جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
تعداد رکورد ها : 434
عنوان :
سیمای اهل بیت علیهم السلام در شعر ابومحمد عونی
نویسنده:
ازیتا امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
آیات و روایات
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اهل بیت علیهم السلام
,
شعر مذهبی
,
کلیدواژه: امامت و ولایت
,
ابو محمد عونی
چکیده :
ذکر فضایل و مناقب خاندان نبوت از دیر باز زینت بخش اشعار شاعران بوده و ارتباط تنگاتنگی با ادبیات داشته است.عونی شاعر شیعی قرن چهارم هجری نیز از جمله شاعرانی است که قصاید و قطعات فراوانی در ثنا و ماتم اهل بیت علیهم السّلام دارد و در این سرودههایش آنچه را که شایسته مقام والای آن بزرگوارن بوده بیان کرده و عقاید و اعتقادات خود را نسبت بهامامت و ولایت امام علی علیه السّلام و یازده فرزندش ثابت کرده، و خلافت را به امر الهی حقّ آنان دانسته و از غیر آنان نفی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توصیف خداوند در نهج البلاغه
نویسنده:
سکینه صمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
مسلمان
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
قدرت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
علم
,
معرفت
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
توحید ذاتی (اخلاق)
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
علم
,
قدرت
,
Muslims
,
theology
,
religious beliefs
,
science
,
Theology
,
religious beliefs
,
science
,
Religious beliefs
,
امام اول
,
امام اول
,
امام اول
,
science
,
Theology
,
امام اول
,
religious beliefs
,
muslims
,
Theology
,
science
,
Muslims
,
باور دینی
چکیده :
در اندیشه دینی خدا اساس همه چیز است. بنابراین شناخت ذات، صفات و افعال او از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و با توجه به اینکه خداوند موجودی مادی و قابل لمس نیست خداباوران از جمله مسلمانان در ارایه تصویری از خدا دچار اختلافات زیادی هستند از طرفی نهج البلاغه بخشی از میراث علمی امام علی (ع) است که او علم خود را بلاواسطه از رسول خدا (ص) گرفته است که دانش رسول خدا (ص) نیز وحیانی است، در این پایان نامه که موضوع ان توصیف خدا در نهج البلاغه است ضرورت شناخت خدا و عدم امکان شناخت دقیق خدا و ضرورت اکتفا کردن به شناختی که قران در این زمینه ارایه می کند و شناخت صفات ثبوتی و ذاتی خداوند از قبیل : علم خدا به اشیاء چه قبل از ایجاد اشیاء و چه بعد از ایجاد اشیاء و قدرت خداوند بر خلق اشیاء چه بی واسطه و چه با واسطه و توحید خداوند چه توحید نظری و چه توحید عملی بخصوص توحید ربوبی و عبادی و راههای خداشناسی از قبیل : راه فطرت، مطالعه آفرینش موجودات که نبودند و پیدا شدند و ... مستند به آیات قرآن و کلمات امام علی (ع)در نهج البلاغه بطور مشروح مورد بحث قرار گرفته است و ره آورد تحقیق این است که در بحث شناخت خداوند، شناخت خدا ضروری و ممکن می باشد ولی حد آن، معرفی خداوند در قرآن است که بیش از آن نه تنها نیازی به آن نیست بلکه موجب گمراهی است و در بحث صفات نیز نه مسلک تشبیه و نه مسلک تعطیل مورد قبول نمی باشد.بلکه صفات زاید بر ذات نفی و صفات عین ذات اثبات می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اهل بیت (ع) در حفظ قرآن کریم
نویسنده:
حسین دادفروغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
علوم انسانی
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
صیانت
,
حفظ قرآن
,
امام اول
,
امام اول
,
عالم نحو
,
عالم نحو
چکیده :
? فاسئلوا هل الذکر ان کنتم لا تعلمون? (نحل 43 ) یکی از سنت های رایج بین ما انسان ها این است که افراد غیر آگاه به مسایل پیش افراد آگاهبه مسایل مراجعهمی کنیم و از این طریق کمک و راهنمایی لازم و ضروری در اموری که نمی دانیم بدست می آوریم. این امر نه تنها سنت است بلکه ریشه در قرآن کریم دارد خدای سبحان می فرماید: هر آنچه نمی دانید به «اهل الذکر» (در درجه نخست به پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله) و اهل بیت آن حضرت می با شند.) مراجعه کنید و پاسخ خود را از آنها در یافت نماید زیرا آنها آگاه ترین و صادق ترین افراد به مسایل قرآن کریم هستند.بر این اساس است که عنوان رساله نقش اهل بیت در حفظ قرآن کریم بنا نهاده شد و مطالب نیز در این راستا ضمن ده فصل تنظیم گردید که فصل نخست آن به کلیات بحث مانند تبیین مسئله ، پیشینه، ضرورت ، روش و قلمرو تحقیق، سوالات اصلی و فرعی و فرضیه ها و تبیین واژه های کلیدی مانند واژه نقش، اهل بیت ، حفظ و قرآن به خود اختصاص داده است. در فصل دوم به منزلت و جایگاه قرآن کریم از دید گاه ائمه(علیهم السلام) بحث و پرداخته شده است. فصل سوم پاسخ به این پرسش است ، که نقش اهل بیت(علیهم السلام) در جمع آن چیست؟.و در فصل چهارم به بحث قرائت های مختلف قرآن کریم پرداخته شده و با نقد و نقض آنها قرائت مورد نظر اهل بیت(علیهم السلام) به اثبات رسیده است .فصل پنجم تحت عنوان علوم مرتبط به قرآن و پیدایش فصاحت و بلاغت و بنیان گذار آن بحث گردیده و ثابت شده است که اهل بیت (علیهم السلام) موسس آن بوده اند.فصل ششم بحث از مصونیت قرآن از تحریف و نقش اهل بیت (علیهم السلام) در این باره به وضوح و روشنی تبیین شده است . و در فصل هفتم به جایگاه تفسیری آن حضرات و منابع مورد نیاز تفسیر برای رهنمود دیگران مورد کاوش قرار گرفته است. و در فصل هشتم به تفاسیر منسوب به اهل بیت (علیهم السلام) اشاره گردیده.و فصل نهم به شاگردان تفسیری و آگاهان به قرائت و قاریان که کسب دانش قرائت از ائمه (علیهم السلام) کرده اند اختصاص دارد.و در فصل دهم به حفظ قداست قرآن کریم در هنگام قرائت از منظر اهل بیت (علیهم السلام) پرداخته شده است. و در پایان خلاصه و نتیجه از بحث بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توانایی و محدودیتهای عقل و ادراک در خداشناسی از منظر امیرالمومنین(علیهالسلام)
نویسنده:
زهره موسوی تکیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
خداوند
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عقل
,
عقل
,
اثبات
,
حدتعطیل
,
حدتعطیل
چکیده :
از آنجا که دو موضوع خداشناسی و عقل همواره در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته است، گروهی بر این اعتقاد میباشند که باید برای تمام امور از جمله تمامی مباحث خداشناسی دلیل عقلانی داشت و یا با کمک عقل به تمام مسائل مربوط به آن دست پیدا کرد و گروهی عقل را در موضوع خداشناسی به طور کلی ناتوان میدانند. در این رساله برآنیم رابطهی عقل و خداشناسی را از دیدگاه امیرالمومنین(علیهالسلام) مورد بررسی قرار دهیم.آنچه از مجموعهی آیات و روایات در بحث خداشناسی و به خصوص سخنان امیرالمومنین(علیهالسلام) حاصل میشود این است که باید در خداشناسی خود را از حد تعطیل و تشبیه خارج کنیم به عبارتی نه میتوان وجود خداوند و صفات او را نفی کرد و نه میتوان برای او شبیه و حدی را تعیین نمود. بنابر مجموعهی آیات و روایات به ویژه کلام امیرالمومنین(علیهالسلام) عقل در مسیر شناخت خداوند دارای تواناییها و محدودیتهایی میباشد:عقل با مشاهده آیات و کمالات و آثار قدرت و حکمت که بر همهی هستی حاکم است متذکر خالقی مقتدر، علیم و حکیم شده و او را بدون هر گونه پیش فرضی تصدیق میکند و این اعتراف و تصدیق در معارف اهل بیت(علیهمالسلام)، همان اثبات عقلی صانع نامیده شده است. از طرفی عقل به دلیل مخلوقیت و محدویت بر صانع ـکه چه از جهت ذات و چه به لحاظ صفات لایتناهی استـ توانایی احاطه را ندارد و خود عقل ورود به حوزهی ذات ربوبی را ناروا و زشت میداند و اعتراف میکند که خداوند در عین سلطه و احاطه مستمر بر همه ذرات عالم امکان از هر گونه تشبیه و مانندی مبراست؛ چرا که در این صورت نوعی محدویت و ترکیب و اجزاء را در ذات باید پذیرفت. لذا حتی در مقام احتجاج هم از هرگونه تشبیه و تمثیل برای اثبات ذات باری باید پرهیز نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر مبانی تبلیغی امام علی(علیه السّلام)در ابعاد تبلیغی سیّد علی حسینی خامنهای(مد ظلّه العالی)
نویسنده:
زینب سادات هوائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبلیغ دین
,
علوم انسانی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
سیّد علی حسینی خامنهای (مد ظلّه العالی)
,
مبانی تبلیغ
,
ارکان تبلیغ
,
مبادی تبلیغ
,
منابع تبلیغ
,
سیّد علی حسینی خامنهای (مد ظلّه العالی)
,
مبانی تبلیغ
,
ارکان تبلیغ
,
مبادی تبلیغ
,
منابع تبلیغ
چکیده :
در این تحقیق بیان شد که تبلیغ دین دارای سه بعد ارکان، مبادی و منابع است که بر اساس مبانی آن شکل گرفته و نتیجى این تقسیمبندی بررسی تمام زوایای آن است.مبانی تبلیغ دین یعنی ریشههایی که بر اساس هستها و نیستهایی به وجود آمده که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از خداوند متعال دریافت و از مسیر قرآن و اهل بیت (علیهم السّلام) به ما رساندهاند.ارکان تبلیغ دین شامل پنج بخش مبلّغ، مخاطب، محتوای پیام، فضای پیام و زمان پیام، عناصر مختلفی است که محتوای پیام را از مبلّغ به مخاطب به بهترین شیوه و جذاب ترین شکل میرساند. مبادی تبلیغ دین شامل آشنایی کامل با دین، داشتن علاقه و انگیزه، آشنایی با روشها و ابزارهای تبلیغ دین و کسب مهارت در آن است.منابع تبلیغ دین نیز شامل قرآن کریم و روایات ائمى معصومین (علیهم السّلام) است. چرا که این دو در کنار هم حقیقت وحی و معارف الهی را نمایان میسازد.بخش مهم این تحقیق که مبانی تبلیغی حضرت علی (علیه السّلام) است با توجّه به روایات ایشان به چهار محور با مبانی مختلف تقسیم شد. محور اول خداشناسی، محور دوم جهان شناسی، محور سوم انسان و محور چهارم دشمن شناسی است.در مبانی تبلیغی سیّد علی خامنهای (مد ظلّه العالی) این فرضیه اثبات شد که ایشان از همان مبانی حضرت علی (علیه السّلام) تأثیر پذیرفتهاند و این مورد با تطبیق بیانات و مکتوبات ایشان بر مبانی تبلیغی امام علی (علیه السّلام) در همان چهار محور به وضوح آشکار شد. همچنین تجلّی مبانی تبلیغی حضرت علی (علیه السّلام) در تبلیغ دین سیّد علی حسینی خامنهای (مد ظلّه العالی) در سه بعد ارکان، مبادی و منابع به طور کامل استنباط شد. بنابراین سیّد علی حسینی خامنهای (مد ظلّه العالی) که هم اکنون امر تبلیغ دین را در جهان اسلام به عنوان ولیّ امر زمانه بر عهده دارند، بهترین الگو برای مبلغین اسلام در این دوران هستند.واژگان کلیدی: امام علی (علیه السّلام)، سیّد علی حسینی خامنهای (مد ظلّه العالی)، تبلیغ دین، مبانی تبلیغ، ارکان تبلیغ، مبادی تبلیغ، منابع تبلیغ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اری روبین و نظریه امامت موروثی شیعه (در بوته سنجش)
نویسنده:
رسول هاشمی، علی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
,
وراثت
,
مقام امامت
,
اری روبین
,
امامت موروثی
,
امامت
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
احادیث امامت علی ( ع ) ,
شرق شناسان ,
خلقت نوری ائمه ,
وراثت مواخاتی ,
ماهیت امامت ,
نظر شرق شناسان راجع به شیعه ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
شیعهشناسی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
اری روبین در پژوهش خود با روش تاریخی ـ توصیفی، اعتقاد به امامت موروثی را به شیعه نسبت داده است. وی در مستندسازی نظریه امامت موروثی، به احادیث اخوت، پسر نداشتن حضرت محمد(ص) و خویشاوندی علی(ع) با ایشان، استناد جسته است. آنچه در ایراد بر ادعای روبین می توان مطرح کرد این است که، ایشان در بررسی یکی از اصلی ترین مؤلفه عقیدتی شیعه، بدون بررسی آیات مربوط به وراثت و تحلیل جامع از روایات مربوط به آن، صرفاً با استناد به<br /> رویدادی تاریخی و بعضی از روایات مربوط به خلقت نوری که مربوط به فضایل اهل بیت است، اعتقاد به امامت وراثتی را به شیعه نسبت داده است؛ علاوه بر این، به نظر می رسد داشتن پیش فرض مذهبی و نگاه عرفی به مسئله امامت، موجب شده است تا چنین اعتقادی را به شیعه نسبت دهد .در بررسی و نقد این نظریه با استناد به بعضی از آیات مرتبط و روایات وارده در کتب روایی معتبر،ضمن رد انتساب مذکور، نظریه صواب در ادله شیعه بر امامت ائمه(ع) بیان شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه و کارکرد بعثت انبیاء از دیدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
ناصرالدین یوسفی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
کلام
,
نبوت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
کلام
,
رسول
,
بعثت
,
philosophy
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
PHILOSOPHY
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
PHILOSOPHY
چکیده :
آنچه در این نوشتار به بحث گذاشته میشود فلسفه کارکرد بعثت انبیاء از دیدگاه امام علی (ع) است. که در طی چهار فصل به بررسی و تحلیل آن مینشینیم. از آنجایی که ره آورد بعثت انبیا و فلسفه واقعی آن ارائه دین و راهنمایی بشر به سوی مبدا و متعالی و تبیین آموزه های دینی است فصل اول این گفتار را به کلیات اختصاص داده که در ضمن آن از تعریف دین انسان و نیاز او به دین، انسان و ضرورت اجتماعی و هم اینکه قانون گذار چه کسی میتواند باشد به ارزیابی پرداخته ایم و در عصر بعثت را یاد آور شده ایم. در فصل دوم: روی اصل موضوع قرار گرفته که نخست تعریف از نبوت و بعثت، فرق نبی با رسول سپس نظریات مختلفه را در این راستا به بررسی میگیریم. در ثانی فلسفه ی بعثت را از منظرهای متعددی به نمایش میگذاریم و آنگاه بساحل مواج نهج البلاغه قدم می نهیم. که پیش از همه نیم نگاهی داریم به نهج البلاغه، در همین فصل هنگام با نهج البلاغه مسائل اساسی را به تحقیق میگیریم. فصل سوم: به فوائد و کارکرد بعثت اختصاص یافته که از دیدگاههای متفاوت و جنبه های مختلف نظر اندازی شده و روشن گردیده که آثار این کارکرد بعد از گذشت قرنها محسوس است. فصل چهارم: این مجموعه اختصاص یافته به خاتمه که پایان بخش این رساله خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ کار در کلام امام علی علیهالسلام
نویسنده:
علیاکبر آمیغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گفتار عارف
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
فرهنگ کار
,
کارگر
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
روایت (اصول)
,
روایت (اصول)
,
روایت (اصول)
,
روایت (اصول)
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
تاریخ کار و تلاش همزاد تاریخ بشری است و انسان از آغاز آفرینش تاکنون همـــواره با شیوههای گوناگون و به مدد ابزارهای قدیم و نوظهور، از جلوههای حیات در این جهان خاکی بهره گرفته است و با کار و فعالیت نیازهای اساسی خود را برطرف می سازد. اهمیت کار و تلاش و نقش بارز آن در بنا نهادن جامعهای آرمانی، در شمار مسلّمات کتاب و سنّت است. جست و جو در متون اسلامی در این زمینه، نشان میدهد که اسلام در پرداختن به مسائل و مباحث مربوط به کار و فعالیت، از همه مذاهب و مکاتب دیگر پیشی گرفته است. روش دین و رهبران دینی این است که مردم مقصد واقعی کار و تلاش را بیابند تا بدین وسیله به هدف والا نائل گردند، زیرا زندگی سعادتمندانه انسان در سایه کار و تلاش شکل میگیرد و یکی از رموز بقای انسان و جوامع بشری کار و تلاش مداوم و سازنده است و عامل اصلی شکلگیری تمدنها فعالیت دائمی و متعهدانه است، بدین جهت ضرورت دارد که رهنمودها و آموزههای پیشوایان دین در این زمینه تدوین و ارائه گردد. در این پژوهش دیدگاه امام علی علیهالسّلام درباره کار و تلاش با عنوان «فرهنگ کار در کلام امام علی علیهالسّلام» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اهمیت کار و تلاش از دیدگاه امیر مومنان علی علیهالسّلام و آموزههای عملی و نظری آن حضرت در این زمینه تحقیق و بررسی شده است. همچنان بخشی از مباحث اختصاص به شرایط کار و کارگر در کلام امام علی علیهالسّلام دارد که تعدادی از شرایط و مقرراتی که نقش اساسی و کارآمد در انجام و پیشرفت کار دارند تبیین گردیده است. در ادامه نمونههایی از فعالیتها و مشاغل بنیادی و اساسی که در مکتب الهی دارای ارزش ویژهای میباشند و در سیره و سخنان پیشوای پرهیزکاران، علی علیهالسّلام نیز مورد توجه خاص قرار گرفته و دارای نمود و برجستگی قابل توجه بوده و نقش مهم و سازنده در جوامع بشری و پیشرفت آنها دارند و از مسائل زیربنایی اقتصاد جامعه میباشند، بیان شده است. در نهایت برخی از کارهای ناشایست و حرام مانند: ربا (سود نامشروع)، احتکار، قمار؛ شراب؛ تقلب و فریبکاری، نپرداختن حقوق افراد و... بررسی شده است و با توجه به آثار و نتایج زیانبار و ظالمانه بودن آنها، در کلام امیر مومنان امام علی علیهالسّلام از آنها جلوگیری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرایط و زمینههای برآمدن حق و زوال باطل در کلام و سیرۀ علوی
نویسنده:
سارا سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
باطل
,
سنت الهی
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
سیرة علوی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
برآمدن حق در هر شأنی از شئون زندگی انسان، به معنای تلاش برای روشن کردن مسیر درست حرکت او و آسان کردنِ گام گذاشتن در آن است، و فرو رفتن به کام باطل، به معنای فراموش کردن این راه و روی آوردن به دیگر طرق است. در متون مختلفی همچون قرآن و نهج البلاغه و در حیطههای متفاوتی مانند سنتهای الهی، به بحث و بررسی در رابطه با ویژگیهای حق و باطل پرداخته شده است. در این میان بخش مهمی از این مبحث، با نگرانی انسان در دو راهی انتخابهایش در ارتباط است. بنابراین از جمله مسائل پر اهمیت در بحث حق و باطل این است که آن را در شرایط مختلف زندگی انسان و برای او پیگیری کنیم، چنانچه در سیرۀ امام علی (علیه السلام) نیز برآمدن حق با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی وظرفیتهای وجودی افراد صورت میپذیرد. پژوهش حاضر بر آن است تا حق را به واسطۀ امکانات و تواناییهای حق و ویژگیهای فضای سهگانۀ، انسان، عالم و خداوند مورد بررسی قرار دهد. در این راستا فصل نخست به بیان کلیاتی دربارۀ حق و باطل و روشن ساختن نقش هر یک از عناصر فضای سهگانۀ یاد شده، در فرآیندهایی میپردازد که منجر به برآمدن حق میشوند. فصل دوم، در پی شناخت ویژگیهای حق برآمده و طی همین شناخت، شکل رابطه و تعامل بین حق و باطل مشخص میگردد. نهایتاً در فصل سوم، صفاتی همچون صدق، وفای به عهد و ... به عنوان شکلهایی از آرایش مناسب انسان در این فضای سه گانه، در جهت برآمدن حق، مطرح میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انفاق در کلام امام علی (علیه السّلام) در منابع شیعه
نویسنده:
ناهید توکلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
شیعه
,
امامیه
,
شیعه
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
صدقه
,
انفاق
,
صدقه
,
هنر و علوم انسانی
,
آزمندی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
آزمندی
چکیده :
بررسی مفهوم و جایگاه انفاق در سخنان امیرالمومنین (علیه السّلام) به دلیل این که ایشان هم از جنب? روحی و معنوی به وسیل? انفاق صاحب رتب? بلندی است وهم به دلیل امارت بر جامعه اسلامی، آن را از دیدگاه اجتماعی نگریسته، ضروری و مهمّ است. تبیین موضوع انفاق و بهترین شیو? بهره برداری فردی و اجتماعی از آن، از نگاه امام علی (علیه السلام) و استفاده از راهکارهای به دست آمده جهت مدیریت درون و برون، از اهداف این تحقیق است.این رساله بر اساس عناوین و فرضیات زیر تنظیم گردیده است که البتّه در پی آن فرضیات به نتایج کاملتری منجر گردیده است:1. عواملی که سبب اهمّیت و ضرورت انفاق میشود: ایجاد روحی? سخاوت و بخشندگی، تداوم نعمتهای الهی و مبارزه با فقر و محرومیت... میباشد.2. انفاق انواعی دارد از جمله: انفاق اقتصادی، انفاق فرهنگی، انفاق پنهانی و انفاق آشکار.3. انفاق آثار و فواید بسیاری دارد از جمله: بیمه شدن ایمان، درمان بیماریها، افزونی رزق، بیمه شدن آبرو، برخورداری از پاداش الهی و دفع بلا.4. موانع انفاق: بخل، طمع و حب دنیا... میباشد.5. آسیبها و آفاتی همچون ریا و اسراف... انفاق را تهدید میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
تعداد رکورد ها : 434
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید