جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2268
الجواهر في تفسير القرآن الكريم - المجلد 1 (الفاتحة - البقرة)
نویسنده:
طنطاوی جوهری
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مصطفی البابی الحلبی,
چکیده :
الجواهر مشهورترین اثر تفسیر علمی فراگیر دوره معاصر و اولین و تنها تفسیر کاملی است که با نگرش علمی به‌طور گسترده تدوین شده است. این تفسیر به شیوه ترتیبی است و تنها دوره کامل تفسیری با گرایش به علوم تجربی به‌شمار می‌آید. طنطاوی معتقد بود که معجزات علمی قرآن پیوسته و روز به روز (با پیشرفت علم) آشکارتر می‌شود و هنوز هم گنجینه‌های علمی قرآن مکشوف نگشته است و با گذشت زمان به‌تدریج آشکار می‌گردد. وی از کودکی، خود را مشتاق کشفیات جدید علمی، عجایب هستی، شگفتی‌های طبیعت و اسرار و رموز آسمان‌ها و زمین و زیبایی‌های آنها دید. نام کتاب، الجواهر فی تفسیر القرآن الکریم است و به نام مؤلف آن شهرت دارد. الجواهر، در ۲۵ جلد به اضافه یک جلد پیوست که به گفته وی خواسته است در آن، برخی از بدایع هستی را که در تفسیر نیاورده روشن کند.
التمييز لما أودعه الزمخشري من الاعتزال في تفسير الكتاب العزيز - المجلد الاول (الفاتحة - البقرة)
نویسنده:
أبي علي عمر بن محمد بن حمد بن خليل السكوني الإشبيلي؛ تحقیق: السید یوسف أحمد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتابی که نویسنده در آن آرای معتزلی را که الزمخشری در کتابش ذکر کرده جمع آوری کرده و بر اساس کتاب و سنت (از دیدگاه اشاعره) به آن پاسخ داده است و نظر اهل سنت و جماعت (اشاعره) است.
تفسير ابن عرفة [ط. العلمية] - الجزء الرابع (الشوری - الاخلاص)
نویسنده:
ابن عرفة الورغمی؛ تحقیق: جلال الأسیوطی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
تفسير ابن عرفة [ط. العلمية] - الجزء الثالث (الحجر - فصّلت)
نویسنده:
ابن عرفة الورغمی؛ تحقیق: جلال الأسیوطی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
تفسير ابن عرفة [ط. العلمية] - الجزء الثانی (النساء - إبراهیم)
نویسنده:
ابن عرفة الورغمی؛ تحقیق: جلال الأسیوطی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
تفسير ابن عرفة [ط. العلمية] - الجزء الاول (الفاتحة - آل عمران)
نویسنده:
ابن عرفة الورغمی؛ تحقیق: جلال الأسیوطی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
رویکرد فمنیستی به قرآن: با ارجاع ویژه به آیه 34 سوره نساء
نویسنده:
Saimah Amin: صائمه امین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: رویکرد فمینیستی نسبت به قرآن به ویژه در مورد آیات مربوط به حقوق زنان روز به روز در حال افزایش است. دوران معاصر «قرآن کتاب خداست» به این معناست. اعتقاد تزلزل ناپذیر همه مسلمانان انبوهی از علما آن را تفسیر کرده اندمعروف به مفسر. فمینیست ها معتقدند که تفاسیر سنتی از قرآن منحصراً توسط ذهنیت مردانه هدایت می شود. چنین تفاسیر، به عقیده آنها، تمایل به حقوق و تجارب مذکر به جای زن، چرا که اینها تفسیر مردانه است، گذشته از همه اینها. علاوه بر این، اگر اصلاً حقوقی در مورد زنان وجود دارد، آنها هم هستند از منشور مردان دیده می شود. فمینیست ها به دنبال تفسیر مجدد قرآن هستند به منظور حفظ ارتباط آن در دوران معاصر. امروزی فمینیست ها معتقدند که قرآن باید در آن مدون شود پیشینه زمینه ای و تاریخی برای درک واقعی آن درک، به ویژه در مورد حقوق و موقعیت زنان. این مقاله روش شناسی فمینیستی تفسیر قرآن را برجسته خواهد کرد، مخصوصاً در برابر آیات بسیار بحث برانگیز، مانند سوره نساء، آیه 34.
علاء الدوله سمنانی و تفسیر عرفانی او
نویسنده:
محمدرضا موحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
چکیده :
علاء الدوله‌ سمنانی‌، عارف‌ قرن‌ هشتم‌ هجری‌، بر آن‌ بوده‌ است‌ که‌ در پایان‌ عمر تفسیر باطنیِ کاملی‌ در 24جلد بر قرآن‌ بنویسد ؛ او این‌ قصد خود را با تکمله‌ای‌ که‌ بر تفسیر عرفانی‌ نجم‌ الدین‌ رازی‌، معروف‌ به‌ بحرالحقائق‌ و المعانی‌، می‌نویسد، عملی‌ می‌سازد و در همان‌ جا یاد آور می‌شود که‌ این‌ جلد به‌ منزله‌ جلد نخست‌ از تفسیر مفصّل‌ «مطلع‌ النُّقط‌ و مجمع‌ اللُّقط‌» خواهد بود. تفسیر علاء الدوله‌ از سوره‌ طور آغاز می‌شود و تا پایان‌ قرآن‌ ادامه‌ می‌یابد، ولی‌ در همان‌ آغاز، سوره‌ فاتحه‌ را نیز (به‌ رغم‌ اینکه‌ در تفسیر بحر الحقائق‌ و المعانی‌ رازی‌، تفسیر شده‌ بود) تأویل‌ می‌کند. تکمله‌ علاء الدوله‌ سمنانی‌ ضمناً این‌ نکته‌ را به‌ اثبات‌ می‌رساند که‌ بر خلاف‌ پندار برخی‌ معاصرین‌، تفسیر بحر الحقائق‌ و المعانی‌ از آن‌ نجم‌ الدین‌ کبری‌ نیست‌. در پایان‌ این‌ مقاله‌، مقایسه‌ای‌ میان‌ نثر علاء الدوله‌ و نجم‌ رازی‌ تفسیر صورت‌ گرفته‌ است‌.
صفحات :
از صفحه 127 تا 139
  • تعداد رکورد ها : 2268