جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 511
توحيد و شرک از ديدگاه سلفيه و اماميه
نویسنده:
‫شمعون حيدر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اطلاق واژه "سلفيه" از زمان ابن‌تيميه براي روش خاصي به‌کار مي‌رفت که او در پيش گرفته بود. البته ريشه اين رويکرد به انديشه‌هاي احمد بن حنبل بازمي‌گردد، که اکنون نيز با عنوان وهابيت بروز پيدا کرده است. اصول و مباني سلفيه را ظهورگرائي در قرآن، سنت و پيروي از سلف، تقديم نقل بر عقل و تکفير ديگران، دانسته‌اند. توحيد نزد اماميه به‌معناي جاودانگي، يگانگي و بي‌همتايي خداوند است. ولي توحيد نزد سلفيه اين است که چيزي در اموري که مختص به خداست شريک او قرار داده نشود. نزد سلفيه توحيد ربوبي و توحيد اسما و صفات با عنوان توحيد نظري، و توحيد الوهي با عنوان توحيد عملي بيان مي‌شود. مراتب توحيد از ديدگاه اماميه شامل توحيد ذاتي، توحيد صفاتي، توحيد افعالي و توحيد عملي مي‌باشد. از سوي ديگر، اماميه شرک را به‌معناي اعتقاد به موجود مستقل از خدا و در عرض ذات و افعال و صفات او دانسته‌اند؛ اما سلفيه شرک را به‌معناي مساوي قراردادن خدا با مخلوق او در اموري که مختص به ذات اوست، مي‌دانند. همچنين دهري‌گري، پرستش بت، ملائکه و اجرام آسماني، از مصاديق شرک نزد اماميه تلقي مي‌شود. در حالي که سلفيه مواردي همچون دعا نزد غير خدا، درخواست حاجت از اموات، و استفاده از انگشتر يا شبيه آن براي دفع بلا را نيز شرک مي‌دانند. توسل نزد اماميه عبارت است از وسيله قراردادن اولياي الهي براي تقرب به خداوند و رسيدن به حاجت؛ و نزد سلفيه تقرب جستن به‌سوي خدا تنها به سبب اطاعت از خدا ممکن است. همچنين شفاعت نزد اماميه در حقيقت درخواست حاجت از شفيع است، تا او حاجت مشفوع را از خدا طلب نمايد؛ اما نزد سلفيه شفاعت آن است که ديگري را براي جلب نفع و يا دفع ضرر، واسطه قرار دهند. البته درباره جواز توسل و شفاعت، مي‌توان آيات، روايات، سيره اصحاب و سنت الهي را به‌عنوان مستند ارايه کرد.
عقل نزد نحله‌هاي کلامي (شيعه، معتزله، اهل حديث، سلفيه، ماتريديه)
نویسنده:
‫محمدسالم محسني
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫شناخت حدود ورود عقل در قلمرو دين، از مسائل مهم کلامي است، که متکلمان اسلامي نيز به‌صورت جدي، ديدگاه‌هاي خاص خود را در اين زمينه ابراز کرده‌اند. مسأله اصلي پژوهش حاضر پيگيري اين موضوع است که نقش عقل در فهم و اثبات آموزه‌هاي ديني چيست، و نحله‌هاي کلامي مسلمان مانند شيعه، اهل حديث، معتزله، اشاعره، ماتريديه، و سلفيه در اين زمينه چه ديدگاهي دارند؟ با توجه به گستردگي قلمرو تحقيق، از هر فرقه‌اي به ديدگاه يکي از برجسته‌ترين متکلمان آن اکتفا شده است. متکلمان و حکيمان، عقل را در معاني مختلفي استعمال کرده‌اند، از جمله: عقل غريزي، عاقل و معقول، تمامي علوم و معارف، آراي محموده، عقل نظري، عقل عملي، عقل جوهري، و موارد ديگر. معناي مورد نظر در اين پژوهش، همان عقل نظري و عملي مي‌باشد. اهل حديث بر ظواهر متون ديني تأکيد مي‌ورزند، و متکلمين را به‌خاطر بهره‌گيري از عقل براي تفسير متون ديني مذمت مي‌کنند. معتزله پاي عقل را در تمامي امور ديني به ميان کشيده، و قايل به استفاده حداکثري از عقل در مسايل ديني هستند. اما متکلمان شيعي رويکرد يکساني نداشته‌اند، برخي استفاده کمتري از عقل کرده‌اند و برخي بيشتر؛ اما از مجموع آراي آن‌ها نوعي اعتدال و ميانه‌روي در استفاده از عقل استنتاج مي‌شود. اشاعره نقش عقل را بسيار کم‌رنگ کرده‌اند. ماتريديه جزو موافقان دخالت عقل در مباحث کلامي هستند. سلفيه نيز به ظاهر‌گرايي اهل حديث بسيار نزديک مي‌باشند. بر اين اساس مي‌توان گفت که به‌طور کلي نحله‌هاي کلامي اسلامي به دو گرايش موافق و مخالفِ دخالت عقل در قلمرو آموزه‌هاي ديني تقسيم مي‌شوند. اهل حديث و سلفيه از جمله مخالفان محسوب مي‌شوند. اما موافقان دخالت عقل، خود از جهت ميزان دخالت عقل، به گرايش‌هاي افراطي تا گرايش‌هاي حداقلي و معتدل، تقسيم مي‌شوند. معتزله از موافقان افراطي عقل، اشاعره از موافقان حداقلي، و شيعه از موافقان معتدل به‌شمار مي‌روند.
لطفاً بفرمایید مبانی سلفیه و اهل‌سنت در خلافت چیست و کتابها و منابع متقنی در این رابطه معرفی کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مباني اهل سنت راجع به خلافت مبتني بر چگونگي انتخاب خلفا است، آنان معتقدند كه قرآن و سنت فقط اوصاف جانشين پيامبر را بيان مي‌كند و انتخاب آن به مردم گذاشته شده است.[1] از اينرو اهل سنت براي انعقاد خلافت سه طريق قائل است: 1 . بيعت اهل حل و عقد. 2 . استخ بیشتر ...
سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات
نویسنده:
علی اصغر رضوانی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
قم: مسجد مقدس جمکران,
چکیده :
کتاب سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات توسط علی اصغر رضوانی به رشته تحریر در آمده است. سلفیّه، پدیده ای ناخواسته و نسبتاً نوخواسته است که انحصارطلبانه، مُدعی مسلمانی است و همه را جز خود کافر می داند. فرقه ای خودخواه که با انتساب دادن جامه به سلفِ صالح و با ادعای وحدت در فضای بی مذهب با بنیان وحدت مخالف است. سلفیّه؛ یعنی همان که بستر وهابیت است, مدعی است هیچ مذهبی وجود ندارد و باید به عصر سلف؛ یعنی دوران صحابه, تابعین و تابعینِ تابعین بازگشت و اسلام بلامذهب را اختیار نمود. نویسنده درصدد معرفی سلفی گری و پیروان این اندیشه می باشد.
تكفير در انديشه كلامى ابوالثناء آلوسى با محوريت تطبيق رويكرد وى بر جريان فكرى سلفيه
نویسنده:
حميد ايماندار ، حسن زرنوشه فراهانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مفهوم شناسى منحصر به فرد «سلفيه جهادى» از مفهوم «تكفير» و سعى در توسعه مصاديق آن، ريشه در تفسير خاص از مفاهيم «ايمان»، «كفر» و مسائل مطرح در ذيل آنها دارد. يكى از مهم ترين تلاش هاى سلفيه در تقويت آراء افراطى شان، سعى در انتساب آراء اين جريان به علماى بزرگ اهل سنت همچون ابوالثناء آلوسى است. ليكن با تطبيق منهج آلوسى بر مبانى سلفيه در مسئله «تكفير»، تضاد اصولى وى با اين جريان آشكار مى گردد. آلوسى بر خلاف سلفيه و در موافقت با مكتب كلامى اشاعره، مفهوم «ايمان» را به «نفس تصديق» معنا كرده و زيادت و نقصان ايمان را نيز به تصديق نسبت مى دهد. وى در ادامه مخالفت با جريان سلفى گرى، جزئيت عمل در تحقق اصل ايمان را انكار كرده و فرعيت اعمال در مفهوم «ايمان» را عين باور سلف صالح معرفى نموده است. وى به شدت از توسعه مصاديق «تكفير» در بين علماى اهل سنت انتقاد كرده، و تلاش دارد تفاسير تكفيرى ارائه شده از آيات را توجيه كند. آلوسى در جهت تأييد روش ضدتكفيرى خود، اصل «عذر به جهل» و «تأويل» را با معرفى شروط و موانع آن مى پذيرد. تمييز دادن بين تكفير «معين» و «مطلق» و تقسيم «كفر» به دو نوع كفر «اعتقادى» و «عملى» را مى توان نمادهاى ديگرى از تضاد آلوسى با سلفيه در حوزه تنقيح مفهوم «تكفير» برشمرد. مقاله حاضر با روش تحليلى ـ توصيفى به موضوع مى پردازد.
شوکانی که بود؟ آیا او زیدی است یا وهابی(سلفی)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
زندگینامه «محمد بن علي بن محمد بن عبد اللَّه الشوكاني الصنعاني‏»: محمد بن على بن عبد الله شوكانى در ماه ذی القعده سال 1173ق، در« هجره شوكان» واقع در شرق صنعاء يمن به دنيا آمد. سپس با پدرش به شهر صنعاء منتقل شد، ودر آنجا رشد کرد. پدر وى، عالمى بود كه بیشتر ...
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ارزيابى تحليلى و تطبيقى ادله و مستندات زيارت قبور توسط زنان از منظر مذاهب اسلامى و وهابيان با تأكيد بر آراء ابن تيميه
نویسنده:
حمزه على بهرامى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
يكى از تحولات معاصر رشد بى رويه گروه هاى تندرو سلفى و تكفيرى به ظاهر مسلمان، با نام «وهابى» يا «داعشى» است. زن در عقيده اين گروه، جايگاهى سخيف و غالبا محروم از حقوقى مساوى با مردان دارد. متأسفانه سلفى ها عقايد خود را به نام «توحيد محض» و اسلام راستين، و عقايد ساير مسلمانان و مخالفان خود را بدعت و شرك و كفر معرفى مى كنند. يكى از مظاهر و مصاديق اين ظلم و انحراف، ممنوع و حرام بودن زنان از زيارت قبور و تشييع جنازه است. برجسته ترين رهبر فكرى و مبدع عقايد اين فرقه، ابن تيميه مى باشد. اين مقاله با مطالعه اى اسنادى، تحليلى و تطبيقى در منابع ابن تيميه و اهل سنت، به دنبال كشف واقعى حكم زيارت قبور توسط زنان در قرآن، سنت و سيره سلف است. بر همين اساس، پس از توصيف و ارزيابى ديدگاه و مستندات ابن تيميه و سامان دهى ادله و مستندات جواز زيارت قبور توسط زنان و ديدگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت، در پايان، به اين نتيجه مى رسد كه ضمن ضعيف و غيرقابل استناد بودن ادله ابن تيميه و پيروان او، ادله فراوانى مبنى بر جواز زيارت قبور زنان وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 59 تا 74
میان شعارها و عملکرد سلفیون مصر با سلفیون سعودی چه تفاوت هایی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نظر محققان، شعار «سلفيه»، نخست در مطبوعات مصر مطرح شد؛ آنگاه که مصر در اشغال انگلستان درآمد و گروهي از مصلحان مانند سيدجمال الدين اسدآبادي (م۱۳۱۶ه.ق) و شيخ محمد عبده (م ۱۳۲۳ه.ق) در مقابل هجوم فرهنگ و تمدن غرب، تصور کردند که رهايي از چنگ اشغالگران بیشتر ...
تضادهای درونی دیدگاه سلفیه چگونه است و این تفکر توسط چه کسانی مجدداً احیا گردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تضاد معتقدان به سلف صالح با روش معتزله معتزله در تبيين عقايد اسلامي از فلاسفه اي بهره مي بردند که آنان نيز به نوبه خود افکارشان را از منطق يونان اقتباس مي کردند. تصاويري که از احمدبن حنبل در منابع مختلف ارائه شده، وي را محدثي سنت گرا و ضد فقا بیشتر ...
سلفیه به چه معنا است و سلفیون به نحواجمال چه دیدگاه و تفکراتی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
سلفيه در لغت و اصطلاح سلفي گري در معناي لغوي به معني تقليد از گذشتگان، کهنه پرستي يا تقليد کورکورانه از مردگان است، اما سلفيه در معناي اصطلاحي آن، نام فرقه اي است که تمسک به دين اسلام جسته، خود را پيرو سلف صالح مي دانند و در اعمال، رفتار و اعتقاد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 511