جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
خواجه نصیرالدین طوسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 958
عنوان :
شرح جامع تجرید الاعتقاد : مبحث امامت
نویسنده:
احمد امینی نجفی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
قم: مرتضوی,
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
دلایل امامت ,
علم امامت ,
فواید امام ,
نص بر امامت ,
تحمل امامت ,
وجوب اطاعت امام ,
وجوب بقای ائمه علیهم السلام ,
حقیت امامت ائمه (ع) ,
تفضل امامت ,
تصدیق امامت ائمه(ع) ,
لطف امامت ,
نص خدا بر امامت ائمه علیهم السلام ,
تجرید الاعتقاد (کتاب) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شماره ديويي:
297.4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDFمقاله
PDFمراجع
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اسلامی
,
معرفت دینی
,
رابطه عقل و دین
,
17. فرق کلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
جمل العلم و العمل: سید مرتضی
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
الذخیرة: سید مرتضی
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
خواجه نصیر طوسی ,
کلام شیعه ,
حسن و قبح عقلی ,
قاضی عبدالجبارمعتزلی ,
اشاعره ,
عدلیه ,
عبدالرزاق لاهیجی ,
نظر ,
وجوب نظر ,
معرفت خدا ,
وجوب عقلی ,
وسیله دفع خوف ,
وجوب دفع خوف ,
وجوب معرفت خداوند ,
وجوب عقلی نظر ,
علامه حلی ,
ادله وجوب نظر ,
ثبوت دلیل شرعی ,
سمعی بودن وجوب نظر ,
عذاب ,
منشا پیدایش خوف ,
طریق خوف ,
طریق شکر منعم ,
طریق دفع خوف ,
تکیه بر اجماع ,
علم مکلف ,
وجوب سمعی ,
قرآن ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلام اسلامی جلد 2 : نبوت و امامت (بر اساس کتاب تجریدالاعتقاد) با مباحث جدید
نویسنده:
امیر شیرزاد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
دلیل ضرورت نبوت ,
وجوب امامت ,
ضرورت نبوت ,
مهدویت امام مهدی علیه السلام ,
نبوت خاصه ,
وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
ابلاغ ولایت علی(ع) ,
خاتمیت نبوت ,
نص رسول الله صلی الله علیه و آله بر عدد ائمه علیهم السلام ,
نص خدا بر امامت ائمه علیهم السلام ,
صفات امام مهدی ( ع ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شابک (isbn):
978-964-0917-19-0
چکیده :
کلام اسلامی (براساس کتاب تجرید الاعتقاد)، کتابی است دو جلدی که با زبان فارسی به مباحثی از كتاب «تجرید الاعتقاد» اثر خواجه نصیرالدین طوسی، میپردازد. این مجموعه اثر امیر شیرزاد میباشد و انتشارات بوستان کتاب انتشار آن را به عهده داشته است. جلد دوم مشتمل بر مباحث نبوت عامه، نبوت خاصه و امامت، و نیز مشتمل بر برخی مباحث جدید کلامی است که امروزه مطرح است: تحلیل وحی و نبوت «مسئله خاتمیت»، «مهدویت» و.... از این جملهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلام اسلامی جلد 1 : شرحی بر کشف المراد: خداشناسی
نویسنده:
حسن یوسفیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
قم: انتشارات حکمت اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
صفات الهی ,
صفات ذات ,
احکام افعال الهی ,
امر الهی ,
حدوث جواهر ,
اراده الهی ,
خالق جواهر ,
براهین خداشناسی ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شابک (isbn):
300000ریال: ج.1: 978-600-95238-5-6
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نبوة و الإمامة عند نصير الدين الطوسي
نویسنده:
علي محمود مقلد؛ ناظر: هیثم ومزاحم
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
حکومت دینی ,
دلیل ضرورت نبوت ,
امامت بعد از نبی اکرم ( ص ) ,
ضرورت نبوت ,
نیاز اجتماع به قانون(دلایل نبوت) ,
اجتماع نبوت و خلافت ,
حقیت امامت ائمه (ع) ,
تجرید الاعتقاد (کتاب) ,
صحت نبوت محمد (ص) ,
قیام به سیاست(افعال انبیاء) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شابک (isbn):
978-9953-538-56-3
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هشت رساله عربی : عرفانی، فلسفی، کلامی، رجالی، رياضی
نویسنده:
حسن حسن زاده آملي
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالي، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي (پژوهشگاه),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
عدم تحریف قرآن ,
رؤیت قلبی خدا ,
لقاء الله ,
نجوم و هیات ,
راویان ,
اصول کافی ,
اوقات شرعی ,
شفق ,
تجرید الاعتقاد (کتاب) ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
هشت رساله عربی به قلم آیتالله حسن حسنزاده آملی، حاوی رسالههای عربی در موضوعات مختلف عرفان، فلسفه، کلام، رجال، هیئت و ریاضی به رشته تحریر درآمده است. موضوعات کتاب عبارتند از: 1.رساله في لقاء الله تعالی: قرآن کریم از لقاءالله تعالی در آیات فراوانی خبر داده است. آیتالله حسنزاده آملی در این رساله 28 آیه قرآن کریم در این موضوع خاص را گردآوری نموده است. 2. رساله رؤیت: در این رساله از باطل بودن رؤیت خداوند تعالی با چشمان در دنیا و آخرت بحث شده است 3. فصل الخطاب في عدم تحريف كتاب رب الأرباب: در این رساله نویسنده درصدد تبیین محفوظ بودن قرآن از تحریف و اضافه و نقصان است. 4. رسالة في الإمامة 5. رسالة أضبط المقال في ضبط أسماء الرجال: در این رساله ضبط اسامی رجال در اسناد احادیث اصول کافی نوشته ثقةالاسلام کلینی ذکر شده است. 6. رسالة في تعيين البعد بین المركزین و الأوج: رسالهای است پیرامون هیئت و نجوم 7. رسالة في الصبح و الشفق: این مقاله در رابطه با فجر کاذب و صادق و تعاکس صبح و شفق و مسائل پراکنده فقهی و ریاضی متعلقه به آن دو است 8. نفس الأمر: نویسنده این رساله را نیز با توجه به مسئله 37 از فصل اول از مقصد اول کتاب تجريد الإعتقاد نوشته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان معلق در فضا از دیدگاه ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
نویسنده:زهرا بالادست؛ استاد راهنما:رضا اکبریان؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
برهان انسان معلق در فضا، برهان ابداعی شیخ الرئیس ابوعلی سینا بر اثبات وجود و تجرد نفس ناطقه انسانی است. ایشان بر اساس علم حضوری، علم شخص به ذات خود را مبرهن نموده است. این برهان که نوعی معرفتشناسی است، بر هستیشناسی وی - تمایز وجود و ماهیت- استوار است. این نوع هستیشناسی صرفا علم حضوری به خود را نشان میدهد و در مورد غیر، آن را از طریق صور مرتسمه میپذیرد. این مسئله مورد نقد خواجه نصیرالدین طوسی قرار گرفت؛ به عقیده خواجه اینکه ابنسینا " علم خدا به ماسوی را حضوری اجمالی و از طریق ماهیات، ممکن میدانست"، قدرت خدا را محدود میکند. خواجه موجود را حاکی از وجودی دانسته که فقری و تعلقی است و ماهیتی را برای موجود ممکن در نظر نمیگیرد. پس ایشان علاوه بر علم حضوری به خود، این علم را در ناحیه غیر نیز مطرح مینماید.ایشان معتقد است واجب تبارک و تعالی به وجود ماسوی به علم حضوری به نحو تفصیل، عالم است و عالم را محضر خدا میداند. خواجه تحت تأثیر سهروردی و ابنعربی قائل به این نظر شد. از مهمترین ثمرات برهان انسان معلق، معرفت وجود است که علاوه بر ثمرات دیگر به آن پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات ذات خداوند(علم، اراده، قدرت، حیات) از منظر سهروردی و خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
نویسنده:راضیه صفیاری؛ استاد راهنما:مهدی عباسزاده؛ استاد مشاور :فضل الله خالقیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
یکی از مسائل مناقشه آمیز که از گذشته تا کنون بین متفکران و متألهین رایج بوده، مقوله صفات خداوند میباشد، این مبحث با وجود مطالعات و ارائه آثار فراوانی که در این زمینه یافت میشود، همچنان نیازمند بررسی و کنکاش بوده و با نظر به اینکه آراء گوناگونی در این باره وجود دارد، متفکران به رأی واحد و یکسانی دست نیافتهاند. در این نوشتار مشخصاً صفات ذات (علم، قدرت، اراده و حیات) از منظر دو متفکر جهان اسلام شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق و خواجه نصیرالدین طوسی مورد پژوهش قرار میگیرد. دو مطلب {سیر تحول شیخ اشراق در زمینه صفات ذات از مشائی تا نظریه حکمت اشراق ـ که ابداع شخص اوست ـ} و {تأثیرپذیری خواجه از شیخ اشراق در مطلب علم الهی} به منزله دو ستون است که این پایاننامه بر آن استوار میباشد. همچنین نظر خواجه نصیر و سهروردی درباره سه صفت قدرت، اراده و حیات نیز بیان میشود. با این پیشفرض که هر دو از تبار و حوزه متفاوتی میباشند، ـ شیخ اشراق فیلسوف اشراقی و خواجه نصیر متکلم فلسفی ـ بدیهی است که در بحث از صفات ذات الهی، دچار ناهمگونی و تفاوت رأی باشند. لذا در این جستار برآنم تا آراء هریک از این دو متفکر را در مورد این صفات به طور جداگانه و به تفصیل مورد کنکاش و جستجو قرار داده و ضمن طرح این مطلب به صورت جامع، تبیینی مقایسه گونه از آراء ایشان ارائه نمایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه روش تربیتی کسب عادت های نیکو از دیدگاه ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی و امام محمد غزالی
نویسنده:
نویسنده:حانیه رعیت منش؛ استاد راهنما:طیبه توسلی؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
هدف این پژوهش مقایسه روش تربیتی کسب عادتهای نیکو از دیدگاه ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی و امام محمد غزالی است. روش این پژوهش توصیفی- تطبیقی است که در آن از روش بردی مبنی بر توصیف، همجواری، مقایسه و ارزیابی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ارسطو، خواجه نصیر و غزالی از مدافعان روش تربیتی عادت هستند. از نظر ارسطو عادت یعنی تکرار عمل که باعث حضور دائمی عمل میشود. وی برای کسب عادات نیک، همنشینی با بندگان و دورنگه داشتن از بدیها و... را توصیه کرده است. از نظر خواجه عادت یعنی اینکه فرد ابتدا رفتاری را به سختی انجام میدهد و بعد از تکرار، آن رفتار جزئی از خوی وی به حساب میآید. او پرورش حیا و شرم، تشویق کودک در صورت انجام کار نیک، الگوگیری از افراد درستکار و... را توصیه کرده است. از نظر غزالی عادت یعنی آدمی هر رفتاری را هر چند با مشقت تکرار کند، در نهایت طبع وی میگردد. وی روشهایی مانند محبت، تشویق، تقلید و... را برای کسب عادات نیک مهم میداند. هم غزالی و هم خواجه نصیر هر دو به اصل تشویق در تربیت توجه دارند. خواجه آموزش حقایق دینی را به کودک از روشهای پرورش فضایل اخلاقی میداند. مزیت غزالی بر فلاسفه دیگر در این است که او در مورد عادت و تربیت عاطفی در کودکی و نوجوانی نظرات ارزشمندی ارائه داده و مقصود وی این است که باید از رشد و تقویت احساسات بد کودک جلوگیری کرد و اینگونه او را به خلقیات پسندیده عادت داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مستندات قرآنی و روایی خواجه نصیرالدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی در موضوع امامت و جانشینی پیامبر(ص)
نویسنده:
نویسنده:گوهر رحمیزاد؛ استاد راهنما:پروین بهارزاده؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
غالب علمای فریقین بر ضرورت امامت و زعامت مسلمانان اتفاق نظر دارند اما در نحوه تعیین، شرایط و مصادیق امام، میان متکلمان شیعی و سنی اختلاف نظرهای جدی قابل مشاهده است. عمده این نظرات مبتنی بر مستندات قرآنی و روایی بوده و در طول زمان قبض و بسطهایی نیز یافته است. پژوهش حاضر به مقایسه و تحلیل مستندات قرآنی و روایی دو متکلم ایرانی تبار که در دورانی نزدیک به یکدیگر زندگی کردهاند: خواجه نصیرالدین طوسی(م.672) به عنوان متکلمی شیعی و متکلم اشعری و شافعی مذهب قاضی عضدالدین ایجی(م.756)، در مسأله امامت پرداخته و وجوه اشتراک و افتراق دیدگاههای ایشان را استخراج و تا حد امکان ارزیابی میکند. عمده دیدگاههای کلامی این دو متکلم در آثاری مانند: تجریدالاعتقاد، تلخیصالمحصل و قواعدالعقائد از خواجه نصیرالدین طوسی و المواقف اثر قاضی عضدالدین ایجی انعکاس یافته و بارها مورد شرح قرار گرفته است. به رغم آنکه قاضی عضدالدین ایجی و خواجه نصیرالدین طوسی هر دو امامت را امری لازم و اجتناب ناپذیر میدانند و نیز تعاریف به ظاهر مشابهی از امامت دارند اما در بیان مصداق با یکدیگر همنظر نیستند؛ خواجه نصیر، امیرالمومنین علی(ع) را امام بلافصل پیامبر(ص) میداند و قاضی عضدالدین، ابوبکر را امام میشناسد. خواجه در تعیین امام قائل به نص است اما قاضی معتقد است درباره امامت علی(ع) نصی موجود نیست و اجماع و بیعت را معیار تعیین و نصب امام میشمارد. خواجه امامت را از اصول مذهب و تعیین امام را از سوی خداوند واجب و عصمت را شرط در امامت دانسته است اما قاضی بر این باور است که امامت از افعال وابسته به فروع مکلفین است. خواجه برای اثبات افضلیت و ولایت امیرالمومنین به آیات و روایات زیادی استناد کرده که متواتر و صدور آنها قطعی است. اما قاضی عضدالدین برای اثبات مدعای خود ابتدا بیان میکند که نصی بر امامت موجود نیست، سپس آیاتی را بر امامت ابوبکر آورده که شان نزول آنها دربارهی ابوبکر نیست و درمورد این آیات اختلاف نظر وجود دارد و به برخی احادیث متوسل شده که اعتبار آنها قابل اثبات نبوده و بعضا برساختهاند. خواجه نصیر برای عدم صلاحیت غیر علی(ع) برای امامت موارد متعددی را بیان کرده است که در کتب اهل سنت نیز بیان شده است؛ قاضی عضدالدین نیز برای عدم صلاحیت غیر ابوبکر بر امامت آیات و روایاتی که دلالت بر ولایت و امامت امیرمومنان دارد را مورد خدشه قرار داده و تاویل نموده است تا از ضمن این مطالب امامت و خلافت ابوبکر را اثبات کند که همه این دلایل در این پایان نامه نقد و بررسی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 958
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید