جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و سایر علوم انسانی
>
علوم انسانی (سایر)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 78
عنوان :
اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
بحران جنسی
,
رشد شخصیت
,
دیدگاه اسلام
,
روابط جنسی
,
غریزه جنسی
,
اخلاق جنسی
,
اسلام و غرب
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی جنسی
,
عفت جنسی
,
13. علم کلام
,
علوم انسانی (سایر)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شابک (isbn):
978-964-5600-07-3
چکیده :
کتاب «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب» تالیف مرتضی مطهری، مشتمل بر سلسله مقالاتی است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری که در حدود سال 1353 به طور مسلسل در مجله «مکتب اسلام» درج می شد. این اثر استاد نیز همچون دیگر آثار آن شهید بزرگوار از غنای محتوا و سلاست بیان برخوردار است. برخی از مهم ترین موضوعات طرح شده در این کتاب عبارتند از: اخلاق جنسی و عقاید متفکرین جدید، ارزیابی اصول سیستم نوین جنسی، سبب های طغیان و سرکشی قوای نفسانی، دموکراسی در اخلاق، رشد شخصیت از نظر غریزه جنسی. در این کتاب، مطهری می کوشد با اشاره به دیدگاه های ویل دورانت و برتراند راسل در زمینۀ اخلاق جنسی و یافتن اهداف آنان از آزادی در روابط جنسی، با تکیه بر منابع اسلامی پاسخ گوید، و این گونه مقایسه ای میان اسلام و جهان غرب در مسألۀ محدودیت یا عدم محدودیت آمیزش جنسی در جامعه انجام دهد و از دیدگاه های اسلام دفاع کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حول التأصيل الإسلامي للعلوم الاجتماعية
نویسنده:
محمد قطب
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/قاهرة: دارالشروق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
جامعه شناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
علوم اجتماعی و ارتباطات
,
علوم انسانی (سایر)
,
معرفت شناسی علوم اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
جامعه شناسی اسلامی ,
علم تاریخ ,
اسلام و علم ,
اقتصاد اسلامی و اخلاق اسلامی ,
دین و فطرت ,
علم نفس ,
علوم اقتصادی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
اسلام و اجتماع ,
علوم اجتماعی اسلامی ,
فطرت در اسلام ,
اسلام و علوم تجربی ,
شابک (isbn):
977-09-0423-6
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل ابن حزم الأندلسي المجلد 4
نویسنده:
أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ظاهرگرایی
,
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
17. فرق کلامی ,
ظاهریه (فرق کلامی) ,
علوم انسانی (سایر) ,
علوم عقلی ,
چکیده :
ابنحزم شخصيتى است كه فرقه ظاهريه را در فقه و كلام به اوج رساند. اين فرقه را على بن داود اصفهانى پديد آورده بود، ولى بىشك شاخصترين چهره آن ابنحزم است و فرقه ظاهريه را بيشتر با نام او مىشناسند. او در واقع هم فقيه متبحر و بزرگى بود و هم در زمينه مباحث كلامى صاحب نظر محسوب مىشد. هنگامى كه انديشه كلامى ابنحزم اندلسى بزرگترين متفكر فرقه ظاهريه را مورد بررسى قرار مىدهيم، در اولين نگاه چنين به ذهن مىرسد كه ابنحزم به نوعى ميان دو نقيض جمع كرده است. او از سويى يك نصگراست كه نوعى زبانشناسى ظاهرگرايانه را ارائه كرده و هيچگونه تأويل عقلانى يا غيرعقلانى از ظاهر متون دينى (قرآن و روايات) را اجازه نمىدهد و از سوى ديگر در مخالفت با شكاكيت، اثبات توحيد و نبوت، حمايت از علوم يونان؛ مانند فلسفه، منطق، پزشکى، رياضى و... و ارائه برخى از تأويلها چهرهاى كاملاً استدلالى و عقلگرا از خود بروز مىدهد. اين مسأله باعث شده كه در طول تاريخ افراد زيادى ابنحزم را به تناقض در افكارش متهم كنند. او براى مطرح كردن انديشههاى كلامى خود، طرحى جامع در نظر داشته كه بحث اديان را نيز ضمن اين طرح جامع آورده است. وى بعد از اثبات وحدت و يگانگى خداوند و اثبات ضرورت نبوت، به اديان پرداخته تا با اثبات عدم كفايت هر يك از اديان حقانيت دين اسلام را به اثبات رساند. بدينرو هر كجا كه در آثار وى بتوان رد پايى از اين طرح جامع يافت، در مورد اديان نيز مطالبى وجود دارد. اكنون خلاصه مطالبى كه در رسائل ابنحزم آمده است، به ترتيب مقالات ارائه مىگردد: در اين رساله، ابنحزم كوشيده است كه علوم را دستهبندى كرده و ترتيب يادگيرى آنها را براى متعلمان مشخص نمايد. ضمن اين بحث، او به مطالعه اديان نيز پرداخته است. تلاش ابنحزم در مطالعه اديان بيشتر مصروف گزارش و نقد آنها شده است. در عين حال نكات جالب و ارزشمندى در مطالعات اديان وى وجود دارد كه مطالعه آثارش را در اين زمينه ضرورى مىسازد. اينكه ابنحزم در بخش توصيفهاى خود چه ميزان صائب بوده است و تا چه حد تصويرى كه از ديگر اديان مىدهد، دقيق است و بحثى بسيار مفصل مىطلبد كه مىبايست از طريق كارهاى تطبيقى نوشتههاى او با كتابهاى مقدس و نيز تاريخ و فرق ديگر اديان مقايسه جدى شود. اهم مطالب این مجلد: مراتب علوم، حد منطق، الم الموت و ابطاله، رد بر کندی، تفسیر الفاظ متکلمین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلمات و الاشياء
نویسنده:
ميشيل فوكو؛ مترجمان: مطاع صفدی، جورج ابی صالح، سالم یفوت، بدرالدین عرودکی، کمال اسطفان
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مرکز الانماء القومی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
دیرینهشناسی فوکو ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اروپا ,
علوم انسانی (سایر) ,
تمثیل(معرفت شناسی) ,
فوکو و تاریخ ,
اندیشه فوکو ,
نظریات فوکو ,
پسا ساختارگرایی فوکو ,
نظریه تبارشناسی فوکو ,
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی نو به بنیادهای هرمنوتیکی علوم انسانی
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افق هرمنوتیکی
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علوم انسانی (سایر)
,
پلورالیزم فلسفی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
چکیده :
چکیده در این جستار کوشش شده است نسبت میان فلسفه و علوم انسانی با نگاهی نو و باتوجهبه بنیادهای هرمنوتیکی آنها بررسی و مطالعه شود. مطابق ادعای این مقاله، هر رشته و شاخۀ معرفت موجود در علوم انسانی نگاهی مابعدالطبیعی و فلسفی دارد که بر مبنای بنیادی هرمنوتیکی ایجاد شده است؛ بنابراین، علومانسانی از فلسفه و مابعدالطبیعه بینیاز نیست. در این پژوهش با در نظر گرفتن نسبتی که انسان با فهم و تفسیر و بهطور عام با «هرمنوتیک» دارد، ضمن سخنگفتن از ضرورت کثرتانگاری در ساحت فلسفه و مابعدالطبیعه، نشان داده است چگونه رشتههای مختلف موجود در حوزه علوم انسانی بهناچار باید نگاهی کلی و کلانی داشته باشند و این موضوع، در حوزۀ برتری از شناخت، یعنی همان معرفت مابعدالطبیعی آشکار میشود. درپایان، باتوجهبه ایدههای ارائهشده در نسبت میان فلسفه و علومانسانی و نکات موجود در نسبت میان متعاطی مابعدالطبیعه و عالمان علوم انسانی نشان داده شده است چگونه بر مبنای این بنیاد هرمنوتیکی از امکان ظهور «مابعدالطبیعههای خاص» سخن گفته میشود و علومانسانی چگونه در چنین بستری (با در نظر گرفتن نیازهای بومی، ملی، دینی و فرهنگی ما) پرورش و کمال مییابد. همچنین، از رهگذر مناسبات احتمالی موجود در میان فلسفه و علومانسانی چگونه میشود برای پژوهشگران بهمنظور مطالعات میانرشتهای راهی را گشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
علوم انسانی (سایر)
,
تجربه گرایی علوم انسانی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
انسان شناسی ,
نقد ,
روش شناسی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
معقول ثانی ,
اعتباریات ,
تبیین (منطق) ,
03. انسان شناسی Human nature ,
حس گرایی ,
قوه عاقله (عقل) ,
نمادهای زبانی ,
تفهم ,
فیزیک ,
معقولات اولی ,
نمود عینی ,
روش شناسی علوم اجتماعی ,
طبیعت گرایی ,
شیمی ,
روش شناسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
امور اعتباریه صرف ,
تفهم ,
حکم کلی ,
معقول ثانیة فلسفی ,
زیستشناسی ,
موضوع علوم انسانی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
منطق روش شناسی علوم ,
حالات و انفعالات ,
حالات انسان ,
فعل معنادار ,
رفتار معنادار ,
تاریخ علوم ,
نماد زبانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند. نقطه عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیه منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعه هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هر چند در بررسی و مطالعه برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمده مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همه موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعه دینی ، معارف وحیانی و علوم انسانی
نویسنده:
منصور میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت وحیانی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
علوم انسانی (سایر)
کلیدواژههای فرعی :
اجتهاد ,
مسئولیت پذیری ,
آیه 59 سوره نساء ,
جامعه دینی ,
روش شناسی فهم ,
اجتهاد ,
آیه 159 آل عمران ,
نحل آیه 89 ,
عدالت در قرآن ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
فهم اجتهادی ,
آیه 164 بقره ,
آیه 29 نساء ,
آیه 41 حج ,
آیه 157 اعراف ,
آزادی انسان در قرآن ,
مسئولیت پذیری در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
موضوع اصلی مقاله، نسبت سنجی معارف وحیانی و علوم انسانی در جامعه دینی است. مقاله با به کار گیری الگوی روشی "فهم اجتهادی" تلاش می کند ایده "نیازمندی دو سویه جامعه دینی به معارف وحیانی و علوم انسانی و ضرورت تعامل این دو در تنظیم مناسبات زندگی جمعی" را استدلال کند. از دیدگاه مقاله حاضر، نیازمندی علوم انسانی به معارف وحیانی در ارزشگذاری و جهت گیری ارزشی تدبیر عقلایی جامعه و نیازمندی معارف وحیانی به علوم انسانی در تحقق خارجی آموزه ها و معارف وحیانی با بهره گیری از قواعد و مناسبات عقلایی مکنون در علوم انسانی، تعامل مذکور را نشان می دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیان های فرهنگی معرفتی بومی سازی نظریه های علوم انسانی
نویسنده:
داود سبزی، محمدحسین جمشیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرهنگ ایرانی اسلامی
,
علوم انسانی (سایر)
,
نظریه پردازی در علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
هویت جمعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
قرآن ,
تقویت فرهنگ خودی ,
کاربست دانش در عمل ,
مقتضیات جوامع ,
نگرش مبتنی بر اعتدال ,
ساختن دانش مطلوب ,
دین و علوم انسانی ,
دانش انسانی - اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
بومی سازی نظریه های علوم انسانی، یک مسئله مهم در هویت سازی و تقویت فرهنگ خودی و از لوازم کاربست دانش در عمل است؛ زیرا نظریه از مهم ترین صور مواجهه با مشکلات و درک آنهاست. نظریه های علوم انسانی دارای دو بعد انسانی و محیطی اند: در بعد اول، فرازمانی و فرامکانی و در بعد دوم، محدود به مقتضیات خاص جوامعند. یک نظریه هرچند امری انسانی است، در عرصه کاربست نمی تواند واجد مطلوبیت لازم برای همه جوامع به صورت یکسان باشد. از این رو، بومی سازی برای کاربست آنها در شرایط خاص ضرورت می یابد. بر این اساس، پرسش ما این است که در جهت تحققی شدن نظریه ها در جامعه خویش بر چه بنیان های معرفتی و فرهنگی باید تکیه کرد؟ در این پژوهش، آنچه نظریه ها درباره جهان به ما می آموزند، فقط با بومی سازی است که هم می تواند واجد کارایی برای ایران ما باشد و هم با هویت ما و آموزه های فرهنگ ما انطباق داشته باشد. در این میان، نگرش ما مبتنی بر اعتدال و فضیلت مندی و انطباق با هویت فرهنگ ایرانی اسلامی، در راستای ساختن دانش مطلوب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر: علوم انسانی اسلامی به عنوان مبنای تحقق وحدت فرهنگی
نویسنده:
سید حسین حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین نزد کانت
,
علوم انسانی (سایر)
,
وحدت و تجزیه فرهنگی
کلیدواژههای فرعی :
نظام فرهنگی ,
هویت جمعی ,
اسلامی سازی علوم ,
رهیافت بومی سازی علوم انسانی ,
وحدت حوزه و دانشگاه ,
مفهوم جامعه ,
دین و علوم انسانی ,
علوم انسانی دینی ,
جامعه فرهنگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
جامعه اسلامی ایران در مسیر برپایی تمدن نوین دینی در جهان معاصر قرار گرفته است. اگر چه تلاش و گامهای مهم و محکمی برداشته شده، تا تحقق تمام اهداف راه درازی در پیش است. دستیابی به آن هدف عالی، مستلزم همکاری جدی ارکان فرهنگی نظام درسیر ایجاد یک "وحدت فرهنگی" و سپس "جامعه فرهنی دینی" به معنای حقیقی خود است. با پی ریزی علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه در ریشه ها و مبانی حقیقی، دست یافتنی بوده و به میزان تحقق این هدف، وحدت علوم و معارف نیز زمینه ساز وحدت فرهنگی دینی خواهد شد و پیاپی، شاکله های جامعۀ فرهنگی پسندیدۀ دینی نمایان خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی انکار علم دینی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
دین پژوهی
,
علم شناسی فلسفی(اصطلاح وابسته)
,
علم دینی از نظر دکتر سروش
کلیدواژههای فرعی :
تمایز علوم ,
اسلامی سازی علوم ,
علم نافع ,
تعریف موضوع علم ,
علوم انسانی (سایر) ,
علم دینی از نظر جوادی آملی ,
هنرهای اسلامی ,
علم در اسلام ,
نظریات عبد الکریم سروش ,
اندیشه های دکتر سروش ,
انکار علم دینی ,
تاریخچه علم دینی ,
مخالفان علم دینی ,
علم شناسی دکتر سروش ,
علم ضار ,
ویژگی معرفت تجربی ,
علوم انسانی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
علم دینی یکی از مهم ترین مسائل و چالشهای روزگار معاصر است که موافقان و مخالفانی را به خود متوجه ساخته است. یکی از مخالفان این نظریه، دکتر سروش است که در چندین نگاشته و سخنرانی بدان پرداخته و داوری کرده است. وی، علوم را در دو مقام ثبوت (اصالت موضوع، اصالت روش و اصالت غایت) و اثبات بررسی کرده و در هر دو مقام به انکار علم دینی رو آورده است. نگارنده، ضمن تبیین نظریه انکار علم دینی، به نقد و آسیب شناسی پرداخته و شش آسیب غفلت تاریخی، آسیب علم شناسانه، خلط میان تمایز علوم با تمایز اصناف علوم، مغالطه انکار علم دینی با نفی یک معنای آن، آسیب بی توجهی به منابع دینی و تهافت انکار علم دینی با چیستی علم را بیان داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 78
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید