جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 230
رد اباطيل عثمان الخميس على حديث الثقلین
نویسنده:
حسن بن عبدالله عماني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عربستان/ ریاض: دار الهدی,
چکیده :
کتاب رد اباطيل عثمان الخميس على حديث الثقلین توسط حسن عبدالله علی به رشته تحریر در آمده است. عثمان الخمیس یکی از مفتی های وهابی می باشد که اصلی ترین تخصص وی مناظره با شیعیان در فضاهای مختلف بخصوص برنامه های ماهواره ای و اینترنت است. خمیس در ادعایی عجیب, ائمه دوازده گانه را, ابوبكر, عمر, عثمان, علي, معاويه, يزيد, مروان بن حكم, عبدالملك بن مروان و ... معرفی می کند. وی معتقد است اكثر ائمه, اموي هستند. وی کتابی با نام حقبۀ من التاریخ بر علیه عقائد شیعیان و امامان شیعه نوشته و شبهاتی را در آن ایراد نموده است. نویسنده در صدد بررسی مجموعه ای از شبهاتی که شیخ عثمان الخمیس در کتابش آورده است, می باشد. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده که هر بخش دارای فصولی می باشد. بخش دوم: رد اباطیل عثمان الخمیس بر حدیث شریف ثقلین, که از پنج فصل تشکیل یافته است. نویسنده پس از بررسی اقوال عثمان الخمیس درباره اهل بیت (ع), با معرفی دیدگاه الخمیس به عنوان نظری شاذ, بیان نموده است که احادیث ثقلین, کساء, غدیر و حدیث «علی منی و انا من علی» علاوه بر تواتر بر افضلیت اهل بیت (ع) دلالت دارد که حتی برخی از مخالفین شیعه از اهل سنت نیز قائل به آن می باشند. همچنین مصداق آیه تطهیر, تنها پنج تن آل عبا می باشند.
على مفترق طريقين
نویسنده:
ناصر مكارم شيرازي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مدرسة الامام علی بن ابی طالب علیه السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب علی مفترق طریقین توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی به رشته تحریر درآمده است. وهابیت در این زمانه به دوشکل تقسیم می شوند: وهابیون متعصب که همه مسلمانان به غیر از خودشان را متهم به کفر می کنند و مبتلا به جمود فکری می باشند و اهل منطق و گفتگو نمی باشند. وهابیون معتدل که به افکار سایر مسلمانان احترام می گذارند و اهل منطق و گفتگو می باشند. این گروه فتوا به قتل دیگران نمیدهند و مسلمانان دیگر را کافر نمی پندارند. نویسنده در این کتاب به بیان افکار گروه وهابیون معتدل و علت زیاد شدن پیروان این گروه می پردازد. مطالب این کتاب شامل 2فصل و یک خاتمه می باشد. در فصل اول عوامل سقوط وهابیت تندرو مطرح می شود مانند سنگدلی و خشونت زیاد که در گروه هایی مانند طالبان، جیش الصحابه دیده می شود. عدم آگاهی نسبت به دانش و ارزش های معاصر، جمود فکری نسبت به رویدادهای جدید. فریادهای صریح از دو شهر مکه و مدینه که اشاره به مخالفین وهابیت در این دو شهر دارد مانند سید محمد بن علوی و شیخ حسن بن فرحان المالکی. در پایان نویسنده نتیجه می گیرد به خاطر اختلاف در بعضی از مسائل اجتهادی نباید نسبت کفر به مسلمانان داد و اینکه توصیه ای می کند که از اعمال وحشیانه و ریختن خون مسلمانان در کشورهای عراق و پاکستان و افغانستان پرهیز کنند و اینکه باب گفتگوی منطقی بین مذاهب و برادران اسلامی را بر اساس احترام متقابل باز کنید.
عتب الجميل على اهل الجرح و التعديل
نویسنده:
محمد بن عقيل علوي حسینی؛ محقق: حسن بن علی سقاف
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار الامام النووی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب العتب الجمیل علی اهل الجرح و التعدیل توسط محمد بن عقیل بن عبدالله بن یحیی العلوی به رشته تحریر در آمده است. وهابیت تکفیری یکی از مشکلات دنیای کنونی مسلمانان است. آنها با اتهام‌های ناشایستی که به شیعیان می‌زنند باعث گمراهی مسلمانان و عده زیادی از مردم دنیا می‌شوند. مؤلف کتاب حاضر با ردّ کردن وثاقت نواصب و توهین های آنان نسبت به اهل بیت (ع)، اتباع و شیعیان آنان، به بیان تکیه گاه الحادی اعتقادی آنان پرداخته است. این کتاب شامل مقدمه و شش باب و خاتمه می باشد. مؤلف در مقدمه کتاب وثاقت نواصب و توهین آنان را به شیعیان ردّ کرده و اصول غلط الحادی و اعتقادی آنان را بیان و کفر آنان را اثبات نموده است. در باب اول توهین ها و جرح نواصب نسبت به اهل بیت (ع) بیان گردیده است. در باب دوم توهین ها و جرح نواصب نسبت به اتباع اهل بیت (ع) ذکر شده است. در باب سوم توهین ها و جرح نواصب نسبت به شیعیان اهل بیت (ع) ذکر شده است. باب چهارم به تعدیل دشمنی نواصب نسبت به اهل بیت (ع) با ذکر فسق و فجور آن ها پرداخته است. باب پنجم در بیان افرادی است که عدول کردند و بازگشتند از دشمنی اهل بیت (ع). باب ششم در شناخت و اثبات کسانی که فسق و فجورشان از ناصبی بودنشان بوده است. در خاتمه به اعتذار از بعضی متقدمین پرداخته شده است. نویسنده پس از بررسی و ردّ وثاقت ناصبی ها و توهین های آنان نسبت به اهل بیت (ع) و اتباع و شیعیان اهل بیت (ع)، به بیان تکیه گاه الحادی اعتقادی ناصبی ها پرداخته است.
مناقشة الالبانيين في مسألة الصلاة بين السواري
نویسنده:
حسان عبدالمنان محمود مقدسي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الامام المذهبی,
چکیده :
کتاب مناقشة الألبانیین فی مسألة الصلاة بین السواری توسط حسان عبدالمنان محمود المقدسی به رشته تحریر در آمده است. به درستی امری در زمان های اخیر پیرامون نماز در مساجد نتیجه درگیری و دشمنی بین مسلمانان گردیده که آن الصلاة بین السواری ( بلندی ) می باشد. چون عده ای از اهل علم حکم به عدم جواز این عمل یا کراهت شدید آن داده اند به دلیل انقطاع صفوف در الصلاة بین السواری ( بلندی ) و ادله وارد شده نزد آنها بر خروج کسانی است که الصلاة بین السواری ( بلندی ) می خوانند. و عده ای دیگر اشکالی در آن وارد نکرده به دلیل فهم دیگری در ادله و برای تنگی جای در بعضی از مساجد و تبعیت نموده اند بر اجماع عده زیادی از علما، همچنین دورمانده اند و ادعا می کنند عده ای که همانا روش آنان تقلید از البانی به اسم سلفیه می باشد و آنان زعم بر این دارند که مقلدون البانی هستند و آنان صاحب تعصب و عدم معرفت هستند. نویسنده در این کتاب با شناختی که نسبت به تبیین الصلاة بین السواری ( در بلندی ) داشته و خطاها و اشتباهات زیادی که در کتاب واقع گردیده، برای آگاهی ذکر نموده و پس از آن معصوم نبودن آنان را عذر آورده است. نویسنده به قصد این که بیان دارد رد بر حدیث ثقه شیعی که مؤید مذهب آنان است که این عمل صادر نمی گردد مگر از نواصب وکسانی که پیرامون نواصبند و گفتار نواصب را اختیار کرده اند. این کتاب حاوی مقدمه، هفت فصل و خاتمه می باشد. برخی از مطالب فصول آن عبارتند از: مذاهب علما در حکم الصلاة بین السواری، خلاصه اقوال علما در حکم الصلاة بین السواری، مطالعه در ادله کراهت درجه بین السواری، أدله المجیزین بر درجه بین السواری، نتیجه بحث، رد بر الألبانی در تصحیحش برای احادیث الصلاة بین السواری. تهومات واقعه در رساله حلبی در الصلاة بین السواری. مؤلف پس از بررسی فرقه وهابیت به عقائد مهم آنان پرداخته است که بدرستی از با اهمیت ترین آنچه که واجب است ذکرش این که عده زیادی از علمای معاصر فتنه می کنند به سبب اقوال البانی و بلکه مقدم داشتند البانی را بر عده کثیری از ائمه، بلکه حرام کرده اند تقلید از ائمه را و واجب دانستند تقلید از البانی را و ادله ای بر آن نیست که بعضی از آنان مقدم دانسته اند البانی را بر بخاری در علم حدیث، به گمان این که بخاری قدرت استخراج و بررسی حدیث البانی را ندارد و این که البانی سریعتر از بخاری در حکم بر حدیث و رجال می باشد. تناقضات البانی در کتبش به بیش از هزار تناقض رسیده است. و خطاهای او از دو هزار خطا تجاوز کرده است. و اگر شمارش گردد جمیع توهیناتی که البانی بر علما داشته به هزاران رسیده است که اگر تحریفات و تصحیفاتش جمع آوری گردد یک مجلد کتاب می گردد.
سَداد الدين و سِداد الدين فی إثبات النجاة و الدرجات للوالدین
نویسنده:
محمد بن رسول برزنجي؛ محققان: عباس احمد صقر حسینی، حسین محمد علی شکری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکتب العلمیة,
چکیده :
کتاب سَدَاد الدِّین وَ سِدَاد الدِّین فی إثبات النجاة و الدرجات للوالدین توسط السید محمد بن رسول البرزنجی الحسینی المدنی به رشته تحریر در آمده است. بسیاری از مذاهب اسلامی قائل به اهل نجات بودن والدین نبی مکرم اسلام (ص) هستند. اما برخی مانند ابن تیمیه در این امر شک کرده و شبهاتی را وارد نموده اند. نویسنده شافعی در این کتاب به نقد و بررسی عقاید ملاعلی قاری و ابوحنیفه و برخی از فرق مانند وهابیت که به عدم نجات والدین پیامبر (ص) قائلند، پرداخته است. این کتاب از سه مقدمه و دو مقصد تشکیل شده است. مقدمه اول به بیان حقیقت کفر و مقدمه دوم به ادله سنة و إجماع درباره کفر و ایمان می پردازد. مقدمه سوم به اثبات عدم نجات والدین پیامبر (ص) می پردازد. نویسنده پس از بیان این سه مقدمه در ضمن دو مقصد به شرح ادعای خود می پردازد. مقصد اول ادله نجات والدین پیامبر (ص) را بیان می کند. مقصد دوم به جواب شبهات مختلف در این باره اختصاص دارد. نویسنده پس از بیان بحوث مختلف در زمینه کفر و ایمان، بر مسلمان و اهل نجات بودن پدر و مادر پیامبر (ص) تأکید دارد و آن را اثبات می نماید.
كشف الستور عما اشكل من احكام القبور
نویسنده:
محمود سعيد ممدوح
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
امارات/ دبی: دار الفقیه,
چکیده :
کتاب کشف الستور عما اشکل من احکام القبور توسط محمود سعید ممدوح به رشته تحریر درآمده است. قرآن یا پیامبر و منابع فقهی عظیم که از بزرگان به ارث رسیده عقاید واحدی هستند که مسلمانان را متحد و جمع می کند هرچند اختلافاتی در بین آنها وجود داشته باشد .اما ناگهان کسی پیدا می شود که دیگران را تکفیر می کند و با مسلمانان در بعضی از امور مخالفت می کند. شکی نیست که ابن تیمیه دارای افکار منحصر به فردی بود و به همین سبب انتقادات بسیاری به وی شد و بسیاری از علماء به اجتناب از افکار وی تاکید کردند. این افکار سالها بعد و با پیدایش محمد بن عبدالوهاب موجب تشکیل فرقه وهابیت شد. یکی از مسائل اختلافی وهابیون با دیگر امم مسئله قبور می باشد. نویسنده در این کتاب به بررسی عقاید ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب در مورد قبور می پردازد. مطالب کتاب از 3 قسمت تشکیل شده است. نویسنده در قسمت اول عناصر ایمان به خدا و انواع کفر در دوران جاهلیت، تکفیر مسلمانان توسط مشرکین، معرفی محمد بن عبدالوهاب را بیان می کند. قسمت دوم پیرامون قبور می باشد مانند بناء بر قبور، بناء مسجد بر قبر، دفن کردن در مسجد و بیان روایاتی در این رابطه می باشد. در قسمت سوم تعریف مفتی و فتوی و بیان برخی از فتاوی مانند فتوا در مورد تکفیر مومن، ذبح از طرف میت، منع سفر برای زیارت قبور و... بیان می شود. نویسنده با بررسی فتواهای مختلف در باب زیارت قبور، بیان می دارد عموم مسلمانان قائل به جواز زیارت قبور برای زنان و مردان مسلمان هستند و فتوای به تحریم آن، شاذ و مختص به وهابیون می باشد.
شعاع النور في احكام القبور
نویسنده:
احمد فريد مزيدي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سریلانکا/ بربلی: دار الآثار الاسلامیة,
چکیده :
کتاب شعاع النور فی احکام القبور توسط الشیخ احمد فرید المزیدی به رشته تحریر درآمده است. مسئله بوسیدن و مسح قبور اولیاء و بزرگان البته در صورتی که مقصود تبرک کردن باشد، از اموری است که نزد مسلمانان رواج دارد. در همین رابطه کتابی به نام جمع المقال فی اثبات کرامات الاولیاء فی الحیاه و بعد الانتقال تالیف شده که بر این مسئله اشکالاتی را وارد می کند. نویسنده در این کتاب به توضیح و پاسخ به اشکالاتی که در کتاب فوق وارد شده، پرداخته است. مطالب این کتاب شامل بیان مسائلی همچون: مساله بناء بر قبور و کتابت بر قبور،‌ مساله بناء تابوت، زندگی بعد از مرگ اولیاء و وجوب اعتقاد به آن و ... می باشد. نویسنده در پایان نتیجه می گیرد که دلیل تحریم کنندگان استشفاء به قبور و تبرک و بوسیدن قبور، بدعت است و آنها مردگان را جمود دانسته و قائل به حیات بعد از مرگ نیستند که در این کتاب دلایل کافی بر رد ادعای آنها وارد شد.
فتاوي ابن تيمية في الميزان
نویسنده:
محمد بن احمد يعقوبي؛ مصحح: محمد انجم مصباحی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
هند/ گجرات: مرکز اهل السنة برکات الرضا,
چکیده :
کتاب فتاوي ابن تيمية في الميزان بقلم محمد بن احمد الیعقوبی به رشته تحریر در آمده است. او کتاب خود را در پاسخ به فتاوای ابن تیمیه نگاشته است که وهابیان در مساله ی زیارت و علی الخصوص زیارت خاتم الانبیاء، مطرح می کنند. کتاب او مشتمل بر مقدمه و هشت باب است که باب اول آن، حاوی صفات بارز فتاوای ابن تیمیه است که تشبه و تجسیم و اهانت بر مخالفین صفات بارز آن است. باب دوم آن در بردارنده ی کلام ابن تیمیه در مورد جهت داشتن خداوند و پاسخ آن می باشد. در باب سوم کلام بن تیمیه در رد عقاید و کلام و پاسخ به آن است در باب چهارم کلام ابن تیمیه در مورد اینکه قرآن حادث است وخداوند با ما با صوت معمولی صحبت می کند و پاسخ به آن می باشد. باب پنجم در مورد رد عصمت انبیاء توسط ابن تیمیه و پاسخ به آن است. باب ششم مشتمل برکلام ابن تیمیه در رد حرمت سفر و ممنوعیت توسل و پاسخ به آن است. و در باب هفتم به کلام این تیمیه در فنا و نابود شدن آتش و پاسخ به آن پرداخته است. در باب هشتم به کلام ابن تیمیه در سب صالحان و پاسخ به آن پرداخته است. در باب نهم به دیدگاه ابن تیمیه در مورد فلاسفه و پاسخ به آن پرداخته است و در نهایت باب دهم به بیان برخی از موارد خرق اجماع ابن تیمیه پرداخته است.
عقدة السلفية من المقدسات الاسلامية
نویسنده:
عامر كردي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکاتب العربی,
چکیده :
کتاب العقدة السلفیة من المقدسات الإسلامیة توسط عامر الکردی به رشته تحریر در آمده است. این کتاب حاوی مطالبی است که به ردّ اباطیل وهابیت و سلفیه از طریق قرآن و سنت نبوی و کتب اهل سنت در ردود و جوابیه ها پرداخته است. پدید آوردن نوشتار حاضر به دلیل کتابها و نوشته ها و گفتارهای علمای وهابی و سلفی بوده است. و مؤلف اثر حاضر سبب نگارش این کتاب را, مسافرت خود به کشور عربستان سعودی به بیت الله الحرام بخاطر حج عمره دانسته که در آنجا با مشاهده نظرات و فتاوای عجیب علمای وهابی سلفی که مخالفت با مبانی واضح و معارف نورانی قرآن و سنت نبی مکرّم اسلام داشته و با هجمه ی شدید علمای وهابی سلفی بر مسلمین جهان از اهل تسنن و تشیع و غیر اینها و کافر دانستن شیعیان و صوفیان و اشعریه و ماتریدیه و غیر اینها دانسته و نقش داشتن و مؤثر بودن بعضی از علمای آنان در قضایای زیادی که در آن به اتهاماتی به امت اسلامی پرداخته اند. و از بین این قضایا، قضیه کافر دانستن بسیاری از مسلمانان است و اشکال کردن آنان بر امت اسلامی در قضیه تبرک و زیارت قبر رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و بوسیدن شاخه درخت و توسل کردن و دعا کردن, خواندن قرآن در کنار قبرها و آنچه که شبیه اینهاست و آنان می گویند کل این امور بدعت است که اصلی برای اینها در دین وجود ندارد و این افعال و کارها را نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و اصحاب کرام آن حضرت انجام نمی داده اند. و حال اینکه این امور از مقدسات اسلامی نزد مسلمین جهان محسوب می گردد و بخاطر همین موضوع، این کتاب العقدۀ السلفیۀ من المقدسات الإسلامیۀ نامگذاری گردیده است.
  • تعداد رکورد ها : 230