جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
تعداد رکورد ها : 1777
عنوان :
ضرروت وجود حجت در نهجالبلاغه
نویسنده:
اصغر رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
برهان
,
تشریع
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
پیامبر
,
حُجّةٌ
,
حجت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
با تحلیل مفهوم حجت از منظر لغت و عبارتهای نهج البلاغه مشخص شد این واژه در همان معنای لغویاش یعنی برهان و استدلال بکار رفته است. در ذیلِ عباراتی که به بیان مصادیق حجت پرداخته، مشخص شد از منظر نهجالبلاغه عقل، قرآن، پیامبران، ائمه، عمر انسان و وجود هر یک از مخلوقات حجتهای الهی هستند که بیشترین تأکید چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی بر دو مصداق از مصادیق حجت یعنی پیامبر و ائمه? گردیده است. البته حجیت پیامبران و امامان به اعتبار عصمت آن دو است که این مطلب برآمده از حکم عقل و نیز سخنان حضرت است. حجت از نگاه حضرت از دو منظر تکوینی و تشریعی ضرورت دارد. از نظر تکوین آنچه را که فلسفه و عرفان بیان میدارد مبنی بر این که خداوند در مقام غیب مطلق برای ظهور نیازمند واسطهای است که ظرفیت تجلی تمام اسماء و صفات الهی را دارا باشد حضرت در کلام خود از جمله در این عبارت «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا» «همانا ما دستپرورده و ساخته پروردگار خویشیم و مردم تربیت شدگان و پروردههای مایند.» بدان تصریح مینمایند از آنجا که خداوند به طور مستمر هر یوم در شأنی است و این شأن به افاضهای از وجود اوست پس وجود واسطهی فیض برای همیشه و به طور مستمر ضروری است. از نظر تشریع شأن حجت بیان اوامر و نواهی الهی است که در قالب هدایت تشریعی انجام میپذیرد، غیر از بیان اوامر و نواهی توسط امام، شأن حکومت برای امام امری عقلی و تشریعی است که این شأن منوط به خواست مردم است که امام (ع) با عبارت «لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّهِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّهِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا» بدان تأکید میکنند.یکی از مباحث مهم دربارهی حجت از منظر نهج البلاغه ویژگیهای ائمه به عنوان حجج الهی است که مباحث مطرح در نهج البلاغه ذیل این عناوین مطرح شده است:هدایتگری، الگو بودن، نگاهدارندگانِ تعادل دین، درهای معرفت الهی، عامل عبادت خدا، مرجعیت علمی و غایت انسان بودن. ذیل این عناوین روشن میشود در ائمه خصلتها و ویژگیهایی از طرف خداوند به ودیعه گذاشته شده که انسانها برای سیر تکاملی بدان نیازمندند، یعنی تنها با مراجعه به امام است که میتوان این خصوصیات را کسب کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعدهی لطف و مبانی کلامی آن
نویسنده:
اقدس حاجی آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
لطف الهی
,
عصمت امام
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
حسن و قبح عقلی
,
مراسم مذهبی
,
حسن و قبح عقلی
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
بعثت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اجماع
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از اصول و قواعد مهم در کلام عدلیه قاعدهی لطف است که پس از قاعدهی حسن و قبح عقلی مهمترین قاعدهی کلامی به شمار میرود. رتبهی منطقی و جایگاه این قاعده بعد از آن است که بدانیم برای هر انسانی اعم از مومن و کافر تکلیفی وجود دارد و این تکلیف برای هر دو گروه نیکو و حسن است. همانگونه که متکلمین و فلاسفه بر این امر متفقند و حسن بودن آن را به وجهی تبیین و توجیه میکنند. قاعدهی لطف میان متکلمان و اندیشمندان اسلامی از دیرباز مطرح بوده و خاستگاه بسیاری از باورهای اعتقادی قرار گرفته است. وجوب تکالیف دینی، لزوم بعثت، وجوب عصمت، وجوب امامت و... از جمله مسائلی است که بر این قاعده استوار گردیدهاند. لطف در اصطلاح متکلمان از صفات فعل الهی است و آن چیزی است که نزدیک می کند مکلف را به سوی طاعت و دور میکند او را از انجام معصیت به شرطی که به حد الجاء و اضطرار نرسد یعنی اختیار مکلف باقی بماند. اکثر متکلمان شیعه از طرفداران قاعدهی لطف به شمار میروند و آن را به عنوان قاعدهی عقلی- کلامی پذیرفتهاند. اما گروهی از متکلمان معتزلی و متکلمان اشعری به دلیل نفی کردن حکم عقل و عدم پذیرش حسن و قبح عقلی این قاعده را نپذیرفته و با آن مخالفت کردهاند. دلایل عقلی و نقلی زیادی برای اثبات این قاعده وجود دارد، مهمترین دلیل این است که عقل با توجه به اصل حکمت خداوندی بر لزوم لطف به عنوان یکی از صفات فعلی حکم میکند و ترک آن را بر خداوند قبیح و ناروا میداند.در قرآن و روایات هم پیرامون لطف مطالبی بیان شدهاست و لطیف بودن یکی از صفات الهی به شمار میرود. شبهاتی از طرف مخالفان به ویژه در مسئلهی امامت وارد شده است که در متن رساله برخی از شبهات و پاسخ آنها بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل فلسفی مناظرات امام رضا علیه السلام
نویسنده:
معصومه رودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
1. توحید 2. نبوت 3. امامت 4. مناظره 5 اراده الهی
,
1. توحید 2. نبوت 3. امامت 4. مناظره 5 اراده الهی
چکیده :
مناظرات امام رضا علیهالسلام بابهای عظیمی را در علوم اسلامی گشوده است. پژوهش حاضر به تحلیل فلسفی مناظرات امام رضا علیهالسلام در مرو با روش کتابخانهای-تحلیلی پرداخته که در حیطه توحید، نبوت و امامت مطرح شدهاند.در باب توحید، برهانهای حضرت بر اثبات وجود خدا، مقایسه صفات خدا و خلق، عینیت صفات ذاتی خدا با ذات او و خارجیت اراده الهی از ذات، تحت بررسی قرار گرفت. این بررسی نشان داد که ایشان در اثبات خداوند، بر برهانهای نظم، حدوث، حرکت، امکان و وجوب، و صدیقین استناد فرمودهاند؛ کاربرد صفات را در مورد خداوند با توجه به ذات او معنا بخشیدهاند؛ ذات خداوند را بدون نیاز به صفات کمالیه یا سایر وسایل، متصف به آن صفات دانستهاند؛ و اراده را صفت فعل معرفی فرمودهاند.در باب نبوت، به دلایل حضرت بر حقانیت نبوت پیامبران پرداخته و بر رهنمودهای ایشان درباره آیات ظاهر بر عصیان پیامبران اشارهشده است. این مطالعه نکاتی را نتیجه داد: ایشان با استناد به وجود معجزه، بر نبوت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله و سایر پیامبران صحه گذاشته و ایمان به نبوت موسی و عیسی علیهمالسلام را مشروط به ایمان به پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله دانستند؛ نیز آیات ظاهر بر عصیان پیامبران را از نوع متشابه و دارای تأویل برشمرده و بر عصمت پیامبران تأکید فرمودند.در باب امامت، به استنادات حضرت بر برتری اهل بیت پیامبر علیهمالسلام و دلایل ایشان بر رد صلاحیت خلفاء سلف اشاره شده است. بررسی این دلایل مشخص نمود که تساوی حقوق اهل بیت و پیامبر علیهمالسلام و خداوند در اطاعت، خمس و صدقه، نشان برتری ایشان بر سایر مردم است؛ و تطهیر، عصمت، ایتاء زکوه و علم از صفات ذاتی ایشان بوده، با وجود آنان دارای تلازم تحلیلی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل شیوه های تأثیرپذیری خطبۀ غدیر از قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی مهدوی راد,نصرت نیل ساز,زهره بابااحمدی میلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات قرآن
,
پیامبر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خطبه غدیر
,
استشهاد تلویحی و تصریحی
,
استشهاد تلویحی و تصریحی
چکیده :
سخنان پیامبر اکرم که مفسر و مبین کلام الهی است، پس از قرآن کریم ارزشمندترینِ منبعِ هدایت و انسان سازی به شمار می رود. در واقع، یکی از شاخصه های روایات نبوی استشهاد به آیات قرآن و به کار بردن تعابیر قرآنی است. یکی از این روایات خطبۀ غدیر است که در آن بیش از 50 استشهاد تصریحی و تلویحیِ قرآنی دیده می شود. در این جستار به بررسی این موضوع و تحلیل «شیوه های تأثیرپذیری خطبۀ غدیر از قرآن کریم» می پردازیم و هماهنگی و ارتباط نزدیک میان قرآن و سخنان پیامبر و بهره گیری کامل ایشان از قرآن کریم را باز می نماییم. ذکر این نکته ضروری است که در جستار حاضر به جای محتوای کلام قرآن و خطبۀ غدیر، بر سبک و چگونگی بیان مطالب تأکید می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تربیتی صراط مستقیم در قرآن و حدیث : سال هشتم، شماره 29 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
حمیدرضا حاجی بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت انبساطی
,
قرآن
,
صراط مستقیم
,
تربیت
,
صراط
,
هدایت
,
سبیل
,
صراط مستقیم ( قرآن )
,
قرآن مجید
,
صراط مستقیم در قرآن
,
هدایت و صراط مستقیم
,
نقش تربیتی صراط مستقیم
کلیدواژههای فرعی :
آیه 41 حجر ,
آیه 2 فتح ,
آیه 69 عنکبوت ,
آیه 256 بقره ,
آیه 213 بقره ,
آیه 39 انعام ,
آیه 153 انعام ,
آیه 86 اعراف ,
آیه 69 نساء ,
آیه 52 شوری ,
آیه 1 جن ,
آیه 2 جن ,
آیه 17 توبه ,
آیه 101 آل عمران ,
سبیل ,
نحل آیه 89 ,
فاتحه آیه 7 ,
آیه 125 انعام ,
چکیده :
قرآن تربیت را به معنای تهذیب و فزونی مقام معنوی به کار برده که پیگیری تربیت و نقش صراط مستقیم در آن، میدان وسیع تحقیقی نخواهد داشت؛ ولی کاربردهای این اصطلاح از ریشه «ر ب ب»، که در معنای مصدری آن، معادل پرورش گرفته شده و مالکیت و تدبیر در آن نهفته است، با مفهوم «ربیت» و «ربانیت» و تبیین ربوبی شدن و ربوبی نمودن انسان از طریق صراط مستقیم، به زیبایی به تصویر کشیده شده است. صراط مستقیم، راهِ دارای وحدت و منطبق با حقیقت است و هدایت به آن، هدایت به مراتب یا تثبیت در مراتب آن خواهد بود. قرآن با نشان دادن صراط مستقیم به منزله دین کامل، تربیت را شناخت خدای جهان و رب یگانه دانستن او و نیز پذیرش اوامر و نواهی وی و عمل به آنها معرفی می نماید. از این منظر، به هر میزان که انسان ربوبی شود، در مسیرتربیت قرار می گیرد. بر همین اساس، اعمال عبادی، علمی، اجتماعی، جسمی و عاطفیِ متربی، براساس نقش تربیتی صراط مستقیم که منطبق با ربوبیت توحیدی است. سوال اصلی ما در این پژوهش این است که نقش اصلی صراط مستقیم در تربیت انسان چیست؟از یافته های این پژوهش این است که نقش صراط مستقیم، ربوبی شدن و ربوبی ساختن انسان است که هدف خلقت به شمار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت از دیدگاه فخررازی : سال ششم، شماره 22 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
حامد آل یمین,ابراهیم نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
سعادت
,
کمال
,
سعات قصوا
,
رابطه سعادت و لذت
,
لذت
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
راه رسیدن به کمال
,
مراتب شقاوت(مقابل مراتب سعادت)
,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت)
کلیدواژههای فرعی :
غایت خلقت ,
رهبانیت ,
خلافت الهی ,
آیه 028 رعد ,
عبادت خدا ,
لذت جسمانی ,
اقسام سعادت ,
سعادت جسمانی ,
لذت عقلی ,
اشقیاء ,
سعداء ,
مقربون ,
آیه 56 ذاریات ,
آیه 61 هود ,
آیه 2 نحل ,
آیه 14 آل عمران ,
ذکر ,
ارجحیت لذت عقلی بر لذت حسی ,
سعادت بر مبنای انقیاد به شریعت ,
سعادت روحانی ,
اخلاق و سعادت ,
چکیده :
فخر رازی ویژگی ها و تقسیمات متعددی برای سعادت برمی شمرد. وی گاهی آن را به جای واژگانی همچون لذت و کمال به کار می گیرد. از نظر او، مفاهیمی همچون سعادت، کمال و لذت به دلیل بداهت و انتزاعی و غیرماهوی بودن، قابل تعریف به حدّ یا رسم نمی باشند. از آنجا که لذت و کمال رابطه تنگاتنگی با سعادت دارند، ازاین رو بهره گیری از مفاهیم فوق می تواند مفید باشد. فخر سعادت را امری دارای مراتب و درجات و تشکیک پذیر و نیز دارای اقسامی همچون: نفسانی (روحانی)، بدنی و خارجی می داند. او سعادت دنیوی را به کمال رسیدن نفس ناطقه در قوای عملی و نظری و رسیدن به مقام عبودیّت عارفانه الهی می داند. برترین درجه سعادت در نگاه او، دیدار حق در آخرت است که موجب رستگاری اخروی و ابدی می شود. از نظر ایشان برترین درجه سعات فقط در آخرت محقق می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای عبادالرحمن در قرآن : دوره چهارم، شماره 13 : حبل المتین
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
صفات ظاهری
,
ربوبیت
,
عبادت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر عرفانی
,
قرآن مجید
,
قرآن کریم
,
عبودیت
,
عبادالرحمن
,
صفات عباد الرحمن
کلیدواژههای فرعی :
الرحمن ,
آیه 073 انبیاء ,
آیه 086 شعراء ,
زنا ,
قتل نفس ,
آیه 1 مومنون ,
آیه 2 مومنون ,
آیه 5 مزمل ,
آیه 2 مزمل ,
آیه 65 فرقان ,
آیه 30 حج ,
آیه 124 بقره ,
آیه 29 اسراء ,
آیه 26 اسراء ,
آیه 10 مجادله ,
آیه 16 سجده ,
آیه 173 سوره آل عمران ,
آیه 172 آل عمران ,
آیه 174 آل عمران ,
توکل ,
خشیت ,
صبر ,
شب زنده داری ,
انفاق ,
دعا ,
وقار ,
شهادت دروغ ,
آیه 63 فرقان ,
ایمان ,
آیه 2 انفال ,
آیه 32 اسراء ,
چکیده :
«عبادالرحمن» گروهی از بندگان صالح خداوند هستند که رحمانیت خداوند در آن ها تجلی یافته است، زیرا اراده این گروه بر اساس آگاهی و عبادات و عمل به کارهایی است که خداوند به آن راضی است و به علت انجام این امور چشمه های رحمت الهی برای نوازش آن ها به جوش و خروش در آمده است و اینان در حقیقت به اسم رحمان و رحیم خداوند متصفند.این مقاله به بررسی فهم پدیده هایی می پردازد که در آیاتی از سوره «فرقان» و دیگر آیات موجود است و به بیان ویژگی های بندگان صالح خداوند همراه با دلایل و اشارات روشن می پردازد؛ و نیز از منظر عرفان اسلامی و «نهج البلاغه» شریف در خطبه «متقیان» امیرالمؤمنین، حضرت علی(ع) با تحلیل چهل ویژگی عبادالرحمن در این خطبه به طالبان حقیقت بندگی و عبودیت ارائه شده است.هدف از این پژوهش بررسی موضوعی «عبادالرحمن» و ویژگی هایشان در خلال تفسیر آیات مرتبط به این موضوع با شیوه کتابخانه ای، تحلیل محتوا و استنتاج عقلی که به نتایج معقولی ختم شده است.با مداقه در صفات و ویژگی های عبادالرحمن به این نتیجه رسیده ایم هرکس به بندگی حقیقی خداوند دست یابد، زیر سایه اسم «الرحمن» خداوند قرار می گیرد و صادقانه به صفات «عبادالرحمن» آراسته می شود و در زمره آنان قرار گرفته و از چشمه های رحمت الهی بهره مند می شود و در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم و آدم از منظر عرفان : دوره 56، شماره 4 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
زهره نادری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم از نظر عرفان
,
انسان از نظر عرفان
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
مراتب ظهور ,
تجلی حق تعالی در عالم ,
حقیقت محمدی (ص) ,
ظهور ,
ظهور حق در مراتب هستی ,
اوصاف انسان کامل ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
انسان کامل (کلام) ,
شهود حقانی ,
ذوالوتین بودن ,
انسان کامل ,
پیامبر ,
انسان کامل عارف ,
ظهور رب ,
ظهور الهی ,
ظهور عالم ,
عین ثابت انسان اقدم ,
عالم ابقاء عالم ,
اولیاء الهی ,
سفر روحانی سالک ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
هر جان بیداری از خود می پرسد این اقیانوس بیکران و پرتلاطم وجود سرچشمه اش کجاست؟ جان عالم دنائی حقیقی کیست؟ وجود شکوفا از محو حقیقت خود، جواب می شنود (لاهوالاهو) او که این سؤال و جواب از اوست، او که در حجاب کبریائی خود محتجب است و فقط از وراء اسماء و صفات با چشم جان مشاهده می شود. گره تاریکی و محدودیت ادراک حسی، اهل دنیا را به خود مشغول داشته و از دیدن نور محروم مستند ولی ضمیر و دل اول الالباب و اولیاء الهی که به برکت (تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفأو طمعأ ) (سجده /16) مشمول (ابیت عند ربی یطعمنی و یسقنی) گشته اند و به نور حقیقت نورانی گشته است همه چیز از محسوس تا مجرد، از هیولی تا جبرئیل را آینه معاینه حضور حق تعالی و جلای تجلیات حضرتش می یابند و از لذتهای بی نهایتی که روشنی بخش دیده هاست بهره می جویند (فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین) سجده/17. عاشقان جانباز این راه آمدن/ از دو عالم دست کوتاه آمدند/ زحمت جان از میان برداشتند/ دل بکلی از جهان برداشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فتوت اسلامی و جایگاه اخلاق در حرفه ورزی : سال چهارم، شماره 14 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
امیر جوان آراسته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
آیات و روایات
,
فتوت
,
فتوت نامه
,
سلوک نفسانی
,
جوانمردی
,
جایگاه اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
آیه 013 کهف ,
سلوک اخلاقی ,
آیه 1 فتح ,
آیه 2 عبس ,
آیه 34 عبس ,
آیه 9 حشر ,
آیه 60 انبیاء ,
آیه 11 قلم ,
آیه 13 صف ,
خود سازی ,
فتیان ,
فتوت در قرآن ,
چکیده :
ازجمله خدمات عرفان و عرفا خدمت به ساحت اخلاق است که جایگاه اخلاق در حرفه آموزی با توجه به «فتوت نامه ها» نشانگر آن است. فتوت نامه ها، رساله ها و کتاب هایی هستند که بزرگان اهل فتوت در مقام آموزش اخلاقی پیروان و مریدان خود، درباره شیوه جوانمردی در حرفه ورزی می نوشتند. در فتوت، پیش از ورود به هر حرفه ای باید «فتا» شد؛ لازمه فتا شدن نیل به ویژگی هایی اخلاقی است که در مشرب جوانمردان برای رسیدن به این جایگاه شریف ضروری است. در این نوشتار با گذری بر مفهوم واژگانی و اصطلاحی فتوت، موارد کاربست این واژه در قرآن رصد گردیده و به پیشینه فتوت و نسبت آن با پیامبران اشارتی رفته و سپس ارتباط میان اصناف و فتوت بررسی شده است. همچنین رویکرد خاص جوانمردان به اخلاق در عرصه حرفه ورزی با مراجعه به فتوت نامه ها تبیین گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سُلَیْم بن قِیْس هلالی
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه(حوزه نت),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسرار آل محمد(ع): سلیم بن قیس هلالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
تعداد رکورد ها : 1777
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید