جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
تعداد رکورد ها : 5307
عنوان :
مقایسه اصول کافی با صحیح بخاری در بخش خداشناسی
نویسنده:
علم الرضا الحسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
علوم انسانی
,
علت و معلول
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کلام
,
فاعلیت
,
ادله اربعه
,
الهیات(کلام جدید)
,
کلام
,
theology
,
Theology
,
Theology
,
theology
,
theology
,
Theology
چکیده :
پژوهش حاضر، مبحث خداشناسی را بهصورت مقایسهای بین روایات اصول کافی و صحیح بخاری، و بر اساس مبانی کلامی شیعه و اهل سنت، بررسی کرده است. در اصول کافی، این بحث پس از تبیین ارزش و جایگاه آن، در آغاز کتاب و در قالب یک فصل مستقل با نام "کتاب التوحید" انعکاس یافته، و عناوین ابواب آن با ابواب کلام مطابق بوده، و مسایل کلامی در خلال روایات بهصورت آشکاری ظهور دارد. بخاری نیز اگرچه فصل پایانی کتاب خود را کتاب التوحید نامیده، اما بحث خداشناسی را بهصورت پراکنده در لابلای کتاب گنجانده، و در چینش ابواب و طرح بحث آن، ارتباط چندانی با مباحث مطرح در علم کلام اهل سنت مشاهده نمیشود. بخاری از حیث محتوایی نیز تنها بر ارزش توحید، اجر و پاداش موحدان، و مسایل تشبیه و تجسیم خدا متمرکز شده است. اما اصول کافی ابتدا وجود خدا و سپس توحید را ثابت نموده، و بعد به صفات ذات و فعل، و ثبوتی و سلبی میپردازد. اقسام توحید، فرق صفات و اسما، عدل الهی، خیر و شر، هدایت و ضلالت، قضا و قدر، و بداء از مسایل دیگری است که بهتفصیل در اصول کافی مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، در باب جبر و اختیار و تفویض، اصول کافی بهشدت جبر و تفویض را رد کرده و نظریه اختیار و "امر بین الامرین" را تأیید کرده است؛ در حالی که صحیح بخاری، مدعای نظریه تکسب را بهصورت صریح اما بدون دلیل بیان کرده است. در مجموع میتوان گفت که ساختار مباحث توحیدی در اصول کافی بر پایه تنزیه خدا، و در صحیح بخاری بر دیدگاه تشبیه و تجسیم استوار است. یکی از تفاوتهای اصلی دو کتاب تفاوت بنیادین دیدگاه کلینی و بخاری در خضوع و عدم خضوع در برابر مرجعیت علمی اهل بیت(ع) میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابهام در خسرو وشیرین ولیلی ومجنون نظامی
نویسنده:
مهدی حصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ابهام بلاغت
,
زبان محتوا
,
صناعات بلاغی
چکیده :
ییمت فارسیی است. نگارندهاول ابھام زبانیدارد؛ در بخش، در بخش نحو،خلاف قیاس » ،خش واژگان، مطرح شده که) و بدیع معنویشناسی به انواعش و آگاھی ھایو را به مسأل هیره تعبیر نموده ایم: زبان و ادبیاتم در شعر نظامیست. در فصلمجموعه ھاییی نزدیک است،« شنا و ناشناختهدر بخ « مبالغ هایوم، ابھام بلاغیه، کنایه، تشبیه)ز دیدگاه ابھام شحتوا، شامل دانشاه ابھام، شعر اوت که به دشوارد راھنما:انشجویانرشته تحصیلی تاریخ دفاع:تعداد صفحات:یف عوامل ابھامبررسی نموده اساز این دو زیرھام ھنری و ذاتیواژه ھای ناآش »بهشبه جمله ی مت. در فصل دوم بیان (استعارهرخی آرایه ھا ازبھام ناشی از محاست و از دیدگادیدگاه سنتی استمیم.امضای استاتاریخ:ه تعالینامه تحصیلی ددوسی مشھدمجنون نظامیادبیاتده بندی و توصیاشی از محتوا بت که ھر کدامبه ابھ « ز واژه ھاواردی ھمچونل صفت بیانی چیدگی کلام استھای شاخص علمی شده است. برفصل پایانی، ابن گساز نموده اررسی ابھام ازیدگی معنا می نامبسمهت رساله/پایان ندانشگاه فردشیرین و لیلی وگروه: زبان وفارسیدرجات آن و ربلاغی و ابھام نابھام نحوی استوت شارحان ازمو .« نھاد جملهتبدیل » و « واژهدشواری و پیچودر آن آرایه ھر نظامی بررسیندی شده است.ش را غنی و درنوسوم بیش تر برت که آن را پوشیمشخصاتم در خسرو و شمحمود فتوحیعبدلله رادمردسانی?? ارشد?? دکتری ن انواع ابھام ودیدگاه زبانی، بدر واژگان و ابو تعابیر متفاو ،«ابھام در » و «ضاد معنایی در ودر بخش نحو،پایان نامه است تلمیح) در شعرلاغی آمده رده بناست که شعرشایت فصل اول تی و ھنری استپایان نامه: ابھاممھدی حصاریراھنما: دکتر ممشاور: دکتر عدبیات و علوم انس:ی: کارشناسیحقیق نشان دادنی سه فصل ازکه شامل ابھام ده ھای چند معناناصر دستوریتض » ،«( و اسمد « حذف » و « فثرترین بخش پاض نما، تمثیل و تن چه در کتب بلاکی و ... شاعرخته است. در نھاربوط به ابھام ذاعنوان رساله/پنام نویسنده: منام استاد(ان)نام استاد(ان) م: اد دانشکدهتاریخ تصویب:مقطع تحصیلیچکیدهھدف این تحابھام را در طیتشریح شده، کواژه » ، واژگانچند نقشی عن »واژگانی (فعلضعف تألیف »مھم ترین و مو(ایھام، متناقضدیگری غیر آننجومی، پزشکعلمی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه اراء کلامی مولف و شارح کتاب " الأنوار الجلالیه فی شرح الفصول النصیریه "
نویسنده:
پروانه رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عقیده
,
Discourse
,
philosophy
,
Discourse
,
philosophy
,
Discourse
,
philosophy
,
مبانی فلسفه و کلام
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مصونیت فهم دین از نگاه قرآن و سنت
نویسنده:
پریسا کریمی هارونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سنت
,
درک
,
Religion
,
koran
,
koran
,
traditions
,
فهم عامه
,
common sense
,
فهم عامه
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویت در کلام و عرفان
نویسنده:
فریده وجدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
کشف و شهود
,
علوم انسانی
,
رؤیت
,
فنا
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
تسنّن
,
تجلی
,
13. علم کلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
فنا
,
اصطلاحنامه عرفان
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
ابصار
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
این رساله پژوهشی است در خصوص مساله رویت و چگونگی آن در مباحث کلامیو متون عرفانی.چون نظریه اکثر متکلمان درباره رویت حق در حول و حوش "ابصار" است و مهمترین آلت و وسیله ابصار "چشم" میباشد،لذا در بخشنخست این رساله ابتدا به بررسی چشم و ساختمان آن و آراء مختلفی کهدرباره کیفیت ابصار وجود دارد پرداختهایم.سپس سابقه تاریخی مسالهرویت را پیگیری نموده و بعد از آن رویت را از دیدگاه فرق کلامی مختلفاز جمله : مشبهه، مرجئه، معتزله، جهمیه، اهل سنت و جماعت و ظاهریه، اشاعره و ماتریدیه، اسماعیلیه و شیعه اثناعشریه مورد بررسی قرار دادهو از میان عقاید فرق مزبور در مورد رویت حق تنها عقیده شیعه اثناعشریهرا پذیرفته و آن عقیده را عین اعتقاد عرفای بزرگ و راستین یافتهایم.لذابیان همبستگی و تشابه عقیده این عده از عرفا و بزرگان فرقه شیعه دربارهرویت حق، از جمله مباحث این رساله است .در بخش عرفان ابتدا به شرحزبان رمزآلودی که عرفا برای بیان یافتههای باطنی خویش به کار میگرفتندمبادرت نموده و سپس وجه تسمیه "رویت " و علت به کارگرفتن این لفظ رااز جانب عرفا معلوم کردهایم.در مرحله بعد به تشریح اموری که جهتآمادگی برای رسیدن به مقام رویت حق لازم و ضروری است ، پرداخته و سپسمنظور و مراد عرفا را از رویت و کشف و شهود مشخص نمودهایم.از آن جاکه بیشتر عرفا به رویت قلبی حق در این جهان معتقدند، منظور و مراد از"قلب " را هم به عنوان آلت رویت باطنی شرح دادهایم.چون اموری که موردمکاشفه و مشاهده عرفا قرار میگیرند ارتباط مستقیمی با عوالم وجود دارندلذا اقسام کشف شهود را در ارتباط با مراتب عالم وجود بررسی کرده وسپس مراد عرفا را از تجلی حق ذکر نموده و پس از بیان مراتب تجلی واقسام آن، و مکان تجلی که دنیاست یا آخرت ، رمز بعضی ادعاهای به ظاهرغریب عرفا را نتیجه تجلیات گوناگون حق دانستهایم.در خاتمه، "فنا" راکه ثمره تجلی ذاتی حق است شرح داده و به طرح مساله شوق و امید عرفا بهدیدار حق در عالم آخرت توجه نمودهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام رضا (ع) و فلسفه الهی
نویسنده:
محمدمهدی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
امام علی بن موسی الرضا
,
فلسفه الهی
,
فلسفه و منطق
,
ع
,
ع
,
ع
,
ع
,
ع
,
ع
,
ع
چکیده :
بحث درباره واقعیتهای هستی، ارتباط پدیدهها با یکدیگر، نیاز پدیدهها به علت هستی بخش ، ذرات ، صفات و افعال علت هستی بخش و ... از اساسیترین مباحث در زندگی بشر بوده، هست و خواهد بود. مجموعه این مباحث که فلسفه الهی را تشکیل میدهد به دلیل آنکه نقشی اساسی و زیربنایی را در شناخت امور واقعی از امور غیرواقعی، تحکیم اصول و مبانی جهانبینی دینی و تثبیت باورها دارد و با ارائه قویترین و عمیقترین براهین و استدلالهای عقلی میتواند از حریم دین و مسائل اساسی آن به بهترین وجه ممکن دفاع کند، مورد توجه ادیان آسمانی بوده و توسط رهبران این ادیان مورد گوشزد قرار گرفته است . دین اسلام نیز که آخرین و کاملترین دین الهی است به این نوع از فلسفه توجه خاصی داشته و در کتاب آسمانی خود و توسط رهبران معصومش به مهمترین مباحث مطرح در این زمینه پرداخته است . در این راستا پیشوای هشتم اسلام، حضرت رضا علیهالسلام به دلیل شرایط خاص سیاسی و فرهنگی زمان خود و نیز به دلیل شروع نهضت ترجمه در آن دوران و ورود فلسفه یونان به جهان اسلام، بیشترین مباحث را در زمینه فلسفه الهی مطرح کردهاند. به همین خاطر از جمله گامهای موثر در آشنایی هر چه بیشتر با فلسفه الهی و مسائل اساسیاش این است که بدانیم دیدگاه آن حضرت در این زمینه چیست ؟ و چه نظراتی را در رابطه با مسائل خاص فلسفه الهی ابراز کردهاند؟ تا با بهرهگیری از سخنان گهربار و حکیمانه ایشان که سرچشمه اصلی معارف الهیاند، بتوانیم تصویری هر چه صحیحتر و جامعتر از فلسفه الهی داشته باشیم. بر این اساس ، لازم است ابتدا منابع معتبر روائی را که سخنان آن حضرت در آنها ثبت شده است ، شناسایی کرده و پس از استخراج سخنان و نظرات بلند ایشان در زمینه مهمترین و اساسیترین مسائل مربوط به فلسفه الهی به تجزیه و تحلیل و تبیین آنها بپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جوهر جسمانی در ملاصدرا و لایب نیتس
نویسنده:
نسرین سراجی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
جوهر
,
لایب نیتس، گوتفرید ویلهلم
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از نظر لایب نیتس جوهر منحصر در جوهر روحانی یا مناد است لایب نیتس منکر امتداد است و به همین دلیل جسم را امری پدیداری می داند. ددر نظر ملاصدرا دو نوع جوهر داریم ، جوهر مادی و جوهر مجرد ، از نظر لایب نیتس خدا مناد منادها و جوهر است در تفکر صدرا خدا جوهر به معنای مصطلح مشایی نیست . در تفکر لایب نیتس بساطت خصیصه تمام منادها و به معنی نداشتن اجزا مقداری است و نقطه مقابل آن امتداد است و تمام منادهای بسیط دارای خصلت مراتبت ( جهان نمایی ) هستند. در تفکر صدرا بسیط حقیقی فقط خداست و بسیط حقیقی کل الاشیا است . از نظر صدرا بسیط در مقابل امتداد نیست بلکه در مقابل ترکیب است در تفکر لایب نیتس هیچ منادی بدون ادراک نیست و تفاوت منادها به شدت و ضعف ادارک آنهاست ، عبور از مرحله ای از ادراک به مرحله دیگر بواسطه نیرو و منجر به پیدایش وحدت در کثرت در منادهاست این مبحث شبیه بحث تشکیک در ملاصدرا است که وجودامری مشکک و ذومراتب و مساوق علم و اراده و تفاوت موجودات به شدت و ضعف وجود آنهاست و این همان اصل وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است . عبور از مرحله ای از ادراک به مرحله دیگر موجب تغییر و حرکت در مناد است این حرکت اشتدادی ، درونی ، غایتمند و رو به تکامل است . حرکت جوهری در ملاصدرا ، با همین خصایص یعنی تدریجی ، اشتدادی ، غایتمندو رو به تکامل فقط در موجودات مادی جریان دارد، اما در لایب نیتس چنین حرکتی در کل عالم جریان دارد در هر دو تفکر کل عالم دارای شعور ، تحرک ، جنبش و سیال است . در تفکر لایب نیتس منادها به یکباره خلق می شوند. اما از ایده الوهیت پیاپی الهی لحظه به لحظه نظریه خلق مدام دریافت می شود. در حالیکه ملاصدرا معتقد است که موجودات مادی بواسطه حرکت جوهری لحظه به لحظه خلق می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفس در فلسفه جرج بارکلی
نویسنده:
سیاوش رمضانزاده کتم جانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
بارکلی، جورج
,
بارکلی
چکیده :
فلسفه اسقف بارکلی با توجه به کیفیت برخورد آن با ماده باوران و نیز اوضاع علمی، فلسفی و دینی عصری که بارکلی در آن میزیست یکی از زیباترین فلسفههایی است که همواره مورد توجه علاقمندان به موضوعات فلسفه و خصوصا" مباحث معرفت شناسی قرار گرفته است . انگیزه اینجانب در انتخاب این موضوع، فهم منظور بارکلی از آرائش و نیز یافتن دلیلی در خصوص اعتقاد به ارتباط میان اندیشههای ایدئالیستی بارکلی و مکاتب فکری پس از وی و همچنین نمایاندن نقش و جایگاه فلسفه بارکلی در پیدایش اندیشههای جدید فلسفی بوده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی عقاید شیعه در فلسفه فارابی
نویسنده:
فریده ابراهیم نتاج
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
تشیع
,
علوم انسانی
,
عقیده
,
فلسفه و منطق
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
فارابی، محمد بن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمد بن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
چکیده :
رساله حاضر در صدد پاسخ گویی به این سوال است که آیا عقیده شیعه در فلسفه فارابی موثر بوده یا خیر؟ در صورت پاسخ مثبت این تاثیر چگونه بوده و در آثار وی عقاید خاص شیعه چگونه تجلی کرده و فارابی با تاثر از آنها چگونه آنها را در قالب و صورت های فلسفه نمودار کرده است؟ البته عام شیعه نیز در این رساله مذکور شده است. مباحث این رساله در چهار فصل گنجانده شده است: در فصل اول کلیات تحقیق شامل مسأله و فرضیه تحقیق و شرح حال و آثار فارابی و تأثیر فضای اجتماعی و فرهنگی بر افکار و اندیشه های وی است. فصل دوم شامل نظریات فارابی درباره اثبات خداوند و وحدانیت او و شرح اقسام توحید به خصوص نظر فارابی در توحید صفاتی و افعالی بیان شده است. در ادامه این بحث در مسائلی چون حسن و قبح، عدل، رویت، قضاء و قدر و جبر و اختیار به مقایسه نظریات فارابی و فرق مختلف اسلامی پرداخته شده است. فصل سوم شامل وحی و نبوت و امامت است. در این قسمت نظریات فرق مختلف اسلامی و نیز نظر فارابی راجع به این مساله بیان شده است. در ادامه ویژگی های امام و مدینه فاضله و اقسام مدن غیرفاضله ذکر شده است. در فصل چهارم معاد و تناسخ طبق نظر فارابی شرح داده شده است. نتیجه هر فصل که در پاسخ به سوالات همان فصل به دست آمده بار دیگر طور خلاصه در بخش نتیجه گیری بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود جهان مادی از دیدگاه برکلی و فلاسفه اسلامی
نویسنده:
لطفالله عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
جهان
,
علوم انسانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
آرمان گرایی
,
کائنات
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه و منطق
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
برکلی، جورج
,
وجود (معرفت شناسی)
,
برکلی، جورج
,
برکلی، جورج
چکیده :
به نظر لاکما در ادراکحسی مستقیما به اشیاء مادی آگاهی پیدا نمیکنیم بلکه فقط به تصوراتی که این اشیاء در اذهان ایجاد میکنند آگاهی داریم، اما در عین حال میتوانیم نتیجه بگیریم که این اشیاء موجودند زیرا آنها علتتصوراتما محسوبمیشوند. همچنین به نظر لاکبعضی از تصوراتشبیه به کیفیاتی هستند که در خود اجسام وجود دارند ولی بعضی از آنها به این دلیل که نسبی هستند فقط در ذهن وجود دارند. او دسته اول را کیفیاتاولیه و دسته دوم را کیفیاتثانویه مینامد. اما به نظر بر کلی چنین عقیدهای هم به شکاکیتمنجر میشود و هم به الحاد. اگر ما فقط به تصوراتحسی آگاهی داریم چگونه میتوانیم نتیجه بگیریم که این تصوراتمطابق بااشیاء مادیاند. برکلی برای رهایی از چنین شکایتی جوهر مادی را انکار نموده و تصوراترا شیء واقعی دانسته و آنها را بازنمای چیزی غیر از خودشان نمیداند. بعلاوه برکلی همان دلایلی را که لاکبرای ذهنی بودن کیفیاتثانویه اقامه کرده بود برای ذهنی بودن کیفیاتاولیه بکار گفتو همه کیفیاتمحسوسرا تصوراتدانسته و تصوراتنیز نمیتوانند قائم به یکشیء غیر مدرکباشند. بدین ترتیببرکلی جهان مادی را به مجموعهای از تصوراتتقلیل داده و ایدهالیسم وی شکل میگیرد. برکلی علیرغم انکار ماده از پیروان اصالتحسمحسوبمیشود، زیرا وی برای توجیه ادراکاتحسی خدا را جایگزین ماده میکند. فلاسفه اسلامی بر خلافبرکلی وجود جهان مادی مستقل از ذخن را یکامری بدیهی پنداشتهاند. به نظر آنها متعلق بیواسطه آگاهی همان تصوراتذهنی استو به واسطه این تصوراتبه اشیاء خارجی مستقل از ذهن علم پیدا میکنیم و آنها تطابق این دو نحوه وجود را نیز یکامر بدیهی میدانند. بعلاوه فلاسفه اسلامی بر خلافبرکلی اعتقاد به وجود ماده را نه تنها دستآویزی برای انکار خدا نمیدانند بلکه به این جهتکه خصوصیتذاتی آن امکان ماهوی استو امکان ماهوی نیز ملاکنیازمندی شیء به علتاست ، آن را یکی از دلایل اثباتوجود خداوند قرار دادهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
تعداد رکورد ها : 5307
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید