جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99
تکرار گناه و شکستن توبه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ازاين كه اين مجموعه را پاسخگوي سوالات خود قرار مي دهيد صميمانه سپاسگذاريم.
توبه از درهاي بزرگ لطف و رحمت الهي و موهبتي آسماني است . انسان مومني که مرتکب گناه شده واجب است که فورا توبه کند و روح تيره شده خود را با آب توبه واستغفار صيقلي دهد . توبه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي«خلقتك لأجلي»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
رواياتي كه مي فرمايند: «خلقتك لأجلي» اشاره به غايت انسان دارد كه انتهاي او به سوي او و لقاءالله است و به فرموده قرآن «الي الله تصير الأمور» و «انا اليه راجعون» و اينكه در روايت آمده تو را خلق كردم به خاطر خودم منظور نياز داشتن خداوند به انسان نيست بل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
استدراج در نعمت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه در اينجا مهم و تأثيرگذار است واكنش انسان در برابر نعمت هاست. اگر وفور نعمت باعث غفلت و دور شدن انسان از خداوند و دل سپردگي به متاع دنيا و اعراض از آخرت و يا موجب طغيان و سركشي انسان گردد، اين به گونه اي قرار گرفتن در مسير استدراج است و تداوم مست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي خرافات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در مقدمه بايد گفت: وقتي انسان از درك حقايق و رابطه منطقي پديده ها عاجز باشد، براي تسكين و اقناع خود به قوه خيال پناه مي برد و به كمك آن اباطيل و اساطير گوناگوني مي سازد و جهاني پر از خدايان و ارواح نامر‍ئي به وجود مي آورد. چون انسان نادان با مشاهده ع بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طبيعت و وراثت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در علم اخلاق طبيعت به معناي جسم فيزيک يا عالم طبيعت نيست بلکه به معناي طبع يا ويژگي اي است که خصوصيتي را باعث مي شود؛ مثلا مي گوئيم: طبيعت فلان چيز چنين است که در زمستان هم رشد مي کند يعني اين که ويژگي اي در آن وجود دارد که اين خصوصيت را باعث مي شود. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زيبايي مطلق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

باید توجّه داشت که زشتی و زیبایی اقسامی دارد که عبارتند از زشتی و زیبایی محسوس ، زشتی و زیبایی خیالی ، زشتی و زیبایی وهمی ، زشتی و زیبایی عقلی و زشتی و زیبایی قلبی. حسن و قبح محسوس همان است که حواسّ انسان آن را ادراک می کند و اکثر مردم قادر به د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت اولياء الله  و اعدا ء الله  از جانب خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

علّامه طباطبایی (رض) در تفسیر المیزان ذیل آیه مورد بحث فرموده اند: « معناى پيشوا كردن آنان براى دعوت به آتش اين است كه: ايشان را پيشقدم در كفر و گناه كرد، در نتيجه ديگران به ايشان اقتداء كرده، و به آنان پيوستند. و اگر بپرسى كه چرا خداوند ايشان را بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
هدف و وسيله  و  نسبيت اخلاق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره بايد دانست «انعطاف پذيري» يکي از اصول اجتماعي در مکتب هاي مترقي است. اما آن چه تمايز بين مکتب ها را مشخص مي کند ميزان اين انعطاف پذيري و شخص تعيين کننده است.
در مکاتب بشري که بنيان آن بر اومانيسم مي باشد ميزان انعطاف پذيري و تعيين گست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
توجیه  وسيله بواسطه هدف
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كساني كه معتقدند؛ هدف وسيله را توجيه مي كند، صرف نظر از اين كه اهداف مادي و دنيوي خود را دنبال مي كنند، اين را به صورت يك قاعده كلي تلقي مي كنند و معتقدند كه براي تحقق اهداف فردي يا گروهي و يا سياسي، مي توان هر نوع كار ضد اخلاقي را مرتكب شد؛ اما در ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهات قرآني-برتري بني‏ اسرائيل
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در وجه فضيلت بني اسرائيل بر عالمين , با اين كه مسلم است كه پيغمبر اكرم (ص ) افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان و امت او افضل امت ها مي باشد, چند وجه گفته اند:
1. بعضي گفته اند مراد, عالمين زمان خودشان مي باشد نه همه ي زمان ها; ز بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 99