جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1310
ولايت‌ در عرفان‌ با تکيه‌ بر آراء امام‌ خميني‌ قدس‌ سره‌ (زمينه‌ هاي‌ تاريخي‌ , مباني‌ نظري‌ و مراتب‌ وجودي‌)
نویسنده:
کياشمشکي‌, ابوالفضل‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
هدايه‌ الامم‌, يا, شرح‌ کبير بر فصوص‌ الحکم‌ محيي بن عربي
نویسنده:
تاليف‌ و تحقيق‌ غلامحسين‌ رضانژاد "نوشين‌ ",شرح‌ کبير بر فصوص‌ الحکم‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
یازده رساله در وحدت وجود
نویسنده:
مکی ... [و دیگران]؛ ترجمه سیدناصر طباطبایی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: مولی‏‫,
ارتباط خودشناسی با خداشناسی در عرفان ابن عربی
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
از بین راه های خداشناسی، عارفان، راه انفسی را برتر از راه آفاقی می دانند. خودشناسی امکان رسوخ بی واسطه بشر به تجلی الهی و درک آن را برای او میسر می سازد. به علاوه می توان با آینه قراردادن صفات انسانی برای صفات الهی، شناختی نزدیک تر از اسمای الهی به دست آورد. عارفان مسلمان براساس الهامی که از آیات و احادیث به ویژه حدیث «من عرف نفسه (فقد) عرف ربه» گرفته اند، به تبیین انواع راه های ارتباط بین خودشناسی و خداشناسی پرداخته اند. ابن عربی، عارف برجسته قرن هفتم، حدود ده تقریر را که از تقریر امتناع معرفتی آغاز و به تقریر عینیت معرفتی می انجامد برای این حدیث و ارتباط مزبور بیان نموده که مقاله حاضر عهده دار تبیین مبانی معرفتی بینش وی و نیز شرح و بررسی تقریرهای مزبور می باشد.
نفا‌ئس‌ العرفا‌ن‌: مجموعه‌ هفت‌ رسا‌له‌ی عرفا‌نی‌,رسا‌ئل‌ ابن‌ عربی‌. فا‌رسی‌
نویسنده:
ابن‌ عربی‌، محمد بن‌ علی‌، ۵۶۰ - ۶۳۸ق‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
نصوص‌ الخصوص‌ فی‌ ترجمة‌ الفصوص‌,فصوص‌ الحکم‌. فا‌رسی‌. شرح‌
نویسنده:
ابن‌ عربی‌، محمد بن‌ علی‌، ۵۶۰ - ۶۳۸ق‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
شعور کیهانی و تعیین اول
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
باید توجه داشت که مشابهت‏ها در میان تمامی مکاتب وجود دارد، ولی مشابهت با عینیت تفاوت دارد. نمی‏توان به صرف این‏که این دو مفهوم تبیین‏ها و تفسیرهای شبیه به هم دارند آن‏ها را کاملا مطابق با هم و منطبق با هم ارزیابی کرد. در این جا تطبیق صددرصدی در کار ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رس‍ال‍ه‌ ب‍س‍ی‍ط ال‍ح‍ق‍ی‍ق‍ه‌ و وح‍دت‌ وج‍ود
نویسنده:
اثر ملاعلی نوری. رساله تحفه/ اثر ملانظر علی گیلانی؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ ج‍لال‌ال‍دی‍ن‌ آش‍ت‍ی‍ان‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫تهران‬‏‫: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران‬‏‫,
زبان به مثابه میانجی تجربه پدیدارشناختی- هرمنوتیکی حس در تقسیم مشاهدات ابن عربی
نویسنده:
حسینی شاهرودی سیدمرتضی, صدفی مهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
پژوهش حاضر درصدد بررسی ادراک حسی از نظرگاه ابن عربی با روش پدیدارشناسی است. روش پدیدارشناسی با به کارگیری اصول خود، سودای آن دارد که بنیان های امر حسی را بررسی کند تا اصالت آن را در دایره ادراک عیان نماید. آنچه در ابتدای امر از معنای «حس» متبادر می شود، حواس ظاهری است. این معنا بر ذات سرآغازین حس دلالت دارد اما منظور اصیل ما از «شهود حسی»، گشودگی چشم اندازی آن به هستی یا درخشندگی اصیل امر حسی در آستان هستی است. تکیه بر روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی به منظور واکاوی ادراک حسی- شهودی در تقرب بی واسطه به وجود و چگونگی حضور و غیاب آن می باشد. بنابراین روش، نحوه تقسیم ما «زبانی» است نه «منطقی». بخش اول با به کارگیری زبان انسان در توصیف فرایند گشودگی حس به هستی به مثابه ادراک انسانی می آغازد و در بخش آخر با کاربست زبان وجود و تهافت در زبان انسان، به توصیف حس همچون رخداد هستی، التفات شده است.
  • تعداد رکورد ها : 1310