جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اخلاق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 1401
عنوان :
الأسس الأخلاقية للماركسية
نویسنده:
أوجين كامنكا؛ ترجمه وتقدیم: مجاهد عبد المنعم مجاهد
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المرکز القومی للترجمة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
اخلاق مارکسیستی
,
کتب فلسفه غرب به عربی
,
اخلاق مارکسیستی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برخی شیوه های مناظرات امام صادق(ع)
نویسنده:
فاطمه حسینی میرصفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
مناظره
,
امام صادق (ع)
,
اخلاق
,
ع
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
اخلاق
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر نظریههای اخلاقی بر حقوق کیفری (با تأکید بر حقوق ایران)
نویسنده:
محسن برهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
حقوق کیفری
,
نظام حقوقی
,
حقوق جزا
,
حقوق
,
فلسفه حقوق
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
ایران
,
مسئولیت جزایی
,
نظریه های اخلاقی
چکیده :
علم حقوق مانند سایر علوم انسانی، دارای مبانی و مبادی فکری است که فلسفهی حقوق عهدهدار پرداختن به آنهاست. اخلاق و ارتباط آن با حقوق، اصلیترین و شایعترین موضوعی است که در فلسفهی حقوق مورد بررسی قرار میگیرد و پذیرش هرنوع رویکردی در این موضوع، آثار و نتایج گستردهای را دربرخواهد داشت. ارائهی تعریفی از اخلاق و یافتن رویکردهای موثر اخلاقی گام اول در به سامان رسانده پژوهش در این ساحت است. در وهلهی اول با تقسیمی که ریشه در فرااخلاق دارد، نظریههای ناشناختگرایانه از دایرهی بحث تأثیرگذاری کنار گذاشته میشود چرا که این دسته از گرایشها گزارههای اخلاقی را قابل اثبات یا ابطال نمیدانند و پژوهش منحصر در نظریههای شناختگرایانه میباشد. در این ساحت پرشورترین مباحث اخلاقی، در اخلاق هنجاری و تلاش برای یافتن معیار اخلاقی بودن رفتارهای انسانی است. در میان نظریههای موجود در اخلاق هنجاری، اخلاق فضیلتمحور و اخلاق وظیفهگرا و اخلاق فایدهباور، سه رویکردی هستند که بیشترین مباحث اخلاقی را به خود اختصاص دادهاند و امروزه نیز دارای سیطرهی غیرقابل انکاری در حوزهی فلسفهی اخلاق هستند.تأثیر نظریههای اخلاقی بر حقوق کیفری، منوط به شناخت نوع تعامل میان اخلاق و حقوق است. در این راستا، شناخت تفاوتها میان اخلاق و حقوق، روابط میان آندو و کارکردهایی که اخلاق میتواند در علم حقوق داشته باشد، پیششرط ورود به مباحث نهایی است. براساس این نگاه، مراد از واژهی تأثیر روشن میشود؛ منظور بررسی استلزامات و اقتضائات و نتایجی است که پذیرش هر نگاه اخلاقی بر حقوق کیفری خواهد داشت. پس از شناخت مدعای این نظریههای اخلاقی و نوع تعامل موجود میان اخلاق و حقوق، بایستی حوزههایی از علم حقوق را که متأثر از رویکردهای اخلاقی هستند، مورد شناسایی قرار داد. تا آنجا که به حقوق کیفری مرتبط میباشد، پنج موضوع در علم حقوق وجود دارد که اخلاق نقشی بنیادین در این موارد ایفا میکند؛ مفهوم قانون، چرایی تبعیت از قانون، جرمانگاری، مسوولیت کیفری و مجازات. دو ساحت اولیه، موضوعهایی هستند که اخلاق دارای تأثیر غیرمستقیم بر حقوق کیفری است؛ بدین معنا که اخلاق با تحت تأثیر قرار دادن کلّیّت علم حقوق، حقوق کیفری را نیز متأثر میسازد، اما سه موضوع بعدی را میتوان در ساختار تأثیر مستقیم نظریههای اخلاقی بر حقوق کیفری معنا کرد زیرا در این موارد آوردههای اخلاقی، نتایج و اقتضاهایی را در حقوق در پی دارند. در هر پنج موضوع، ابتدا به تبیین ساختار بحث و رویکردهای مختلف به موضوع پراخته میشود، سپس پاسخهایی که هریک از نظریههای سهگانهی اخلاقی ارائه میدهند. چنین تبیینی از ارتباط میان اخلاق هنجاری و حقوق کیفری، موضوعی است که حتی در منابع لاتین نیز بدان پرداخته نشده است.بعد از شناخت موضع نظریههای سهگانه، نوبت به نگاه به حقوق داخلی و تطبیق رویکرد آن با مواضع فکری این نظریهها میرسد. در مفهوم قانون، با توجه به محوریت ارادهگرایی، با نظریهی اخلاقی فایدهگرایی تطبیق میشود. در موضوع چرایی تبعیت از قانون، با توجه به نظریهی فقه سیاسی حقوق داخلی رویکردی منحصر به فرد اتخاذ کرده است که با هیچیک از نظریات اخلاقی تطبیق ندارد. با پذیرش اخلاقگرایی حقوقی توسط حقوق داخلی، میتوان آن را با نظریهی اخلاق فضیلتگرایانه منطبق دانست. در موضوع مسوولیت کیفری، حقوق داخلی در پذیرش مولفههای مسوولیت کیفری قابل تطبیق با وظیفهگرایی و فضیلتگرایی است و در نهایت در موضوع مجازات میتوان گفت که در مجازاتهای مستوجب حد، حقوق داخلی رویکردی تا حدودی مشابه وظیفهگرایی و فضیلتمحوری را مورد قبول قرار داده است اما در سایر مجازاتها رویکردی مشابه رویکرد فایدهگرایی مورد پذیرش قرار گرفته است. در نتیجه میتوان گفت که حقوق کیفری داخلی قابل تطبیق با یک نظریهی اخلاقی نیست و در موضوعات مختلف رویکردهای متفاوتی را مورد قبول قرار داده است فلذا با نظریههای مختلف قابل تطبیق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام
نویسنده:
محمد جداری عالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
نیاز
,
اخلاق
,
معارف اسلامی
,
اخلاق مصرف
,
اصلاح الگوی مصرف
,
قناعت
,
الگوی اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
مصرف
,
مدل اخلاقی
,
کفاف
,
رفتار مصرفی
,
میانهروی
,
اخلاق
چکیده :
این تحقیق بر آن است تا ضمن بررسی و استخراج مبانی، اهداف و انگیزهها، معیارها و اصول و قواعد اخلاقی مصرف،مدلی هنجاری و تئوریک برآمده از آموزههای اسلامی برای اخلاق مصرف، ارائه دهد، تا گامی در جهت اصلاح الگوی مصرف و تحقق مدل اسلامی ایرانی برای پیشرفت و توسعه همهجانبه برای جامعه اسلامی باشد. اخلاق مصرف از جمله رفتارهای پایدار افراد و خانوارها در حوزه زندگی اقتصادی و در مورد تخصیص درآمد و منابع مالی برای استفاده از کالاها و خدمات نهایی است. اخلاق مصرف به عنوان شاخهای از اخلاق کاربردی و زیرمجموعه اخلاق اقتصادی است که با رویکردهای سازمانی، اجتماعی، حرفهای و مصرف فرد و خانوار قابل بحث و بررسی است. و این تحقیق با رویکرد مصرف فرد و خانوار پیش رفته است. در این راستا، علیت به عنوان مبنای وجودشناختی، توحید برای مبنای خداشناختی؛ اعمیت عالم از مادی و مجرد، هدفمندی و نظام احسن، تفکیکناپزیری دنیا و آخرت، به عنوان مبانی جهانشناختی؛ همچنین اصالت و استکمالی بودن روح، هدفمندی، نیازمندی، اختیار و مسئولیت پذیری انسان برای مبانی انسانشناختی؛ و در نهایت خوددوستی به عنوان مبنای اخلاقی و تئوری هنجاری برگزیده شدند. ودر ادامه هدف نهایی انسان در رفتارهای مصرف را سعادت جاودانی، و زندگی خوب و گوارا با ویژگیهای: عدالت اجتماعی، امنیت و رشد و پیشرفت همهجانبه به عنوان اهداف میانی انتخاب شده است. در بررسی معیار اخلاق مصرف به میانهروی با شاخصهای مصرف در حد کفاف و به اندازه نیازهای واقعی رسیدیم. و در خصوص مهمترین اصول و قواعد اخلاقی مصرف، چهار اصل: انفاق، زهد، قناعت و تقدیر معیشت به عنوان اصول لازم الاتباع، و قواعدی مثل: نهی از اسراف، نهی از اتراف، نهی از اقتار و نهی از طمع، به عنوانی اصول لازم الاجتناب، مورد بحث واقع شده است. در خاتمه ضمن بررسی روابط منطقی بین یکایک عناصر یاد شده و اثبات سازگاری آنها با همدیگر، مدل اخلاقی مصرف استخراج و اثبات شده که در صورت جامه عمل پوشیدن مدل، زندگی گواری توحیدی و با ویژگی سادهزیستی، همراه با پیشرفت همهجانبه اسلامی در دنیا تأمین، و سعادت اخروی به راحتی قابل دستیابی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد 5 فصل اول کتاب Quandaries and Virtues against reductivism in Ethics By: Edmund L. Pincoffs
نویسنده:
حمیدرضا حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق
,
علوم تربیتی
,
پینکافس، ادموند
چکیده :
شاید مهم ترین علت انتخاب این کتاب ، بکر بودن موضوع آن در کشور و خالی بودن آن در مباحث و دیالوگ های فلسفه اخلاق در کشور بوده است . یعنی از یک سو بحث اخلاق فضیلت محوردر غرب که از نیمه قرن بیستم تاکنون یکی از مطرح ترین نحله های مطرح در اخلاق هنجاری در غرب است ، از ضرورت معرفی به جوامع فلسفی ایران برخوردار است ، و از دیگر سو اهمیت نویسنده این کتاب و اثرگذاری این کتاب در مجامع علمی - دانشگاهی مغرب زمین این ضرورت را افزون می سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سقط جنین از دیدگاه اخلاقی
نویسنده:
علیرضا آلبویه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
قتل
,
معارف اسلامی
,
قرآن مجید
,
سقط جنین
,
هنر و علوم انسانی
,
آبستنی
,
آمیزش جنسی
,
بالقوگی و بالفعلی
,
بالقوگی
چکیده :
مباحث اخلاقی سقط جنین در چند دهه اخیر به شدت مطرح بوده و موافقتها و مخالفتهای بسیاری را در پی داشته است. شاید یکی از دلایل عمده اهمیت یافتن آن اهمیت داشتن حق حیات آدمی باشد. سقط جنین از دیدگاه فقهی و حقوقی در میان فقهای اسلامی همواره مورد بحث بوده است ولی از جنبه اخلاقی بحث چندانی درباره آن نشده است. در این رساله مسئله سقط جنین به لحاظ اخلاقی از نظرگاه فلسفی و الهیات قرانی پیگرفته میشود. فرضیه ما در این رساله آن است که نادرستی سقط کردن جنین بسته به مراحل تکون جنین به لحاظ اخلاقی به دو جهت است، یکی به جهت انسان بودن جنین و دیگری به جهت دارا بودن قوه قوی انسان شدن. با توجه به اینکه انسان بیش از یک ساحت دارد: ساحت بدن و غیر بدن، و تمام حقیقت انسان ساحت غیر بدن است که پس از مرگ نیز همچنان به زندگی خود ادامه میدهد، از اینرو با حضور ساحت غیر بدن اطلاق انسان بر جنین جائز است و سقط کردن آن به دلیل اینکه قتل نفس به شمار میآید، نادرست است. اما بدون حضور ساحت غیر بدن، انسان بر جنین اطلاق نمیشود و در نتیجه سقط کردن آن به لحاظ قتل نفس نادرست نیست ولی لازمه آن این نیست که سقط کردن جنین پیش از وجود ساحت دیگر اخلاقاً مجاز باشد، چون گرچه پیش از وجود ساحت دیگر قتل نفس صادق نیست ولی میتوان با توجه به اینکه جنین قوه انسان شدن را دارد نادرستی سقط کردن آن را به لحاظ اخلاقی نشان داد. به عبارت دیگر، سقط جنین از لحظه لقاح به لحاظ اخلاقی نادرست است، البته از زمانی که انسان بر جنین اطلاق میشود سقط کردن آن به لحاظ قتل نفس قبیح است و پیش از صدق انسان بر جنین به جهت آنکه قوه قوی انسان شدن را دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله شر از دیدگاه هانا آرنت
نویسنده:
محمد مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
داوری
,
اخلاق
,
آلمان
,
هانا آرنت
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
موضوع این رساله به طور مشخص، آرای هانا آرنت (1906-1975) فیلسوف معاصر آلمانی در بارهی«مسئله شر»است. سوال بنیادی در مورد مسئله شر این است که:«چرا انسانها به جای عمل خیر،دست به اعمال شرورانه میزنند؟». آرنت در پاسخ به این سوال،دو اصطلاح«شر بنیادین» و «ابتذال شر» را مطرح میکند.او مفهوم نخست را در ارتباط با توتالیتاریسم،و«ابتذال شر» را در ارتباط با ماجرای آدولف آیشمان،طراح کشتار و جنایت علیه یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم،پیش میکشد.آرنت تحلیل خود را فراتر میبرد و آن را به مسائل قرن بیستم تعمیم میدهد.او ابتذال شر را،بر خلاف سنت فلسفی- الهیاتی پیش از خود،ناشی از بیفکری میداند.از این رو،در آثارش همواره به دنبال ارتباط مسئله شر با تفکر و داوری است.آرنت معتقد است که عدم توانایی در فکر کردن،موجب ناتوانی در داوری اخلاقی نیز میشود.هدف اصلی این رساله بررسی آرای آرنت درباره ارتباط میان تواناییهای انسان درباره تفکر و داوری برای پیشگیری از اعمال شرورانه است.براین اساس،در آغاز،پس از نگاهی تاریخی به مسئله شر،به توتالیتاریسم ونسبت آن با شر بنیادین میپردازیم.سپس به مسئله آیشمان و شرایطی که آرنت ابتذال شر را مطرح میکند،خواهیم پرداخت و آنگاه ارتباط میان مسئله شر،تفکر و داوری را موضوع بررسی قرار میدهیم.سرانجام پس از بررسی آرای آرنت در این زمینه، به پیآمد نظریات او در زمینه اخلاق خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد 4 فصل آخر کتاب : Quandaries & Virtues against reductivism in ethics
نویسنده:
مهدی علیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق
,
الهیات و معارف اسلامی
,
پینکافس، ادموند
چکیده :
این رساله ترجمه کتاب "Quandaries and virtues" اثر ادموند پینکافس است. نویسنده در این کتاب دو گونه نگاه یا دو روش دارد : 1- در بخشهای نخستین کتاب بیشتر با روش سلبی به دیدگاهها و نظریه های اخلاقی می پردازند و با نقدهای سهمگین خویش اغلب دیدگاهای اخلاقی موجود در باب معیار صواب و خطای احکام اخلاقی را به زیر چاقوی نقادی می کشاند. 2- از بخشهای میانی، نویسنده با نگاهی اثباتی به دنبال در انداختن طرحی نو در مسایل اخلاقی است. وی در فصل پنجم تعریف ابداعی خود از فضیلت را ارایه می کند. و در فصل ششم نظریه مختص به خود در باب معیار صواب و خطای اعمال اخلاقی را تبیین و اثبات می کند و نظریه خویش را فضیلت محور از نوع کمال گرایی می نامد. در دو فصل پایانی کتاب به یک بحث کاربردی تر می پردازد و در پی نیل به تعلیم و تربیت شایسته و صواب، بحثهای مفصلی طرح می کند. مترجم افزون بر ترجمه، بر هر فصل و به ویژه به دو فصل ششم و نهم، از منظر اخلاق اسلامی تعلیقاتی نگاشته است، که گاه نقد نظرگاههای نویسنده است و گاه توضیح و تبیین دیدگاههای نویسنده. همچنین مقدمه تقریبا مفصل این رساله که حاوی نگاهی کلی به فلسفه اخلاق و تاریخ اخلاق فضیلت است، حاصل تلاش مترجم است، که امید است مقبول طبع ارباب معرفت واقع افتد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق فضیلتمدار
نویسنده:
زهرا خزاعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق
,
ارزش اخلاقی
,
شناخت شناسی
,
فلسفه علم
,
اخلاق
چکیده :
رساله حاضر، در زمینه فلسفه اخلاق، به تبیین و بررسی تئوری هنجاریای پرداخته است که در طول تاریخ پرفراز و نشیبش، از اهمیت به سزایی برخوردار میباشد. اخلاق فضیلتمدار، که به دلیل فضیلت محوریاش از دو تئوری معروف سودگروی و وظیفهگروی متمایز می گردد، با تأکید بر فضایل و معرفی شکوفایی نفس به عنوان غایت اخلاق، بر آن است تا راهحلی برای بسیاری از معماهای اخلاقی ارائه کند. جایگاه جغرافیایی اخلاق فضیلت، به انضمام سیر تاریخی آن از عهد سقراط تا عصر حاضر، از تدوین تا ترویج و از افول تا احیاء، به همراه نقش حکیمان مسلمان در تفسیر آن، از جمله مباحثی است که در این رساله مورد بررسی قرار گرفته است. وجودشناسی و معرفتشناسی فضایل از جمله مباحث این رساله است. در این رابطه نظریه عینیگروی و مطلقگرایی مورد دفاع قرار گرفته است. گرچه این باور از سوی همه نظریهپردازان فضیلت مورد تأیید واقع نشده است، چنانکه افرادی مانند فوت را میتوان در زمره ذهنیگرایان و مکاینتایر و پینکافس را در گروه نسبیگرایان قرار داد. شرایط فضیلتمندانه بودن فعل چیست؟ نقش آگاهی و اختیار در این رابطه چه میباشد؟ آیا مسئولیت اخلاقی در این تئوری جایگاهی دارد؟ آیا نقش شرایط پیشینیای مانند عقاید، شخصیت، امیال و... از نظر مفسرین این تئوری مورد غفلت واقع شده است؟ در ضمن پاسخ به این پرسشها، در کنار نظریه ارسطو و پیروانش در تأیید مسئولیت فاعل اخلاقی، به دیدگاه برتارد ویلیامز اشاره شده است که با وضع واژه خوششانسی، وضعیت اخلاقی را بیش از آنکه معلول تصمیمگیری و اراده بداند، متعلق خوششانسی و بدشانسی میپندارد، تا آنکه سرانجام با معرفی شرمساری به عنوان نشانه اخلاقی بودن فرد، این واژه را جایگزین مسئولیت مینماید. توان فاعل اخلاقی نسبت به اکتساب فضایل و رذایل، نقش کلیدی فضیلت و انگیزه به عنوان دیگر شرایط، مورد تأیید ارسطو و پیروان اوست. و بالاخره اخلاق فضیلت، بهرغم نقاط قوتش، از دو منظر دینی و غیردینی مورد انتقاد واقع شده است که برخی از آن کاستیها مورد تأیید و بعضی مورد تردید قرار گرفتهاند. در این رابطه ناموجه بودن انحصار سعادت به زندگی فضیلتمندانه و عدم توجه به سعادت اخروی و در نتیجه نپرداختن به نیت و انگیزه الهی، از جمله ایرادات دینی است که فقدان آنها در اخلاق فضیلت ارسطویی، از جامعیت آن کاسته است. سکوت اخلاق فضیلت درباره مفهوم عمل صحیح، فقدان قوانین اخلاقی، تعارض فضایل و دشواری شناخت فاعل فضیلتمند و ... از جمله ایرادات غیر دینی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستی شناسی و فرآیند نجات در دین جاین
نویسنده:
محمدزاده سیدنادر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
کرمه
,
نجات
,
اخلاق
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
جیوه
,
اجیوه
,
اهیمسا
چکیده :
این نوشتار در پی بررسی آراء فلسفی دین جاین، هستی شناسی، کرمه، اخلاق و نجات است. در این دین، وجود به دو گروه اصلی «جیوه» (روح) و «اجیوه» (اجسام) تقسیم می شود و در تحلیل خود از روانشناسی انسان ثنویت گراست. هر دو جوهر وجودشناختی ازلی، ابدی و نامخلوق اند. جیوه به دو گروه «دربند» و «رهایی یافته» تقسیم می شود و اصل نامدرک یا جیوه، شامل پنج جوهر ماده، دهرمه و ادهرمه، فضا و زمان است. در دین جاینی به دلیل این که اعتقادی به خدای شخصی وجود نداشت، کرمه اصل بنیادینی بر بازپیدایی است. اوضاع دنیوی جیوه را مشخص می کند. درباره اخلاق نیز هدف اصول اخلاقی دین جاین رسیدن به نیروانه و محور اخلاق جاینی زهد و ریاضت است. پس رهایی در این آیین بسیار مشکل و مستلزم زندگی رهبانی است. با خودداری از کرمه حیات گذشته و کرمه جدید حاصل می شود. در این مقاله که به صورت توصیفی و تحلیلی فراهم شده است، این نتیجه حاصل می شود که اصول مهم این دین ریاضت و اهیمسا است و تمام آراء فلسفی آن مطابق اهیمسا است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 1401
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید