جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ج. قرآن، تفسیر و علوم قرآنی (آثار پر استناد)
>
02- تفسیر شیعه (اعم)
>
تفسیر شیعه امامیه
>
تفسیر شیعه امامیه در قرن 15 هجری
>
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
بررسی رویکرد نقد تفسیر تسنیم به اختلاف قرائات (مبانی و معیارها)
نویسنده:
مهشید موسی پور ، محمدرضا شاهرودی ، منصور پهلوان ، سعید شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
از منظر عالمان قرآنپژوه، «علم قرائات» یکى از دانشهایی است که در راستای فهم و تفسیر درست کلام الهى تدوین گشته و اهمیت بهسزایی در تبیین مراد الهی دارد؛ کما اینکه شناخت قرائات مختلف میتواند نقش مؤثری در تأسیس و تبیین آرای تفسیری داشته باشد؛ به همین سبب، این علم از دیرباز، مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان بوده است. تفسیر تسنیم نوشتۀ آیتالله جوادی آملی، از جمله تفاسیری است که در آن به موضوع اختلاف قرائات و تأثیر آن در فهم آیات قرآن توجه شده است. پژوهش پیش رو با شیوۀ توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، درصدد است که رویکرد اجتهادی آیتالله جوادی آملی با پدیدۀ اختلاف قرائات و تأثیر آن در شناخت صحیحترِ مراد خداوند را تبیین نماید. در این تحقیق مبانی صدوری مؤلف تفسیر تسنیم نسبت به قرائات سبعه و تواتر قرائات و معیار صحت قرائات بررسی شده و با مطالعه نمونههایی از نقد قرائات در تفسیر تسنیم، مشخص میشود که این مفسر شیعی به قرائت مشهور حفص از عاصم بسنده نکرده و با بررسی معانی حاصل از قرائات و تطبیق آنها با معیارهای صحیح تفسیری، به نقد برخی از آرای تفسیری در این زمینه پرداخته است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 148 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربست قاعدۀ تفسیری سبب نزول در تفسیر تسنیم
نویسنده:
مریم ولایتی کبابیان ، زهرا ارغیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
اصول و قواعد تفسیر که همان احکام و قضایای کلی برای استنباط معانی قرآن کریم است، از امور بسیار مهمی است که پایبندی به آن مفسر را از خطای در فهم بازمیدارد و سبب میشود مبنای مناسبی برای تفسیر صحیح قرآن فراهم آید. کشف و استخراج اصول و قواعد یادشده به ویژه دربارۀ تفاسیر مهم و تأثیرگذار شیعه، از موضوعات جدید در حوزۀ مباحث تفسیرپژوهی است و گامی مهم جهت اطلاع از مبانی مفسر برای تفسیر آیات به شمار میآید. آقای جوادی آملی در تفسیر تسنیم برای فهم دقیقتر آیات از قواعد متعددی بهره برده که هر یک به جای خود میتواند به فهم بهتر منظومۀ فکری ایشان و بهرهمندی بیشتر مخاطب از تفسیر او بینجامد. در این میان توجه به قاعدۀ سبب نزول، موضوع پژوهش حاضر را تشکیل می دهد. نتایج این نوشتار نشان میدهد مفسر تسنیم تنها سبب نزولهایی را معتبر میداند که روایت بوده و دارای سند صحیح باشند. از نگاه ایشان گسترۀ تأثیرگذاری اینگونه روایات تا حدی است که با خطوط کلی قرآن هماهنگ باشند، در غیر این صورت وانهاده میشوند. همچنین این دست روایات از منظر ایشان تنها میتواند بیانگر مصداقی از مفهوم کلی آیات باشد و لذا به عنوان مقید و مخصّص نمیتوان از آنها در تفسیر قرآن بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 329 تا 354
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه کلامی جوادی آملی بر المیزان در سیاق آیات 30بقره و32 انفال
نویسنده:
رقیه حامل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره اَنفال
,
سوره بقره
,
آیه 030 بقره
,
آیه 32 انفال
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
پژوهش حاضر عهدهدار ارزیابی نقدعلامه جوادی در تفسیرتسنیم بر آراء تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان است. این دو تفسیر ، در تراز تفاسیر گرانسگ شیعه است. اهمیت مقاله حاضر از جهت نمایاندن دیدگاه انتقادی تفسیر تسنیم نسبت به المیزان است، تا بعد کسب آگاهی لازم در این زمینه ، بتوان پاسخگوی شبهات پرسشگران بود. از نکات قابل توجه در تفسیر تسنیم نقد دیدگاههای تفسیری است گاهی مفسر تسنیم، در عرصه نظر آزاد اندیشی خود را پنهان نمیدارد حتی به نقد دیدگاه استاد خود میپردازد. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی انتقادی به مهمترین محور نقد ایشان در باب قاعده سیاق در آیات 30 بقره و32 انفال پرداخته است. لذا بر اساس ارزیابی صورت گرفته در هر دو تفسیر با استناد به قواعد و مدارک تفسیری این نتیجه حاصل شد که در آیات موردبحث در برخی موارد دیدگاه علامه طباطبایی و در برخی دیگر ، دیدگاه علامه جوادی از اتقان بیشتری برخوردار است و به واقع نزدیکتر به نظر می رسد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 248
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد آراء آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم پیرامون پلورالیزم دینی
نویسنده:
میثم کهن ترابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
نظریة پلورالیزم دینی از جمله نظریههای متأخر بهشمار میرود که با اهدافی متفاوت توسط پیروان آن، طرح و دنبال میشود. این نظریه که مورد گفتگو و گاه مناقشه فراوان بوده، در تفسیر تسنیم نیز مفصلاً طرح و نقد شده است. تسلط نویسنده به این نظریه و ارائة بحثی فراگیر که جنبههای مختلف این نظریه را مورد واکاوی قرار میدهد و بهرهگیری از استدلالهای عقلی و نقلی، از محسنات بحث مطرح شده در این تفسیر است. فقدان پاسخی روشن به مقولة رستگاری که از مهمترین پرسشهای پلورالیزم دینی است، طرح برخی مطالب درون دینی که در پاسخ به اندیشة پورالیستی غیرقابل اتکاء به نظر میرسد و همچنین در نظر نگرفتن برخی آیات قرآن که به نوعی مؤید پلورالیزم دینی هستند، از مهمترین نقدهای وارد به مباحث مطرح شده در این تفسیر است. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای به نقد پلورالیزم دینی در تفسیر تسنیم پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انگیزههای انکار معاد با تاکید بر تفاسیر المیزان و تسنیم
نویسنده:
امیركاظم خانلو ؛ ویراستار زهره ایمورنیا.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: دژبرار,
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
شابک (isbn):
978-622-92796-2-5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و جایگاه دعا از نظر تلمود و جوادی آملی با تکیه بر تسنیم
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
دعا ارتباط انسان با خداست و مبتنی بر مبانی معرفت¬شناختی، هستی¬شناختی و تاثیر غیب در شهود است. تدقیق و تعمیق در مبانی فوق¬الذکر در تفاوت جایگاه دعا مؤثرند. سؤال مفهوم و جایگاه دعا در کتاب تلمود و دیدگاه جوادی آملی با تکیه بر تفسیر تسنیم چیست؟ روش¬کار توصیف اطلاعات کتابخانه¬ای و تحلیل آنهاست. فرضیه ما تفاوت بنیادین بین آندوست. دستاوردها در تلمود: دلیل دعا، شباهت معنوی انسان در خلقت به خداوند است. انگیزۀ داعی بیشتر «خواستن» و داعی در نامبردن صفات خدا محدودیت¬ دارد. شکل اوّلیه دعا تغییر کرده، دعا و نماز واجب عبادی شده است. بخش اعظم الفاظ دعا توسط حکمای سنهدرین در هیجده برکت تهیه شده و تعابیر دعا انسان¬گونه است. تسنیم: دلیل¬دعا فقر¬ذاتی حیّ¬متالّه است. انگیزۀ داعی بیشتر «خواندن» مطرح شده و در نامبردن صفات خداوند محدودیت ندارد. الفاظ دعا نقل سخن معصوم(ع) و معرفت داعی به مضامین آن یقینی و موجب ارتقا¬ معرفت¬اعتقادی، تربیتی، عبادی و تمایز جایگاه دعا گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 285 تا 308
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مدارک قاعده جَبّ با تأکید بر تفسیر تسنیم
نویسنده:
علی زنگنه ابراهیمی ، غلامرضا رئیسیان ، عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
خداوند نسبت به کسانی که مسلمان میشوند، وعده بخشش داده است. با وجود این، افراد غیر مسلمانی که دعوت خداوند به اسلام را مورد توجه قرار میدهند، با مسائل گستردهای از جمله دیدگاه اسلام نسبت به اعمال گذشته خویش روبهرو هستند. دین اسلام در این زمینه، قاعده معینی دارد که اندیشمندان مسلمان به تبیین آن پرداخته و آن را تحت عنوان «قاعده جَبّ» نامگذاری کردهاند. اما اشکالاتی که نسبت به مدارک این قاعده مطرح شده است، باعث شده که شماری از اندیشمندان اسلامی از استناد به آن خودداری کنند؛ چرا که احادیث مربوط به آن از لحاظ سندی ضعیف بوده و مستندات قرآنی و سایر ادلۀ آن نیز از حیث دلالت مورد مناقشه واقع شدهاند. در این نوشته سعی شده با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، مدارک مختلف این قاعده با تأکید بر دیدگاههای تفسیر تسنیم استخراج شده و در موارد لزوم مورد نقد و بررسی قرار گیرد. بر اساس یافتههای پژوهش، ضعف سندی حدیث جَبّ با سایر ادلۀ این قاعده جبران میشود. مستندات قرآنی این قاعده نیز به ویژه آیه 38 سوره انفال دربردارنده مفاد این قاعده میباشد. سیره نبوی، عمل اصحاب و بنای عقلا نیز هر یک دلیلی مستقل و معتبر در اثبات حجیت این قاعده میباشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 265
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روشی نقدهای علامه جوادی آملی در تفسیر تسنیم بر آرای تفسیری رشیدرضا در تفسیر المنار
نویسنده:
نویسنده:حسین محققی؛ استاد راهنما:محمدحسین بیات؛ استاد مشاور :علیرضا فخاری,علی بنایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
,
تفسیر المنار: رشید رضا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم» نوشته آیت الله جوادی آملی و از تفاسیر طراز اوّل قرآن کریم در بین تفاسیر اهل سنت، «تفسیر القرآن الکریم» مشهور به تفسیر المنار تالیف محمد عبده و رشیدرضا میباشد. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند اما نسبتا از شیوهها و اسلوبهای مشترکی مانند تفسیر قرآن به قرآن(تفسیر تصدیقی) برخوردارند، به همین دلیل المنار حضور قابل توجهی در تسنیم دارد و شاهد مواجهههای مختلف آیت الله جوادی آملی با آراء المنار هستیم، به طوری که با احصایی که در تفسیر تسنیم صورت گرفت حدود 1000 مورد از آرای تفسیری المنار سخن به میان آمده است که نزدیک به 200 مورد آن، نقدهای آیت الله جوادی بر المنار است. از آنجا که عنوان این رساله «تحلیل روشی نقدهای علامه جوادی آملی در تفسیر تسنیم بر آرای تفسیری رشیدرضا در تفسیر المنار» میباشد بنابراین در این پژوهش، محور نقدهای مؤلف تسنیم بر صاحب المنار مورد تحلیل قرار گرفته است؛ به این ترتیب که پس از نقل آراء تفسیری المنار، نقد یا نقدهای آیت الله جوادی مطرح سپس این نقدها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و میزان وارد و همچنین منصفانه بودن آنها مشخص شده است؛ در صورت وارد بودن یا وارد نبودن این نقدها، دلایل آنها ذکر شده و مورد تحلیل روشی قرار گرفته است و در نهایت اگر آیت الله جوادی در نقد خود نکتهای را متذکر نشده آن نکته ذکر و نقد ایشان تکمیل گردیده است. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارند که علامه جوادی آملی معمولا با روشهایی مانند روش قرآن به قرآن، قرآن به عقل، قرآن به روایت و با استفاده از مقبولات و مسلّمات رشیدرضا، باز تعریف مفاهیم اساسی، منشأشناسی سخن المنار، ارجاع متشابهات به محکمات، استفاده از روش ردّ پیش فرضهای رشیدرضا و روش ردّ مبانی کلامی ناصحیح وی به نقد سخنان این مفسر مبادرت کرده است. به نظر میرسد غالب و روح نقدهای علامه جوادی آملی بر المنار، مستند و مستدلّ بوده و میتوان با اندکی تصحیح، این نقدها را تکمیل کرد و پذیرفت، چرا که بنمایه فکری آیت الله جوادی در تفسیر که متّکی به سرچشمه وحیانی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است بسیار غنیتر از صاحب المنار بوده و این مطلب را میتوان در پختگی آراء ایشان به وضوح مشاهده کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی توحید و شرک در قرآن از منظر تفاسیر روحالمعانی و تسنیم
نویسنده:
نویسنده:سیددستغیب صائب؛ استاد راهنما:هاشم کوناتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
,
تفسیر روح المعانی : آلوسی
چکیده :
شرک یک معضل بزرگ جامعهای بشری بوده و مجمع همه پلیدی ها و دربردارندۀ همۀ رذایل است. شرک جوامع انسانی را به شقاوت و بدبختی و انحطاط کشانده است. برای هر امت پیامبری برای دعوت به توحید فرستاده شده و مردمان را از لوث شرک نجات داده و به در سایۀ توحید به پیشرفت، کمال و سعادت مادی و معنوی هدایت کرده است. پیامبر اسلام با تزکیه نفوس مخاطبان توسط تعلیمات توحیدی قرآن آنان را به اوج عزت عبودیت و تخلق به اخلاق الهی رسانده است. پس از پیامبر اسلام دعوت گران برحق هر از گاهی مردم را با استفاده از معارف قرآنی به سوی توحید دعوت نموده و علمای زیادی از اسلام در گذشته و معاصر کتب و مقالاتی پیرامون توحید و نفی شرک نوشته اند. هر چند در این زمینه کتب و مقالات بیشماری نوشته شده است اما به نظر نگارنده پژوهشی که بتواند فراخنا و قلمرو توحید و شرک، اسباب توحید و عوامل شرک و پیامد و آثار آن دو را با متکی به دو تفسیر معتبر شعیه و اهل سنت به تحریر درآورده و انسجام بخشیده باشد، کار نشده است. این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی به نگارش درآمده مفاهیم، اقسام، قلمرو و مصداق شرک و توحید و عوامل و آثار آن دو را از منظر آلوسی و جوادی آملی به مطالعه گرفته نتیجه آن نشان می دهد که، توحید در تفاسیر روح المعانی و تسنیم دارای مفاهیم خاص است و با مطالعه اثر هر دو دیده میشود که آنان توحید را در کل به شاخه های توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی و شرک را هر کدام، آلوسی به سه شاخه؛ شرک در ذات، شرک در افعال و شرک در صفات و جوادی آملی به پنج شاخه شرک در ذات، در خالقیت، ربوبیت، در صفات و در الوهیت تقسیم بندی میکنند و هر کدام برای شرک عوامل چند همچون تقلید، جهل، عزت طلبی و..، قائل اند و هچنان عوامل دیگر همچون تبین و تعریف شفاعت و توسل و...، که ناشی از اختلاف مبانی آنان است می تواند در مبحث عوامل توحید و شرک بحث شود. آنان امنیت، آرامش، نجات از پراگندگی و...، را از پیامد توحید و برعکس، پراگندگی، آشفتگی، ناامنی و...، را از آثار شرک می دانند. کارآمدی این اثر در این است که زوایا و دیدگاه تفسیری و کلامی این دو مفسر را پیرامون مفهوم و اقسام توحید و شرک و عوامل و پیامد آن دو فراهم آورده نشان می دهد که آن دو با هم نقاط مشترکی فراوانی دارند و احیانا در برخی جا ها با هم اختلاف دارند و این اختلاف از مبنای مذهبی و ذهنی آنان ناشی می شود؛ در کل هر دو مفسر بخاطری مصادیق توحید و شرک همچون شفاعت، توسل و استغاثه کسی را تکفیر نکرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی ایمان و ریا از دیدگاه تفاسیر قرآنی تسنیم و نمونه
نویسنده:
نویسنده:سیدرضا بنیالحسینی؛ استاد راهنما:محمدهادی امینناجی؛ استاد مشاور :علیرضا دلافکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر نمونه (اجتماعى و اجتهادى)
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
مو ضوع مفهوم شنا سی ایمان درتمامی آیات شریفه قرآن انعکاس دارد، ایمان مقوله ای ب سیار مهم در رابطه با هدف خلقت ،تقرب الهی ، انجام واجبات وشکر گذاری به درگاه خداوند متعال است،ودر مقابل آن بحث شکککرک ،کفر، وبی ایمانی ولجاجت اسکککت که بدنبال آن ذکککفات رویله ومذموم ریا،خودخواهی ،تکبرونهایتا به حوزه باطل مرتبط می شود ، ایمان مهمترین و سرنو شت سازترین مو ضوع مرتبط باانسان اسککت ،ایمان که پایگاه آن قلب انسککان اسککت باموضککوعات دیگری همکون اسککلام،کفر،علم،عمل خالص،ریا،نفاق،عجب و..درارتباط است . ریا یکی از عوامل تقلیل ایمان واز آفات آن به شمار می رود . ریا انجام دادن عبادت الهی به منظورکسککب موقعیت و منزلت دردل مردم اسککت ، ریا اختصککا به عمل عبادتی نداشته وعمومیت دارد، ریا نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا خصالی پسندیده یا عقایدحقه ا ست به مردم جهت منزلت پیدا کردن در قلوب آنها وا شتهار بخوبی و ذحت ا مانت ودیانت جستن نزد مردم بدون ذبغه ذحیح الهی است. درمس یر مطالعه دقیق دو منبع تفس یری نمونه و تس نیم ،شکککر و بی ان مفاه یم ایمان و واژگان همنشککک ین و در جهت ارائه نتا یج خا عنوان کار در حد توان و برح سب لزوم به کتب لغوی، تاریخی، تف سیری و شرو کتب روایی مراجعه شده ا ست وآیاتی که دراین نو شتارمرکزتوجه نگارنده ومنط بق با مو ضوع کار قرار گرفته اند به دو د سته آ یات مربوط به ایمان وایات مربوط به ریا می با شد.پایان نامه در پنج ف ص ل تدوین شده ا ست،کلیات که دربرگیرنده مقدمات ورود به بحث ا ذل ی ا ست ، معرفی مف سران و تف س یرها درابتدای ف صول مربوط به ا ستخراج مفاه یم ایمان از دو تفس یر به تفکیک نمونه و تسن یم آورده شده است .با مطالعه تفسیر تسن یم ودقت درآراء تفس یری آیت الله جوادی آملی ، وجود نوعی اختلاف نظرهایی بین دیدگاه ای شان و علامه علامه طباطبایی م شهود ا ست وباتوجه به اینکه هردو ازمف سران توانمند،شهیرو ذاحب نظرمعاذره ستنداین نکته استنباط می شود که المیزان مرحوم علامه باهمه ارزش و اعتباری که برخوردار اسککت در برخی موارد توسککط شککاگرد بزر ایشان مورد نقد قرار گرفته است .روش مورد اشاره دراین نوشتارروش تحقیق ونگارش کتابخانه ای است .پژوهش تو ذ یفی که مطالب با ا ستفاده از کتاب ها ی مربوط به خدا شنا س ی ، اعتقادی و منطبق با آنکه در رابطه با مو ضوع مو رد بحث می با شددر دوتف سیربیان شده ا ست میبا شد. دراین تلاش پس ازمعرفی تحقیق به سککابقه وضککرورت انجام این پژوهش پرداخته وسککپس اهداف تحقیق به ذککورت کلی وجزیی مطر میشود وسوالات ،فرضیه ها ، تعریف واژگان ، مفاهیم ومطالب مربو ط به عنوان اذلی پژوهش درج می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید