جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
پژوهش قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 39
عنوان :
بازنگری ریشه و ساخت فارسی سه واژه قرآنی
نویسنده:
رضا سمیع زاده ,علیرضا نیکویی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صهر
,
صک
,
اوزار
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
کلمات معرَّب قرآن
,
واژگان فارسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ریشه شناسی (Etymology) ,
قرآن ,
پژوهش قرآنی ,
واژه شناسی قرآن ,
واژگان فارسی در عربی ,
چکیده :
ماهیت متفاوت زبان عربی که زبانی اشتقاقی است ازجهت اشتمالش بر الگوهای آوایی و قالب های صرفی خاص و تغییرات بابهای فعلی وصیغ اسمی-اعم از مشتقات و جمع های مکسر و دیگر ساختها- سبب می شود که واژه های بیگانه/دخیل، گاه چنان دستخوش تحول و تنوع می شوند که خاستگاه و ریشه های آنها و مسیرهای دگرگونی صرفی و مفهومی شان پوشیده بماند و ردیابی اصل و فرع واژگان برای محقق دشوار شود. از دیرباز کسانی چون جوالیقی، سیوطی، خفاجی و دیگر زبانشناسان و لغویان درباره واژگان اقتباسی و وضع تحول و تعریب آنها تحقیقات ارزشمندی را به میراث گذاشتند. پژوهش های دقیق و روشمند خاورشناسان درباره زبان عربی، زبان قرآن و واژه های دخیل در قرآن، از نیمه دوم سده نوزدهم ضمن بهره گیری از میراث گذشتگان، اشتباهات نظام مند و روشمند آنها را نشان داده اند و تحولی بنیادی در علوم ریشه شناسی و تبارشناسی واژه های قرآنی، ایجاد کرده اند. یکی از پژوهش های ارجمند دراین حوزه، کتاب «آرتورجفری» است که ازحیث روش شناسی؛ دقیقتر و از جهت تعداد واژه های دخیل، بسیار چشمگیر است. وی بیست و هفت واژه قرآن را فارسی دانسته است. در چند دهه اخیر کتب و مقالات بسیاری در این باب نوشته شده است. با این همه به نظر می رسد که بررسی های موجود درباره سه واژه «صهر، صک و اوزار» ناقص و اشتباه است. سیطره سنت واژه شناسی، سنت ترجمه و تفسیر و شباهت های رهزن شکلی و وزنی و دیگر ویژگی ها، اسباب این اشتباهات اند. سعی ما دراین تحقیق این است که با مرور فرهنگ ها و ترجمه ها و تفاسیر و تامل در ساخت این واژه ها وجوه مغفول آنها را باز می نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر نظریه بنت الشاطی در عدم ترادف میان واژه های قرآن
نویسنده:
سیدمحمود طیب حسینی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بنت الشاطی
,
عدم ترادف در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات مترادف قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ترادف ,
اعجاز قرآن ,
قرآن ,
کلمات قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
پژوهش قرآنی ,
اهمیت ترادف ,
ترادف و تفسیر ,
چکیده :
بنت الشاطی از محققان پرآوازه معاصر مصری است که دیدگاه وی در حوزه اعجاز بیانی قرآن مشهور است. وی از برجسته ترین دانشمندان معاصر است که وجود کلمات مترادف در قرآن کریم را انکار کرده و آن را یکی از پایه های اعجاز بیانی قرآن قرار داده است. اصلی ترین معیار و داور تعیین معنای دقیق واژه ها که آنها را از کلمات مترادفشان جدا می کند، از نظر وی قرآن کریم است. وی با تکیه بر همین معیار به شرح مسائل نافع بن ازرق پرداخته و در تمایز کلمات مترادف بسیار موفق ظاهر شده است. به طوری که روش وی الگوی بسیار مناسبی برای محققان است. اما با همه تلاشی که کرده در مواردی هم ناموفق مانده است. در مقاله حاضر ضمن معرفی نظریه و روش بنت الشاطی در رد ترادف میان الفاظ، نظر وی در چهار محور به نقد گرفته شده است.1- ناتوانی از بیان تفاوت میان بعضی کلمات مترادف. 2- ناشناخته بودن بعضی معانی بیان شده برای اعرابی که قرآن به زبان آنها نازل شده است. 3- بی ثمر و اثر بودن بعضی تفاوت های بیان شده در تفسیر قرآن. 4- عدم قبول انکار ترادف در کلمات متعلق به دو لهجه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویر هنری داستان حضرت آدم در قرآن کریم
نویسنده:
مرضیه زارع زردینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ادبیات
,
حضرت آدم (ع) در قرآن
,
هنر در قرآن
,
تصویر هنری در قرآن
,
کارکرد تصویر هنری در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
وسوسه شیطان ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
قرآن ,
شخصیت داستان ,
گفتگو در داستان ,
زمان و مکان در داستان ,
پیرنگ داستان ,
پژوهش قرآنی ,
قصص قرآن کریم ,
کشمکش در داستان ,
تعلیم اسماء به آدم ,
سجده فرشتگان به آدم ,
داستان در قرآن ,
چکیده :
تصویرسازی هنری ازجمله روش های زیبایی سازی یک اثر ادبی است. قصه های متنوع و گسترده قرآن کریم از اعجاز بیانی و زیبایی خاصی برخوردارند. داستان های قرآن، هنر و زیبایی را تعریف نمی کنند تا انسان را در وادی بحث های نظری زیبایی شناختی حیران و سرگردان رها کنند بلکه زیبایی واقعی را نشان می دهند و چشم و دل زیبا بین و جان های پاک را به تماشا فرا می خوانند. حوادث داستان حضرت آدم که متضمن آموزه های دینی – تربیتی است در هفت سوره قرآن دکر شده است و با حرکتی رو به جلو از رابطه علی و معلولی برخوردار است.پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی در نظر دارد ویژگی های هنری داستان حضرت آدم را از طریق پرداختن به جلوه ها و تصویرهای هنری و عناصر ساختاری آن بررسی و تحلیل کند تا از این طریق روشن گردد که تخیل حسی و پدیده تجسم امور در داستان های قرآن از جمله داستان حضرت آدم، نقش زیادی در زیبایی هنری آن داستان ایفا می کند و هماهنگی زیبایی بیان با زیبایی تصویر در راستای اهداف سامیه قرآن، سرشار از زمینه های مختلف تاثیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های بینامتنی قرآن کریم در شعر قیصر امین پور
نویسنده:
رضا کیانی,جهانگیر امیری,فاروق نعمتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر قیصر امین پور
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ادبیات
,
امینپور، قیصر
,
بینامتنیت قرآن
,
شیوه اثرپذیری از قرآن
کلیدواژههای فرعی :
قرآن ,
بینامتنیت (زبان شناسی) ,
اثر پذیری واژگانی ,
اثرپذیری گزاره ای ,
پژوهش قرآنی ,
تاثیر قرآن بر ادبیات فارسی ,
ادبیات فارسی و قرآن ,
اثرپذیری تلمیحی ,
تاثیر قرآن بر شعر فارسی ,
چکیده :
درهم تنیدگـی متون، حاصـلِ رویکردِ زبانشناختی به ادبیات و نقدِ متن محور است. قیصر امینپور شاعر متعهد و نام آشنای ایران به اشکـال گوناگون، تحت تأثیرِ قرآن کریم قرار گرفته است. این تأثیرپذیری گاه از مضـمون و محـتوا، و گاه در الفاظ و فنونِ بیانی قرآن، صورت پذیرفته است. در شعر امینپور انواعِ گوناگونِ اقتباس از جمله: تلمیح، تحلیل، اثرپذیری واژگانی، اثرپذیری گزارهای و... ملاحظه میشود. علاوه برگونههای مختلف اقتباس، آرایهی ایهام تناسب با تأثیرپذیری از آموزههای قرآنی، در شعر این شاعر حضوری چشمگیر دارد. قیصر از این آرایهها بیشتر به منظور بیانِ رساترِ دردها و رنجهای انسان معاصر که از معنویات دور گشته، استفاده نموده است. اثرپذیری امینپور از قرآن کریم با چنان ظرافتـی همـراه است که پی بردن به اصـل و ریشـهی سرودههـایش اغلب کاری دشـوار بوده، و نیازمند دقت و تأمّل فراوان میباشد. پژوهش حاضر، تلاشی است در جهت واکاوی شیوههای اثرپذیری قیصر امینپور که در مباحث زبان شناسی نوین از آن به عنوان ((بینامتنی)) یا ((تناص)) یاد می شود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی خاستگاه های ادبی و زبانشناختی بحث «زبان قرآن» در دوره معاصر
نویسنده:
حسینعلی ترکمانی, جواد محمدی ,مهدی آشناور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
کلیدواژههای فرعی :
هرمنوتیک ,
اتمیسم منطقی (کلام جدید) ,
پژوهش قرآنی ,
فلسفه زبان ,
فلسفه تحلیلی ,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی) ,
معرفت شناسی کانت ,
زبان شناسی قومی ,
چکیده :
در شکل گیری بحث زبان قرآن باید دوجریان را از یکدیگر تفکیک نمود. یک، جریان اصیلی که از همان دوران نزول آغاز و تا به امروز ادامه داشته و آثار و پیشینه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دیگر، جریانی که عمدتا از فضای ادبی و فلسفی غرب برخاسته و توسط مستشرقین و روشنفکران مسلمان وارد حوزه مباحث قرآنی شده است. پژوهش حاضر به جریان دوم می پردازد. دو خاستگاه عمده در محدوده این بحث قابل طرح است: خاستگاه های ادبی و زبانشناسی،خاستگاه های ادبی - فلسفی. شیوه ما در این پژوهش تحلیلی توصیفی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آشنایی زدایی در جزء سی ام قرآن کریم
نویسنده:
قاسم مختاری,مطهره فرجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنجارگریزی
,
قاعده افزایی
,
آشنایی زدایی (هنجارشکنی)
,
جزء سی ام قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ادبیات
,
آشنایی زدایی در قرآن
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
کلیدواژههای فرعی :
قرآن ,
توازن آوایی ,
هنجارگریزی نحوی ,
پژوهش قرآنی ,
القاگری آواها ,
آشنایی زدایی شکلوفسکی ,
برجسته سازی در ادبیات ,
چکیده :
آشناییزدایی از دستاوردهای مکتب فرمالیسم روس میباشد که بر بیگانه نمودن نُرم عادی زبان دلالت دارد. این اصل بعنوان شگردی برای زیباییآفرینی بهشمار میرود و هدف از آن، تشخّص و برجستهسازی هر اثر هنری است. این نوشتار تلاش میکند تا زبان قرآن کریم را به عنوان برترین اثر ادبی و هنری، از منظر آشناییزدایی بررسی نموده و میزان بهرهمندی قرآن کریم را از امکانات زبانی و شگردهای زیباییآفرینی نمایان سازد. روش این تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و بر آن است تا بهمنظور تطبیق نظریه صورتگرایان با زبان قرآن، نمونههایی از هنجارگریزی(قاعدهکاهی و قاعدهافزایی) را در برخی آیات شریفه جزء سیام قرآن کریم نشان دهد و در نهایت با تکیه بر تفاسیر ادبی قرآن کریم، بازتاب تأثیر آن را در کشف معنای مقصود و نیز کسب التذاذ بیشتر بیان کند. قرآن کریم، بهاقتضای رسالت آسمانی خویش، بگونهای بینظیر با بهرهگیری از ذخایر زبانی، در دو حیطه هنجارگریزی و قاعدهافزایی دست به آشناییزدایی زده و به تبع آن با برجستگی کلام، القای مفهوم را بهاوج رسانیده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبانشناسی فعل مجهول، دانشی برای تصویرگری صحنههای غیبی قرآنکریم
نویسنده:
ابوالفضل سجادی، حسین احمدی آموئی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصویر در قرآن
,
تصویرگری قرآنی
,
فعل مجهول
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسلوب ادبی قرآن
,
قرآن
,
زبان شناسی
کلیدواژههای فرعی :
زبان قرآن ,
ایماژ ,
اعجاز قرآن ,
پژوهش قرآنی ,
زبان شناسی قرآن ,
اعجاز شناختی قرآن ,
فعل مجهول در قرآن ,
زبانشناسی شناختی ,
چکیده :
فعل مجهول ساختاری است که در زبان عربی از اهمیت خاصی برخوردار است. این امر به دلیل اهتمام خاصی است که در این زبان به بیان و شیوه تعبیر داده شده است و نمود این ظرافت را در متن اعجاز گونۀ قرآن کریم به روشنی می توان مشاهده کرد. وجود صحنه های غیبی در قرآن به کمک فعل مجهول، اینگونه صحنه های نامحسوس را در حدّ توان فهم و قوای دنیوی قابل درک می کند. از ویژگیهای قرآن کریم میتوان به تصویرسازی و مفهومسازیهای بی بدیل به نسبت هر صحنه و هر موقعیت اشاره کرد، حال آنچه مهم است تواناییهای ذهن بشر است که با استفاده از قوای تخیل خویش هر صحنه را به نحوی مطابق با صحنههای محسوس مفهومسازی میکند. آنچه در این جستار مطمع نظر نگارندگان است، اشاره به تواناییهای ذهن انسان در درک صحنههای نامحسوس و غیبی قرآنکریم میباشد و کوشیدهایم تا اینگونه صحنهها را با توجه به چند مفهوم اساسی زبانشناسی شناختی یعنی مفهوم انطباق ذهنی، چشم انداز، مفهوم طرح صحنه و ضبط صحنه بررسی کنیم تا از این رهگذر بر اهمیت تصویر سازی بیرونی و مفهوم سازی درونی ذهن اشاره کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جنبه های زیبایی شناختی تمثیل در زبان ادبی قرآن
نویسنده:
موسی پیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
امثال قرآن
,
کاربرد تمثیل در قران
کلیدواژههای فرعی :
تصویرگری قرآنی ,
آیه 35 نور ,
اعجاز بیانی قرآن ,
پژوهش قرآنی ,
آیه 40 نور ,
چکیده :
تمثیل یکی از روش های تصویرسازی و مجسم کردن موضوع است، که مخاطب را همزمان به تخیّل و تفکر وادار می کند. هدف از کاربرد تمثیل در قرآن را باید در تاثیر عمیق آموزه های آن جستجو کرد که سبب می شود، خواننده با هر میزانی از درک و فهم آن ها را دریابد و در تنظیم برنامه زندگی خود به کار گیرد. پژوهشگر در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم قصد دارد، جنبه های زیبایی شناختی تمثیل در زبان ادبی قرآن را مورد تحلیل قرار دهد. این بررسی نشان می دهد قرآن که زبان هدایت، ایمان و شور انگیزی است، از توانمندی های زبان، از جمله؛ تمثیل برای دعوت به تدبّر،تاثیرگذاری و عبرت آموزی و در نهایت تربیت انسان استفاده فراوانی کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویرپردازی هنری در سورهی مبارکهی اعراف با تکیه بر تشبیه، استعاره و مجاز
نویسنده:
مینا پیرزادنیا، مالک عبدی، زیور چراغی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصویر در قرآن
,
قرآن
,
سوره اعراف
,
استعارات قرآن
,
مجازات قرآن
,
تشبیهات قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 44 فرقان ,
آیه فطرت ,
تشبیه ,
ایماژ ,
آیه 33 نازعات ,
آیه 4 اعراف ,
آیه 31 اعراف ,
آیه 179 اعراف ,
پژوهش قرآنی ,
استعاره در سوره اعراف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
تصویرپردازی منطبق بر داده پردازی معنائی، از جمله مسائلی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که اگر مردم با کلام و محتوائی فاقدِ تصویر مواجه می شدند، که فقط ذهن و عقل آنان را مخاطب می ساخت، این کلام نمی توانست چندان اثرگذار باشد، ولی از راه تصویرگری و پردازشِ خلاقانۀ مضامین والای انسانی است که قرآن کریم محتواهای نورانی خود را رَختی از عناصر تأثیرگذار بدیعی و بیانی پوشانده و از رهگذر این آفرینش های هنری، معنی و مفهوم مورد نظر را برای مخاطب به وجهی نیکو جلوه گر می سازد. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با تکیه بر روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی جلوه های تصویرگری هنری در سوره ی مبارکه ی اعراف پرداخته و از گوشه هائی از وجوه زیبایی شناختیِ بیانِ قرآنی در این سوره ی مبارکه پرده برداشته شود و به پاسخ این سؤال دست یابیم که خداوند حکیم در سورۀ اعراف چگونه از شگردها و فنون تصویرگری بهره جسته و نقشه ی راه این سوره ی مبارکه برای بیان هنری صحنه های اثرگذار چیست؟ نتایج حاکی از آن است که تشبیهات در این سوره با هدف توصیف حال مشرکان، لغوپردازان و معارضان قرآن کریم است. اسلوب استعاره با اهدافی از جمله تهکم، استهزاء، تمثیل حال معاندان و... بیان شده است. وجود اسلوب مجاز و تخطی از حقیقتِ پارهای از معانی بر اساس اقتضاءاتِ بافتی و معنائی در این سورۀ مبارکه نیز باعث رونق و زیبایی آیات آن شده است. به طور کلی در این سورۀ مبارکه از تصویرپردازی به عنوان ابزاری قدرتمند برای تثبیت معانی و ملموس نمودن آنها در پیش چشمان مخاطب استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 116 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد شناسی ساختار تکرار در تصویرپردازی های قرآن (مطالعه موردی داستان حضرت موسی(ع))
نویسنده:
رضا امانی، رخساره خدادوستی، فاطمه لاهوتی یگانه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصویر در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
قصص قرآن کریم
,
داستان حضرت موسی (ع) در قرآن
,
تکرار داستان های قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تصویر پردازی ,
پژوهش قرآنی ,
موسی و هارون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
خداوند متعال مفاهیم و حقایق والا و قدسی را در قالب متن قرآن کریم بر پیامبر اسلام(ص) وحی نموده است. در طی این فرایند جهت بهره مندی و هدایت بشریت، بخشی از این مفاهیم در قالب داستانهای پیامبران بیان شده است. تصویرپردازی ها و جنبه های هنری و زیبا شناختی گنجانده شده در این داستان ها چنان است که عقل و روان هر شنونده و خواننده ای را مجذوب خود می سازد. بررسی قصه های قرآنی از جمله داستان حضرت موسی(ع) که در این تحقیق بطور اخص بدان پرداخته می شود، ما را با ابعادی از تصویرپردازی قرآن آشنا می سازد. به طوری که قرآن کریم شیوه های مختلفی را در تصویرسازی خود به کار بسته است، از جمله ساختار تکرار، که در آن وجود تراکیب یا عبارات به ظاهر یکسان یا متشابه، در نگاه نخست ممکن است این ذهنیت در خواننده ایجاد شود که این گزاره ها بی هیچ تفاوت معنایی در سوره های مختلف تکرار شده اند. حال آنکه بررسی دقیق اینگونه ساختارها ما را به تفاوت های دقیق و لطیفی میان آنها رهنمون می سازد و نشان می دهد این گزاره ها در سوره های مختلف، هرچند در کلیت امر مشترک می باشند اما هریک نسبت به دیگری مفهوم و دلالت خاص خود را نیز دارد، به طوری که در حقیقت هر گزاره به زمانی خاص و حادثه ای مشخص و بخشی از کل داستان اشاره دارد. به طوریکه از کنار هم گذاشتن مجموع این آیات و گزاره ها می توان به تصویری کامل و دقیق از داستان های پیامبران از جمله داستان حضرت موسی (ع) در قرآن دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 39
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید