جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 964
قريب‌الوقوع بودن حكومت خدا در كتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
سميه پناهي، جعفر نکونام
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
از جمله موضوعات مشترک و محوری قرآن و عهدین، حکومت خداست؛ به این معنا که در آخرالزمان حکومت بر جهان به‌طور مطلق از آن خدا خواهد بود و در آن، نیکوکاران و بدکاران جزای عمل خود را خواهند دید. موضوع مقالة حاضر، قریب‌الوقوع بودن حکومت خداست و اينکه مراد از آن چیست؟ در این مقاله ضمن گزارش عبارات قرآن و کتاب مقدس، نظریاتی که در تفسیر چنین تعبیری به دست داده شده‌اند، بررسی و نقد می‌شوند. دربارۀ تعبیر «قریب‌الوقوع بودن حکومت خدا»، شش نظریه یا احتمال در طول تاریخ مطرح شده است: نخست اينکه اين خبر حقیقی است و زمان دقیقی نیز دارد. نظریۀ دوم این بوده که هرچند اين خبر حقیقی است، اما نمی‌توان برای تحقق آن، زمان مشخص کرد. در نظریۀ سوم هم بر حقیقی بودن اين خبر تأکید می‌شد؛ اما اظهار می‌گردید که به دليل عدم آمادگی لازم در مردم، زمان برپایی حکومت خدا پیوسته به تأخیر می‌افتد. نظریۀ چهارم نيز بر حقیقی بودن آن خبر مبتني است؛ منتها برخلاف سه نظر نخست، آن را روحانی می‌شمارد. در نظریة پنجم، خبر قریب‌الوقوع بودن حکومت خدا فقط تحریضی برای اخلاقی زیستن دانسته شده است. در نظریة ششم، برپایی حکومت خدا آرزواندیشانه به‌شمار آمده است. از این میان، دومین نظریه، مشهورترین و مقبول‌ترین ديدگاه در نظر پیروان ادیان ابراهیمی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تطبیقی و تاریخی است؛ یعنی مضامین مربوط به قریب‌الوقوع بودن حکومت خدا در عهد قدیم و عهد جدید و نیز قرآن، به ترتیب تاریخی بررسی و مقایسه می‌شود. رویکرد این پژوهش پدیدارشناسانه است
بررسی فلسفی بودن مسائل مربوط به موت و قیامت در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:مریم عبادی؛ استاد راهنما:مجید ضیایی قهنویه؛ استاد مشاور :رضا رضا زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
صدرالمتألهین شیرازی، مؤسس مکتبی است که به عنوان حکمت متعالیه شناخته می‌شود. ملاصدرا در حکمت متعالیه خویش، در کنار براهین عقلی و فلسفی به آیات و روایات نیز استناد می‌نماید؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های مکتب فلسفی وی استفاده از آیات و روایات در آثار فلسفی خویش می‌باشد. افزون بر آن، جایگاه مباحث پیرامون موت و احوال و حالات قیامت به عنوان رکن پژوهش، از محور‌های پژوهش در این پایان‌نامه بوده است، و در این حوزه از مبانی فلسفی و فکری ملاصدرا، چون اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، قاعده امکان اشرف و تشخص وجود نفس و قوا سخن به میان آمده است. مسئله اساسی در این پژوهش آن است که آیا مسائلی را که ملاصدرا در کتب فلسفی خویش پیرامون موت و قیامت آورده است با معیار فلسفی بودن یک مسئله سازگاری دارد یا خیر؛ برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که ملاصدرا توانسته است در پی رهافیت وجودی، مبانی‌‌‌ایی چون اشتداد و تضعف، حدوث جسمانی نفس و اتحاد عاقل و معقول را مطرح کند و بر پایه آن به مباحث موت و قیامت بپردازد. همچنین با توجه به مبانی گسترده و عمیق و شبکه غنی فلسفه‌اش، توانست تبیین‌های گسترده‌ای پیرامون موت و قیامت، مطابق با آرای وی در محورهای روش، مبادی و مبانی، مسائل و اهداف ارائه دهد؛ و مطابق با محور روش و اسلوب، مباحث مطرح شده را به روش کاملاً تعقلی و برهانی اثبات کرده است، لذا به عنوان نتیجه پژوهش می‌توان گفت که استفاده و بهره‌مندی ملاصدرا از آیات و روایات و طرح مباحث موت و قیامت، وی را از مشئ فلسفی دور نساخت و وی فلسفه را به علم کلام مبدل نساخت، زیرا به طور دقیق می‌توان گفت که فلسفه و کلام از جهت موضوع، غرض و روش با هم فرق دارند؛ بلکه ایشان فیلسوفی آزاد اندیش است و بدون برهان و عقل، مطلبی را نپذیرفتند و به بررسی مسائل به روش برهانی پرداخته است. توضیح آن که وجود آیات و روایات در کتب فلسفی وی، با نظام فلسفی و فکری و همچنین مبانی تخصصی حکمت متعالیه در تعارض نیست و ملاصدرا از آیات و روایات به عنوان منبعی هستی شناسانه در جهت شکل‌دهی به نظام فلسفی خویش الهام گرفته است.
مكان قيامت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
راجع به قيامت و خصوصيات آن ، ازجمله وزمان و مكان؛ چيزي نمي دانيم ، و علم آن در دست خداست ، اين مطلب را در آيات واحاديث زير مي توان مشاهده كرد،( خصوصا روايتي كه در آخر بحث آمده است ، )
لقمان ؛34 :
«إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ميزان در قيامت‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در عالم حشر پس از قرار گرفتن انسان در برابر نامه عمل خود، نظمى پيش مى‏آيد كه اين نظم روشن كننده اين حقيقت است كه مجموعه اين عالم؛ يعنى، عالمى كه انسان خود براى خود ساخته است آيا گرايشش به سوى خداست يا به سوى غيرخدا؛ يعنى، مجموعه آن عالم ساخته من كه ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تحليل قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدرا
نویسنده:
لیلا پوراکبر، عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسئلة محوري مقاله حاضر، تحليل معناي قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدراست. قيامت پنج قسم دارد كه دو قسم قيامت صغرا و كبراي انفسي، از مراتب مرگ ارادي است. قيامت در نوع انفسي آن، تحولات وجودي نفس است كه در مراحل مختلف مرگ ارادي رخ ميدهد؛ مرتبة ابتدايي آن موسوم به قيامت صغراي انفسي و مرتبة نهايي آن، قيامت كبراي انفسي ناميده ميشود. ملاصدرا با استفاده از مباني متافيزيكيش همچون اصالت وجود، وحدت تشكيكي، تشخص وجود، حركت وجودي، جسمانيةالحدوث و روحانية البقاء، و اتحاد عاقل و معقول، به تحليل اقسام قيامت ميپردازد. او طي مراحل سلوك عملي را براي تحقق قيامت صغراي انفسي لازم ميداند. قيامت كبراي انفسي در نظر ملاصدرا دستيابي به مقام فناست. مقام فنا در دو نظام وحدت تشكيكي و وحدت شخصي وجود، قابل واكاوي است. در نظام وحدت تشكيكي وجود، نفس در حركت وجودي اشتدادي با گذر از مراتب حسي، خيالي و عقلي، به مقام عنديت و پس از آن به مقام تمكين بعد از تلوين يا بقاء بعد از فنا نائل ميشود. در نظام وحدت شخصي وجود، هستي انسان عين ربط به هستي خداوند بوده، حق تعالي را متجلي در حقايق ميبيند. در اين مقام، فرد مظهر اسماء جمالي و جلالي حق گشته، به فعليت تمام اسماء نائل ميگردد. سالكي كه قيامت كبرايش در دنيا محقق شده، همة اقسام فنا را تجربه ميكند.
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
معاد از ديدگاه قرآن و روايات
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر که توسط مجموعه ای مولفین به رشته تحریر درآمده است آیات و احادیث اهل بیت علیهم السلام را درباره معاد و آخرت جمع آوری و با ترتیب ذکر کرده است.
معاد یوم القیامة
نویسنده:
علی موسى کعبی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز الرسالة,
چکیده :
کتاب «المعاد يوم القيامة» نگاشته علي موسى كعبي، پژوهشی است درباره معنی و آثار اعتقاد به معاد. نگارنده در آغاز، ادله حتمیت و قطعیت معاد را متذکر می‌ شود، سپس ادله قرآنی و عقلی مبتنی بر حدوث معاد را تبیین می‌ کند. از منظر وی حکمت و عدالت اقتضا می‌ کند که قیامتی به وقوع پیوندد. برهان دیگری که نویسنده برای اثبات معاد اقامه می‌ کند برهان تجرد روح است. در انتهای کتاب معاد جسمانی و روحانی، موت، سکرات موت، برزخ و بهشت و جهنم نیز توضیح داده می‌ شود.
معاد والقیامة فی القرآن
نویسنده:
عبدالله الجوادی الآملی الطبری؛ ترجمه: دارالصفوه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالصفوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث معاد و قیامت از جمله مباحث مهم و از اصول دین اسلامی می باشد. علامه جوادی املی به بررسی این اصل مهم اعتقادی در این کتاب ارزشمند می پردازد.
أجوبة الشبهات الكلامية المجلد 5
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملكي؛ مترجم: موسی احمد قصیر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: دار الکفیل,
چکیده :
دفتر پنجم أجوبة الشبهات الكلامية، تعریب شده کتابی است که با زبان فارسی به بررسی شبهات پیرامون معاد، می‌پردازد. این کتاب اثر محمد حسن قدردان قراملکی است. این کتاب، دفتر پنجم از سری مجموعه «پاسخ به شبهات کلامی» است که به تحلیل، نقد شبهات و پرسش های مطرح درباره معاد (شامل عالم برزخ و قیامت) اختصاص یافته است. نویسنده در این دفتر به تحلیل و نقد حدود هفتاد شبهه در ذیل موضوع های: انکار معاد، مرگ و عالم برزخ، اقسام معاد (از حیث جسمانی یا روحانی)، قیامت و حشر، بهشت و عذاب اُخروی، می پردازد. نگارنده در این دفتر می کوشد شبهات پیرامون معاد را با ررویکرد کلامی(کلام فلسفی) مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد؛ البته رویکرد عمده این کتاب کلامی - فلسفی است که به ضرورت گاهی از رهیافت عرفانی نیز سود برده است. نکته قابل اشاره اینکه پاسخ شبهات بر حسب اهمیت شبهه تعیین می شود که ممکن است پاسخ بعضی، بیش از ده صفحه را به خود اختصاص دهد. خواننده دراین تحقیق علاوه بر دریافت پاسخ شبهه در بعضی از موارد با تحلیل، نکته ها و پاسخ های جدید نویسنده نیز مواجه خواهد شد که محصول تأمل نگارنده در زوایای موضوع می باشد.
كشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد ، حواشي السيد إبراهيم الزنجاني
نویسنده:
تصنیف: خواجه نصیرالدین طوسی ، شارح: علامه حلی؛ حواشی و تعلیق: سید ابراهیم موسوی زنجانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: شکوری,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تجريد الاعتقاد، كتابى است مشهور و در فن خويش بى‌نظير كه خواجه طوسى آراى كلامى خود را با بهترين نظام و قوى‌ترين براهين، به سبک شيوايى، در آن گرد آورده است. اين كتاب، از كتاب‌هاى مهمى است كه در تبيين عقايد اماميه، نگاشته شده و به گفته برخى، اولين آنها به حساب مى‌آيد. خواجه نصير، در ابتداى اين اثر، آن را تحرير العقائد ناميده، اما بعدها، اين كتاب، به اسامى ديگرى همچون تجريد الاعتقاد، تجريد العقائد و تجريد الكلام، اشتهار يافته است. كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد(مع التعليقات)، توسط علامه حلى، به زبان عربى و در موضوع كلام اسلامى، به انگيزه حل مشكلات و باز كردن پيچيدگى‌هاى عبارات تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى، تأليف شده است. فاضل قوشچى، در اهميت اين كتاب، مى‌گويد: اگر كشف المراد علاّمه نبود، ما نظريّات خواجه طوسى را درك نمى‌كرديم. در کنار شرح تجرید، حواشی آیت الله سید ابراهیم موسوی زنجانی در این کتاب آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 964