جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 227
بررسی عوامل استعلا در فلسفه‌ی علوم اجتماعی و پیشنهاد مسیری بدیل بر مبنای هستی‌شناسی اجتماعی برای پرهیز از استعلا
نویسنده:
امیر خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پژوهش حاضر به مسئله‌ی خاص‌بودگی در فلسفه‌ی علوم اجتماعی می‌پردازد. نقطه‌ی عزیمت این پژوهش شیوه‌‌ای است که به واسطه‌ی آن فرد تاریخی (یا همان موضوع پژوهش) در علوم اجتماعی ساخته می‌شود. در این مسیر با پروبلماتیک کردن مفهوم فرد تاریخی دلالت این مفهوم و مسئله‌زا بودن آن را برای علوم اجتماعی بررسیده می‌شود. در فصل نخست این پژوهش، با یک بررسی تاریخی نشان می‌دهیم که چگونه از آغاز بنیان‌گذاری علوم اجتماعی، انگاره‌ی تفرد نزد کلاسیک‌های این حوزه طرح شد، و پس از گذشت یک سده همچنان موضوع تأملات نقادانه است. در این فضل با برجسته‌کردن انگاره‌ی تفرد، می‌بینیم که خاص‌بودگی مورد نظر کلاسیک‌های علوم اجتماعی که بنا بود در انگاره‌ی تفرد رفع شود، همواره ابتر می‌ماند و به نوعی استعلاء می‌انجامد. در ادامه خواهیم دید که دلیل اصلی این ناکامی، نوعی هستی‌شناسی اجتماعی است که در بنِ انگاره‌ی تفرد قرار دارد.نسبت میان هستی‌شناسی و خاص‌بودگی فرد تاریخی ما را به یک تبارشناسی فلسفی می‌کشاند. نقطه‌ی ثقل این تبارشناسی کانت است. از این روی فصول پژوهش برمبنای پیش از کانت، پس از کانت و فراروی از کانت سازمان یافته است. برای تقریر مفهوم خاص‌بودگی در فلسفه ابتدا دو خوانش معاصر (دریدا و دلوز) از فرد نزد افلاطون را طرح می‌کنیم. سپس به سراغ اندیشمندان قرون وسطی می‌رویم، و آرای ایشان را درباره‌ی انگاره‌ی تفرد وامی‌کاویم. این دو بخش، به ترتیب دوگفتار فصل دوم را شکل می‌دهند.سپس به سراغ آثار کانت می‌رویم و درگیری کانت با انگاره‌ی تفرد را وامی‌کاویم. از این منظر کانت را یک‌بار در نقد اول در نظر می‌گیریم، و در گفتار دوم به سراغ انگاره‌ی تفرد کانتی در نقد سوم و مکتوبات پس از مرگ وی می‌رویم. در فصل چهارم دوواکنش به تفرد کانتی را مرور می‌کنیم. این واکنش‌ها یکی در فلسفه‌ی زیست‌‌شناسی طرح شده و دیگری از آنِ وایتهد است. در فصل پنجم به سراغ هستی‌شناسی اجتماعی دلوزی می‌ریوم. در این فصل می‌بینیم که چگونه این هستی‌شناسی جدید افق نوپدیدی بر روی مسئله‌ی تفرد می‌گشاید. داعیه‌ی اصلی این است که این هستی‌شناسی امکاناتی را برای توضیح درون‌ماندگار امر اجتماعی به دست می‌دهد که تا پیش از این قابل‌طرح نبودند.
با سمفونی زندگی همنوا باش: از خودشناسی تا هستی‌شناسی
نویسنده:
ورون‍ی‍ک‍ا ری‌؛ [مترجم] نفیسه معتکف؛ ویراستار گروه ویراستاران نشر بهار سبز.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: بهار سبز‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
ه‍س‍ت‍ی‌ش‍ن‍اس‍ی‌ (ب‍ح‍ث‌ وج‍ود)
نویسنده:
پ‍ل‌ ف‍ول‍ک‍ی‍ه‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ ی‍ح‍ی‍ی‌ م‍ه‍دوی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: م‍رک‍ز ن‍ش‍ر دان‍ش‍گ‍اه‍ی‌‏‫,
هانتولوژی به عنوان پارادایم نوین هستی شناسی دینی
نویسنده:
یونس یونسیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آثار و اندیشه های فلسفی الهیات مدرن به حرکت و تغییری در هستی شناسی منجر شده اند. الهیات مدرن و فلسفه دینامروزه بیش از هر زمانی به مفهوم تازه و دارای پایایی و روایی از هستی شناسی نیاز دارد. مقاله حاضر به تبیین مفهومهانتولوژی در فلسفه و ارتباط آن با الهیات و هستی شناسی دینی می پردازد. دریدا برای واژگون سازی و در هم تنیدننسبت های تفاوت محور در هستی شناسی به تراشیدن واژه اسرار آمیز هانتولوژی (hauntologie) اقدام می کند، واژهای که از هر دو واژه هستی شناسی و تفاوت های موجود در آن مشتق شده است و به صورتی هم زمان هر دوی اینمفاهیم را در خود دارد. واژه دریدا در حقیقت ترفند و شعبده ای خردمندانه است که در خود پرده از اساس هستیشناسی بر می دارد: واژه ای که به پس تصویر ها یا آثار شبح گون به جا مانده از اندیشه هستی شناسی اشاره دارد، -اشباحی در اندیشه هستی شناسی که به پایه و فونداسیون پیشینی این اندیشه بدل شده است وضعیتی که در آن، -هانتولوژی یا هستی)شبح(شناسی مقدم و جلوتر از هستی شناسی ایستاده است.
هستی شناسی (بحث وجود)
نویسنده:
/ تالیف عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
ه‍س‍ت‍ی‌ش‍ن‍اس‍ی‌ و ان‍س‍ان‌ش‍ن‍اس‍ی‌
نویسنده:
ع‍ل‍ی‌ م‍ت‍ب‍ح‍ری‌ ت‍ه‍ران‍ی‌ (آم‍وزش‍ی‌)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: ب‍ره‍ان‌,
کلیدواژه‌های اصلی :
نقد و بررسی پیامدهای تربیتی هستی شناسی برتراندراسل بر اساس دیدگاه محمد تقی جعفری
نویسنده:
علی دهقان زاده بغداد اباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پژوهش کیفی پیامدهای تربیتی هستی شناسی برتراندراسل بر اساس دیدگاه محمد تقی جعفری مورد نقد قرار گرفت . نتایج این پژوهش نشان می دهد که علی رغم تفاوتهای بنیادی در نوع نگاه جهان بینی این دو متفکر ، مواردی از پیامدهای تربیتی برگرفته از دیدگاه راسل بر اساس دیدگاه جعفری مورد تایید می باشد از جمله اصل لزوم تربیت و اصل نافع بودن محتوای تربیت .البته موارد غیرقابل تایید نیز مشاهده گردید همچون اصل لزوم تربیت جنسی برایکودکان .
ه‍رم‌ ه‍س‍ت‍ی‌: ت‍ح‍ل‍ی‍ل‍ی‌ از م‍ب‍ادی‌ ه‍س‍ت‍ی‌ش‍ن‍اس‍ی‌ ت‍طب‍ی‍ق‍ی‌
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ه‍دی‌ ح‍ائ‍ری‌ی‍زدی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: ت‍ه‍ران‌: م‍وس‍س‍ه‌ م‍طال‍ع‍ات‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌، ان‍ج‍م‍ن‌ اس‍لام‍ی‌ ح‍ک‍م‍ت‌ و ف‍ل‍س‍ف‍ه‌ ای‍ران‌‏‫‏، ۱۳۶۱.‬,
معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی از دیدگاه ابن عربی و جان هیک
نویسنده:
تالیف حسین دوابی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
کرج: انتشارات ملرد,
بررسی نقش هستی شناسی نخبگان جدید در سیاست خارجی دولت نهم
نویسنده:
غلامرضا حداد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 227