جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
احوال معاد
>
سعادت اخروی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 151
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضلالت
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
سعادت اخروی
,
خود سازی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
اعتقاد به معاد ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
شرک ,
کمال حقیقی انسان ,
لذت اخروی ,
لذت دنیوی ,
شرک جلی ,
شرک خفی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
جهنم ,
جهنم اشقیاء ,
اهل بهشت ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
عزت نفس ,
ذلت نفس ,
شک و یقین ,
خودخواهی ,
هواپرستی ,
اسفل السافلین ,
اوج عزت ,
حضیض ذلت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در چند جلسه گذشته، بحث هايى را درباره اهميت تزكيه نفس از ديدگاه قرآن مطرح كرديم. حاصل بحث اين شد كه از آيات كريمه قرآن و روايات شريفه استفاده مى شود كه براى پيمودن راه تزكيه و رسيدن به اهداف آن، يعنى قرب خداى متعال، يك راه كلى وجود دارد و همه راه هاى ديگر مصاديقى از اين راه است و آن بندگى خداست. اشارات و توضيحاتى كوتاه در اين باب عرض كرديم. خلاصه اين شد كه انسان سر دو راهى قرار دارد: راهى به سوى هدف نهايى و كمال ابدى انسان منتهى مى شود و به تعبير قرآن، كه تعبير بسيار آموزنده اى است، اين راه صعود و عروج است، راه بالارفتن است؛ چون ما همواره خدا را به عنوان موجودى علىّ و بلندمرتبه معرفى مى كنيم. به حسب فهم خودمان، وقتى بخواهيم يك مرتبه بسيار مهم كمال را تعريف كنيم، مى گوييم: بلند. در مقابل، راه پستى قرار دارد؛ اسفل السافلين، پست ترين پست ها. آن هم راهى است كه شيطان دوستان و ياران خود را به اين راه راهنمايى مى كند. اين گروه به اين راه پست منتهى مى شوند؛ به آخرين نقطه اى كه پست تر از آن تصور نمى شود، از هر حيوانى و از هر درنده اى پست تر مى شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
سوره مؤمنون
,
آیات زکات
,
طاعت
کلیدواژههای فرعی :
منت ,
عبادت ,
اذیت ,
قرب الهی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
انفاق ,
ریا (اخلاق) ,
دنیاپرستی ,
اخلاص عمل ,
شرط قبولی عمل ,
اوصاف مفلحان در قرآن ,
اوصاف مومنان ,
انفاق خواستنی ,
انفاق با اخلاص ,
درجه اخلاص ,
انفاق مخفیانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در ادامه درس قبلی، جناب استاد، در اين جلسه، نكاتی تكميلی درباره انفاق و شروط قبولی آن مطرح كرده اند. و در ادامه مباحث، درباره دل بستگی به دنيا، ريا، منت و اذيت در انفاق و مزيت عمل نيك علنی بر ترك آن، نكات ارزشمندی برای ره پويان طريق معرفت ذكر نموده اند. (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ)(مؤمنون: 1ـ4) در اين سوره شريفه، اوصاف مؤمنانی كه به فلاح می رسند بيان شده است. اول آنها خشوع در نماز است. در جلسات قبل، درباره «لغو» و اعراض از آن قدری صحبت كردم. همچنين درباره زكات به مناسبت آيه (وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ) نكاتی به عرض رساندم. در اين زمينه، جای بحث های فراوانی وجود دارد؛ چون هم آيات فراوانی در اين زمينه هست و هم روايات متعددی، كه ابعاد اين موضوع را بررسي كرده است. در اين جلسه، به اندازه ای كه خدای متعال توفيق بدهد، تتميم بحث گذشته را با ذكر چند مطلب، كه در خود قرآن كريم بر آنها تأكيد شده است، دنبال می كنيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
قرب الهی
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
احباط و تکفیر ,
عبادت ,
رستگاری اسلامی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
حضور قلب در نماز ,
نماز ,
فضایل اخلاقی ,
طاعت ,
بیهوده گویی ,
حضور قلب در عبادت ,
منازل سلوک ,
طول سفر در مسیر الی الله ,
بعد مسافت در مسیر الی الله ,
مطلوبیت همه مراحل سیر الى اللّه ,
مطلوب جبلى انسان ,
عوامل سیر الی الله ,
لزوم شتاب در سیر الى اللّه ,
تفریح معقول ,
ضرورت احتراز از لغو ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
طى 11 شماره پيشين، سلسله مباحث جناب استاد در تبيين حديث قدسى خطاب به حضرت موسى (عليه السلام) به محضر ارباب معرفت تقديم گرديد. در سلسله مباحث پيش روى، ايشان نكات جديدى را در باب اخلاق و عرفان اسلامى مطرح كرده اند: در اين درس، موضوعاتى درباره سير الى اللّه، طول اين سفر و بعد مسافت، مطلوبيت و مراحل اين سير، نكاتى درباره عوامل حبط اعمال، «نماز» به عنوان اولين عامل سير الى اللّه، و «لغو» به عنوان مانع درك حضور در نماز و سير به سوى مقصد مطالب ارزشمندى به محضر ره پويان طريق معرفت ارائه گرديده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
خشیت
کلیدواژههای فرعی :
غایت آدمی ,
غایت خلقت ,
سنت الهی ,
اراده الهی ,
گناه ,
قرب الهی ,
انسان و خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
سعادت اخروی ,
جهنم ,
بهشت ,
اهل عذاب ,
عذاب ,
نعمت ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
رجا ,
اخلاص ,
طاعت ,
عبودیت ,
خوف مذموم ,
خوف ممدوح ,
شرط قبولی عمل ,
ایمان و ترس ,
معنای ترس از خدا ,
محرک بودن ترس ,
عقوبت ناگهانی ,
عقوبت تدریجی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
همانگونه كه رهپويان طريق معرفت مستحضرند، در شماره پيشين، در بخش قبلى از اين سلسله دروس، حضرت استاد نكاتى را در باب تأكيد خداوند بر حضرت موسى (عليه السلام) در پرستش او، پرستش خدا (مهمترين هدف خلقت)، بندگى (راه تقويت ارتباط با خدا)، اخلاص (شرط قبولى اعمال) و حاصل اخلاص امام خمينى (قدس سره) در كارش بيان كردند. اكنون در ادامه آن مباحث و تبيين حديث قدسى، ايشان «ترس؛ ممدوح يا مذموم؟»، «ترس از خدا يعنى چه؟»، «ترس از خدا يا اميد به خدا؟»، «ارتباط مستقيم ايمان و ترس» و «استدراج و عقوبت ناگهانى گناهان» را مطرح كردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخلصین
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
دوستان خدا
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عدالت ورزی ,
اهل بیت(ع) ,
معارف الهی ,
وحی الهی ,
قرب الهی ,
شهوات ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
اخلاص ,
روش زندگی اسلامی ,
قلب مومن ,
اخلاص عمل ,
تحصیل آموزه های دینی ,
عوامل تحصیل اخلاص ,
رفتار مخلصانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
این نوشتار به شرح و تفسیر سخنان حضرت علی علیه السلام در توصیف بندگان و دوستان خدا می پردازد. آن حضرت در این بخش از خطبه 87، مهمترین ویژگی مؤمنان و دوستان خداوند متعال را اخلاص و عدالت ورزی قلمداد می کنند. اخلاص و نیل به مقام مخلِصین، از طریق ریاضت و مجاهدت، خلوص در نیت، سخن و عمل حاصل می شود. مقام مخلَصین، پس از مبارزه با نفس و تحصیل اخلاص در فکر، سخن و رفتار، به بنده برگزیده خدا اعطا می شود. با خلوص عمل، و خودسازی بنده برای خدا، معارف الهی و دین بر قلب بندگان خدا جاری می شود. اهل بیت علیهم السلام چشمه سار معارف الهی بر قلب بندگان مخلص خداوند هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
ذکر در نعمت
,
تعلیم و تربیت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تفکر در خلقت ,
اوامر الهی ,
عبادت ,
گناه ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
کفران ,
کمال اخلاقی ,
نعمت های الهی ,
وظیفه انسان ,
تفکر پیرامون نعمتهاى الهى ,
محروم شدن از نعمت ,
ترک معصیت ,
وعده نعمت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
ر ادامه سلسله مباحث اخلاقى استاد مصباح يزدى، در اين شماره نيز شرح بخش ديگرى از وصاياى امام جعفر صادق(عليه السلام) خطاب به عبداللّه بن جندب را به محضر اهل معرفت ذیل این موضوعات تقديم مى شود: تفكر پيرامون نعمتهاى الهى، وظيفه انسان در قبال نعمتهاى الهى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
ضلالت
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خود سازی
,
غفلت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اعتقاد به معاد ,
خلافت الهی ,
علم نفس ,
عبادت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
قرب الهی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
سعادت اخروی ,
شقاوت اخروی ,
عذاب ,
قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
طاعت ,
کفران ,
هویت انسانی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
ریشه انحرافات ,
لوازم توجه به هویت انسانى ,
حقیقت یابی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در ادامه سلسله مباحث اخلاقى استاد مصباح يزدى، در اين شماره نيز بخش ديگرى از بحث «تزكيه نفس» را به محضر اهل معرفت تقديم مى داريم. در جلسه گذشته بحثى را تحت اين عنوان ارائه كرديم كه ريشه همه مفاسد، انحرافات، و سقوط انسان «غفلت» است و چند نمونه از آيات كريمه قرآن را در اين باره يادآور شديم. سؤالى هم مطرح كرديم كه منظور از غفلتى كه موجب اين سقوط و انحراف، و در نهايت عذاب ابدى مى شود، غفلت از چيست؟ در اینجا به بررسی پاسخ این سوال پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه انقطاع عذاب در آخر تشناسی عرفانی ابن عربی
نویسنده:
هاتف سیاه کوهیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وعد و وعید
,
غضب
,
نعیم
,
عذاب
,
خلود عذاب کافر
,
مرتکب گناه کبیره
,
انقطاع عذاب
,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
,
سعادت اخروی
,
شقاوت اخروی
,
جهنم
,
رحمت نا محدود
,
عرفان نظری
چکیده :
چکیده جاودانگی عذاب اخروی به عنوان یکی از مباحث اصلی آخر ت شناسی اسلامی به دلیل ارتباط با بحث جایگاه مهمی در اغلب مکاتب کلامی با رویکردها و تفاسیر مختلف داشته است . ظاهر اً « مرتکب کبیره » محی الدین بن عربی در عالم اسلام نخستین کسی است که بر خلاف مشهور، اعتقادی به سرمدیت عذاب نداشته، جهنم را پدیده ای دگرگون شونده و امری نسبی م ی داند. بنابر تلقی وی، عذاب - از ریشه عذب - نسبت به گروه های مختلف از دوزخیان، متناسب با استعدادها و قابلیت های متفا وت آنها و در اشکال و عذاب دوزخیان را به « تمثیل رویا » کیفیات متنوع تبدیل به امری گوارا و عذب می گردد. ابن عربی با بیان خواب شیرینی تشبیه می کند که ماهیت حقیقی آن چیزی جز گرفتاری در غفلت از واقعیت تاریک و رنج آور خود آنها نیست . از جمله دلایل اب ن عربی برای توجیه نظریه خود جواز خلف وعید از سوی خدا، رحمت بیکران الهی، تناسب کیفر با عمل و عرضیت اعمال در برابر جوهریت فطرت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه کارهاى درمان حسادت از دیدگاه اسلام و روان شناسى
نویسنده:
شهاب الدین ذوفقارى، بتول نجاریان، زکیه نجاریان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
رذایل اخلاقی
,
حسد
,
درمان دینی امراض
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
صحیفه کامله سجادیه ,
نیازهای انسان ,
اعتقاد به معاد ,
دعا ,
اهل بیت(ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات معنوی ,
رحمت الهی ,
رضایت مندی ,
زندگی اجتماعی ,
گرایش به مقام انسان کامل ,
سعادت اخروی ,
حکمت الهی ,
قرآن ,
توکل ,
استغفار ,
قناعت ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
زندگی فردی ,
تقویت ایمان ,
اصلاح نگرش ,
درمان دینی امراض ,
پیامدهای حسد ,
زمینه های حسد ,
تلقین به خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
یکى از مسائل موجود در زندگى و روابط اجتماعى، پدیده حسدورزى یا حسادت است که مشکلات فراوانى را به بار آورده و به لحاظ اهمیتى که دارد، مورد توجه ویژه دین قرار گرفته است. در بین هیچ یک از رذایل، صفتى به اندازه حسد داراى پیامدهاى منفى فردى، اجتماعى و معنوى نیست. مضراتى که براى حسادت در احادیث اسلامى و علوم تربیتى برشمرده شده است، ضرورت اقدام در جهت درمان این بیمارى را نشان مى دهند. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، هدف از پژوهش حاضر که به روش توصیفى تحلیلى انجام گرفته، بررسى راه کارهاى درمان حسادت از دیدگاه اسلام و روان شناسى مى باشد. با توجه به علل، ریشه ها و زمینه هاى حسادت، مهم ترین نتایج به دست آمده بیانگر آن است که راه اصلى براى درمان حسادت، تقویت ایمان، رسیدن به شناخت صحیح از ویژگى ها و توانایى هاى مثبت خود و اصلاح نگرش ها با استفاده از راه کارهاى مناسب فکرى و عملى است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
1. ادیان religions
,
ادیان توحیدی (ادیان الهی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
ایمان
,
نیاز بشر به دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
03. انسان شناسی Human nature ,
اهل بیت(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
احکام شرعی ,
سعادت بخشی همه ادیان (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
عقل در اسلام ,
جایگاه عقل در اسلام ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
عقل(فقه) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده) ,
مکاتب بشری ,
خیالات ,
دین و آرامش ,
معنویت و علم ,
معنویت و عقل ,
باور به غیب ,
احساس مذهبی ,
مبنای معنویت در اسلام ,
احکام حدسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در مکاتب بشری و ادیان تحریفشده تصور این است که آنچه نیاز بشری را تشکیل میدهد، اصل داشتن اعتقاد به معنویت است. از این منظر، اصل چنین نیازی را نمیتوان مورد انکار قرار داد و بر این اساس، صاحبنظران بهویژه روانشناسان، بر ضرورت پذیرش معنویت به عنوان عاملی تسکینبخش و آرامش زا تأکید نمودهاند لیک این که معنویت مورد باور حتما درست است یا خیر ؟ حتما بر پایۀ عقلانی صحیح استوار است یا خیر، اهمیتی ندارد. در اسلام ضمن تأکید فراوان بر اصل این نیاز، تصریحشده که ایمان و باور به معنویت میبایست بر پایۀ علمی و معقول شکل بگیرد و اصلا ارزشگذاری رفتار انسانها بر معیار علم و عقل است و همینطور ایمان و باور تنها در صورتی نجاتبخش و باعث سعادت و در عین حال موجب آرامش خواهد بود که شالودۀ آن را اصول مسلم عقلی و علمی تشکیل دهد. این مقاله درصدد است تا ضمن تعیین مرز دقیق میان معنویت بر پایۀ علم و عقل از یکسو و معنویت بر پایۀ احساسات واهی از سوی دیگر به تبیین معنویت مبتنی بر عقل و علم در اسلام بپردازد و نیز فلسفۀ این بناگذاری را بیان نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 151
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید