جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فقه شیعه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 110
عنوان :
فوائد المدنية و بذیله الشواهد المكية
نویسنده:
محمد امين استرابادي، نور الدين موسوي عاملي؛ محقق: رحمت الله رحمتی اراکی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
عقاید اشاعره ,
مجتهد مطلق ,
روایات فقهی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اصطلاحنامه فقه ,
تقلید ,
اجتهاد ,
مظنونات ,
فقه جعفری ,
فقه شافعی ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
عدلیه (معتزله) ,
فقه در حدیث ,
مکتب اصولی ,
استنتاج ظنی ,
شابک (isbn):
964-470-511-4
چکیده :
الفوائد المدنية الشواهد المكية تأليف محمد امين استرآبادى رئيس و بنيانگذار اخبارىگرى، مشتمل بر مطالبى راجع به فقه و فقاهت و فقيه مىباشد كه به زبان عربى و در قرن يازدهم هجرى تأليف گرديده است. مقدمه: مقدمه كتاب داراى چندين فايده مىباشد كه مسائل گوناگونى در آن مطرح گرديده است. اولين فايده اعلام نظر برخى از اصوليون متأخر مىباشد كه رعيت را در زمان غيبت به مجتهد و مقلد تقسيم كردهاند و گفتهاند: بر مقلد واجب است كه در مسائل غير ضرورى بر طبق نظر و ظن مجتهد عمل كند. مجتهد مطلق نيز به معنى كسى است كه توانا بر استنباط مسائل شرعيه فرعيه نظريه باشد. ايشان به علومى كه يك مجتهد بايد دارا باشد از قبيل كلام، اصول، صرف، نحو لغت و... اشاره كرده و به كلام شهيد ثانى در بعضى از كتب فقهيهاش در بيان شرايط قاضى استناد مىنمايد. مؤلف ريشه اين تقسيم را كه اصوليون بيان كردهاند، در ديدگاه عامه مىداند كه آنها نيز به چنين تقسيمى پرداختهاند. ديدگاه شافعيه در مورد مجتهد مطلق و نگرش عامه در مورد اجتهاد مجتهدهاى چهارگانه، ديگر مطالب اين بخش مىباشند؛ به اين معنا كه اجماعى در ميان عامه منعقد شده مبنى بر اينكه تا روز قيامت به غير از اجتهاد مجتهدهاى چهارگانه نمىتوان عمل نمود. مؤلف در فايده بعدى به يك عقيده ديگر از عامه پرداخته كه البته در مورد بعضى از آنها بوده و به اين صورت است كه خداوند براى هر زمانى معصومى را خليفه پيامبر(ص) قرار داده است به طورى كه آن شخص در هر زمان تا روز قيامت با وحى مرتبط مىباشد. وى بعد از نقل هر يك از اقوال مذكور به پاسخ آنها نيز پرداخته است. يكى از فوايدى كه ايشان نقل كرده، مربوط به عقيده اخباريون است مبنى بر اينكه احكام شرعيه ما هيچ مدركى به غير از احاديث عترت طاهره عليهمالسلام ندارد. وى اين نظريه را به صدوقين و كلينى نسبت داده است. وى در ضمن اين فايده، اشارهاى نيز به نظريه شيخ طوسى دارد كه اجماع را دليل بر پذيرش خبر واحد گرفته است. عقيده مخطئه و مصوبه و طرفداران هر يك از اين دو نظريه نيز در ذيل همين فايده ذكر شدهاند. تحقق مجتهد كل در نزد عامه ضمن فايده ديگرى محل اختلاف معرفى شده و از بزرگانى چون آمدى و صدر الشريعه عدم تحقق مجتهد كل نقل شده است. ايشان در اواخر فوايد، به نظر هر يك از اخبارىها و اصوليون در مورد خبر واحد، اشاره كرده و از صاحب معالم جملهاى را در اين زمينه نقل كرده و به توضيحش پرداخته است. آخرين فايده، در مورد قرائنى است كه با تكيه بر آنها احتمال سهو و افترا در خصوص الفاظ بعضى از اخبار برطرف مىشود. فصل اول فصل اول درباره ابطال تمسك به استنباطات ظنيه در نفس احكام الهى مىباشد كه در ضمن دوازده وجه مورد بررسى قرار گرفته است: وجه اول عدم ظهور دلالت قطعيه بر جواز اعتماد بر ظن است. وجه دوم آياتى است كه ظن را مغنى از حق نمىدانند، مانند آيه 28 سوره نجم كه مىفرمايد: «إن الظن لا يغني من الحق شيئا». وجه سوم استدلالى است كه اماميه بر عصمت امام(ع) كردهاند و آن اين است كه اگر چنين نبود لازم مىآمد امر خداوند به تبعيت از خطا كه عقلا قبيح مىباشد. وجه چهارم اين است كه صلاح نيست خداوند مناط احكامش را چيزى قرار بدهد كه نفس بدان مطمئن نمىگردد. وجه پنجم اين است كه مناط احكام نبايد چيزى باشد كه با اختلاف اذهان، احوال و اشخاص مختلف مىگردد. وجه ششم اين است كه شريعت سهله سمحه نمىتواند مبنى بر استنباطات دشوار اضطرارى گردد. وجه هفتم اين است كه مفاسد مبتنى شدن احكام الهى بر استنباطات ظنيه بيش از آن است كه قابل شمارش باشد. وجه هشتم اين است كه ظن معتبر نيز نزد مجتهد و فقيه امرى مخفى و غير منضبط است. وجه نهم اين است كه ظن از باب شبهات است و وجوب توقف عند الشبهات چيزى است كه در روايات ما به اثبات رسيده است. وجه دهم اين است كه روايات صريحه هر طريقى را كه به اختلاف فتاوى منجر شود مردود دانسته است مگر اينكه تقيهاى در كار باشد. وجه يازدهم اين است كه عامه نظريهاى درباره ظن دارند كه علامه با بخشى از آن موافقت نموده است و حاحصلش اين است كه عمل به ظن يا خارج از شريعت است يا قاطع استمرار آن. وجه دوازدهم اين است كه اجتهاد تنها در غير ضروريات دينى معنا دارد، از طرفى ما ثابت كرديم خداوند داراى احكامى است كه اثباتشان نيازمند ادله قطعيه است. فصل دوم فصل دوم در اين باره است كه مدرك مسائل غير ضرورى دين خواه اصلى باشد خواه فرعى، منحصر در مىگويد من براى اين مدعا ادلهاى دارم كه در ذيل آورده است. فصل سوم: فصل بعدى در اثبات تعذر مجتهد مطلق مىباشد. در ذيل اين فصل إن قلت و قلت مطرح شده مبنى بر اينكه حال كه چنين است چرا عدهاى با ثبوت مجتهد مطلق مخالفت كردهاند كه مؤلف پاسخ داده است. فصل چهارم نيز مربوط به همين مسئله مطرح شده در فصل سوم مىباشد و در واقع مناقشهاى است راجع به ادله بيان شده در فصل سوم. فصل پنجم: در فصل پنجم گفته شده كه در بسيارى از مواضع ظن بنابر مذهب عامه حاصل مىشود بر خلاف خاصه. اين كلام مبتنى بر نظريهاى از عامه است در مورد بيانات پيامبر(ص) كه مؤلف آن را ذكر كرده است. فصل ششم: در بسته بودن ابوابى كه عامه آنها را براى استنباطات ظنيه استحسانيه به وجوه تفصيليه گشودهاند مىباشد. مؤلف در اين فصل تك تك ؟؟؟ عامه از اجماع، قياس و غيرهما را آورده و به نقد و بررسى آنها پرداخته است. فصل هفتم: در تبيين كسانى است كه مراجعه مردم در قضا و افتاء بدانها واجب است مؤلف در اين فصل به توقيع مشهور امام زمان(ع) اشاره كرده كه حضرت فرمودهاند: «و أما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة حديثنا فإنهم حجتي عليكم و أنا حجة الله عليهم» فصل هشتم: اين فصل در سدد پاسخگويى به بيست و يك سؤالى است كه همگى راجع به محدوده اجتهاد و توابع آن مىباشند براى مثال سؤال اول مربوط به رواياتى هست كه از ائمه عليهالسلام وارد شده و مضمونشان اين است كه «إنما علينا أن نلقي عليكم الأصول و عليكم أن تفرعوا» فصل نهم: در تصحيح رواياتى است كه در كتب اربعه حديثى ما يعنى كافى، من لايحضره الفقيه، تهذيب و استبصار مىباشد مؤلف در اينجا نيز به دوازده وجه تمسك كرده است. فصل دهم: اين فصل در بيان عدهاى از اصطلاحات عام البلوى مىباشد مانند نفس الامر، اعتبار ذهنى و... فصل يازدهم: اين فصل در بيان خطاهايى است كه معتزله و اشاعره در تعيين اول واجبات مرتكب شدهاند مىباشد. فصل دوازدهم: در اين فصل نيز به پارهاى از اشتباهات فلاسفه و حكماء پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصنّفات الشیخ المفید المجلد 14
نویسنده:
محمد بن محمد مفيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
اصول عقاید شیعیان ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
نبوت ,
وجوب معرفت معاد ,
ولایت ائمه(ع) ,
احکام فقهی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
وجوب نماز ,
خداشناسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
مصنفات الشيخ المفيد مجموعهای از آثار شیخ مفید میباشد. محمد بن محمد بن نعمان بغدادی (336–413ق) معروف به شیخ مفید، از علمایی است که دارای تألیفات بسیار در موضوعات متنوع است. از آن تألیفات بسیار میتوان به سه کتاب در حدیث، چهار کتاب در تاریخ، پنج کتاب در اصول فقه، دوازده کتاب در علوم قرآن، 41 کتاب در فقه و بیش از هفتاد کتاب در علم کلام اشاره کرد. حدود نصف آثار شیخ مفید در موضوع کلام و از این تعداد کتاب، نصف آن در مبحث امامت میباشد. برخی از آثار ایشان از قبیل «التمهيد»، «الانتصار»، «الافتخار»، «الرسالة العلوية» و... که قریب به چهل اثر میباشد متأسفانه مفقود شده و موضوع آن مشخص نمیباشد. این کتاب در 14 مجلد تهیه شده است که مجلد اول آن (که شماره این جلد از کتاب صفر میباشد) با عنوان حياة الشيخ المفيد منتشر شده است و محتویات آن شامل زندگینامه شیخ مفید، شمردن آثار او از قبیل آثار موجود، مفقود و منسوب و توضیحاتی کامل درباره هرکدام از آن آثار است. برای هر عنوان از کتب شیخ مفید، مقالهای درخور تولید شده است. محتویات جلد چهاردهم: المقنعة. این كتاب فتوایی در دو بخش تدوین شده است: بخش نخست مربوط به اصول اعتقادی است. در این قسمت مؤلف راجع به توحید و صفات حق تعالی، وجوب اعتقاد به انبیا و رسل، وجوب اعتقاد به امامت، ولایت اولیاء الله، وجوب اعتقاد به معاد، وجوب معرفت و عمل به شریعت اسلام و وجوب نماز بحث می كند. بخش دوم مربوط به فروع فقهی است كه از باب طهارت شروع شده و به باب وکالت خاتمه می یابد. اين كتاب مهمترين اثر شيخ مفيد در فقه مىباشد. شيخ مفيد در مقدمۀ كتاب المقنعه مىفرمايد: « اين كتاب، مختصرى از احکام شرع مقدس اسلام مىباشد و در آن به بيان واجبات و محرمات پرداختهام تا هر كس مىخواهد به دين خود عمل نمايد، به آن اعتماد كند و كسى كه راه حق را يافته است با مطالعۀ اين كتاب بر معرفت و يقين او افزوده شود. همچنين كتاب حاضر« رهنمايى» باشد براى كسانى كه مىخواهند راه رشد و كمال را پيدا كنند و دليلى باشد براى جويندگان حق و حقيقت و مرجع معتبر و امينى باشد براى كسانى كه مىخواهند بر آن اعتماد كنند و به عبادت خداوند متعال بپردازند و در حوادث ناگوار روزگار به آن پناه برند و در جار و جنجال گروهها و احزاب سخن حق را پيروز گردانند. من اين كتاب را با مباحثى آغاز مىكنم كه دانستن آن بر همگان لازم است و هيچكس مجاز نيست در آنها اهمال و سستى نمايد، يعنى اعتقاد به خداوند متعال و شناخت او; زيرا شناخت خدا اصل و اساس ايمان و پايه و ستون تمام اديان الهى است و قبول اعمال ما و يافتن راه هدايت از راه گمراهى، با شناخت خداوند متعال امكان پذير است.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصنّفات الشیخ المفید المجلد 6
نویسنده:
محمد بن محمد مفيد؛ محققان: علی اکبر الهی خراسانی، علی اکبر زمانی نژاد، محسن احمدی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
مسائل فقهی ,
ازدواج موقت ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
عالم ذر ,
عقاید اهل سنت ,
جنگ جمل ,
جمع آوری قرآن ,
صراط مستقیم ,
فقه شیعه ,
احادیث و روایات ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
نکاح موقت ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
احکام حدود ,
بیعت طلحه و زبیر ,
احکام و حدود الهی ,
احکام ازدواج ,
آیه تطهیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
کتاب حاضر در 14 مجلد تهیه شده است که مجلد اول آن (که شماره این جلد از کتاب صفر میباشد) با عنوان حياة الشيخ المفيد منتشر شده است و محتویات آن شامل زندگینامه شیخ مفید، شمردن آثار او از قبیل آثار موجود، مفقود و منسوب و توضیحاتی کامل درباره هرکدام از آن آثار است. برای هر عنوان از کتب شیخ مفید، مقالهای درخور تولید شده است. محتویات جلد ششم: المسائل العكبرية، الكافئة في إبطال توبة الخاطئة، العويص، قسم من رسالة المتعة، خلاصة الإيجاز؛ المسائل العكبرية اثر شيخ مفيد، ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى (336 - 413 هجرى)، و با موضوع 51 سؤال اعتقادى و كلامى است كه «حاجب ابوالليث بن سراج» از شيخ مفيد پرسيده و شيخ مفيد نيز به آنها پاسخ داده است و با تحقیق آقای علی اکبر الهی خراسانی به چاپ رسیده است. شيخ مفيد در اين كتاب با شيوهاى استدلالى و منطقى سؤالات را پاسخ داده و در پايان هر پاسخ، با آوردن مثالى بسيار زيبا خواننده را كاملا قانع و راضى مىگرداند. ايشان در كتاب حاضر هنر خود را در پاسخ گويى به شبهات به زيبايى به تصوير كشيده است. اين كتاب داراى موضوعات فراوانى مىباشد كه از جمله آنها است: - مراد از آيه تطهير - چگونه حضرت موسى شاگرد حضرت خضر مىشود ؟ - چرا حضرت علی عليهالسلام غنايم صفين را تقسيم كرد اما غنايم جمل را تقسيم نكرد ؟ - فرق ميان زمان و دهر - مراد از صراط مستقيم - معناى عالم ذر - زندگى پس از مرگ چگونه است؟ - جمعآورى قرآن چگونه بوده است؟ - چرا حضرت على در زمان خلافت فدك را پس نگرفت؟ الکافئة فی ابطال توبة الخاطئة به زبان عربی و در باره جنگ جمل و معرفی سه شخصیت اصلی آن؛ یعنی عایشه، طلحه و زبیر است و اینکه آنان آگاهانه به جنگ با امیر المؤمنین، علی علیهالسّلام پرداختند و از این کار هم توبه نکردند. کتابهای شیخ مفید، در طول هزار سال پیوسته مورد توجه و علاقه علما و فقهای شیعه بوده است و در نزد آنان از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار است. این کتاب نیز برای شناخت برخی از شخصیتهای صدر اسلام و مواضع آنان در برابر اهل بیت رسول خدا علیهالسّلام ، کتابی بس ارزش مند و قابل توجه میباشد. علمای اهل سنت برای اثبات ارزش روایات عایشه و برخی دیگر از شخصیتهای معارض با اهل بیت و برای توجیه جنگ آنان با حضرت علی علیهالسّلام میگفتند: «آنان توبه کردهاند»، تا از این راه اعتبار آنان را حفظ کرده و خط فکریشان را نیز در جامعه ترویج دهند. شیخ مفید، با نگارش این کتاب، خط بطلانی بر تبلیغات آنان کشیده و با معرفی شخصیت حقیقی عاملان جنگ جمل، خط فکری و افکار آنان را در معارضه با اهل بیت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم آشکار میسازد. این کتاب، شامل موضوعاتی است مانند: ۱. مواضع طلحه و زبیر در برابر عثمان. ۲. بیعت آنها با حضرت علی علیهالسّلام و شکستن آن. ۳. جنگ جمل و مواضع عایشه. ۴. حکم محارب با حضرت علی علیهالسّلام. كتاب العويص مجموعه مسائل فقهى است كه شیخ مفید در جواب ابو الحسن نيشابورى مطرح كرده و پس از مدتى به درخواست يكى از يارانش آن را به نگارش درآورده است. كتاب العويص شامل مسائلى مشكل از مباحث مختلف فقهى مىباشد. اين كتاب شامل موضوعات ذيل مىباشد: ۱- مسائل ازدواج. ۲- احكام طلاق و جدايى، مهریه ، ایلاء ، عده و ظهار. ۳- مسائل حدود، ديات، قصاص و آداب آن. ۴- مسائل مشكل ارث. ۵- موارد استثنايى، احکام مشكل و نظريات مختلف در ابواب گوناگون. کتاب «خلاصة الایجاز» مختصر کتاب «الموجز فی المتعة» شیخ مفید است که توسط محقق کرکی خلاصه شده و در بعضی قسمتها توضیحاتی به آن اضافه کرده است. کتاب حاضر دارای سه باب و یک خاتمه است: ← باب اول ادله قول به جواز متعه و حلال بودن آن از کتاب و سنت و اجماع و عقل و ادلۀ مانعین و جواب آنهاست. ← باب دوم شامل روایاتی از معصومین علیهمالسّلام در فضیلت ازدواج موقت است. ← باب سوم کیفیت و احکام متعه است، شامل شرایط طرفین ، صیغه ، مهر ، مدت و احکام آن. ← خاتمه شامل موارد کراهت و حرمت متعه در بعضی حالات و به عنوان حکم ثانوی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصنّفات الشیخ المفید المجلد 9
نویسنده:
محمد بن محمد مفيد؛ محققان: مهدی نجف، محمد حسون
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب اصولی
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
علم اصول ,
مناظرات ,
مسأله مسح پا در وضو ,
مهریه ,
فقه شیعه ,
قواعد اصول ,
رساله های عملیه ,
ذبائح اهل کتاب ,
احکام فقهی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
استهلال ,
قواعد فقهی اهل سنت ,
تعیین مهریه ,
اصول فقه شیعه ,
فتاوی ,
ثبوت رؤیت هلال ,
اختلافات فقهی شیعه و سنی ,
استدلال در فقه ,
احکام زنان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
مصنفات الشيخ المفيد در 14 مجلد تهیه شده است که مجلد اول آن (که شماره این جلد از کتاب صفر میباشد) با عنوان حياة الشيخ المفيد منتشر شده است و محتویات آن شامل زندگینامه شیخ مفید، شمردن آثار او از قبیل آثار موجود، مفقود و منسوب و توضیحاتی کامل درباره هرکدام از آن آثار است. برای هر عنوان از کتب شیخ مفید، مقالهای درخور تولید شده است. محتویات جلد نهم: التذكرة بأصول الفقه، الإشراف، أحكام النساء، ذبائح أهل الكتاب، المسح علی الرجلين، رسالة في المهر، جوابات أهل الموصل و الأعلام؛ می باشد که توضیح هر یک در ادامه می آید: التذكرة بأصول الفقه؛ اثر شيخ مفيد مىباشد. مولّف در اين كتاب مسائل علم اصول را به نحو ايجاز بيان كرده و نظريات خود را ارائه مىدهد: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فقه الحدیثی مرحوم آیةالله میرزا مهدی اصفهانی (1)
نویسنده:
محسن احتشامی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد
,
اخباریان (اهل حدیث شیعه)
,
اصولیان
,
فقه شیعه
,
قواعد فقه
,
اجتهاد
,
اصفهانی، میرزا مهدی
,
فقه الحدیث امامی، قرن 14
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام الصادق و المذاهب الأربعة المجلد 3
نویسنده:
اسد حيدر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: مکتبة الصّدر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
نظر شرق شناسان راجع به شیعه ,
عقاید شیعه ,
شیعه جعفری ,
فقه شیعه ,
اختلافات شیعه و سنی ,
شیعه شناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
احکام نجاسات ,
احکام وضو ,
احکام غُسل ,
احکام تیمم ,
اصول فقه شیعه ,
تاریخ امامیه ,
مقایسه شیعه امامیه با سایر مذاهب ,
فقه اهل سنت ,
شابک (isbn):
964-6847-07-2
چکیده :
«الإمامُ الصّادق وَ الْمَذاهِبُ الأرْبَعَة» (امام صادق و مذاهب چهارگانه) کتابی به زبان عربی نوشته اسد حیدر از نویسندگان شیعه اهل عراق است. این کتاب، به تحلیلی نو و جامع، پیرامون ابعاد شخصیت امام صادق (ع) پرداخته است. کتاب در چهار جلد تنظیم شده و هر جلد شامل دو جزء است. همان گونه که از نام کتاب پیداست، مؤلف، بیشتر به تحلیل مکتب فقهی، علمی و تفسیری امام صادق (ع) در ارتباط با مذاهب چهارگانه اهل سنّت و پیشوایانِ آنان پرداخته است. جلد سوم، با نقل و نقد آراء مستشرقین و مؤلفانی که درباره شیعه و معتقدات این مذهب سخن گفته اند آغاز شده و در ادامه به نقد دیدگاه های «ابوزهره» در کتابی که درباره امام صادق (ع) نوشته می پردازد. در بخش عظیمی از جلد سوم، به فقه از دیدگاه شیعه و اهل سنت می پردازد و با یک بررسی تطبیقی و مقایسه ای در ابوابی مانند وضو، غسل، تیمم، نجاسات و نماز به تمایزات این دو دیدگاه می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لله و للحقیقة المجلد 1 و 2 : رد علی کتاب لله ثم للتاریخ
نویسنده:
علي آل محسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران ایران: مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب عمومی شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
حقانیت مذهب شیعه ,
عقاید شیعه امامیه ,
ائمه شیعه(ع) ,
فقه شیعه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
توحید شیعه ,
اتهام رفض به تشیع ,
خمس ,
ادلۀ شیعه ,
تاریخ امامیه ,
باور شیعه ,
کد کنگره:
BP 228/4/آ77ل8
چکیده :
"لله و للحقيقة" اثرى است به زبان عربى از على آل محسن، كه ردى بر كتاب "لله ثم للتاريخ" تألیف فرد مجهولى به نام سيد حسين موسوى (كه خود را يكى از علماى شيعى معرفى ميكند)، مي باشد. آل محسن به شبهات و اشكالات مطرح شده عليه شيعه پاسخ ميدهد. در مقدمه پس از بيان انگيزهى تألیف به پيشينه مجهول سيد حسين موسوى پرداخته و ثابت ميشود كه چنين شخصى وجود خارجى ندارد. متن اصلى از هفت فصل تشكيل شده كه مؤلف سعى كرده روال شبهه افكن را رعايت كند و به همان ترتيب و همان نام و به زيبايى هر چه تمام تر به همه شبهات وى به صورت كاملا علمى و مستند پاسخ دهد. در تمامى موضوعات ابتدا شبهه را به صورت جداگانه آورده و به دنبال آن پاسخ را آورده است يعنى در موضوع كلى نيز ريز شده است. مهمترين شبهات وى: عبدالله بن سبا، انتساب الشيعة لاهل البيت، المتعة و ما يتعلق بها، الخمس و نظرة الشيعة الى اهل السنة ميباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة مختصرة فی لبس السواد
نویسنده:
جواد تبريزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم : دار الصدیقة الشهیدة علیهاالسلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فقه شیعه
,
قیام عاشورا
کلیدواژههای فرعی :
سوگواری ,
پوشیدن لباس سیاه ,
آداب و رسوم ,
آئین عزاداری ,
روایات فقهی ,
احادیث و روایات ,
باور مذهبی ,
مناسک و مراسم عزاداری ,
نماز با لباس مشکی ,
نماز با لباس سیاه ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
پوشش لباس سیاه ,
پوشش لباس سیاه در عزای امام حسین (ع) ,
ذکر عطش امام حسین ( ع ) ,
پوشاک (جنبه های مذهبی) ,
آیین مذهبی ,
شابک (isbn):
964-8438-04-8
چکیده :
کتاب «رسالة مختصرة فی لبس السواد» نوشته میرزا جواد تبريزی، یک دوره مسائل و احکام نماز با بهرهگیری از معارف فقهی شیعه به زبانی ساده و با رویکردی اخلاقی تربیتی بیان گردیده است. کتاب در سه فصل سامان یافته، در فصل اول کلیاتی پیرامون اصول دین و اهمیت پایه ای آنها در شکل دادن به عقیده یک مسلم ارائه شده، در فصل بعدی از فروع دین مخصوصاً ارکان و واجبات نماز و مبطلات و شرایط نماز سخن رفته است. در فصل سوم خصوصیات نماز پیامبر (ص) و جنبه های اخلاقی نماز، نماز در سیره معصومین و آداب باطنی و معنوی انجام نماز بررسی شده و در گفتار پایانی اهمیت مقام عبادت و عبودیت و نقش نماز در رسیدن به مقام عبودیت بیان گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
في رحاب التشیّع
نویسنده:
محمدعلی شمالی؛ مترجم: باقر طائی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اعتقادات شیعه ,
اصول شیعه ,
استدلال شیعه ,
فرقه ناجیه ,
اصول عقاید شیعیان ,
عقاید شیعه ,
اصل عدل ,
فقه شیعه ,
احادیث و روایات ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
تاریخ تشیع ,
شابک (isbn):
964-438-594-2
چکیده :
کتاب «في رحاب التشیّع» نوشته محمدعلی شمالی است. در آغاز كتاب به معنای اصطلاحی شیعه و ظهور تشیع اشاره گردیده سپس مصادر فكر شیعی معرفی شده كه عبارت اند از: قرآن، سنت، اهل بیت، عقل و اجماع، بخش دیگر كتاب مربوط عقاید شیعه و اصول دین است كه پس از آن اعمال عبادی شیعه تبیین شده است. این كتاب به زبان عربی بوده و در انتها نیز میزان جمعیت شیعه در كشور های جهان، ذكر گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آیین وضو
نویسنده:
محمدرضا رضوان طلب
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وضو
,
تطبیقی
,
فقه شیعه
,
فقه سنی
چکیده :
درآیین وضو بین پیروان مذاهب گوناگون تفاوت هایی دیده می شود. قرآن کریم در مورد وضو با وضوح و صراحت سخن گفته ولی اختلاف قاریان در قرائت اعراب برخی از کلمات آیه مربوطه و تفاوت برداشت از آنها عامل تفاوت ها و اجتهادات فقهی مختلف گردیده است. اگرچه بنابرنظر جمع کثیری از علمای اهل سنت، این آیه در هر صورت و با هر قرائتی، مفید یک معناست و قابل اختلاف نیست، اما برخی از روایات، مستند پردازش توجیهاتی شده که شکافی چشمگیر در این عرصه را سبب گردیده است. این تحقیق به بازکاوی دوبرداشت متفاوت از آیه مربوط به حکم وضو و چگونگی راهیابی اختلاف در آن می پردازد و راه را برای یافتن نقطه وفاق هموار می سازد و نتیجه می گیرد که حتی در سخن عالمان اهل سنت، برای شستن پاها و یا شستشوی معکوس دست ادله ای چندان قابل اتکا و مبتنی به نص یا سیره پیامبر ارایه نشده است و اگر اهل سنت بر منابع معتبر خود پای بند باشند، و بر صراحت آیه، تمرکز و تاکید بیشتری کنند اختلافات موجود در این باره برچیده می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 110
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید