جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
انسان در قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
عنوان :
علامه طباطبائى و آموزه گناه نخستین!
نویسنده:
مصطفی آزادیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
انسان شناسی دینی
,
الهیات مسیحی
,
گناه ذاتی
,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت)
,
انسان شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
منشا گناه ,
گناه ,
رحمت الهی ,
غضب الهی ,
کیفر انسان ,
حضرت عیسی (ع) ,
روح القدس ( روح ) ,
عدل تکوینی الهی ,
انجیل ,
تورات ,
شهوات ,
قرآن ,
خشیت ,
خوف ,
انسان در قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
فلسفه دین ,
کفاره گناه ذاتی ,
آدم بعدی ,
تمایل به شرارت ,
آثار گناه نخستین ,
هلاکت ابدی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نوشتار حاضر به بررسى يكى از عقايد مهم در آيين مسيحيت مىپردازد. بدين منظور، ابتدا نظريه گناه نخستين را مورد كاوش قرار داده، آنگاه از منظر علامه طباطبائى رحمه الله به نقد و بررسى آن مىپردازد. اعتقاد به گناه اوليه و ذاتى، از اعتقادات مهم و اساسى مسيحيان به شمار مىآيد. مطابق اين اعتقاد، نژاد انسانى وارث گناه آدم است و انسانها نه به خاطر بدى اعمال خودشان، بلكه تنها بدين دليل كه از تبار آدماند، ذاتا گناهكار به دنيا مىآيند. اهميت اين آموزه تا آنجا است كه بدون آن، كفاره بودن مسيح و اين تصور كه او «آدم بعدى» است، نامعقول جلوه مىكند. اما مقصود از گناه ذاتى آن است كه انسانها «بدون ترس از خدا، بدون تكيه بر او و با ميل شهوانى متولد مىشوند.» از اينرو، ما انسانها «در شهوات پست غرق شدهايم، از نيكى و صلاح متنفريم، متمايل به شرارتها هستيم و هيچ عمل صالحى را در خودمان نمىتوانيم انجام دهيم يا درباره آن فكر كنيم. ما با گذر عمر، پندار، گفتار و رفتار پليد به وجود مىآوريم، همانطور كه درخت فاسد ميوه فاسد مىآورد. بنابراين، ما با طبيعت خود تحت غضب خدا و در معرض مجازات عادلانه قرار داريم.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برزخ؛ حقیقتى انکارناپذیر
نویسنده:
علیمحمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
آیات برزخ
,
احوال عالم برزخ
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
ثواب ,
حیات انسانی ,
بدن انسانی ,
موت ,
جهنم ,
بهشت ,
عذاب ,
قرآن ,
انسان در قرآن ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
جهنم برزخی ,
حیات برزخی در قرآن ,
روح انسان ,
دلایل اثبات تجرد روح ,
دلایل منکران تجرد روح ,
استقلال روح مجرد ,
توفی انسان ,
خروج نفس از بدن ,
رؤیت ملائکه ,
بهشت برزخی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
مرگ امرى وجودى و به معناى انتقال انسان از يك مرحله زندگى به مرحله ديگر است. انسان داراى روح مجردى است كه پس از فرارسيدن مرگ، از بدن خارج مىگردد، ولى هرگز نابود نمىشود، بلكه تنها بدن انسان متلاشى مىشود. اما اينكه روح امرى مادى است و محل استقرار آن در مغز است، همينطور تشبيه آن به رايانه و سىدىهاى چندگرمى ناسازگار با ادله عقلى است. بايد توجه داشت كه نه تنها دلايل متعدد عقلى روح مجرد آدمى را ثابت مىكنند، بلكه آيات فراوان قرآنى نيز بر استقلال روح از بدن، و انتقال آن به عالم برزخ و نيز بر وجود پاداش و عذاب برزخى دلالت مىكنند. نه تنها آيات، كه روايات فراوانى نيز وجود عالم برزخ و حالات انسان در آن عالم را ترسيم مىنمايند و اين همه خود حاكى از وجود روح مجرد و مستقل آدمى هستند كه تمام انسانيت و شخصيت انسان نيز به آن بستگى دارد. بنابراين، با توجه به براهين متعدد عقلى و نقلى، نمىتوان به بهانه تفسير قرآن به وسيله علوم روز، منكر وجود روح مجرد و استقلال آن گرديد، و آيات روشن قرآنى مربوط به عالم برزخ را تأويل و توجيه نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در امکان استعدادی فطرت
نویسنده:
حسن قلی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی فطری
,
فطرت(کلام)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
امکان استعدادی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کمال انسان ,
میثاق ,
03. انسان شناسی Human nature ,
علم حضوری ,
اهل بیت(ع) ,
فعلیت استعدادهای انسان ,
قرآن ,
سوره نحل ,
سوره روم ,
تذکر ,
انسان در قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
حب دنیا ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
ویژگی های فطرت ,
معرفت الهی در انسان ,
استعداد عمومی ,
متعلق فطرت الهیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
آموزه «فطرت» یکی از مباحث بنیادین در اندیشه اسلامی تلقی می شود. بر اساس متون دینی اسلامی، همه انسانها از فطرت خداشناسی برخوردارند؛ ولی مسئله فعلیت یا استعدادی بودن این معرفت حضوری یکی از مسائل مهمی است که نوعا در محافل و منابع علمی مرتبط مغفول واقع شده و کمتر بدان پرداخته شده است. این مقاله با رویکرد نظری و به روش کتابخانه ای و اسنادی و با هدف بررسی تحلیلی بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، به این مسئله پرداخته است. به اعتقاد نگارنده، حتی اگر فعلیت فطرت الهیه را نتوان اثبات کرد، ادعای صرف استعدادی بودن آن نیز مخالف با فحوای متون دینی است. دست کم می توان ادعا کرد معرفت الهیه نهادینه شده در درون انسانها در مقامی بالاتر از استعداد عمومی قرار دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حاکمیت دولت و آزادى عقیده و بیان
نویسنده:
محمدمهدى کریمى نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزادی بیان
,
دین و آزادی عقیده
,
حکومت اسلامی
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
روابط اجتماعی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
سازمان ملل متحد ,
حاکمیت دولت ,
اعلامیه جهانی حقوق (مسائل جدید کلامی)بشر ,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) ,
حقوق بشر اسلامی ,
قرآن ,
انسان در قرآن ,
حاکمیت خارجی ,
حاکمیت داخلی ,
آزادى بیان در راستاى تبلیغ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
از ديرباز و به ويژه در قرن اخير، مسأله حاكميتِ دولت ها، چه از نظر داخلى و چه از نظر خارجى، مورد توجه انديشمندان بوده است. منظور از «حاكميت خارجى»، استقلال و عدم وابستگى يك كشور به كشور ديگر است و مراد از «حاكميت داخلى»، قدرت مسلط فرمان دهى بر همه افراد، گروه ها و بر تمام بخش هاى كشور مى باشد. به موازات بحث از حاكميت، بحث از آزادى در ابعاد گوناگون آن مثل «آزادى بيان» و «آزادى عقيده» نيز مورد توجه صاحب نظران بوده است. اِعمال حاكميت در بعد داخلى، با آزادى بيان از نوع مطلق آن، در تعارض است. يكى از آزادى هاى مطرح شده در بيانيه حقوق بشر، آزادى بيان و تفكر است. «بيان» يعنى: ارتباط با ديگران و «تفكر» يعنى: ارتباط با خود. اين كه تا چه اندازه انسان ها محدود بوده و دولت ها تا كجا مجازند موانعى برابر آن تحميل كنند و چگونه، سؤالاتى است كه اين نبشتار، در پى تبيين آن مى باشد. نيز، آزادى عقيده و بيان از ديدگاه دو اعلاميه مهم يعنى «اعلاميه جهانى حقوق بشر» مصوب سازمان ملل متحد و «اعلاميه جهانى حقوق بشر از ديدگاه اسلام» مورد بررسى قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای ظلوم و جهول بودن انسان در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با یک مرور اجمالی در قرآن کریم به این نتیجه خواهیم رسید که در ارتباط با انسان، به طور کلی با دو دسته از آیات مواجه هستیم: دسته ی اوّل آیاتی هستند که از انسان تجلیل به عمل آورده و از او به عظمت و بزرگی یاد کرده اند. نظیر این آیات: 1. «ما بنی آدم را
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت انسان در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
انسان شناسی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
قرآن و انسان ,
ظلوم ,
جهول ,
جایگاه انسان در قرآن ,
انسان در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه و مدت استقرار جنین در رحم از دیدگاه قرآن، حدیث، و علم جنین شناسی
نویسنده:
شهناز رضوی، محمدهادی امین ناجی، زهره کامکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رحم
,
جنین شناسی
,
انسان شناسی دینی
,
انسان شناسی علمی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسان در قرآن
,
فلسفه دین
,
انسان شناسی در روایات
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
خلق آدم (ع) ,
سقط جنین ,
ظلمات ثلاث ,
مدت بارداری ,
قرآن ,
بارداری ,
ساختمان رحم ,
مراحل تکامل جنین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در مقاله حاضر به جایگاه جنین در داخل رحم و نقش آن در رشد و تکامل جنین، اهمیت رشد جنین در ظلمات ثلاث رحم، ضرورت تاریکی و ظلمت در رشد جنین، مراحل تکوینی آن جهت جلوگیری از فساد نطفه و پرورش آن، و همچنین طول مدت بارداری از دیدگاه قرآن، حدیث، و علم جنین شناسی پرداخته شده است. با شناخت ویژگی های مکانی و زمانی لازم جهت رشد و تکامل جنین انسان که جلوه ای از شگفتی های قرآن است ایمان و اعتقاد به صاحب جهان خلقت «خداوند باری تعالی»، پیامبر خاتم و معجزه جاودانه اش قرآن کریم، در جسم و جان خواننده بیش تر خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان شناسی دینی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خود سازی
کلیدواژههای فرعی :
لطف ,
فطرت(کلام) ,
دعا ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
عبادت ,
قرب الهی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
انسان در قرآن ,
دعای عرفه ,
تدسیه ,
مناجات شعبانیه ,
مراتب کمال انسان ,
حرکت تکاملى فطرى انسان ,
چگونگى تحقق مرتبه کمال وجودى ,
آثار قرب به خدا ,
معناى واقعى قرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در ادامه سلسله مباحث اخلاقى استاد مصباح يزدى، در اين شماره نيز بخش ديگرى از بحث تزكيه نفس را به محضر اهل معرفت تقديم مى داريم. در جلسه گذشته، پيرامون آيات شريفه «و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها قد افلح من زكيها و قد خاب من دسيها» (الشمس: 7ـ10) به عنوان مقدمه بحث، مطالبى عرض كرديم. از اين آيات استفاده مى شود كه نفس انسانى، يعنى همان روح، استعداد تكامل و تنزل و به تعبير قرآن، استعداد تزكيه يا تدسيه را دارد. همچنين درباره مفهوم تزكيه و نيز مفهوم مقابل آن، يعنى تدسيه، توضيحاتى ارائه گرديد. انسان به طور فطرى كمال طلب است. هيچ كس از اين كه ناقص باشد، خوشش نمى آيد. هيچ كس دوست ندارد از آن مرتبه وجودى كه دارد تنزل پيدا كند. اگر بداند كه مى تواند به يك مرتبه كاملى برسد، آرزو مى كند بتواند به آن مرتبه عالى تر نايل شود. تمايل و علاقه اى كه انسان به تكامل دارد، يك لطف الهى است كه خدا در نهاد انسان قرار داده تا او را به سوى آن هدف و مقصود نهايى سوق دهد؛ زيرا خدا انسان را آفريده تا با حركت اختيارى خودش به كمال برسد. اگر انسان كمال طلب نبود و انگيزه اى براى تكامل نداشت، حركتى انجام نمى داد و هدف از آفرينش وى تحقق پيدا نمى كرد. در اینجا پیرامون این مراتب کمال انسانی سخن گفته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان شناسی دینی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خود سازی
کلیدواژههای فرعی :
نفس اماره ,
حق و باطل ,
خود طبیعی ,
فطرت(کلام) ,
امامت ,
ولایت معنوی ,
اهل بیت(ع) ,
راه هدایت ,
عبادت ,
گناه ,
هدایت قرآن ,
نفس لوامه ,
نفس مطمئنه ,
قرب الهی ,
قرآن ,
خشیت ,
شهوت جنسی ,
مسئولیت پیامبر ,
انسان در قرآن ,
مقام نفس اماره ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
هوی و هوس ,
ماهیت وجودى نفس ,
نفس در ادبیات قرآن ,
جنگ عقل و نفس ,
خود الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در جلسه گذشته، به اختصار اهميت تزكيه نفس و مفهوم آن بيان شد. گفتيم كه تزكيه متضمن دو معناست: يكى، موجودى كه زمينه براى رشد و نموّ آن فراهم است، و ديگرى، از بين بردن آنچه مانع رشد يك موجود مى شود، هر چند از درون خود و از اجزاى آن باشد؛ مانند درختى كه حرس مى كنند تا زمينه رشد و باردهى آن بيش تر شود. اين مفهوم در قرآن كريم بسيار مورد توجه واقع شده و يكى از وظايف پيامبران، بخصوص پيامبر اسلام، تزكيه نفوس بيان شده است: «يُزَكيّهم و يُعَلِمُهُم الكِتابَ وَ الحِكمَة.» (جمعه: 2) تزكيه انسان، به خداى متعال نسبت داده مى شود؛ چرا كه او سلسله جنبان اسباب و مسببات عالم و اصل هستى است و هر كس هر چه دارد، به يُمن فضل و رحمت اوست. همچنين تزكيه به پيامبراكرم (صلى الله عليه وآله) نسبت داده مى شود؛ زيرا پيامبران وسايل تزكيه براى عموم مردم را فراهم كرده اند. علاوه بر مقام ولايت معنوى كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار (عليهم السلام) دارند ـ گو اين كه اين ولايت، معناى دقيقى است كه همه كس توان فهم آن را ندارد ـ وسايل ظاهرى رشد و نموّ انسان ها نيز به وسيله پيامبر اكرم و اهل بيت فراهم شده است. به همين دليل تزكيه نفوس به پيامبراكرم نسبت داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی دینی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
سوره شمس
,
خود سازی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
لطف ,
تکامل روح ,
تهذیب ,
فطرت(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
کمال حقیقی انسان ,
قرب الهی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
تقوا ,
طاعت ,
انسان در قرآن ,
تکامل وجودى نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در دو جلسه گذشته مباحثى را به عنوان مقدمه بحث تزكيه نفس مطرح كرديم. همان گونه كه اشاره شد، اين عنوان از قرآن كريم اخذ شده و از اصطلاحات قرآنى در اين زمينه است: «و نفس و ما سوّيها فالهمها فجورها و تقويها قد افلح من زكيّها و قد خاب من دَسّيها.» (الشمس: 7ـ10) اين تعبير متضمن دو معناست: نفس انسان از يك سو، استعداد رشد، تكامل، نموّ و تعالى دارد و از سوى ديگر، در معرض آفات و آسيب هاست. ممكن است بعضى امور آن چنان ضربه هاى مهلكى به نفس وارد كنند كه نه تنها آن را از رشد و نموّ باز دارند، بلكه موجب سقوطش نيز بشوند. در این بحث موضوع تزکیه نفس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهشت و پاداش زنان
نویسنده:
محمود حاجی احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زنان
,
زن در قرآن و تفاسیر
,
انسان در قرآن
,
زن در آخرت
,
بهشت و زنان
کلیدواژههای فرعی :
کتاب بحارالانوار ,
اصحاب یمین ,
متقین ,
سابقون ,
احوال متقین در قیامت ,
اصحاب یمین ,
قرآن ,
ملاک پاداش و جزا ,
حورالعین ,
غلمان ,
ولدان ,
خطاب های قرآنی ,
تجسم اعمال ,
اهل بهشت ,
قرآن ,
پاداش الهی ,
نعمت در بهشت ,
نفی ظلم از خداوند ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسأله خطابهای قرآن و نگاه مردانه در آیات قرآن از مطالب بحثانگیز سالهای اخیر میباشد. در این میان، نحوه نگاه قرآن به بهشت و نعمتهای آن، یکی از سؤالات پیشروی محققین است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا تفاوت جنسیت انسانها در دنیا و آخرت، موجب تفاوت پاداش آنها در آخرت میشود یا نه؟ گروهی با توجه به ظاهر بعضی از آیات قرآن، به این باور گراییدهاند که نعمتهایی در بهشت به مردان اختصاص خواهد یافت. با بررسی نحوه خطابهای قرآن و استفاده از صراحت آیاتی از کلام خداوند و بررسی نعمتهای مورد ادعا، و استنباط جواب منفی به سؤال بالا و اعلان اشتراک زنان و مردان در تمام نعمتهای بهشتی، مقاله بهبار مینشیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید