جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معاد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 286
عنوان :
چگونه می توان اثبات کرد که قرآن تنها برای زمان جاهلیت نیامده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دلایل برون دینی و درون دینی زیادی بر این نکته گواهی می دهند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم: 1. کافی نبودن عقل این دلیل را با این سؤال آغاز می کنیم که آیا تنها مردم زمان پیامبر نیاز به وحی داشته اند ؟ و اساساً سرّ نیاز بشر به وحی چیس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقص عقل بشر
,
پیامبر شناسی
,
نبوت خاصه
,
نبوت حضرت محمد (ص)
,
معجزات حضرت محمد(ص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز جامعیت قرآن
,
هدایت قرآن
,
احادیث جامعیت قرآن
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد جسمانی ,
جاودانگی اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه ایرادی دارد اگر باور کنیم خداوند وجود دارد. انسان وجود دارد، اما مرگ پایان زندگی و تمام شدن هستی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : باید ببینیم، حیات بعد از مرگ در نقشۀ کلی جهان هستی چه نقشی دارد؟ آیا بدون معاد و بازگشت، فلسفۀ خلقت انسان، بدون نقص باقی می ماند؟ انسان یک موجود سود جو و منفعت طلب است. اگر کاری برای او منفعت و سود نداشته باشد، انجام نمی دهد. حال اگر فرض شود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی پس از مرگ
,
معاد(کلام)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
زندگی پس از مرگ ,
زندگی و مرگ معنوی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیاری بودن ایمان از منظر امامیه و اشاعره
نویسنده:
محمدعلی اخویان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
اختیار
,
فعل اختیاری
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
ایمان
,
ایمان از نظر امامیه
,
ایمان از نظر اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
امامیه ,
اشاعره ,
نظریه کسب ,
شناخت ,
آیه لا اکراه فی الدین ,
روایات ,
امیال انسانی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
شناخت ,
قرآن ,
تصمیم گیری ,
میل ,
اکراه ,
احادیث و روایات ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
اکراه ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ناچاری و اضطرار ,
قلب کافر ,
افعال باطنی ,
مجازات کافران ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله بر آنیم تا مساله ایمان و اختیاری بودن آن را بررسی کنیم. مراد از اختیار آن است که انسان راه ها و گزینه های گوناگونی را پیش روی داشته باشد و با بررسی و سنجش آنها راه یا گزینه مطلوب خود را برگزیند. بنابراین بررسی، تصمیم گیری و انتخاب سه عنصر اساسی اختیار محسوب می شوند. بر این اساس می توان گفت: که اشاعره ایمان را امری غیر اختیاری و آن را تفضل و عطای الهی می دانند. از نظر آنان ایمان لطف حق است و انسان تنها وظیفه دارد لطف و عطای حق را استجابت کند. اما امامیه بر خلاف اشعریان، بر اختیاری بودن ایمان تاکید و در دیدگاه خود به دلایل متعدد عقلی و نقلی استناد می کنند. از نظر امامیه هر فعل اختیاری دارای حداقل سه عنصر آگاهی و شناخت، میل و گرایش و قدرت و توانمندی است. آنها در هر موردی از سه عنصر، شواهدی از آیات و روایات را می آورند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد چیست ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : کلمه ی معاد از عود به معنای بازگشت می آید و منظور از معاد این است که انسان بعد از موت ، لباس حیات می پوشد و این حالت فیزیکی برمی گردد و حی خواهد شد . تعبیر قرآن این است که بعد از این که شما زندگی دنیا را تمام کردید میت می شوید .همه ی انسانها ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد در قرآن ,
آیات معاد ,
اصل معاد ,
حقیت معاد ,
عالم برزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد در لغت و اصطلاح به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : لفظ معاد از «عاد يعود»، گاهى به معناى مصدرى (برگشتن)، گاهى به معناى اسم زمان (زمان برگشتن) و گاهى به معناى اسم مكان (جاى برگشتن) است، و از صيغه ى «عود» به معناى برگشت به سوى چيزى، بعد از آن كه از آن چيز انصراف شده بود، و از صيغه ى «اعاده» به م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
اعتقاد به معاد ,
شناخت معاد ,
احوال معاد ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وضع آسمان را به هنگام رستاخيز توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در مورد وضعيت آسمان هنگام رستاخيز بايد گفت ماه و خورشيد و ستارگان عظيمى كه بعضى از آنها ميليونها بار از خورشيد ما بزرگتر و پرفروغتر است به تيرگى وخاموشى مى گرايند ( 2 و 1 ) و نـظـم حـركـت آنـها بهم مى خورد و از جمله ماه و خورشيدبهم مى پيوندند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال معاد
,
قیامت
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
قیامت ,
رستاخیز عمومی ,
نشانه رستاخیز ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ويژگيهاى عالم آخرت را از ديدگاه عقل شرح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ويژگيهايى جهان آخرت از اين قرار است : الف - نخستين ويژگى آخرت كه بخصوص از بـرهـان اول بـدست آمد, اين است كه بايدابدى و جاودانه باشد, زيرا در آن برهان بر امكان حيات ابـدى و مـيل فطرى انسان به چنين حياتى تاكيد شده و تحقق آن, مقتضاى حكمت الهى دان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
احوال عالم آخرت
,
معاد(کلام)
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
عالم آخرت(کلام اسلامی) ,
نظام عالم آخرت ,
خصوصیات عالم آخرت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حيات انسان داراى چه مراحلى است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با بهره گرفتن از آيات قرآن كريم درمى يابيم كه حيات انسان داراى سه مرحله است: 1. حيات دنيا؛ 2. حيات برزخ؛ 3. حيات قيامت. عده اى، با توجه به برخى از آيات، احتمال مى دهند كه حيات برزخ ملحق به حيات دنيا و تداوم حيات دنياست تا قيامت. نظير آيه ى شري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
حیات انسانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
زندگی پس از مرگ ,
حیات برزخی ,
ارزش حیات انسان ,
حیات دنیوی ,
امکان حیات اخروی ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
حیات برزخی ,
زندگی انسان ,
حیات برزخی در قرآن ,
قلمرو حیات انسان ,
حیات دنیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانی از نگاه حکیمان الهی
نویسنده:
جعفر انواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
قالب مثالی
,
بدن اخروی
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
بدن عنصری
,
چگونگی معاد جسمانی
,
بدن اخروی
,
معاد(فلسفه)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
چکیده :
همه حکیمان الهی معاد را حق می دانند، با این حال درباره چگونگی آن دیدگاه های متفاوتی دارند، به باور صدرالمتالهین، کسانی که معتقدند وقتی بدن نابود گردد دیگر بازگشت آن ناممکن خواهد شد و این نفس است که در قیامت حاضر خواهد گشت، از چگونگی عالم آخرت غافل اند؛ به واقع اینان آیات صریح قرآنی را که به روشنی بر جسمانی بودن معاد دلالت دارند تاویل کرده اند؛ صدرالمتالهین در اثبات جسمانی بودن معاد گفته است: اگر کسی با داشتن سلامت نفس به مقدمات اثبات معاد جسمانی بنگرد، یقینا به این نتیجه خواهد رسید که همین بدن به عین آن در قیامت محشور خواهد شد. همچنین، شیخ اشراق بر وقوع معاد جسمانی با قالب مثالی تاکید دارد. سایر حکما از جمله ابن سینا نیز معاد جسمانی را بنا بر خبر پیامبر اکرم (ص) به اثبات رسانده اند؛ ضمن اینکه محقق طوسی آن را ضرورت دین شمرده است. و در نهایت به این نتیجه دست خواهیم یافت که معاد جسمانی خواهد بود؛ یعنی انسان با بدن مادی و عنصری محشور می شود، گر چه در آنجا تغییراتی در نظام بدن رخ خواهد داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضائل الشیعة
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ مترجمان: لطیف راشدی، سعید راشدی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مسجد مقدس جمکران,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
17. فرق کلامی
,
حقانیت مذهب شیعه
,
شیعیان
,
احادیث اخلاقی
,
احادیث شیعه
,
احادیث و روایات
,
شیعه شناسی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اهل بیت ,
حدیث ,
ایمان ,
علی ,
ارواح ,
نور ,
امام ,
مؤمن ,
شفاعت ,
الصراط ,
النار ,
نامه اعمال ,
موت ,
التوبه ,
شاهد بر مردم ,
صالحین ,
الفائزون ,
دشمنی ,
جاهلیت ,
روز قیامت ,
الدنیا ,
اهل ایمان ,
دوستی خاندان محمد ,
اهل ولایت ,
گناهان شیعیان ,
الأبرار ,
الرهبانیه ,
الحوض ,
منهاج الحق والاستقامه ,
حزب الله ,
گمراهی ,
الراعی الأنام ,
العمل الصالح ,
معرفه الائمه ,
نفس مطمئن ,
الأوصیاء ,
الشیعة ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شابک (isbn):
978-964-973-138-4
چکیده :
«فضائل الشیعة»، نوشته شیخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى (305- 381 ق)، از بزرگان فقها و روات شیعه در قرن چهارم هجرى است. این کتاب، به زبان عربى و حاوى روایاتى از ائمه (ع) درباره مقام و منزلت شیعیان محمد و آل محمد (ص) است. بعد از وفات حضرت رسول خدا (ص) حکومت هاى وقت سعى و تلاش فراوانى در خانه نشین کردن اهل بیت آن حضرت داشتند. آنان پیروان و شیعیان اهل بیت را قتل عام کرده و یا در زندان ها و زیر شکنجه به شهادت مى رساندند. تبلیغات شدیدى هم علیه شیعه به راه انداخته بودند و به آنها رافضى مى گفتند؛ یعنى کسانى که راه عموم مردم را ترک کرده اند. در این میان، علما و فقهاى شیعه با فداکارى و از خود گذشتگى به نقل روایات نبى اکرم و اهل بیت آن حضرت، درباره مقام و منزلت ائمه (ع) و یاران آنان پرداختند تا مقام حقیقى اهل بیت عصمت و طهارت و شیعیانشان را بر دیگر مسلمانان آشکار نمایند و اسلام حقیقى و راه حق را بر مردم نمایان گردانند. شیخ صدوق نیز یکى از راویان بزرگ شیعه به شمار مى آید که در همین راستا این کتاب را به نگارش درآورده است. کتاب فضائل الشیعة، از زمان نگارش، مانند دیگر کتاب هاى شیخ صدوق، مورد توجه علما و فقهاى شیعه قرار گرفته و در بسیارى از مجموعه هاى روایى، مانند بحارالانوار علامه مجلسى، از آن نقل شده و به آن استناد گردیده است. کتاب حاضر، به حدى مورد توجه واقع شده که محدث نورى یک نسخه از آن را به خط خود نگاشته است که این نسخه هم اکنون در دسترس مى باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 286
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید