جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
تعداد رکورد ها : 707
عنوان :
کدام آیه قرآن کریم میفرماید برای انجام هرکاری انشاء الله بگویید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثقةٌ ان شاء الله
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عرفان عملی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
آیه مشیت ,
آیه 24 کهف ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا، انسان و رابطه آنها از دیدگاه ابن سینا و ژیلسون
نویسنده:
سوسن بهشتیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
انسان
,
نگرش
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ژیلسون، اتین
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
رساله حاضر در سه بخش به بررسی مسئله "خدا، انسان و رابطه آنها" از دیدگاه ابنسینا و ژیلسون پرداخته است . ابتدای هر دو بخش نظرات ژیلسون و ابنسینا در مورد "خداوند" میباشد. سپس مسئله "انسان" مطرح گردیده است . و آخر هر دو بخش نیز بازگوئی مسئله "رابطه خدا و انسان" است . بخش سوم مقایسه اجمالی و نتیجهگیری نظرات مطرح شده میباشد. این مساله روشن میسازد که خداوند به نظر هر دوی آنها از لحاظ فلسفی قابل اثبات است و آنان براهین تقریبا مشترکی برای اثبات خداوند یگانه ارائه دادهاند. هر چند نوع براهین آنها صد درصد یکسان نیست . صفات خداوند از دیدگاه ایشان صفات تقریبا یکسانی است و این یکسانی تا حدودی به جهت تکیه آنها بر مطالب دینی میباشد. از دیدگاه آن دو جهان متکثر ناشی از ذات واحد خداوند است . اگرچه آنان در نحوه بیان صدور کثرت از وحدت به شیوه یکسانی سخن نگفتهاند. در مورد نفس انسانی نیز آن دو تعاریف مشترکی ا نفس ارائه میدهند و ژیلسون معتقد است که تعریف ابنسینا در این دیدگاه کاملتر ارائه شده است . آن دو به اثبات نفس انسانی پرداخته و معتقد به حدوث و وحدت و جوهریت و تجرد و خلود نفس هستند و برای این مطالب دلائلی ذکر میکنند که در بعضی جهات مشترک است . نفس و بدن را در عین تغایر، مرتبط دانسته و برای نفس قوایی را نام میبرند. انسان را موجودی مدرک معرفی کرده و علم او را توضیح میدهند گرچه تا حدودی با هم اختلاف دارند. سعادت او را در تقرب و معرفت الهی دانسته و او را در دایره قوانین الهی مختار میداند. آنان با بیان قدم خداوند و حدوث عالم - که به نظر هر دو از راه ایمان به طور یقینی میتوان به آن پی برد، تقدم ذاتی خدا را بر جهان نشان میدهند. معتقد به تاثیر علل ثانویه و وسایط فیض الهی در جهان بوده و انواع علل موثر در جهان را توضیح میدهند. غایت انسانها را وصول به خیر اعلی که خداوند است معرفی میکنند و معتقدند که انسان با عشقی درونی به سوی این غایت در حرکت است . در نظر آن دو وحی و وجود پیامبران ضرورت داشته و نشانهای از کرامت و خلافت انسان است . مباحث مطروحه روشن میسازد که بین ژیلسون به عنوان یک فیلسوف نوتومائی و ابنسینا به عنوان یک فیلسوف مشاء، نقاط اشتراک فراوانی است که یی از دلایل آن روش مشترک فلسفی هر دو یعنی روش مشاء و بهرهگیری از عقل بوده و دلیل دیگر عقیده مشترک آنها در سازگاری عقل و دین میباشد که در بسیاری موارد موجب اشتراک نظر گردیده هر چند اختلافاتی در بیان مطالب دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب کلاسیسم و نئوکلاسیسم
نویسنده:
منصور ثروت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نئوکلاسیسم
,
کلاسیسم
,
مکاتب ادبی
,
فرهنگ غربی
,
ادبیات
,
ادبیات ملل
کلیدواژههای فرعی :
یونان باستان ,
انواع ادبی ,
کلاس ,
روم باستان ,
زبان لاتین ,
سنت ادبی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسمِ رنسانس ,
کلاسیس ,
کانونس ,
کتابخانه اسکندریه ,
ادبیات یونان ,
تقلید از طبیعت ,
نگاه به گذشته ,
پیروی از عقل ,
چکیده :
کلاسیسم به لحاظ لغوی از واژه کلاسیس در لاتین می باشد که به معنی طبقه، گروه و زیر مجموعه است. این کلمه تقریبا معادل کانونس می باشد که علمای شاغل در کتابخانه اسکندریه در معنای انواع ادبی، یا گروه های نویسندگان، شامل خطیبان، نمایشنامه نویسان غزل سرایان و امثال آنان به کار می برده اند. کلاسیسم اصطلاحا مفهوم متضاد رومانتیسم می باشد و وقتی از آن صحبت می کنیم منظور همان مکاتب، قواعد، روشها، زمینه ها، قراردادها و حس هایی که توسط نویسندگان کلاسیک پدید آمده و در نویسندگان بعد نیز تاثیر بخشیده است چنانکه تاثیر یونان را در کلاسیک های رومی ملاحظه می کینم و نئوکلاسیسم باز گشت برای معیارها و آداب نویسندگی است و علیرغم تفاوتهایی در محتوای آثار - در مقام مقایسه با یونان باستان و روم باستان - غالبا به همان اصول کلی کلاسیسم معطوف است. کلاسیسم مکتبی است که طولانی ترین تسلط را برفضای ادبیات جهان داشته است و این تسلط حدود 23قرن (از پنجم ق. م تا قرن هیجدهم) دوام داشته است. با نظر به این اهمیت آن، در این مقام سعی شده است که با ارائه تعریفی لغوی و اصطلاحی واژه کلاسیسم، تاریخچه آن ذکر شود و وادوار سلطه این مکتب به تفکیک ذکر شده، اصول این مکتب و تغییر و تحولاتی که در فرایند این سلطه بر آن صورت پذیرفته است و نیز علل گرایش مجدد غرب به این مکتب در دوره رنسانس بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل غزلی از مولوی بر مبنای رویکرد بینامتنی به قرآن
نویسنده:
همایون جمشیدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
بینامتنیت (زبان شناسی)
,
داستان هبوط
,
غزل های مولوی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ادبیات
,
بینامتنیت قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مولانا ,
غزلیات شمس ,
داستان آدم و حوا ,
اشعار مولانا ,
پژوهش ادبی ,
پژوهش قرآنی ,
قرآن و ادبیات ,
چکیده :
هر متنی با متون پیش از خود رابطه دارد و با آنها گفتگو می کند، و معنا در بافتی بینامتنی با ارجاع از متنی به متن دیگر شکل می گیرد. غزلیات شمس که حاصل مکاشفات و تجربه های معنوی مولوی است به شخصیت های قرآنی نیز می پردازد. مولوی ماجراهای پیامبران در قرآن را تنها رویدادی از آنِ گذشته نمی داند و معتقد است آن وقایع در سطحی دیگر برای کسانی که تشبه به احوال آنان دارند، روی می دهد. مولوی در غزلی که در این مقاله بررسی می شود، وقایع پیش آمده بر حضرت آدم را به گونه ای بیان می کند که می توان آن را زبان حال آدم دانست، یا گزارش تجربه راوی از آن ماجرا. بر اساس نتایج این تحقیق، نسبت دو متن (قرآن و غزل مورد نظر) با یکدیگر نسبت میان مستعارله و مستعارمنه در استعاره فرض شده است، مستعارمنه یا بر مبنای اصطلاحات بینامتنی (زَبَرمتن)، متن غزل است و آیات قرآن با توجه به قراین، مستعارله یا بر مبنای اصطلاحات بینامتنی «زبر متن» در نظر گرفته شده است و آنگاه متن غزل با توجه به آیات، تفسیر و تحلیل شده است. از آنجا که زاویه دید این غزل اول شخص است راوی به احساسات و عواطف خود یا آدم نیز در شعر پرداخته است. سیر روایت این غزل بر مبنای محور عمودی با آیات مربوط به آدم در سوره بقره انطباق دارد، به گونه ای که علاوه بر موضوع اصلی، موضوع فرعی آن دو نیز به هم شباهت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف اخلاقی مستقل و وابسته؛ تعریف و تقسیمی نوین در اخلاق
نویسنده:
مسعود صادقی، عسکر دیرباز
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
تربیت
,
تقسیم اوصاف اخلاقی
,
فضائل مستقل
,
فضائل وابسته
,
رذائل مستقل
,
رذائل وابسته
,
شر
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
گناه ,
جهنم ,
محبت ,
غرور ,
تکلیف اخلاقی ,
صبر ,
انفاق ,
صداقت ,
حسادت ,
نسبیت اخلاقی ,
امید ,
فلسفه شرور ,
اخلاق فردی ,
اصول اخلاقی ,
اخلاق اسلامی ,
اخلاق هنجاری ,
مطلق گرایی اخلاقی ,
اخلاق اجتماعی ,
ارزش اخلاقی ,
الزام اخلاقی ,
نیک و بد ,
ارزش اخلاقی خادم ,
ارزش اخلاقی مخدوم ,
آزمون بهشت تخیلی ,
آزمون جهنم تخیلی ,
غبطه ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
چکیده :
تاکنون اوصاف اخلاقی مطابق با معیارهای گوناگون به مطلق و نسبی، فردی و اجتماعی، خادم و مخدوم، زمانمند و ابدی و... تقسیمشدهاند. حداقل فایده این تقسیمات و تفکیکات، کمک به ارتقای اخلاق پژوهی و نیز فاعلان اخلاقی در فهم بهتر و روشمندتر از ارزشها و ضد ارزشهای اخلاقی است. در این نوشتار تلاش شده مبتنی بر رابطه زمینهساز و لازم و ملزومی که ممکن است میان برخی از فضائل و رذایل وجود داشته باشد، اوصاف اخلاقی به دودسته کلی "مستقل و وابسته" و بهتبع آن دستهای دیگر تحت عنوان مستقل ـ وابسته یا دوگانه تقسیمشده و ازاینجهت یک تعریف و طبقهبندی نوین در اخلاقشناسی (و مشخصاً فرا اخلاق) عرضه و تبیین گردد. دو آزمون بهشت تخیلی و جهنم تخیلی دو محک برای تفکیک آسانتر اوصاف مستقل از وابسته است که با استمداد از تخیل اخلاقی این مهم را ممکن میسازد. در ادامه ضمن تشریح مصداقی و نیز محک این تقسیمبندی، بخشی از فواید و توابع نظری و عملی این تعریف و تقسیمبندی تازه مورداشاره قرارگرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و دین از نظر فلاسفه مشا (کندی، فارابی، ابن سینا، ابن طفیل و ابن رشد)
نویسنده:
علی قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه اسلامی
,
دَیِّن
,
عقل
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
کندی، ابویوسف یعقوب بن اسحاق
,
ابن طفیل، محمد بن عبدالملک
,
دین در اندیشه ابن سینا
,
دین از تفکر ابن رشد
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب لطافت ها و ظرافت های زبانی و ادبی قرآن در ترجمه
نویسنده:
محمود شهبازی,نرگس شیرازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ترجمه قرآن
,
اعجاز بیانی قرآن
,
نقد ترجمه های قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 56 الرحمن ,
آیه 131 اعراف ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 60 نساء ,
آیه 24 سبأ ,
آیه 100 توبه ,
آیه 60 توبه ,
ترجمه قرآن (خرمشاهی) ,
آیه 151 انعام ,
آیه 13 جن ,
آیه 111 آل عمران ,
ترحمه قرآن (مکارم شیرازی) ,
قاصرات الطرف ,
آیه 33 لقمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
هر زبان داری ويژگی ها، ظرافت ها و لطافت هايی است كه مختص همان زبان می باشد و چه بسا در حين ترجمه اين لطافت ها و ظرافت ها ناپديد شود؛ اما به نظر می رسد در عين حال هر زبان دارای ابزارها و وسايلی است كه می تواند بسياری از لطافت ها و ظرايف زبان مبدا را منعكس كند. اين امر يعنی انتقال ظرافت ها و لطافت های يك متن از زبان مبدا به زبان مقصد دربارۀ قرآن ضرورت و اهميت صد چندان و بلكه بي نهايت مي يابد؛ زيرا قرآن كلام خداوند و نقشۀ راه است برای انسان در همۀ عصرها و دوره ها كه همين ويژگی قرآن را بر هر متن بشری برتريی داده و ترجمۀ آن را نيز حساس و دشوار ساخته است. اين متن مقدس دارای بيانی زيبا است كه بسيار هنرمندانه و حكيمانه ساخته و پرداخته شده است و ظرافت ها و لطافت های ادبی و زبانی به كار رفته در آن در راستای معانی رفيع آن می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر لغوی و ادبی قرآن از منظر روایات معصومان (ع)
نویسنده:
علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
کلیدواژههای فرعی :
فتنه در قران ,
آیه 006 بقره ,
آیه 102 بقره ,
آیه 187 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 49 یوسف ,
آیه 22 قیامت ,
کفر در قرآن ,
آیه 24 جاثیه ,
آیه 155 نساء ,
آیه 13 انسان ,
چکیده :
یکی از کهنترین روشهای تفسیر قرآن روش تفسیر به لغت و صرف و نحو و بلاغت (تفسیر ادبی) است. در روایات تفسیری بجای مانده از معصومان (ع)، موارد فراوانی وجود دارد که آن بزرگواران ضمن بازگو کردن معنای لغوی یا نکات ادبی موجود در آیات و با تکیه بر قواعد صرف، نحو، معانی، بیان و یا ارجاع به کاربردهای عرفی و ذکر واژههای مترادف به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند. در این مقاله موارد و نمونه هایی قابل اعتنا از این گونه تفسیر در آثار به جای مانده از معصومان (ع) ارائه شده تا علاوه بر اثبات ریشهداری و قدمت این روش در تفسیر قرآن، مشروعیت، صحت و نیز اهمیت این شیوه در تفسیر به عنوان یکی از روشهایی که معصومان در تبیین آیات قرآن به کار بردهاند نیز به اثبات رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت در نهج البلاغه
نویسنده:
مصطفی عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
شناخت
,
قرآن مجید
چکیده :
این رساله یک نگاه معرفت شناسانه به کتاب وزین نهج البلاغه دارد.اولین مطلبی که مورد بررسی قرار گرفته ، تبیین ماهیت شناخت است. از دیدگاه امام علی (ع) شناخت همچون حقیقت نور است. مطلب دیگر ، بحث امکان شناخت است. محور دیگر بحث ، مبانی شناخت است.همچنین اقسام بحث شناخت مورد بررسی قرار می گیرد. محور دیگر بحث در مورد منشا خطای در ادراک است. مبحث دیگر تبیین شناخت حضوری و ماهیت آنست.همچنین مبحث دیگر مورد بررسی در مورد ابزارهای شناخت است.آخرین قسمت بحث در مورد تبیین آفت های شناخت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سورۀ « عَبَس» از دیدگاه سبکشناسی گفتمانی میشل فوکو
نویسنده:
محمد جرفی، عباد محمدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
سوره عبس
,
سبک شناسی گفتمانی
کلیدواژههای فرعی :
کنش گفتاری ,
کنش عاطفی ,
شان نزول سوره عبس ,
سبک نحوی ,
کنش اظهاری ,
چکیده :
چکیده نظریۀ سبک شناسی گفتمانی در پی بررسی زیبایی های منحصر به فرد چینش کلام در متون برجسته و هنری است. سبک شناسی گفتمانی، نگرشی است در باب رابطۀ محتوای متن با بیرون متن، که مستقیما تحت نفوذ اندیشۀ میشل فوکو به وجود آمد. این برخورد زبانشناختی، در متنهای ادبی به مقولاتی فراتر از جمله، مانند: پیوستار معنایی، سبک نحوی جمله ها ، کنش گفتاری، بافت، نظم ساختارهای خودِ متن و بسامد کنش ها و جمله ها می پردازد. سبک نحوی جمله ها و کنش گفتاری سورۀ عبس، رابطۀ مستقیمی را با پیوستار معنایی و بافت موقعیتی برقرار کرده است؛ به گونه ای که با تغییر بافت موقعیتی، سبک نحوی جمله ها و کنش گفتاری آن نیز تغییر می یابد و نکتۀ دیگر، اینکه با تطبیق کنشها و سبک نحوی جمله ها با بلاغت کلاسیک عربی در علم معانی که توجه به اقتضای حال را شرط اصلی بلاغت شمرده شده است، در یک راستا می باشد و کنشهای کلامی کاملا درست و به جا با مقتضای حال به کار رفته اند. در این جستار، میتوان به عوامل موثر محیطی در نازل شدن این سوره و تاثیر عوامل محیطی بر کنشهای کلامی، پیوستار دستوری و معنایی به کار رفته در جملات را بهتر جویا شد و به درک صحیح تری از نازل شدن سورۀ عبس که به سبک و سیاق ادبی ویژه ای نازل شده است، دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
تعداد رکورد ها : 707
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید