جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خ. حدیث و علوم حدیث (آثار پر استناد)
>
حدیث و علوم حدیث شیعه
>
04- جوامع حدیث شیعه
>
بحار الانوار: علامه مجلسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 476
عنوان :
اليقين
نویسنده:
السيد عبد الحسين دستغيب
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
لبنان: دارالبلاغه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
یقین
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
02- نهج البلاغه
,
میزان الحکمه: ریشهری
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
ولایت ,
امامت ,
نبوت ,
رؤیت قلبی خدا ,
وجوب اطاعت امام ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
حجاب علم ,
ذکر (یاد خدا ) ,
معرفت خدا ,
توکل ,
خشیت ,
شرح صدر ,
عبودیت ,
غفلت ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
مقام یقین ,
علائم ایمان ,
چکیده :
کتاب یقین از شهید ارزشمند، آیت الله دستغیب درباره یقین ، علائم آن، نقش یقین در زندگی ، یقین و موضوعات اسلامی ، مرتبه یقین و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علة الوجود ، بين الفلسفة والعرفان
نویسنده:
الشيخ يوسف حسين سبيتي العاملي
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
علت
,
شرح منظومه: سبزواری
,
توحید صدوق
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
02- نهج البلاغه
,
عله الوجود
کلیدواژههای فرعی :
رابطه علم و عمل ,
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
مفهوم وجود ,
17. فرق کلامی ,
برهان صدرایی ,
وحدت شخصی وجود ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
امور عامه ,
حکمت متعالیه ,
احکام علت Causes ,
احکام واجب الوجود ,
احکام وجود(عرفان نظری) ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
حقیقت وجود(صفات) ,
احتیاج معلول به علت ,
مذاهب فلسفی ,
چکیده :
علت وجود یکی از مهمترین بحث ها در حوزه فلسفه می باشد که در حوزه های دیگر علوم نظیر عرفان هم بسیار بحث انگیز می باشد. کتاب حاضر به این موضوع پرداخته و بحث علت الوجود را در فلسفه و عرفان بررسی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شيعة والرجعة المجلد2 : كتاب علمي تاريخي ادبي اخلاقي يبحث فيه بحثا تحليليا حول الامام الثاني عشر المهدي المنتظر (عج)
نویسنده:
محمدرضا طبسی نجفی؛ مصحح: عمادالدین طبسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف اشرف: مطبعه الآداب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
05. فرجام شناسی Eschatology
,
رجعت
,
رجعت در دنیا
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
رجعت امام زمان
,
توحید مفضل
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
اعتقادات: صدوق
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
03- صحیفه سجادیه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
رجعت در قرآن ,
آیات رجعت ,
احادیث رجعت ,
وجوب رجعت ,
وقوع رجعت ,
افعال امام زمان (عج) ,
تفسیر قرآن ,
اثبات رجعت ,
ادله اثبات رجعت ,
امکان رجعت ,
وجوب رجعت ,
آیات مهدوی ,
رجعت در امت های گذشته ,
احاطه امام مهدی(ع) ,
چکیده :
الشيعه و الرجعه، اثر محمدرضا مروج طبسى، كتابى است، به زبان عربى در اثبات ديدگاه شيعه اماميه در مورد مساله رجعت. مؤلف انگيزه خود از نگارش اين اثر را اينگونه بيان مىكند: پانزده سال پيش رساله مختصرى درباره اثبات رجعت نگاشته بودم كه بارها به فارسی و عربى به چاپ رسيد، در همين احوال برخى از دوستان اهل علم و ايمان از من خواستند با اضافاتى از آيات قرآن كريم، كه دلالت بر اثبات و ثبوت رجعت دارد، و نيز اخبار و قضايايى كه بر امكان و وقوع اين امر دلالت دارد آن را به چاپ برسانم تا نفع آن به عموم برسد (و من در پى اجابت خواسته ايشان به نگارش اين كتاب دست زدم). جلد دوم كتاب، به موضوع رجعت اختصاص يافته و مؤلف در اين رابطه ثبوتا و اثباتا به تفصيل به بحث نشسته است. در مقدمه ضمن دو بخش، مؤلف بحثى تحليلى و عقلى را درباره رجعت آغاز مىكند. در بخش نخست، اين نكته را يادآور مىشود كه رجعت مورد قبول اماميه امرى است كه ذاتا امكان وقوع دارد و هيچ گونه استحاله عقلى ندارد، چرا كه مفاد رجعتى كه مورد ادعاى اماميه است؛ عبارتست از زنده ساختن دوباره برخى از افراد در دار دنيا، پس از آن كه مزه مرگ را چشيده و از دنيا رفتهاند و اين امرى است، ممكن الحصول و معقول، چرا كه از خداى قادر چنين كارى ساخته است. از اين رو كسى كه به مساله رجعت اشكال مىكند، بايد به يكى از دو امر ذيل ملتزم گردد: يا بايد صغراى قياس را انكار كند؛ يعنى قائل به عدم امكان رجعت باشد و يا بايد كبراى قياس؛ يعنى قدرت مطلقه خداوند در احياء مردگان را منكر شود و اين هر دو باطل است. با توجه به اين برهان ثابت مىشود كه رجعت امرى است كه مقدور خداوند است و جزء ضرورياتى است كه نياز به اقامه برهان هم ندارد. در بخش دوم مقدمه، شانزده امر مطرح گرديده كه هر كدام به نحوى در ارتباط با موضوع رجعت مىباشد. اولين بخش، جزء دوم كتاب، «قرآن و رجعت» نام دارد و ضمن آن هفتاد و شش آيه از آيات كريمه قرآن مطرح گرديده كه برخى از آنها به صراحت به مساله رجعت دلالت دارد و برخى ديگر به اين مساله تفسير يا تأويل گرديدهاند. چه بسا پژوهشگران با تلاش بيشتر به شمار بيشترى از آيات در اين رابطه دست بيابند. به گفته مؤلف، اين آيات انواع گوناگون دارند: برخى به امكان رجعت و ثبوت آن، برخى ديگر بر وقوع و اثبات آن در خارج؛ يعنى در امتهاى پيشين دلالت دارند و از برخى ديگر چنين برمىآيد كه اعتراف و اعتقاد به رجعت؛ مانند ساير امور غيبى و نيز امورى كه با برهان و دليل به اثبات مىرسند؛ مانند توحيد و نبوت و قيام قائم(ع) و رستاخيز و...لازم است. دومين بخش «دعاها و رجعت» نام گرفته است. در اين بخش مؤلف برخى از ادعيهاى كه از سوى معصومين وارد شده و در آنها اشاراتى به موضوع رجعت صورت گرفته را ذكر مىكند. در بخش سوم با عنوان «زيارتها و رجعت»، مؤلف به زيارات ائمه معصومين عليهمالسلام براى اثبات صحت ديدگاه اماميه درباره رجعت اشاره مىكند كه در آنها يا تصريح به رجعت شده و يا لااقل به اين مهم اشاره گرديده است. بخش چهارم، «اجماعات و رجعت»، نام گرفته است و مؤلف ضمن آن مواردى از اجماع علماء شيعه بر درستى قول به رجعت را يادآور مىشود. بخش پنجم، با عنوان «سخنان و رجعت»، به بيان سخنان اعلام و شخصيتهاى برجسته مسلمان درباره رجعت اختصاص يافته است. خاتمه كتاب هم مشتمل بر سه تنبيه به شرح ذيل است: تنبيه اول: معرفى كسانى كه رسالهاى مستقل درباره رجعت نگاشتهاند. تنبيه دوم: معرفى كسانى كه به نقل اخبار مرتبط با رجعت پرداختهاند. تنبيه سوم: به بيان برخى شبهات سست و بىپايه كه درباره مساله رجعت مطرح گرديده اختصاص يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد ، حواشي السيد إبراهيم الزنجاني
نویسنده:
تصنیف: خواجه نصیرالدین طوسی ، شارح: علامه حلی؛ حواشی و تعلیق: سید ابراهیم موسوی زنجانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: شکوری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب شیعه امامیه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
کشف المراد
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
افعال الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آجال ,
احادیث امامت ,
ارزاق ,
اعتقاد به توحید ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
دلیل ضرورت نبوت ,
نبوت ,
آیات توحید ,
خاتمیت ,
عدل الهی ,
خاتمیت نبوت ,
اثبات وجود خدا ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
امور عامه ,
احکام کلی وجود ,
احکام ماهیت ,
شر ,
جوهر ,
اعراض تسعه ,
اعاده معدوم ,
اصالت وجود ,
خیر ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
قیامت ,
معاد جسمانی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی) ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
مسائل فلسفی ,
امکان معاد ,
امکان نبوت ,
امتناع اعاده معدوم ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از جهل ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از ضد ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
تجريد الاعتقاد، كتابى است مشهور و در فن خويش بىنظير كه خواجه طوسى آراى كلامى خود را با بهترين نظام و قوىترين براهين، به سبک شيوايى، در آن گرد آورده است. اين كتاب، از كتابهاى مهمى است كه در تبيين عقايد اماميه، نگاشته شده و به گفته برخى، اولين آنها به حساب مىآيد. خواجه نصير، در ابتداى اين اثر، آن را تحرير العقائد ناميده، اما بعدها، اين كتاب، به اسامى ديگرى همچون تجريد الاعتقاد، تجريد العقائد و تجريد الكلام، اشتهار يافته است. كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد(مع التعليقات)، توسط علامه حلى، به زبان عربى و در موضوع كلام اسلامى، به انگيزه حل مشكلات و باز كردن پيچيدگىهاى عبارات تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى، تأليف شده است. فاضل قوشچى، در اهميت اين كتاب، مىگويد: اگر كشف المراد علاّمه نبود، ما نظريّات خواجه طوسى را درك نمىكرديم. در کنار شرح تجرید، حواشی آیت الله سید ابراهیم موسوی زنجانی در این کتاب آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفوائد العقائدية
نویسنده:
الشيخ محمد السند، بقلم: شیخ کامل بدرالحلفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار محجه البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
توحید صدوق
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
اعتقادات: صدوق
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
فروع کافی
,
02- نهج البلاغه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
ارواح ,
پیامبر شناسی ,
جن ,
راههای خداشناسی ,
صفات الهی ,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
معطله (فرق کلامی) ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اعتقاد به توحید ,
رؤیت خدا ,
عالم ماده ,
عالم مجردات ,
ارواح ائمه (ع) ,
عدل الهی ,
قضا و قدر ,
تجسیم ,
مصحف فاطمه(س) ,
احکام مجرد ,
عرض ,
احوال معاد ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
بداء ,
عالم ( امکانی ) ,
13. علم کلام ,
وحی ,
خطای حواس ,
طی الارض ,
ملائکه ,
ادله (اصول فقه) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل فارسى
نویسنده:
حسن بن عبدالرزاق لاهیجی؛ تحقیق و تصحیح: علی صدرای خوئی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
عقاید اسلامی
,
کتب کلام شیعه
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اراده الهی ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
برهان حدوث ,
حکمت ,
معجزات ,
علم الهی ,
حسد ,
غیبت ,
عینیت اسمای الهی با ذات ,
عینیت ذات واجب الوجود ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
اختیار الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
چکیده :
از مؤلف آثار و رسائلى کلامى و فلسفى به جاى مانده که مهم ترین رسائل فارسى وى در این مجموعه است. آئینه حکمت، اصول دین، تزکیه الصحبه، دُرّ مکنون، سرّ مجنون و هدیه المسافر از جمله رسائل فارسى اوست. نثر فارسى متوسط و شیواى او، به دور از تکلّف و مُغلق نویسى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامبری از نگاه دیگر
نویسنده:
سید محمد حسینی بهشتی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
پیامبر شناسی
,
خاتمیت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عقل و وحی ,
ضرورت نبوت ,
هدایت انبیا ,
معجزات انبیا ,
خاتمیت نبوت ,
مسئولیت پذیری ,
عقل و علم ,
عصمت انبیاء ,
وحی و نبوت (کتاب) ,
وحی و عقل ,
چکیده :
کتابي كه پيش روي شما قرار دارد، گفتارهايي از شهيد آيتالله دكتر بهشتي در زمينة وحي، نبوت و خاتميت است. آيتالله دكتر بهشتي، امكان اثبات عقلي خاتميت را منتفي ميداند و به شبهات مطرح شده در اين زمينه پاسخ ميدهد. پاسخهايي كه در رابطه با فهم چرايي پايان يافتن سلسلة پيامبري در زمان پيامبر اكرم (ص) مطرح است به لحاظ اثبات نقلي است، هر چند براي فهم علت ميتوان به جامعهشناسي تاريخي روي آورد. در طي اين مباحث است كه دو نقش رسالت و امامت پيامبران مورد بررسي قرار ميگيرد كه در يكي پيام آگاهيبخش، و در ديگري پيشواي مجسم آن پيام بودن، تحقق مييابد. معناي راهنمايي و مفهوم پيشوايي، در خلال مباحث مختلف كتاب با دقت تعريف و تحديد ميگردد و از زائدهها و شائبههايي كه پيرامون آنها شكل گرفته، مبرا ميگردد. دربخشی از کتاب می خوانیم: خدا از پیغمبرها پیمان گرفت که من به شما کتاب و حکمت میدهم، شما با این سرمایه در میان خلق میروید، اما یادتان باشد که نمیروید دستگاه بستة متحجّرِ محدودِ قفسمانندِ مرید و مرادی درست کنید. میروید آدم روشن، آدمی دارای بینش وسیع، آدمی پیوسته به خدا بسازید، نه آدمی پیوسته به خودتان. کتاب و حکمتی که به شما میدهم، این سرمایة بزرگ برای این نیست که شما خودتان میان خلق خدا بت بشوید. پیغمبر هم نباید بت بشود؛ هیچ پیغمبری. من مکرر و با صراحت خواستهام این روشنایی را برای دوستان همفکرمان، برادران و خواهرانی که میخواهند بینش صحیحی از اسلام و نظام اسلامی داشته باشند، ایجاد کنم که همة شما بیایید همکاری کنید تا رابطة بین عالم دینی و مردم از رابطة منحرفِ منحطِ ذلتآورِ مرید و مرادی خارج و تبدیل شود به رابطة عالم و متعلِّم… آنچه ما الان داریم چیز عجیبی است. حضرت استاد در کلاس همچون بتی است که نمیشود گفت بالای چشمش ابروست. خیال نکنید این انحراف در جامعة ما فقط در رابطة بین مردم با عالمان دین به وجود آمده. استادهای دانشگاه به طاغوتها خیلی بیشتر شبیهاند تا به معلمها. عالمان دین هم به طاغوتها خیلی نزدیکترند تا به انسانهای نمونة روشنگر سازنده. چرا؟ چون مردم ما طاغوتپرور هستند. ما باید مردم را بیدار کنیم. مردم را از طاغوتپروری بر حذر بداریم. من گمان نمیکنم علاجی جز این داشته باشد. اگر فکر میکنید که ما بیاییم خودمان را نصحیت بکنیم بدون اینکه شما بخواهید ما را به راه راست بیاورید، این محال است. تا شما مردمی نشوید که مراقبِ به اصطلاح رهبران و راهنمایانتان باشید، تا شما در مورد مراقبت از گفتار و رفتار کسانی که بر کرسی هدایت و رهبری جامعه نشستهاند، احساس وظیفه نکنید، تا شما با چشم باز به همه چیز ننگرید و با انصاف به هر کار چشم ندوزید و با فکر باز هر کار و هر گفتار را ارزیابی نکنید، همین آش است و همین کاسه. تا خر هست، یک خرسوار را پایین بیاورید، دیگری سوارش میشود. در جامعههای رشدیافته میان مردم و زمامداران سیاسیشان چگونه رابطهای است؟ رابطهای است که از زمامدار انتقاد میکند؛ زمامدار را محاکمه میکند. اما این رابطه در جامعههای رشدنیافته چیست؟ زمامدار، بتی است که او را میپرستند. نه حقّ بازخواست از او را دارند، نه حقّ محاکمه او را. حساب، حساب رشد یافتن و رشد داشتن است. اگر جامعهای رشد دارد، روابط این جامعه با همة کسانی که در آن زندگی میکنند، روابطی است انسانی بر اساس حقوق و حدود متقابل.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العدل
نویسنده:
السید عبدالحسین دستیغب، ترجمه: السید احمد القبانچی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه الفقیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عدل ( صفات )
,
عقاید اسلامی
,
عدل الهی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
کلیدواژههای فرعی :
منافقین ,
ترک گناه ,
تکبر شیطان ,
افعال الهی ,
حسن و قبح ,
شفاعت ,
خلق شیطان ,
خلود در عقاب ,
خلود در نار ,
گناه ابلیس ,
وسوسه شیطان ,
اقامه عدل ,
ابلیس ,
شرور و عدل الهی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
احوال معاد ,
موت ,
روزه ,
صبر در مصیبت ,
حب دنیا ,
میزان ,
شیطان ,
چکیده :
ستم از کسی سر میزند که کمبود داشته باشد تجاوز به مال یا جان یا ناموس دیگری مینماید تا دفع شهوت نماید یا خشم خودش را فرو نشاند یا بیش از حد انتقام بگیرد تادلش خنک شود و در هر صورت کمبودی که در خود احساس مینماید جبران نماید. اما همه این اسباب در خداوند تبارک و تعالی محال است غنی مطلقی که به هیچوجه نیازی در او راه ندارد و همه کمبودها را باید عطای او جبران نماید چگونه از او ظلم سر میزند؟ بحثهای متعددی در این موضوع پیش میآید از آن جمله جبر و تفویض و تعیین مقدرات و به اصطلاح قضا و قدر- لوح محفوظ و نظائر اینها- مثلا چرا بعضی فقیر و گروهی غنی و بعضی مریض و فلج یا کور و کر و ناقصالخلقه و دیگران سالم باشند؟ از این مواردی که در سطح کوتاه و فکر ناقص منافات با عدل به نظر میآید. آیتالله شهید دستغیب با آن توقیف خدادادی که با بیان ساده داشت این بحثها را عنوان کرده و پاسخهای کافی به هر یک از این اشکالات داده است و راستی با مطالعه آثار ایشان در این بحثها رفع اشکالات شده و موجب استحکام عقیده نیز میگوید و همانطور که سبک آن شهید است با ذکر داستانها و مثالها و شواهدی از روایات و آیات تنوع در مطالب را رعایت نموده بدون اینکه خواننده احساس خستگی کند به حقایق آشنا میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نبراس الهدى في إبداء البداء
نویسنده:
سید میرتقی حسینی گرگانی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز فقهی ائمه اطهار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
بداء
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر صافی (روایى)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
تفسیر کنز الدقائق (روایى و ادبى)
,
تفسیر بلاغی (کلامى و تاریخى)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
کلیدواژههای فرعی :
بداء در امامت اسماعیل ,
منبع بداء ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
مرجئه قدریه ,
اراده الهی ,
امکان نسخ ,
لوح محفوظ ,
تاویل بدا به نسخ ,
اهمیت اعتقاد به بدا ,
علت بداء ,
بدا در اخبار ,
شرایط بدا ,
آموزه بداء در شیعه ,
نسخ ,
قدر ,
صله رحم ,
صدقه ,
حقیقت لوح محفوظ ,
بداء از دیدگاه شیعه ,
آیات قضا و قدر ,
چکیده :
کتاب نبراس الهدی فی ابداء البداء به زبان عربی نگاشته شده و از مباحثی همچون: «مقدمه، مفهوم الابداء، صعوبة مسألة البداء، صحة نسبة البداء الی الله، نسبة التردد الی الله، الارادة، مراتب الحرکات الاختیاریة للانسان، التقدیر الالهی، اللوح المحفوظ، اللوح و ام الکتاب، حقیقة النسخ، حقیقة البداء، الاقوال المطروحة فی البداء، مذهب الاشاعرة فی القضاء و القدر، القضاء و القدر أم تعطیل الاسباب و العلل، الدعاء، أجابة الدعاء، شرائط الداعی، صلة الرحم و الصدقة» نویسنده در رابطه با حقیقت بداء در این کتاب نوشته است: «البداء فی التکوینیات بغیر المعنی المستحیل فی حقه تبارک و تعالی مما دل علیه الروایات المتواترات کما لا یخفی، و مجمل معنی البداء فیها هو إظهار ثبوت شیء لمصلحة مع عدم ثبوته واقعا و عدم تعلق إرادة جدیة بثبوته.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح القبسات ، المعلم الثالث المير محمد باقر الداماد
نویسنده:
سید احمد علوی عاملی، تحقیق: حامد ناجی اصفهانی، مقدمه: مهدی محقق
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
قدم الهی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
قبسات
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
02- نهج البلاغه
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
جن ,
حدوث ,
صفات ذات ,
حدوث دهری ,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time ,
وجوب غیری ,
جوهر ,
افلاک ,
عرض ,
علیت ,
تسلسل ,
احوال معاد ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
نظام وجود عینی ,
اصل علّیت ,
وجود ذهنی ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
مسبوقیت به عدم زمانی ,
ملائکه ,
قضا و قدر ,
ازلیت خداوند(فلسفه دین) ,
التسلسل محال ,
1- قواعد واجب بالذات ,
قواعد افعال واجب بالذات ,
چکیده :
القَبَسات از مهمترین آثار میرداماد، از فیلسوفان مشهور دوره صفویه، است. نام کامل این کتاب در برخی از منابع "قبسات حق الیقین فی حدوث العالمْ" آمده است. میرداماد در این کتاب کوشیده است مساله قدیم بودن خداوند و حادث بودن جهان و چگونگی صدور آن از باری تعالی را به مدد اصول فلسفی و قواعد عقلی اثبات کند. میرداماد کتاب قبسات را در ده باب تنظیم کرده و هر بابی را به عنوان "قَبَس" خوانده است. کلمة "قبس" به معنی "اخگر" یا "پارۀ آتش" است و از قرآن مجید اقتباس شده است. شرحها و حاشیههای متعددی بر این کتاب نوشته شده است که نشان از اهمیت این کتاب در فلسفه اسلامی دارد. به دلیل اهمیت قبسات، شرحها و حاشیههای متعددی، چه در زمان خود میرداماد چه پس از وی، بر این کتاب نوشته شده است. یکی از اولین شرح ها، شرح میر سید احمد علوی (داماد و پسر خالۀ میر داماد) است که به گفتۀ او، آن را به درخواست مکرر خود میرداماد، اما پس از درگذشت وی، نوشته است. این شرح، در واقع، حاشیههای مفصّل علوی به صورت «قال اقول» است که به تبیین مطالبی از متن قبسات میپردازد که البته جانبدارانه و همدلانه است. حامد ناجی اصفهانی شرح علوی را بر اساس سه نسخۀ خطی، تصحیح کرده است. این شرح در سال ۱۳۷۶ش منتشرشده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 476
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید