جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ذ. مرجع (آثار پر استناد)
>
01- قرآن کریم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
عنوان :
معناشناسي «بور» در قرآن و متون مقدس يهودي ـ مسيحي
نویسنده:
محمود مکوند
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
تورات
,
عهدین (دامنه متون ادیان)
,
عهد جدید
,
عهد قدیم
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
1- عهد عتیق: عهد قدیم: قانون اول: تَنَخ یا تناخ: کتاب مقدس عبری: 39 کتاب (متون مرجع یهودیت و مسیحیت)
,
2- عهد جدید: 27 کتاب (متون مرجع مسیحیت)
,
01- قرآن کریم
,
معناشناسی «بور» در قرآن و متون مقدس یهودی مسیحی (ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
مفردات قرآنی ,
استعاره مفهومی (زبان شناسی) ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
معناشناسی واژه بور (زبان شناسی) ,
زبانهای سامی (زبان شناسی) ,
متون مقدس یهودی مسیحی (ادیان) ,
ریشه یابی معنایی (زبان شناسی) ,
چکیده :
واژة «بور» دو بار و ریشة آن (ب و ر) پنج بار در قرآن به کار رفته است. عموم مفسران و مترجمان قرآن، اين واژه را به معنای هلاکشده، تباهشده و فاسد دانستهاند. این مفاهیم به لحاظ کلامی و در باب مقولة جبر، مسئلهسازند. از سوی دیگر، برخی قرآنپژوهان واژه را دخیل دانستهاند. بنابراین در مقالة حاضر، نخست واژه را در زبانهای سامی و با تأکید بر زبانهای عربی، عبری، آرامی و سریانی ریشهیابی کردهایم؛ سپس مبتنی بر این ریشهیابی به معانی واژه در قرآن و متون مقدس یهودی ـ مسیحی پرداخته و با ارائة گزارشی نسبتاً مبسوط از مفاهیم آن، نشان دادهایم که اين واژه در متون يادشده، یک مفهوم حقیقی دارد که همانا زمین بایر یا ناکشته است و یک مفهوم استعاری دارد که عبارت است از ناآموخته، نادان یا پرورشنایافته. افزون بر این، به نظریة استعارههای مفهومی اشاره کردهایم و ارتباط مفاهیم حقیقی و استعاری واژه را توضیح داده و گفتهایم که در این استعارة مفهومی، سویة حاصلخیزی و باروری یا نقطة مقابل آن، سترون و بیحاصل بودن، برجسته میشود. در پایان، مبتنی بر تحلیل فوق، حضور توأم هر دو معنا را در متون پیشگفته، برخاسته از یک پدیدة نظاممند زبانی دانستهایم که قول به دخیل بودن واژه را رد میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قريبالوقوع بودن حكومت خدا در كتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
سميه پناهي، جعفر نکونام
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت الهی ( افعال الهی )
,
انجیل
,
دین شناسی تطبیقی (ادیان)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات خداشناسی
,
عهدین (دامنه متون ادیان)
,
عهد جدید
,
2- عهد جدید: 27 کتاب (متون مرجع مسیحیت)
,
01- قرآن کریم
,
قریبالوقوع بودن حکومت خدا در کتاب مقدس و قرآن (ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
آخر الزمان ,
قیامت ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
حکومت خدا (ادیان) ,
ملکوت خدا (ادیان) ,
چکیده :
از جمله موضوعات مشترک و محوری قرآن و عهدین، حکومت خداست؛ به این معنا که در آخرالزمان حکومت بر جهان بهطور مطلق از آن خدا خواهد بود و در آن، نیکوکاران و بدکاران جزای عمل خود را خواهند دید. موضوع مقالة حاضر، قریبالوقوع بودن حکومت خداست و اينکه مراد از آن چیست؟ در این مقاله ضمن گزارش عبارات قرآن و کتاب مقدس، نظریاتی که در تفسیر چنین تعبیری به دست داده شدهاند، بررسی و نقد میشوند. دربارۀ تعبیر «قریبالوقوع بودن حکومت خدا»، شش نظریه یا احتمال در طول تاریخ مطرح شده است: نخست اينکه اين خبر حقیقی است و زمان دقیقی نیز دارد. نظریۀ دوم این بوده که هرچند اين خبر حقیقی است، اما نمیتوان برای تحقق آن، زمان مشخص کرد. در نظریۀ سوم هم بر حقیقی بودن اين خبر تأکید میشد؛ اما اظهار میگردید که به دليل عدم آمادگی لازم در مردم، زمان برپایی حکومت خدا پیوسته به تأخیر میافتد. نظریۀ چهارم نيز بر حقیقی بودن آن خبر مبتني است؛ منتها برخلاف سه نظر نخست، آن را روحانی میشمارد. در نظریة پنجم، خبر قریبالوقوع بودن حکومت خدا فقط تحریضی برای اخلاقی زیستن دانسته شده است. در نظریة ششم، برپایی حکومت خدا آرزواندیشانه بهشمار آمده است. از این میان، دومین نظریه، مشهورترین و مقبولترین ديدگاه در نظر پیروان ادیان ابراهیمی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تطبیقی و تاریخی است؛ یعنی مضامین مربوط به قریبالوقوع بودن حکومت خدا در عهد قدیم و عهد جدید و نیز قرآن، به ترتیب تاریخی بررسی و مقایسه میشود. رویکرد این پژوهش پدیدارشناسانه است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطة حكومت جهاني و انتظار بر مبناي قرآن و روايات و عهد جديد
نویسنده:
فاطمه خداجويان
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انتظار فرج
,
انجیل
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
عهد جدید
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
2- عهد جدید: 27 کتاب (متون مرجع مسیحیت)
,
01- قرآن کریم
,
رابطة حکومت جهانی و انتظار بر مبنای قرآن و روایات و عهد جدید (ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
دین مسیح ,
دین اسلام ,
حکومت امام مهدی علیه السلام ,
امام زمان (عج) ,
حضرت عیسی (ع) ,
حکومت جهانی واحد ,
حکومت امام زمان (عج) ,
امام مهدی (عج) ,
امام مهدی (عج) ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی تحریف نشده) ,
دین اسلام (ادیان زنده) ,
دین اسلام (ادیان سامی) ,
دین اسلام (ادیان غرب) ,
انتظار در ادیان ,
دین اسلام ,
دین اسلام (ادیان الهی ابراهیمی) ,
چکیده :
از دیرباز، تحقق حکومت جهانی عاری از هرگونه ظلم و خشونت به همراه آیندهای روشن برای زندگی، از آرزوهای بشر بوده است. پیامبران و ادیان الهی بشارت دادهاند که سرانجام، حکومت واحد جهانی مبتنی بر قسط و عدل شکل خواهد گرفت و این آینده به دست مصلح کل و منجی جهانی تحقق خواهد یافت. از اینرو، پیامبران و اولیا برای تحقق حکومت الهی جهانی، انسانها را به انتظار دعوت میکنند؛ انتظاری سازنده و پویا. در اسلام، حکومت جهانی توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و در مسیحیت، ملکوت خداوند بهواسطة حضرت مسیح علیه السلام تحقق مییابد. این حکومت ویژگیهایی دارد که آن را از ديگر حکومتها متمایز میسازد؛ از جمله: خلافت پاکان و صالحان؛ برپایی احکام الهی؛ حکومت عدالتمحور؛ رفاه اقتصادی؛ و... . مؤمنان به این دو دین، بر مبنای متون معتبر، خود را برای چنین روزی آماده و مهیا میکنند و در انتظار به سر میبرند. در مقالة پیش رو، نگارنده بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به مقایسة چرایی انتظار برای حکومت جهانی در دو دين مسيحيت و اسلام بپردازد؛ در اولي بر مبنای عهد جدید و در دومي بر مبنای آیات و روایات. کلیدواژهها: انتظار، حکومت، قرآن، کتاب مقدس، مسیح، مهدی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غرض؛ عامل انسجام سورههای قرآن (نقدی بر نظریه وحدت موضوعی سورهها)
نویسنده:
حامد معرفت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت سوره
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
انسجام سوره
,
غرض؛ عامل انسجام سورههای قرآن
کلیدواژههای فرعی :
غرض ,
هدف ,
وحدت موضوعی سورهها ,
عامل تکوین متن ,
مفهوم شناسی غرض ,
غرض عامل تکوین و وحدت متن از دید نظرات ادبی نو ,
غرض عامل تکوین متن از دید نحو ,
غرض عامل تکوین سیاق ,
غرض عامل اتصاف کلام به بلاغت ,
غرض عامل انسجام متون تحقیقی ,
غرض ملاک وحدت و تمایز علوم ,
چکیده :
مقاله حاضر با گرتهبرداری از دانشهای مرتبط، در پی تبیین شواهدی است تا نقش یگانه غرض را در انسجامبخشی سورهها تأیید نماید؛ بدین صورت که عامل تکوین متن از لحاظ نظریههای ادبی معاصر، وجود غرض است. از نظر علم نحو نیز تکوین کلام وابسته به فایده و هدف میباشد. همچنین تکوین سیاق مشروط به وجود غرضی کلان در پس متن است و در علم بلاغت هم تصریح شده است که اتصاف کلام به بلاغت مشروط به وجود غرض ثانوی (غیر از معنای ظاهری الفاظ) است. به علاوه در مباحث روش تحقیق ثابت شده است که انسجام متون تحقیقی، در صورت تعیین مسئله و هدف، محقق شده و متون موضوع محور سودمند نخواهند بود. در فلسفه علوم نیز گفته میشود عامل وحدت و تمایز علوم از یکدیگر، دستکم در علوم ارتباطی، غرض آن علم است. در این مقاله همچنین اشاره میشود که موضوع سوره، توانایی انسجامبخشی به سوره را ندارد؛ چراکه در روش تحقیق گفته میشود متون موضوعمحور ازهمگسیخته و غیرمنسجماند. در فلسفه علوم نیز ثابت شده است که نمیتوان به وسیله موضوع، علوم را از یکدیگر متمایز نمود. به علاوه در مقام عمل نیز مشخص شده است ارائه موضوعی که جامع تمامی مسائل سوره و مانع از مسائل دیگر سورهها باشد، ناممکن است و درنهایت محققان نیز تعریفی از وحدت موضوعی ارائه دادهاند که عملاً بازگشت به وحدت غرضی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت انبیا و مراتب آن از نظرگاه تفسیری آیتالله معرفت
نویسنده:
سیده سعیده غروی، صدیقه اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت ( قرآن )
,
عصمت انبیاء (ع )
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
مراتب عصمت انبیا
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
عقاید اشاعره ,
حضرت آدم(ع) ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
حضرت نوح (ع) ,
حضرت یوسف (ع) ,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء) ,
علوم دینی ,
رویکرد عرفانی ,
دیدگاه تفسیری (تفسیر قرآن) ,
تفسیر قرآن ,
حضرت داوود(ع) ,
ایاک اعنی و اسمعی یا جاره ,
حضرت ابراهیم (ع) ,
حضرت محمد(ص) ,
حضرت نوح (ع) ,
حضرت یوسف(ع) ,
لفظ عام سبب خاص ,
ماهیت و مفهوم عصمت ,
چکیده :
عصمت انبیا یکی از مبانی اعتقادی مشترک بین مسلمانان است؛ اما در خصوص زمان و گستره آن اختلافنظرهایی مشاهده میشود. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل اختلاف، از آیاتی ناشی میشود که درظاهر با عصمت انبیا منافات دارد. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین دیدگاه آیتالله معرفت در این خصوص پرداخته است. از این منظر عصمت هرچند عطیه الهی است، تأثیر نفسانی نبی در تقویت و ارتقابخشی به آن، موجبات شدت و ضعف آن را رقم میزند. تفسیر آیاتی که بهظاهر با عصمت پیامبر اکرم منافات دارد، در تبیین آیتالله معرفت از نوآوری ایشان حکایت دارد که با نگرشی اصولی و تکیه بر دانش علوم قرآنی معتقد است هرچند لفظ آیه خطاب به پیامبر اکرم نازل شده است، مراد خداوند آن حضرت نبوده و حکم آیه بر سایر مسلمانان جاری است. این در حالی است که برخی مفسران با توجه به ظاهر آیه، گستره عصمت را در ایشان محدود دانسته و گروهی دیگر به توجیه ظاهر آیات پرداختهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت قرآنی و فلسفه ارسطویی
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
حکمت عملی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
حکمت عملی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
حکمت قرآنی و فلسفه ارسطویی
کلیدواژههای فرعی :
عفت ,
حکمت در قرآن ,
سپاس گذاری ,
فلسفه افلاطون ,
نرم خویی با خصم ,
نرم خویی با خصم ,
خشیت ,
عفت ,
معرفت محض ,
اعتدال(وابسته اخص عدل)(فلسفه اخلاق) ,
غایت حکمت ,
واژه شناسی حکمت ,
حکیم در قرآن ,
معرفت نظری محض ,
رسولان الهی ,
احکام حکمت قرآنی ,
مسائل حکمت قرآنی ,
منشا صدور مفاهیم حکمت قرآنی ,
نشانه حکمت قرآنی ,
چکیده :
قبل از میلاد مسیح در یونان باستان امام حکما سقراط خود را فیلسوف نامید. هدف او از تعقلورزی، یافتن واقعیت و راهبر رفتار بود. ارسطو غایت حکمت را معرفت محض و آن را برتر از حکمت عملی میدانست. با ظهور اسلام و طرح حکمت در قرآن، بهخصوص در عصر نهضت ترجمه با توجه به تأثیر فلسفه ارسطویی در فیلسوفان مسلمان، این سؤال به وجود آمد که بین حکمت قرآنی و فلسفه ارسطویی چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا حکمت عملی قرآن، همانند فلسفه ارسطویی اَخَسّ است؟ فرضیۀ ما در این تحقیق، تفاوت بنیادین بین آن دو است؛ لذا با بررسی تطبیقی در این تحقیق مشخص گردید حکمت قرآنی و فلسفی در معنای واژه و تعالیم نوع حکمت، مسائل و غایت حکمت، مربّی و متربی حکمت، تنوع ارائه و روش کسب حکمت، مخاطبان حکمت و... از هم دیگر متمایزند. همچنین معلوم گشت که حکمت عملی قرآن گرچه از حیث ارتباط با امور اعتباری اخَسّ است، از حیث صائب و نافعبودن حکمت نظری، حکمت عملی معیار آن محسوب میشود و اَخَسّ نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر اندیشه کلامی امام علی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه کتاب
فهرست
مراجع
وضعیت نشر :
قم: حکیم روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادله توحید (کلام)
,
اصول عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اصول عقاید شیعیان
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
اصل امامت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
13. علم کلام
,
احکام خداشناسی
,
توحید صدوق
,
تبیین براهین اثبات خدا (جوادی آملی)
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
قواعد العقائد: غزالی
,
اعتقادات: صدوق
,
01- قرآن کریم
,
02- نهج البلاغه
,
قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی: دینانی
,
عقاید استدلالی: علی ربانی گلپایگانی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
توحید افعالی(کلام) ,
رؤیت خدا ,
تشبیه ,
قدرت الهی ,
فلسفه الهی ,
توحید ذاتی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از رویت ,
قضا و قدر تکوینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبدا شناسى
نویسنده:
جعفر کریمی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
کلام و عقاید شیعه
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر نمونه (اجتماعى و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
01- قرآن کریم
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم: طباطبایی-مطهری
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
02- نهج البلاغه
,
عدل الهی (مرتضی مطهری)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
عقاید اشاعره ,
معتزله (اهل سنت) ,
سمع الهی ,
حیات الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
بصر الهی ,
چکیده :
عقايد و انديشهھاى بنیادى اسلام، كه از آنھا بهعنوان اصول عقايد ياد مىشود، پايه و اساس آيین حیاتبخش اسلام است و در شكلگیرى رفتار مسلمانان تأثیر غیرقابل انكارى دارد. زيرا بهطور كلى، رفتار انسانھا- خودآگاه يا ناخودآگاه- متأثر از اصول عقايد و به عبارت ديگر، جھانبینى است. از اين رو، براى استقرار و تثبیت نظام ارزشى و رفتارى اسلام، بايد مبانى عقیدتى آن مورد بررسى قرار گیرد. کتاب حاضر درباره توحید و مسائل پیرامون آن می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت از ديدگاه عقل و نقل
نویسنده:
جعفر کریمی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: سپاه پاسداران، نمایندگی ولی فقیه، اداره آموزشهای عقیدتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
امام شناسی
,
عقاید اسلامی
,
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
1- متن نهجالبلاغه: نسخه صبحی صالح (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01- قرآن کریم
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
فواید امام ,
امامت بعد از نبی اکرم ( ص ) ,
امامت تشریعی معصوم ,
آیه ولایت ,
امامت به نص خدا ,
عصمت در زمان امامت ,
عصمت قبل از امامت ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
حدیث غدیر ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
امامت امام علی(ع) ,
امامت و حکومت ,
آیه 124 بقره ,
آیه 59 نساء ,
آیه 55 مائده ,
ثقلین ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
آیه اکمال ,
آیه تبلیغ ,
آیه مباهله ,
آیه مودت ,
اهل بیت(ع) ,
آل محمد(ص) ,
حدیث ثقلین ,
چکیده :
عقايد و انديشهھاى بنیادى اسلام كه از آنھا بهعنوان اصول عقايد ياد مىشود پايه و اساس آيین حیاتبخش اسلام را تشكیل مىدھند و در شكلگیرى رفتار مسلمانان اثر مىگذارند، زيرا بهطور كلّى رفتار انسانھا- خودآگاه يا ناخودآگاه- تحت تأثیر اصول عقايد و بهعبارت ديگر، جھانبینى قرار دارد. از اين رو، براى استقرار و تثبیت نظام ارزشى و رفتارى اسلام، بايد مبانى عقیدتى آن مورد بررسى قرار گیرد. کتاب حاضر که درباره امامت است به شکلی تهیه و تنظیم شده است که متناسب با سطح افكار و نیازھاى فکر زمان حاضر باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقادات الإمامية
نویسنده:
شیخ الصدوق
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
قم : كنگره شيخ مفيد ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
01- قرآن کریم
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
ادله توحید (کلام) ,
افعال عباد ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
رجعت ,
صفات الهی ,
عصمت ,
احادیث عصمت انبیا ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
جبر determinism ,
شفاعت ,
وعد و وعید ,
اصل وعد و وعید ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
تقیه ,
عصمت امام (ع) ,
جواز تقیه ,
اعتقاد به بدا ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
احوال قبر ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
ابواب بهشت ,
ابواب جهنم ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
بداء ,
آیات جبر و اختیار ,
عالَم عرش(قسیم عالَم کرسی و رفارف و لوح محفوظ) ,
بهشت ,
کرسی (صفات خبریه الهی) ,
قضا و قدر ,
قضا و قدر تکوینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
الاعتقادات کتابی است کلامی که مرحوم شیخ صدوق در آن با استناد به روایات و احادیث وارده از معصومان علیهمالسّلام به اثبات عقائد شیعی میپردازد. شیخ این کتاب را به هنگام مسافرت به نیشابور بنا به درخواست عالمان آن دیار که از وی خواستند به صورت اجمال و مختصر عقائد شیعیان را برای آنان بیان کند املاء نمود. این کتاب مشتمل بر ۴۵ باب است که عناوین برخی از این ابواب بدین شرح است: بیان اعتقادات شیعه در توحید، صفات ذات و صفات افعال ، افعال بندگان، جبر و تفویض، اراده، مشیت، قضا و قدر، فطرت و هدایت، استطاعت، بداء، لوح و قلم، عرش و کرسی، نفوس و ارواح، موت و رجعت، رستاخیز و مباحث مربوط به آن، بهشت و دوزخ، وحی، امر و نهی، قرآن، مقام انبیا و رسل و حجج و ملائکه و عصمت ایشان، نفی غلو و تفویض، تقیه، مقام اجداد پیامبر، شان علویان ، احادیث و مفسر ، حظر و اباحه و....
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید