جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حکمت عملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
فلسفه حکومت در عصر غیبت از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
حکومت اسلامی
,
نبوت
,
حکومت امام مهدی علیه السلام
,
سیاست متعالیه
,
دوران غیبت
,
اندیشه مهدویت
,
حکومت اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
عصر غیبت
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
شواهد الربوبیه ,
حکمت اشراق ,
مشاء ,
خلافت الهی ,
حکمت نظری ,
رهبری جامعه ,
هدایت خلق ,
خاتمیت ,
خلافت الهی ,
هدایت الهی ,
خاتمیت ,
قرآن ,
حکمت نظری ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فلسفه مشاء ,
حکمت عملی ,
هدایت ,
قرآن ,
نظام سازی توحیدی ,
فلسفه حکومت ,
حکمت عملی ,
موقعیت انسان ,
شرافت انسان ,
انسان ناقص ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در این نوشتار فلسفه حکومت در عصر غیبت با رویکرد سیاست متعالی از منظر حکمت متعالیه تبیین می شود. سیاست زیرمجموعه حکمت عملی و عمق و وسعت حکمت عملی مرهون رشد و عمق حکمت نظری است و حکمت متعالیه به عنوان وسیعترین و عمیقترین جریان حکمی، سیاست متعالی را ارائه می دهد. شناخت فلسفه هر حکومتی وابسته به معرفت اهداف و اغراضی است که در سیاستهای هر حکومت دنبال می شود. در حکمت متعالیه سیاست، مبتنی بر نبوت است و هدف نبوت رساندن انسان ناقص به کمال لایق او است و در این منظر متعالی، فلسفه نبوت، با عمقی افزون از نظریه مدنی بالطبع و قاعده لطف، درباره یک نفر نیز تحلیل و تبیین می شود، زیرا حتی یک انسان ناقص و غیرمکتفی نیز نیازمند کامل مکمل است. با تحلیل لمّی این منظر، نبوت نه بر اساس تقاضای بشر بلکه به اقتضای خالقیت و هدایت و ربوبیت الهی نسبت به ماسوی است و بر اساس همین اقتضا، انبیا مظهر و خلیفه کامل خداوند در این امورند و پس از انبیا و ختم نبوت ظاهری، چهره باطنی نبوت با ائمه معصومین(ع) به عنوان جانشینان تام خاتم انبیا (ص) و جامع اوصاف او و سپس با اولیای الهی و مجتهدین و فقها در عصر غیبت ائمه (ع) که برخوردار از الهامات الهی و حوزه نبوت اند، ادامه می یابد. پس حاکمیت و سیاست جامعه اسلامی در عصر غیبت، حاکمیت و سیاستی الهی و دارای خاستگاه نبوتی است و با این منظر سیاست متعالیه شکل می گیرد. در پایان این نوشتار فرایند فکری و مدل علمی این بینش فلسفی در پانزده مرحله ارائه می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از حكمت عملي و نظري و عقل عملي و نظري چيست؟ لطفاً مراتب عقل نظري را با مثال توضيح و تبيين فرماييد!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حكمت از زمان تدوين فلسفه به دو قسم (حكمت نظري و عملي) تقسيم شده است، ملاك اين تقسيم از جهت قلمرو ادراك انسان است زيرا مدركات او گاهي از قلمرو عمل بيرون بوده و فقط جنبه نظري دارد مانند: علم به وجود خدا، علم به وجود فرشته. و گاهي اين ادراكات در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
عقل نظری ,
عقل عملی ,
حکمت نظری ,
مراتب عقل نظری ,
عقل نظری و عملی ,
غایت عقل نظری ,
حکمت عملی ,
حکمت عملی ,
رابطه عقل نظری و عملی ,
حکمت عملی و نظری ,
عقل نظری و عقل عملی ,
حکمت عملی ,
حکمتنظری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسانشناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه مستقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
اخلاق و جنسیت
,
اهداف تربیت اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
کمال ذاتی ,
انسان شناسی ,
اراده ,
انسان شناسی عرفانی ,
جهان بینی عرفانی ,
حی متأله ,
فمینیسم ,
03. انسان شناسی Human nature ,
صفات الهی ,
جهان بینی عرفانی ,
علم نفس ,
اهل بیت(ع) ,
اراده انسان ,
استکمال نفس انسانی ,
انسان شناسی اسلامی ,
صفات خدا ,
فمینیسم پست مدرن ,
عدالت گرایی ,
فمینیسم ,
فمینیسم برابری ,
برابرانگاری جنسیتی ,
عدالت گرایی جنسیتی ,
حکمت عملی ,
تعلیم و تربیت قرآنی ,
اراده ,
انسان شناسی اخلاق ,
حکمت عملی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
برابرانگاری افراطی جنسیتی ,
نابرابرانگاری افراطی جنسیتی ,
متمایزانگاری ارزش اخلاقی ,
تمایزگرایی جنسیت ,
بایستگی تمایزگرایی جنسیتی ,
کمال ابزاری ,
فمنیسم اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نظریه عدالتگرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایزگرایی جنسیتی در حوزه تربیت اخلاقی میپردازد، از شاخصهها و امتیازات چشمگیری برخوردار است. تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمیشود. بررسی رابطه جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسانشناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصه بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت میکند. سنجش رابطه جنسیت با سه جنبه اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزشهای اخلاقی) نیز وسعت محدوده برابرانگاری را تأیید مینماید؛ اگرچه میباید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوتهای تکوینی در شیوههای تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در عوامل فراز و فرود تمدن اسلامی
نویسنده:
علی پارسیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
قرآن
,
علوم اسلامی
,
قرآن
,
تمدن اسلامی
,
علوم اسلامی (سایر)
,
شکوفایی تمدن علوم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
حکمت نظری ,
استشراق ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
علوم عقلی ,
قرآن ,
علوم تجربی ,
علوم شرعی ,
اندلس ,
علوم نقلی ,
پزشکی اسلامی ,
مثلثات ,
فرهنگ یونانی ,
سیره پیامبر اکرم(ص) ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
قرآن ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تاریخ اندلس ,
خاور شناسان ,
جغرافی ,
علوم نقلی ,
علوم عقلی ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
حکمت عملی ,
تعامل اسلام و طب ,
علوم آزمایشگاهی ,
تکریم دانشمندان ,
قرطبه ,
تهاجم مغول ,
علوم غیر شرعی ,
جمود فکری ,
دوران طلایی تمدن اسلامی ,
مسیر تعالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
تاریخ نگاران همواره از گذشته های پر نام و آوازه امپراتوری اسلامی، سیطره تمدن مسلمین، و شهرت دانشمندان مسلمان سخن رانده اند! آفریدن یک تمدن جدید علمی متعالی و جهانگیر، در مدتی کمتر از دو قرن، چیزی است که تنها می توان از آن یاد کرد، اما نمی توان حق آن را آنچنان که شایسته است به جا آورد. به عقیده ارباب صلاحیت، قدرت خلاقانه این نهضت، از تمام جنبشهای دیگر، از قرون وسطی تا قرن سیزدهم بیشتر بوده است. در نتیجه جد و جهد مسلمانان آن روزگار، زبان عربی، نه فقط زبان قرآن و وسیله بیان احکام دینی، بلکه زبان بین المللی علمی و گردونه ترقی بشر گردید آن چنان که از اواسط قرن دوم تا اواخر قرن پنجم تنها کلید گنجینه علوم زمان، دانستن زبان عربی بود. اما دیری نپایید که آن شمع فرو مرد، آن برتری رو به افول نهاد و گرمی بازار تمدن و فرهنگ مسلمانان به سردی گرایید. براستی سبب آن سروری و ارجمندی و آنگاه این خمودی و وارفتگی و سکوت چه بود؟ چه سبب داشت که تمدن اسلامی چون گمشده ای ناپیدا و بی نشان ماند و به یادها و خاطره ها پیوست؟ نتیجه تحقیق حاضر ضمن پاسخ دادن به سوالات فوق، دیدگاه های دانشمندان و صاحبنظران را در این خصوص واکاوی نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین حد وسط در اخلاق ارسطویی
نویسنده:
ماریه سیدقریشی، زهرا مصطفوی، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حد وسط
,
سعادت
,
فرزانگی
,
قاعده کلی عملی
,
حکمت عملی
چکیده :
نظریه حد وسط ارسطویی یکی از مهم ترین مبانی اخلاق ارسطویی است که بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان اخلاق در دوره های طولانی عصر اندیشه فلسفی بر آن تاکید نموده اند. به این نظریه انتقاداتی شده که بسیاری از آنها ناشی از عدم فهم صحیح در تبیین حد وسط از دیدگاه ارسطو است. در این مقاله ضمن تبیین مفهوم حد وسط از دیدگاه ارسطو، بین دو مورد تفاوت گذاشته شده است:1. حد وسط حقیقی به عنوان فضیلت کامل و جامع همه فضایل؛2. حد وسط در افعال و انفعالات به عنوان یک قاعده کلی عملی جهت تعیین حد وسط های جزیی برای رسیدن به حد وسط حقیقی.چون مفاهیمی مانند سعادت و فضیلت ارتباط مستقیمی با تبیین این نظریه دارد این دو مفهوم از نظر ارسطو مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی تربیتی به ویژگی های پلیس مطلوب در قرآن و روایات اسلامی
نویسنده:
مسلم ناظر ,حمید حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بصیرت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
حاکم اسلامی
,
امنیت اجتماعی
,
پلیس
,
پلیس مطلوب
,
عدالت محوری
,
نیروی انتظامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
توحیدمحوری
,
رهبری جامعه اسلامی
,
اهمیت و ضرورت امنیت در قرآن
,
اهمیت و ضرورت امنیت در اسلام
,
اهمیت و ضرورت پلیس در جامعه
,
پرهیز از دنیا پرستی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت نظری ,
سیره سیاسی امام علی (ع) ,
محبت ,
انسان شناسی اسلامی ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 57 قصص ,
آیه 18 سبأ ,
آیه 37 سبأ ,
آموزه های امام علی (ع) ,
حکمت عملی ,
آیه 240 بقره ,
آیه 55 یوسف ,
آیه 126 بقره ,
آیه 12 نحل ,
آیه 99 یوسف ,
آیه 85 حجر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
مهارت و فن پلیسی چیزی است که در دانشکده های پلیس آموزش داده می شود و همه داوطلبان این شغل شریف نیز به آن احاطه پیدا می کنند؛ اما تربیت در معنای پرورش منش فردی و اجتماعی چیزی است که منحصر به دوره یا دانشکده خاصی نیست؛ بلکه در هر زمان از سوی نهادهای مختلف ناجا از جمله سازمان عقیدتی سیاسی قابل انجام است. سرعت تحولات، تعدد متغیرها و پیچیدگی و درهم آمیختگی روابط علی و معلولی زندگی اجتماعی و ظهور و بروز پدیده های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .... مستلزم داشتن نیروهایی با خصایص حسنه اسلامی است. با عنایت به موارد فوق در مقاله حاضر سعی شده است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی ویژگی های پلیس مطلوب در دیدگاه اسلامی پرداخته شده و بدین سوال پاسخ دهیم که یک پلیس مطلوب در دیدگاه اسلامی باید دارای چه شاخصه های ممتاز باشد؟در این زمینه پس از جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل کیفی اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که مهم ترین ویژگی های پلیس مطلوب بر اساس آیات و روایات عبارتند از: توحید محوری، تعهد و تخصص، عقلانیت و اندیشه ورزی، بصیرت و آگاهی به مسائل روز، مهربانی و محبت نسبت به مردم، پرهیز از دنیاپرستی، سعه صدر و گذشت، عدالت محوری.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت و حکیم در عهد قدیم
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
حکمت
,
حکیم (اسماء صفات الهی)
,
عهد قدیم
,
حکمت عملی
,
حکمتنظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
چکیده :
یکی از واژه هایی که در مجموعة عهد قدیم بارها به کار رفته و به آن با دیدی اغلب مثبت نگاه شده ، واژة «حکمت » است . در این مجموعه ، برخی از کتاب ها عنوان «کتابهای حکمت» را گرفتهاند. در این مجموعه، رد پاهایی از حکمت نظری یونان دیده میشود ؛ امّا آنچه برجستگی دارد، «حکمت عملی» است . معنای حکمت و حکیم و کاربردهای آنها و اینکه هر یک از دو واژة «حکمت عملی » و «حکمت نظری» چه جایگاهی در این مجموعه دارند و اینکه آیا آنها به صورتی سازگار در این مجموعه به کار رفته اند، موضوع این نوشتار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر ارزشیابی اخلاق ناصری
نویسنده:
علیرضا میرزامحمد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال عقلی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اخلاق
,
وصایای افلاطون
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
حکمت عملی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
حکمت عملی
,
اخلاق خواجه نصرالدین طوسی
,
اخلاق ناصری (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
مکارم اخلاق ,
تهذیب ,
کتابخانه مجلس شورای اسلامی ,
خلق و خو ,
طرق شیخ طوسِی ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ,
تهذیب عقلانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
اخلاق ناصری یکی از آثار علمی بر جای مانده از خواجه نصیرالدین طوسی در موضوع حکمت و اخلاق است که به زیان فارسی و با نثری متین و شیوا نگارش یافته و نظر اهل علم و ادب را به خود معطوف داشته و حتی تحسین برخی از خاورشناسان بنام را برانگیخته است. محقق طوسی در این کتاب که به طبقه نثر تعلیمی تعلق دارد و نخستین رساله از رسالات سه گانه در خصوص اخلاقیات است، می کوشد با روشی منطقی به ارائه طریق در تربیت نفس پردازد و راه وصول به کمال عقلی را هموار سازد. این مقاله در پی آن است که دیدگاه خواجه نصیر به علم اخلاق و روش کار وی را در شکل گیری ساختار علمی - ادبی اخلاق ناصری مورد بررسی قرار دهد، تصویری روشن از میزان توجه و اعتنای بزرگان دین و دانش را بدان ارائه نماید، به تبیین وصایای اخلاقی افلاطون از زبان خواجه پردازد و از تاثیر اندیشه های اخلاقی دانشمند طوس در پیدایش اخلاق ناصری سخن به میان آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیرپذیری معرفت از مؤلفه های غیر معرفتی از دیدگاه لیندا زگزبسکی
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق)
,
اراده
,
معرفت شناسی فضیلت محور
,
اراده
,
زگزبسکی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت
,
اندراج اخلاق در فلسفه
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اراده
,
اخلاق و معرفت شناسی
,
فلسفه دین
,
معرفت شناسی اخلاق
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
اخلاق فضیلت
کلیدواژههای فرعی :
خود محوری ,
عواطف ,
باور اخلاقی ,
باور ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
اراده گرایی ,
رذایل اخلاقی ,
گزاره اخلاقی ,
عواطف اخلاقی ,
توجیه باور اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
حکمت عملی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
اراده گرایی اخلاقی ,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته) ,
حکمت عملی ,
فرایند عادت وار ,
نظریه جوزپ راز ,
اصل توجیه معمولی ,
چکیده :
معرفت از مهم ترین دستاوردهای بشر در مواجهه با پدیده ها و حقایق هستی است که با توانایی شناختی خویش به آن دست می یابد. در طول تاریخ فلسفه همواره این دغدغه وجود داشته است که آیا باورهای انسان از ساحت های غیرمعرفتی وی و نیز عوامل بیرونی تأثیر می پذیرد یا خیر و اگر چنین است، آیا به لحاظ معرفتی امری مقبول است یا باید عامل را از این تأثیرات آگاه کرد و او را از این تأثیر برحذر داشت. زگزبسکی، از معرفت شناسان جدید است که بیشتر با نظریه معرفت شناسی فضیلت محور شناخته می شود، وی در فرایند نظریه پردازی خود از تأثیر برخی عوامل غیرمعرفتی سخن می گوید که به مثابه بنیان معرفت به شمار می روند. عواطف و احساسات، فضایل و رذایل، اراده انسان و زمینه های اجتماعی از جمله مهم ترین این عوامل هستند که وی از آنها نام می برد و نظریه خویش را نیز بر همین موارد بنا می نهد. در مقاله به بررسی این عوامل و فرایند تأثیر آن ها بر سامان یافتن معرفت می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 623 تا 652
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی، تحلیل و نقد دیدگاه ابن سینا درباره طبقه بندی علوم
نویسنده:
محمدجواد رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علوم طبیعی
,
حکمت نظری
,
طبقه بندی
,
فلسفه بوعلی
,
حکمت عملی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از جمله اموری که فیلسوفان و علم شناسان از دیرباز به آن پرداخته اند، عرضه نوعی طبقه بندی کارا، جامع و مانع برای علوم و معارف بشری است. از جمله این بزرگان ابن سینا ست، که دو طبقه بندی در آثار خویش عرضه کرده است که یکی از آنها الگوبرداری از طبقه بندی ارسطوست و دیگری طبقه بندی مختار اوست. شیخ در طبقه بندی ارسطویی اش، نخست علوم عقلی و برهانی، یعنی حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم می کند و بعد هر یک از آنها را به سه شاخه اصلی مقصور و سپس چند شاخه فرعی و تبعی را بر آنها متفرع می سازد. و در پایان، به معرفی و تقسیم شاخه های قسم سومی از حکمت به نام منطق می پردازد. اما در تقسیم مختارش، ابتدا علوم را به آلی و اصالی تقسیم می کند و سپس علوم اصالی را به نظری و عملی و آنگاه هر یک از آنها را به چهار دسته تقسیم می کند. در این مقاله، ضمن تبیین نسبتاً مبسوط این دو طبقه بندی موارد خلل و نقص آنها باز نموده شده و در مجموع به هر یک از آنها حدود شش اشکال وارد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید