر می گردد، نظم که حفظ آن وظیفه حاکم است، سلسله مراتب در هستی که نمودش در نظام طبقاتی می باشد و اعتقاد به سرانجام این و آن جهانی هستی که با ظهور منجیان همراه است، با یکدیگر دارای اشتراک کلی بودند. اما در اعتقاد مزدائیان به وجود دو آفریننده مستقل از یکدیگر در آفرینش خیر و شر، شیعه به راهی دیگر می رود و به یک خدای واحد می رسد که همه اعم از خیر و شر بدست او آفریده شده است و این افتراق باعث تأیید فرضیه فرعی این فصل می شود. در فصل انسان شناسی 8 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است که در نزد هر دو آیین انسانها دارای سلسله مراتبی بر اساس عدالت هستند که حاکم در رأس آن قرار دارد، زیرا هر کس با توجه مسئولیتی که در هستی دارد، در جایگاهی مشخص قرار می گیرد و به انجام خویشکاری می پردازد. وجود انسانهایی نخبه و برگزیده از دیگر اشتراکات موجود است، که بر اساس آن عده ای به عنوان راهنمایان در بین مردم زندگی می کنند و به واسطه داشتن مقام دینی به اقتدار سیاسی و اجتماعی می رسند؛ حاکم خود انسانی برگزیده است که خداوند او را برای حکومت بر انسانها معین داشته است، در آیین مزدایی حاکم فقط شاه آرمانی است، اما در اسلام به پیامبر، امام، فقیه و پادشاه عادل به عنوان حاکم اشاره شده است. در آخر اعتقاد مشترکی به وجود یک منجی در آخرالزمان وجود دارد که او پایان دهنده همه شرور است و جامعه را به عدالت و رستگاری می رساند. بر این اساس فقط شاهد اشتراک در کلیات هستیم و فرضیه دوم فرعی هم تأیید می گردد.فصل آخر به معرفت شناسی اختصاص داده شده و در آن ضمن اشاره به سه قالب فلسفه، فقه و کلام؛ بیان گردیده که خداوند موضوع شناخت می باشد، شناختی که باید با عمل توأم و دارای واسطه هایی همچون امام به عنوان حاکم سیاسی در تشیع و ایزد فرمانروا در آیین مزدایی باشد. که وجود همین افراد باعث امکان پذیر بودن معرفت می شود. راههای کسب معرفت خرد، تجربه، ایمان و وحی که قابل گنجانده شدن در قالبهای سه گانه است، می باشد، که هر کس بیشتر از این راهها به معرفت دست یابد، در جامعه دارای قرب و مقام خاصی می گردد. چنانچه امام و علما به واسطه دارا بودن از معرفت به راهنمای جامعه و سرپرستی آن می رسند و در کنار دیگران چون پیامبر الهی که بر او وحی نازل می شود و به صورت متون مقدس در تاریخ ماندگار گردیده، انسان های کاملی محسوب شده که همگان باید از آنها تبعیت نمایند. با تأیید فرضیه این فصل، به تأیید فرضیه اصلی تحقیق می رسیم که طی آن اشتراکات بیش از افتراقات است و عمده عدم توافق هم در دو بن انگاری مزدایی می باشد، چیزی که در شیعه مورد قبول نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طراحی پایگاه دانش بورس تهران با استفاده از روش هستیشناسی
نویسنده:
رضا کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
سهام
,
بورس اوراق بهادار
,
بورس اوراق بهادار تهران
,
فناوری اطلاعات
,
فناوری اطلاعات و ارتباطات
,
مدیریت دانش
,
هستیشناسی
,
علوم و علوم کاربردی
,
اشاعه اطلاعات
,
وب معناشناختی
,
پایگاه اطلاعات
,
وب معنایی
,
پایگاه دانش
,
تراکنش
,
دادهپردازی تجاری
چکیده :
بورس اوراق بهادار، نقش مهمی در چرخه مالی و رونق اقتصادی، ایفا می کند. بنابراین باید بتوان به شیوه ای کارا و موثر، عملیات و پردازش های تعریف شده را پشتیبانی کرده و به ارزیابی آنها پرداخت. ارزیابی شامل بررسی گزینه های مختلف تصمیم گیری و نیز امکان ترکیب آنها در جهت دستیابی به انتخاب بهینه می باشد.ویژگی های متعدد متغیر های موجود در این دامنه و ارتباطات متنوع میان آنها، نقش مهمی در گرفتن تصمیم های سازنده و بدور از ریسک، در این بازار بعهده دارند. در اغلب روش های ارزیابی کنونی، تحلیل ها مبتنی بر سناریو بوده و با کمک روش های مختلف از جمله هوش مصنوعی، تلاش شده است که دانش خاصی از اطلاعات موجود، استخراج گردد. اما این نتایج با تغییر اهداف، غیر قابل استفاده می شوند و همچنین اشتراک گذاری آنها نیز درگیر مشکلات معنایی می باشد.دراین تحقیق، پایگاه دانشی برای پشتیبانی از فرآیندهای بازار بورس اوراق بهادار، با تکیه بر رهیافت جدیدی بنام هستی شناسی، ارائه شده است. در این هستی شناسی پیشنهادی، بر روی استفاده مجدد از دانش و اشتراک گذاری آن تأکید شده است. تلاش شده است تا هستی شناسی پیشنهادی، توانایی پشتیبانی از کلیه تراکنش های موجود در بازار سهام را داشته باشد و با لحاظ کردن کلیه روابط میان متغیرها، علاوه بر دانش آشکار، به کشف دانش ضمنی پرداخته و کیفیت تصمیم گیری ها را ارتقا بخشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اسطوره آفرینش در متون پهلوی بر اساس (بندهش، مینوی خرد، دینکرد3)
نویسنده:
صادق رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش (اِبداع)
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
اهریمن
,
متون پهلوی
,
هستیشناسی
,
باستان شناسی
,
هرمزد
,
هنر و علوم انسانی
,
دینکرد (کتاب)
,
بندهشن (کتاب)
,
مینوی خرد (کتاب)
,
ادبیات پهلوی
,
اسطورهها
چکیده :
آفرینش جهان در مباحث هستی شناسی و کیهان شناسی بنیادیترینموضوعات است. در این تحقیق، آفرینش جهان را براساس متون پهلوی بندهش، مینوی خرد و دینکرد سه، همچنین گزیدههای زادسپرم بیان کردهایم. در این متون، تا حد امکان، به مباحث آفرینش، با دیدی تفسیری نظر افکندیم. اسطوره نشان دهنده فرهنگ و نحوه تفکر مردمان در دوران های کهن است، اساطیر نماینده تداوم زندگی فرهنگی یک ملت و به نوعی تاریخ آن است. در فهم عامه و در برخی از فرهنگ ها، اسطوره معنی «آنچه خیالی و غیرواقعی است» دارد، اما اسطوره را باید داستان وسرنوشت مینوی دانست که معمولاً اصل آن معلوم نیست. اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان در مقابل قوای طبیعت و ضعف او در برآوردن آرزوهاو ترس از حوادث غیر مترقبه است. نیز اسطوره تجسم احساسات آدمی است به گونه ای ناخودآگاه برای تقلیل گرفتاری ها، و چون آنها را تکرار می کند آرامش می یابد.این تحقیق، بیشتر بر مبنای بندهش شکل یافته است. در متون یاد شده، اسطوره آفرینش دارای اختلافاتی است، که مطرح کردهایم. براین اساس، هستی از آغاز تا پایان آفرینش در بندهش به 9 هزار سال و در مینوی خرد و زادسپرم به شش هزار سال تقسیم شده است و نیز گاهی به دوازده هزار سال تقسیم شده است.سه هزار سال نخست به بحث آغاز هستی و آفرینش مینوی هرمزد و ضد آفرینش اهریمن، سه هزار سال دوم به آفرینش گیتوی هرمزد و در سه هزار سال سوم به تازش اهریمن و نیرو های اهریمنی به گیتی و مقابله هر یک از آفریدگان هرمزد با اهریمن میپردازند. این اساطیر بازتابی از اساطیر دوران کهنتر (هند و ایرانی ) و همچنین نشان گر تأثیر اساطیر آسیای غربی ( تمدن های بین النهرین شامل تمدن سومر ، بابل ، آشور و ... )و بومیان ساکن نجد ایران ( از جمله عیلامیان ) هستند. بازگویی اساطیر زروانی در لابهلای اساطیر مزدیسنی، که در متون اوستایی نمیبینیم، یکی از مهمترین تأثیرات فرهنگ آسیای غربی و فرهنگ مردم بومی ایران است، که تداوم باورهای زروانی را در طی سالیان زندگی مردمان باستان نشان میدهد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استنتاج مکانی در سیستمهای اطلاعات مکانی هرجاگاه
نویسنده:
علی جاویدانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
استدلال
,
بافت موقعیتی
,
هستیشناسی
,
مدلسازی
,
سیستم اطلاعات جغرافیایی
,
حریم شخصی
,
علوم و علوم کاربردی
,
مهندسی عمران
,
حریم خصوصی مکانی
,
بافت آگاهی
,
سیستمهای اطلاعات مکانی هرجاگاه
,
زمینه آگاهی
,
محاسبه فراگیر
چکیده :
سیستمهای اطلاعات مکانی هرجاگاه، نسل چهارم محیطهای محاسبات مکانی میباشند. این نسل که پس از سیستمهای توزیعیافته، وب و موبایل پا به عرصه گذاشته، کاهش دخالت کاربر و افزایش راحتی استفاده را سرلوحه قرار داده است. بافت، در این سیستمها نقش کلیدی ایفا میکند، زیرا منجر به کاهش دخالت کاربر میشود. بهطور کلی بافتآگاهی جایگاه مهمی در محیطهای محاسباتی هرجاگاه جهت انطباق هستندههای محاسباتی با وضعیت متغیر از قبیل نیازهای کاربر و تواناییهای فنی دارد.اساس بافتآگاهی، مدلی صوری از بافت بوده که قابل درک و استفاده توسط رایانه باشد. همچنین در محیطهای توزیعیافته، مهم است که اطلاعات بافتی بتوانند میان هستندههای محاسباتی مختلف جهت تعاملپذیری به اشتراک گذارده شوند. مدلسازی بافت یعنی تعیین هستندهها و روابط بین آنها که جهت تعریف یک بافت، از قبیل مکان، زمان، علایق کاربر و فعالیتهایش و هستندههای محاسباتی مورد نیاز است. مشکل خاص مدلسازی بافت در محیطهای توزیعیافته و ناهمگون ، استفاده از رویه نمایشی اختصاصی بوده که مانع تعاملپذیری هستندههای محاسباتی گوناگون میشود. با استفاده از هستی-شناسی، میتوان این مشکل را حل کرد. در علم کامپیوتر، یک هستی شناسی، بیان صوری مجموعهای از مفاهیم در یک حوزه و نحوه تعامل آنها میباشد. هستیشناسی جهت استنتاج درآن حوزه یا تعریف آن حوزه بهکار میرود. از سوی دیگر باید جهت حل ناسازگاریها یا استخراج اطلاعات بافتی سطح بالاتر، روی این مدل، امکان استنتاج وجود داشته باشد. استنتاج روی بافت یا استنباط خودکار اطلاعات غیرصریح از اطلاعات صریح، کاربردهای فراوانی در انواع تحلیلهای مکانی دارد. یک کاربرد اصلی استنتاج بافتی، بهدست آوردن اطلاعات بافتی سطح بالا از اطلاعات سطح پایین دادههای حسگرها میباشد.در پایاننامه حاضر پس از بررسی انواع روشهای مدلسازی بافت و مقایسه آنها؛ از نظریه فعالیت جهتتعیین پارامترهای بافتی استفاده شده است. نظریه فعالیت ابزار توصیفی برای تحلیل و درک فعالیت به-صورت عمومی یعنی مستقل از هر حوزه خاص کاربردی میباشد. اگرچه نظریه فعالیت، فرآیندها و تکنیکها را بهصورت ازقبل ایجاد شده بیان نمیکند اما میتوان از آن، جهت تعیین اجزای کلیدی هر فعالیت استفاده کرد. سیستمهای بافتآگاه، که جهت تسهیل فعالیتهای انسان طراحی شدهاند نیز باید این اجزای کلیدی را بازتاب دهند. تعیین پارامترهای بافتی، مدلسازی و استنتاج روی آنها، مسائل اساسی در سیستمهای اطلاعات مکانی هرجاگاه بوده که در این پایاننامه بررسی شدهاند. با توجه به اهمیت حریم خصوصی مکانی در سیستم-های اطلاعات مکانی، این موضوع به عنوان یک نمونه موردی، در نظر گرفته شده است. ابتدا به کمک نظریه فعالیت، پارامترهای بافتی مسئله تعیین شده، سپس بافتها برمبنای هستیشناسی مدلسازی شده-اند. روند پیشنهادی حل مسئله در قالب یک پایگاه داده بیان شده و استنتاجاتی با استفاده از آن و مدل بدست آمده، انجام شده است.البته طراحی یک محیط هوشمند نیز به صورت خلاصه در بخش پیاده-سازی مورد بررسی قرار گرفته تا بر توانایی مدلسازی با استفاده از هستیشناسی در استخراج اطلاعات ضمنی موجود در اطلاعات صریح، تاکید شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترسیم و تحلیل شبکه ی مفهومی و هستی شناسی ساختار دانش حوزه ی علم سنجی ایران بر اساس رویکرد تحلیل حوزه
نویسنده:
حمید احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
علم سنجی
,
شبکه مفهومی
,
تحلیل هم واژگانی
چکیده :
هدف این پژوهش ترسیم و تحلیل شبکهی مفهومی و هستیشناسی ساختار دانش حوزهی علمسنجی ایران و نیز مدل-سازی مفهومی دانش این حوزه بهمنظور استخراج شبکهی مفهومی و یادگیری ساخت هستیشناسی از طریق بروندادهای علمی پژوهشگران داخلی است. روش پژوهش تحلیلهمواژگانی است. جامعهی پژوهش حاضر کلیهی بروندادهای تولید شدهی پژوهشگران ایرانی در قالب کتابها، مقالهها، پایاننامههای تحصیلی و طرحهای پژوهشی حوزهی علمسنجی در داخل و خارج از ایران، اعم از چاپی و الکترونیکی به زبان فارسی و زبان انگلیسی از بدو پیدایش این حوزه در سال-های1361 تا 1393 است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل سازی مفهومی در بازنمون رسمی دانش: شناختی از هستی شناسی در هوش مصنوعی و نظام های اطلاعاتی
نویسنده:
مهدی صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذهن
,
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
هوش مصنوعی (AI)
,
کتابداری و اطلاع رسانی
,
مفهوم سازی(زبان شناسی)
,
نظام اطلاعاتی
,
مدلسازی مفهومی اطلاعات
,
پردازش معنایی
چکیده :
گسترش اطلاعات دیجیتالی مسایلی را در ارتباط با سازگاری نظام های سنتی بازنمون دانش بوجود آورده است. محیط نوین اطلاعاتی به منظور بازنمون هوشمند دانش به نظامی انعطاف پذیرتر نیاز دارد. هستی شناسی به عنوان حوزه ای مهم و در حال رشد در هوش مصنوعی، عمدتا به سبب توانایی هایی منحصر به فردش در تعریف واضح معانی و روابط و نیز بیان آنها به زبانی ماشین فهم بعنوان راه حل این مسایل مورد توجه قرار گرفته است. هستی شناسی نقش مهمی را در دسترسی دانش محور و میانکنش پذیری نحوی و معنایی ایفا می کند و همچنین بعنوان ستون فقرات نسل آتی وب - وب معنایی- عمل می نماید. ابزارهای سنتی بازنمون دانش نظیر طرح های رده بندی و اصطلاحنامه ها از آن جهت که مفاهیم و روابط را به شیوه ای نظام مند تعریف می کنند، شبیه هستی شناسی ها به نظر می آیند اما سطح گویایی آنها از حیث ماشین خوان بودن قابل مقایسه با هستی شناسی نیست.این مقاله مقدمه ای است بر هستی شناسی. پس از پرداختن به هستی شناسی در حوزه فلسفه، مفاهیم و تعاریف آن را در حوزه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می دهد. مسایل مربوط به یکپارچه سازی، قابلیت استفاده مجدد، و تکامل هستی شناسی ها که از مهمترین موضوعات هستی شناسی هستند مورد توجه قرار می گیرند. و در نهایت، شباهت ها و تفاوتهای هستی شناسی در دو حوزه فلسفه و هوش مصنوعی در کنار ارزش افزوده آن در مقام مقایسه با طرح های رده بندی و اصطلاحنامه ها از دیگر مباحث بررسی شده هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی مشاهد
نویسنده:
سعید اقانژاد صائین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شاه داعی
چکیده :
شاه داعی شیرازی یکی از شاعران عارف قرن نهم هجری، از شاگردان شاه نعمتالله ولی و از مبلّغان اندیشه-های عرفانی ابنعربی است که آثار متعدّدی به نظم و نثر از وی باقی ماندهاست. مثنوی «مشاهد» اوّلین مثنوی ازمثنویهای ششگانهی وی است. این مثنوی از هفت مشهد تشکیل یافته که عبارتند از: طلب، تجرید، ذوق، کشف، معرفت، حقیقت و توحید. با توجّه به اینکه این اثر عرفانی تاکنون آنگونه که شایسته است، مورد مطالعه قرار نگرفته است، در این پژوهش اندیشههای عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی یاد شده، با بهرهگیری از روش تحلیلی - توصیفی مطالعه شدهاست. به این منظور ابتدا اصطلاحات عرفانی این مثنوی استخراج و با امّهات کتب صوفیّه و عرفای سنّت اوّل عرفانی مقایسه و تطبیق داده شد. سپس بازتاب اندیشه-های عرفانی ابن عربی و عارفان سنّت دوم عرفانی در مطالعهی اصطلاحات عرفانی این مثنوی مطمح نظر قرار گرفت. حاصل این مطالعه و مقایسه و تطبیق بیانگر این نکته است که: 1. طرز تلقّی شاه داعی در بیان برخی از اصطلاحات عرفانی، با عرفای سنّت اوّل عرفانی مشابه هست. 2. شاه داعی در بیان مضامین عرفانی، مطابق با مشرب فکری خو و متأثر از اندیشههای ابن عربی به بیان مضامین عرفانی پرداخته است. 3. هرچند که میان سنّت اوّل و دوم عرفانی، یا به تعبیر برخی از صاحبنظرانِ معاصر، میان دو رویکرد عملی و نظری، در مثنوی مشاهد نمیتوان خطّ و مرزبندی مشخّصی را معیّن کرد؛ امّا رویکرد هستیشناسانه شاه داعی، بیش از رویکرد معرفتشناسانه در این اثر بازتاب پیدا کرده است و انتخاب عنوان «مشاهد» برای این مثنوی گویای تأکید شاعر برشهود و رویکرد هستیشناسی وی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلاصه سازی متون فارسی با استفاده از هستی شناسی و خوشه بندی
نویسنده:
مهدخت غفاری ها,حسن ختن لو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
خوشه بندی
,
خلاصه سازی
,
گراف
چکیده :
یکی از مشکلات اصلی در تحقیق روی خلاصه سازی خودکار، تفسیر معنایی نادرست از سند است. استفاده از دامنه دانش منحصر بفرد می تواند این مشکل را به طور قابل توجهی کم کند. در این مقاله ما یک روش استخراجی مبتنی بر هستی شناسی برای خلاصه سازی متون فارسی معرفی می کنیم. این روش بر پایه نگاشت متن به مفاهیم و نمایش سند و جملات آن به صورت گراف است. ما روش خودمان را برای خلاصه سازی یک مجموعه از مطبوعات مربوط به فوتبال داخلی به کار می گیریم و از مزیتهای منابع دانش خارجی مانند هستی شناسی نیز استفاده می کنیم. مقایسه این روش با روشهای دیگر خلاصه سازی با معیار سودمندی نشان می دهد کیفیت خلاصه سازی در این روش بهبهود یافته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارائه یک مدل صوری مبتنی برهستی شناسی برای توصیف سیستمهای اطلاعاتی
نویسنده:
محمود معلم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
مدلسازی
,
فنی و مهندسی
,
مهندسی کامپیوتر
,
سیستم اطلاعاتی
چکیده :
مدل سازی و به ویژه مدل سازی مفهومی یکی از مهمترین فعالیتهای یک مهندسی نرم افزار به شمار می آید . دراین پایان نامه تلاش کرده ایم تا با استفاده از یک نگره فلسفی یعنی هستی شناسی یا Ontology مدل صوری را برای توصیف سیستم های اطلاعاتی ارائه نمائیم .این مدل به دلیل برخورداری از مبانی نظری دقیق و مستحکمی که از هستی شناسی به ارث برده است از نقطه ضعف عمده فوق الذکر عاری می باشد . پس از ارائه مدل صوری یاد شده ما با استفاده از سه مطالعه موردی یا Case study توانایی این مدل را در تصحیح و تفسیر روشهای مدل سازی موجود و تدوین روشهای جدید به نمایش گذاشته ایم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 276
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید