جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 178
آيا بهشت مخصوص شيعيان بوده و غير شيعه همگي به جهنم مي روند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سؤالي است که در اذهان بسياري از مردم به نحو ديگري وجود دارد و آن اين است که آيا افرادي همچون : پاستور، اديسون، و... با آن همه خدمات ارزنده اي که به اجتماع و بشريت کرده اند باز هم به جهنم مي روند؟ امام علي (ع) فرمودند : « از ملت جز نواصب و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونه غرفه هاي بهشتي روي نهرها بنا شده است و ويژگي هاي ديگر اين غرفه ها چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در بهشت، نه تنها نهرها، از زير درختان عبور مي کند بلکه به استناد آيات قرآن، غرفه هاي بهشتي نيز بر روي نهرها ساخته شده است و نهرها از زير آنها جاري است. چنانچه مي فرمايد :« والّذين امنوا و عملوا الصالحات لنبوّئنهم من الجنّه غرفاً تجري من تحتها بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بهشت برزخي چه تفاوتي با بهشت قيامت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در گفتگويي که حضرت امام صادق (ع) با اصحابشان در مورد ارواح مؤمنين داشتند وقتي صحابه از ارواح مؤمنين از ايشان سؤال مي کنند مي فرمايند: « في الحجرات في الجنّه يأکلون من طعامها و يشربون من شرابها و يقولون ربّنا اقم السّاعه لنا، و انجزلنا ماوعدتنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا در بهشت موسيقي و غنا هم وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سؤالي است که يکي از صحابه امام صادق (ع) به نام « عاصم بن حميد » از حضرتش مي کند و حضرت در پاسخ مي فرمايد : بلي، بدرستي که در بهشت درختي است که خداوند به بادها امر مي کند به آن بوزند، از اين درخت اصواتي بلند مي شود که خلايق تاکنون به زيبايي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا در بهشت تکامل نيز وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلي قطعاً تکامل در آنجا وجود دارد و بهشتيان هرگز در جا نمي زنند بلکه در پرتو عنايت الهي، و الطاف رباني، روز به روز به ساحت قدسش نزديکتر مي شوند و در مسير قرب الله به پيشروي خود ادامه مي دهند. البته در آنجا دار عمل و تکليف نيست و عناصر اوليه تک بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
گرسنگي در بهشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
موضوع بحث را با يك سؤال شروع مي كنيم :بهشت آدم كدام بهشت بود ؟ در پاسخ به اين پرسش بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر چه بعضي آن را بهشت موعود نيكان و پاكان مي دانند ولي ظاهر اين است كه آن بهشت نبود بلكه يكي از باغهاي پر نعمت و روح اقراي يكي از مناطق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تازه شدن نعمت هاي بهشتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تغییر یا تدریجی است یا دفعی . تغییر تدریجی را حرکت گویند ؛ وتغییر دفعی ــ مثل اتّصال وانفصال ــ نیز محقّق نمی شود مگر با حرکت ؛ و حرکت محقّق نمی شود مگر به واسطه قوّه ومادّه ( ر.ک : نهایة الحکمة مرحله 9 ، فصل 4 ) و از آنجایی که موجودات عالم برزخ و آخ بیشتر ...
انتخاب همسر  در بهشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه انسان داراي نيازهاي مختلف زيستي، اجتماعي، عاطفي و شناختي است. نياز به خوردن و آشاميدن دارد نيازمند ارتباط و تعامل با ديگران و بالاخره نيازمند محبت كردن و مورد محبت واقع شدن.روان شناسان با انواع نيازهاي مختلف انسان و سطح بندي آن، بر اهمي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جهان بينى و نوع تلقى انسان از زندگى و هستى، به زندگى انسان جهت مى دهد و موجب مى شود انسان نوع خاصى از رفتار فردى و اجتماعى را برگزيند. اگر جهان بينى بر پايه بينشى صحيح استوار باشد، رفتارهاى انسان شكل و جهت درستى به خود مى گيرد. اما اگر انسان تلقى درستى از عالم هستى نداشته باشد و يا به صورت مشكوك و ترديدآميز به جهان هستى بنگرد، خواه ناخواه، بر اعمال و رفتارش تأثير نامطلوب خواهد گذاشت، كه حداقل اثر آن، سستى در انجام وظايف و تكاليف است. انسان براى فهم يك سلسله مفاهيم و حل مسائلى كه براى او سؤال برانگيز است دست كم بايد جهان هستى را درست بشناسد و نسبت به موقعيت خود در آن، و اين كه نهايتا به كجا خواهد رفت، بينش صحيح داشته باشد. اگر انسان نتواند اين مسائل را براى خود حل كند، تلاش وى براى انتخاب يك نظام ارزشى و اخلاقى صحيح بى فايده خواهد بود; زيرا اخلاق منهاى دين، و نظام ارزشى منهاى جهان بينى صحيح ره به جايى نمى برد. در قرون اخير، به خصوص در كشورهاى غربى، به دليل سست شدن پايه هاى جهان بينى و اعتقادى مردم، پايه هاى اخلاقى آنان نيز رو به ضعف نهاده است. از آن جا كه مفاهيمى همچون خداوند، وحى و قيامت اساس اعتقادات انسان را تشكيل مى دهند و با ابزارهاى حسّى و تجربى قابل اثبات نيستند، طبعا انسان هايى كه مبناى كارشان را بر تجربه حسى گذاشته اند، اين مسائل را انكار مى كنند و دست كم با شك و ترديد به آن ها مى نگرند.
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از جمله ویژگى هاى عبادالرحمان این است که از عذاب آخرت بیمناکند. بدین روى، از پروردگارشان درخواست مى کنند که آن را از ایشان دور گرداند چراکه دوزخ بد اقامتگاهى است. آنان اهل تعقل و تفکرند و در نتیجه، اذعان مى کنند که جهان آفرینش بى هدف و بیهوده آفریده نشده است. به همین دلیل، معاد در نظر آنان ضرورت وجودى عالم خلقت است. آنان ایمان دارند که در جهان آخرت و معاد، خداوند پاداش همه اعمال نیک و بد را مى دهد، اگرچه به اندازه ذره اى باشد. از این رو، در این اندیشه اند که از عذاب آخرت ایمن باشند. ترس از جمله مهم ترین عوامل بازدارنده است که خداوند یکى از اوصاف پیامبرانش را «نذیر» و هدف از ارسال آنها را «انذار» معرفى کرده است تا بدینوسیله، مردم از گناه سر باز زنند و رو به اصلاح روند. انذار داراى مراتبى است که هر مرتبه آن براى گروهى کارساز است. کمترین آن انذار از عذاب هاى دنیوى است که براى افرادى که از معارف والاى اسلامى بهره اى ندارند سودمند است. عقل دفع ضرر محتمل را مى پذیرد و بدان امر مى کند. بزرگان ما از بیم عذاب هاى الهى گریه مى کردند، با آنکه اهل گناه نبودند. این همه از آن روست که عذاب هاى الهى عظیم هستند، هم از لحاظ شدت و هم از لحاظ مدت، به گونه اى که هرگز با عذاب هاى دنیوى قابل مقایسه نیستند.
  • تعداد رکورد ها : 178