جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 2091
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود شناختی و معرفت شناختی عقل فعال از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:سمیه ذاکری هیق؛ استاد راهنما:قربانعلی کریمزاده قراملکی؛ استاد مشاور : سعید علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
عقل فعال بعد از ارسطو به بحث محوری فلسفه تبدیل شد و تفاسیر گوناگونی در عالم اندیشه - چه سنت غربی و چه در سنت اسلامی- به خود گرفت. عقل فعال در میان فلاسفه اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و تقریبا نقش آن در تمام پیکرۀ اندیشۀ فلسفی ظاهر و آشکار است. زیرا فلاسفه از آن هم در معرفت شناسی بحث میکنند و هم در وجود شناسی به آن میپردازند. مهمترین تفسیری که در اینباره در عالم اسلام همهگیر شد، رهیافت افلوطینی به این مسأله است به طور مثال عقل فعال در اندیشه ابنسینا و ملاصدرا، جایگاهی مشابه عقل در دیدگاه افلوطین دارد؛ به این ترتیب که در حوزۀ وجودشناسی، حلقۀ ارتباط بین عقول مفارق (دهگانه) و امور محسوس و مبدأ صدور کثرت جهان مادی است و در حوزۀ معرفتشناسی، افاضۀ صوَر کلی و معقولات بر نفس ناطقه و خروج آن از قوه به فعلیت از کارکردهای آن است . نگارنده کوشیده است تا عقل فعال را از منظر دو فیلسوف بزرگ عالم اسلامی – ابنسینا و ملاصدرا- بررسی کند و اشتراکات و اختلافات این دو متفکر را در این زمینه مورد بازبینی قرار دهد. به طور مثال ابنسینا و ملاصدرا هر دو بر این عقیدهاند که عقل فعال صور نوعیه عالم عنصری را ایجاد میکند و همه صور بسط و مرکب را با خلاقیتاش به وجود میآورد. همچنین در ساحت معرفتشناسی عقل فعال را افاضه کننده صور علمیه به نفس ناطقه تصور میکنند و خواب و رویا و وحی را به آن نسبت میدهند. اما با این حال اندیشه آن دو در این باب دارای اختلافات بنیادی نیز هست که از جمله آنها میتوان به اینکه ابنسینا اتحاد نفس ناطقه با عقل فعال را اتصالی و صدرا اتحادی میداند، ابنسینا به عقول عرضیه باور ندارد در مقابل صدرا بر این عقیده است که عقول عرضیه نیز در این باب موثر هستند. ابنسینا عقال فعال را جدای از نفس معرفی مینماید در مقابل صدرا پارهای موارد عقل فعال را درونی برمیشمارد. این پایاننامه به روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت فروعات اصالت وجود با اصالت وجود
نویسنده:
نویسنده:حمیده صفریان بناء؛ استاد راهنما:سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ استاد مشاور :محمدعلی وطن دوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
مبنای اصلی فلسفه ملاصدرا وجود است که از دیدگاه وی وجود اصیل و ماهیّت امری اعتباری است. وی در تمام فلسفه خود خصوصیاتی برای وجود ذکر کرده و بنیان مباحث فلسفی را خود را براساس وجود و اصالت وجود پایه گذاری کرده است. یکی از مهمترین مباحث اصالت وجود این است که با اثبات این اصل، چه فروعی از آن منتج میگردد که پیش از اثبات این مسئله در بین فلاسفه مطرح نبوده است. در این نوشتار به فروع تصریح شده در اصالت وجود از دیدگاه ملاصدرا و شارحان فلسفه وی بهطور جامع و منسجم پرداختیم و بررسی کردیم که از منظر این پژوهش چه فروعی، فروع تصریح شده در آثار ملاصدرا هستند و چگونه از اصالت وجود منتج میگردند. اتصاف ماهیّت به وجود، تقدّم بالحق و بالحقیقه، تشخّص وجودات، مساوقت وجود با شیئیت، وجود رابط و مستقل، وجود ذهنی، بساطت وجود، مساوقت وجود با وحدت، امکان فقری، اتّحاد عاقل و معقول، حرکت جوهری، برهان صدیقین و ..... از جمله فروع تصریح شده در آثار ملاصدرا هستند که در این پژوهش مطرح کردیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همسان انگاری معرفت شناختی براهین إنی و لمی اثبات وجود خدا
نویسنده:
نویسنده:علیرضا یوسفزاده؛ استاد راهنما:سیدمحمود موسوی؛ استاد مشاور :محمدتقی یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
یکی از بحثهایی که به طور جدی وجود یقین منطقی را در براهین اثبات خدا به چالش میکشد، بحث از إنی یا لمی بودن این برهان است. برهان «لمی» برهانی است که حدوسط در آن علاوه بر علیت در مقام اثبات در مقام ثبوت و واقع هم علیت دارد. در براهین «إنی» حدوسط تنها در عالم اثبات علیت دارد. نکتهی بغرنج مسأله این است که با نظر به علت العلل بودن خدا، نمیتوان برهانی لمی برای اثبات آن متصور شد و از سویی ارزش معرفتشناختی اقسام براهین «إنی» محل اشکال است. به دیگر سخن براهینی که بر اثبات وجود خدا اقامه شده-اند از کدام قسم هستند؟ در این نوشتار با تبیین دقیق براهین لمی و پس از آشنایی با قسم تحلیلی آن روشن خواهد شد که لمی بودن این براهین با علت العلل بودن خدا منافات ندارد؛ چرا که ممکن است علیت حدوسط در براهین لمی، علیت تحلیلی باشد و این به معنای لحاظ علتی خارجی برای خداوند نیست. از سوی دیگر با تبیین قسم یقینی برهان إن –یعنی إن متلازمان- روشن خواهد شد که ارائه براهین إنی بر اثبات وجود خدا چیزی از ارزش معرفتشناسانه این براهین نمیکاهد. این براهین نیز مانند براهین لمی هم مفید نتیجه یقینی هستند و هم علت نفسالأمری نتیجه را در بردارند. از این رو چندان اهمیتی ندارد که براهین اثبات وجود خدا، برهان إنی نامیده شوند یا برهان لمی؛ چرا که در هر دو صورت، از نصاب یقین منطقی برخوردارند و ارزش معرفت-شناسانه برابری دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دیدگاه ملارجبعلی تبریزی درباره اشتراک لفظی وجود و دو تفسیر از آن
نویسنده:
مهدی عسگری ، محمد سوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
اشتراک لفظی و معنوی وجود همواره یکی از دغدغههای فیلسوفان متأخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) بوده است. در این میان برخی از فیلسوفان قائل به اشتراک لفظی وجود و عدهای دیگر قائل به اشتراک معنوی وجود شدهاند. یکی از فیلسوفان قائل به اشتراک لفظی وجود، ملا رجبعلی تبریزی است. وی معتقد است که وجود میان واجب و ممکن به دو معنای متفاوت بهکار میرود. مسئلۀ اصلی در این مقاله، بیان و تحلیل همین آموزه و دلیلهای تبریزی است. این تحلیل هم از رهگذر نقدهای نگارنده و هم از رهگذر بیان دو تفسیر از این آموزه بیان میشود. تفسیر اول از آنِ ملا عبدالرحیم دماوندی و تفسیر دیگر برای یکی از شاگردان تبریزی به نام میرمحمداسماعیل خاتونآبادی است. روش بحث کتابخانهای و توصیفیـتحلیلی است. نتیجۀ اجمالی که این مقاله به آن دست یافته این است که تبریزی در بیان ادلۀ عقلی برای اثبات اشتراک لفظی وجود ناکام است و ادلۀ نقلی او نیز تنها با توجه به روش تفسیری خود او قابل اعتنا خواهند بود و از میان دو تفسیری که از آموزۀ اشتراک لفظی وجود نزد تبریزی بیان میشود، نظر میرمحمداسماعیل خاتونآبادی درستتر و درخور توجه بیشتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 176 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تئوری پارادایم هستی: وجود الهیات اثبات شده [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William F. Vallicella (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
شابک (isbn):
978-94-017-0588-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات طبیعی: یا، شواهدی بر وجود و صفات خدا، که از ظواهر طبیعت گردآوری شده است [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Paley, William; Eddy, Matthew; Knight, David M
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی طبیعی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات طبیعی
,
الهیات مسیحی
,
الهیات طبیعی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
الهیات
,
فلسفه دین
شابک (isbn):
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدای خالق: درباره تعالی و حضور خداوند [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Cummings Neville: رابرت کامینگز نویل
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
حضور خداوند
,
صفات الهی
,
خالق
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تعالی خدا
,
تعالی خداوند
,
تعالی
شابک (isbn):
978-0-7914-0843-8
چکیده :
ترجمه ماشینی: خدای خالق شرح مفصلی از تصوری از خدا به عنوان خالق همه چیز معین ارائه می دهد. این مفهوم از یک مفهوم تثبیت شده مانند تومیست، کالوینیست، یا ایده الهیاتی فرآیند دفاع نمی کند، بلکه موضوع باستانی خلقت ex nihilo را به شکلی جدید و متناسب با جهان معاصر توضیح می دهد. بخش اول، توسعه دقیق فلسفی ایده خدا به عنوان خالق از هیچ، است، با این استدلال که راه حل مناسب برای مشکل یک و بسیاری از چنین تصوری را می طلبد. این بخش شامل بررسی دیالکتیکی نظریه های هستی معاصر و کلاسیک است. بخش دوم میپرسد چگونه میتوان نسبت به نوع خدایی که قبلاً توضیح داده شد، شناخت داشت. با تجربه، قیاس و دیالکتیک سروکار دارد. بخش سوم، مفهوم توسعهیافته در بخش اول را در مورد مفاهیم بنیادین دینی مانند موضوع عبادت، ماهیت دین، و اعمال زندگی دینی خصوصی و عمومی به کار میگیرد. نظریههای برخاسته از مفهوم خلقت بدون هیچ دلیلی را برای تفسیر نگرانی مذهبی، تبدیل، ایمان، یقین، تنهایی، سعادت، خدمت، عبادت، مشیت، بشارت، فداکاری، آشتی، برادری، انضباط، ادغام عمومی و خصوصی ارائه میکند. دین نسبت به سایر ابعاد زندگی، آزادی، عشق و شکوه. اگرچه این زبان از سنت مسیحی نشأت میگیرد و رشتهای ارتدکس از آن دین را بیان میکند، اما این بحث در سراسر نگرانیهای بسیاری از ادیان جهانی وجود دارد. رابرت کامینگز نویل، استاد فلسفه، دین و الهیات در دانشگاه بوستون و رئیس دانشکده الهیات است. او نویسنده کتاب پشت نقاب های خدا: مقاله ای در باب الهیات تطبیقی است. لبخند پیوریتان: نگاهی به بازتاب اخلاقی. بازسازی تفکر؛ بازیابی اندازه: تفسیر و ماهیت; تائو و دایمون؛ و A Theology Primer، همه توسط SUNY Press منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی آراء ابن مسکویه ، در مسأله خداشناسی و نفس بر اساس کتاب الفوز الأصغر (همراه با ترجمه کامل کتاب)
نویسنده:
نویسنده:ابوالفضل فلاحت؛ استاد راهنما:حبیباله دانش شهرکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
ابن مسکویه، از دانشمندان متقدم علم اخلاق بوده که کتاب معروف ایشان در علم اخلاق، «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق» می باشد. ایشان هم چنین کتابی فلسفی به نام «الفوز الاصغر» را تألیف نموده است که مباحث عمده ی این کتاب، حول شناخت خداوند متعال و نفس انسان است. مختصر بودن و در عین حال، پرداختن به مباحث اصلی معرفتی از ویژگی های بارز اثر ایشان می باشد. از آن جائی که نگرش انسان به اخلاق، همواره به دیدگاه او به هستی برمی گردد، پرداختن به مبانی نظری که در خصوص خدا و نفس انسان (مبدأ و معاد) بحث می نماید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنا بر این، جا داشت تا نحوه ی نگرش یکی از دانشمندان برجسته ی علم اخلاق در خصوص این موضوعات مورد واکاوی قرار بگیرد. و نکته ی حائز اهمیت این که این کتاب در زمانی نگاشته شده است که هنوز مکتب فلسفی سینوی -که از مکاتب متقدم فلسفه ی اسلامی است- به جامعه عرضه نگردیده است تا بتوان ابن مسکویه را تابع مکاتب فلسفی رایج فلسفه اسلامی بدانیم. مصنف در این کتاب، مانند سایر کتب فلسفه اسلامی، با روش استدلال برهانی در سه مسئله که هر کدام از این مسائل، ده فصل را به خود اختصاص می دهند دیدگاه های فلسفی خود را علی الخصوص در مورد خداشناسی و نفس بیان می نماید. در این پژوهش، ما ابتدا به ترجمه کتاب ایشان پرداخته و سپس، آراء ایشان را پیرامون خداشناسی و نفس استخراج می نماییم. و در برخی موارد، اگر نقد و تحلیلی لازم بوده است، بیان مینماییم. می توان گفت دیدگاه های فلسفی ایشان درخصوص خداشناسی و نفس شناسی و نحوه استدلال های ایشان هر چند در قسمت هایی بر گرفته از فلسفه ی مشاءِ فیلسوفان یونانی بوده است، اما تطابق زیادی با عقائد اسلامی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشکیک در وجود و موجودات واسطه از دیدگاه علامه طباطبایی (ره ) و افلاطونیان با تاکید بر دیدگاه پروکلس و افلوطین
نویسنده:
نویسنده:ریحانه مرادیپور؛ استاد راهنما:حسین کلباسی اشتری؛ استاد مشاور :احمدعلی حیدری,حوران اکبرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نظریه ی تشکیک در وجود از جمله راهکارهایی است که نزد فلاسفهی عارف مسلک به منظور حفظ وحدت در هستی وایجاد ارتباط میان واحد و کثیر از دیرباز طرح و مورد نظر قرار گرفته است. نوافلاطونیان به عنوان نماینده ی اصلی تفکر فلسفی – عرفانی غرب با طرح درجات و سلسله مراتب موجود، خود را از پیشگامان ورود این نوع نگرش در فلسفه مطرح کردهاند. نزد آنان احد بسیط، غیرقابل-شناخت و توصیف ناپذیربوده و هیچ محدودیتی را شامل نمیشود. بر این اساس، افلوطین و پروکلس به استعاره فیضان و صدور متوسل شده و تکثر موجودات را بر اینمبنا توضیح میدهند وکثرات را فیضان احد و هستی را صادر از احد میدانند. از نگاه آنان هر موجودی به علت "واحد" موجود است وکثرات عالم طبیعت را تصویر احد نامیده و پایینتر از وجود میدانند. علامه طباطبایی به عنوان یکی از برجسته ترین نمایندگان حکمت متعالیه با تکیه بر اصالت وجود، همچون حکمای متعالیه مدعی است؛ واقعیت یک حقیقت مشککه ذو مراتب میباشدکه بهواسطه قوّت و ضعف، أوّلیت و ثانویت، تقدّم و تأخّر، اختلاف دارند؛ اختلافی که به مابه الاشتراکشان بازگشت دارد؛ و چون غیر از این حقیقت، حقیقتِ دیگری نداریم؛ و هر چه جز او فرض شود، یا عین اوست یا غیر او؛ و غیرباطل است پس عین او خواهد بود. اینرساله در پی آن است که در عین بررسی تشکیک در وجود با توجه به اوصاف و ویژگیهای احد، در نهایت با بررسی و مقایسه ی دیدگاه افلوطین، پروکلس و علامه طباطبایی در مبحث ربط وحدت و کثرت قوت و ضعف نظریات ارائه شده را مورد ارزیابی قرار دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش فطرت در خداشناسی و خداپرستی، ادله و فواید
نویسنده:
نویسنده:فاطمه انصاری نیلی؛ استاد راهنما:علی اکبر محمدی مهر؛ استاد مشاور :حسنعلی سلمانیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
فطرت در لغت به معنای آغاز، شکافتن و خلقت بی سابقه بکار می رود و در اصطلاح عبارت است از آفرینش ویژه انسان که از بدو تولد دسته ای از معارف، گرایشات و توانایی ها را همراه خود به جهان مادی می آورد. فطرت در این دسته بندی سه گانه شامل موارد مختلفی است که در وجود نوع انسان تعبیه شده و جزو ویژگی های ذاتی آنها محسوب می شود. این نوشتار به بررسی دو امر فطری مهم که در میان سایر امور فطری نقشی ویژه دارند پرداخته وآن دو را به نوعی ریشه تمام اعتقادات مذهبی عنوان کرده است. باتوجه به اینکه فطری بودن خداشناسی و خداپرستی ممکن است در ذهن برخی با تردید مواجه شود، در این پژوهش با استدلال های عقلی و دلایل وحیانی به اثبات فطری بودن این دو امر مهم پرداخته می شود. سپس با استمداد از ویژگی های امور فطری و ثمرات شکوفایی فطرت به برخی از فواید این دو فطرت اشاره کرده ایم. فطرت خداشناسی و خداپرستی نشان از تدبیر و حکمت آفریدگار داشته و عشق او را به موجودات هستی علی الخصوص اشرف مخلوقات نمایان می سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 2091
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید