جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 409
تعریف علم حضوری در تفاسیر المیزان، الصافی و فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
معصومه سادات ساری عارفی ، علیرضا کهنسال ، سید مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این پژوهش با رویکرد توصیفی‌ـ‌تحلیلی به تبیین تعریف علم حضوری از دیدگاه فلسفۀ ملا صدرا و تفاسیر الصافی و المیزان می‌پردازد. هدف این مقاله از سویی ارزیابی میزان همخوانی دیدگاه فلسفی صدرا در تعریف علم حضوری با تفاسیر شارحان وی و از سوی دیگر میزان به‌کارگیری این دیدگاه در تفسیر قرآن، آن هم توسط شارحان اوست. در نهایت آشکار می‌شود که تفاسیر در مبحث تعریف علم حضوری از سه لایۀ استفاده مبانی، کلمات شکل‌دهندۀ قالب تعریف و شروط ضمیمه‌شده به کلمات شکل‌دهندۀ تعریف، بیشتر در لایۀ اول و دوم، آن هم با نگاه یک‌سویه به یک رکن شکل‌گیری علم یعنی عالم باقی مانده‌اند. در لایۀ سوم نیز بیشتر بر تبیین ویژگی‌های عالم تکیه و توجه شده است. همچنین در تفاسیر، رابطۀ علم و عین، عالم و معلوم و ویژگی‌ها و نسبت معلوم در پیوند با عالم که صدرا مورد توجه قرار داده، کمتر تبیین شده است. بنابراین اول آنکه نمی‌توان یک تبیین جامع از تعریف علم حضوری با مراجعه به این تفاسیر به دست آورد؛ افزون بر آن این تفاسیر در عین توجه به مباحث عقلی و فلسفی، اهتمام به پیاده‌سازی مبانی فلسفی در تمام جنبه‌های مباحث تفسیری خود نداشته‌اند.
صفحات :
از صفحه 115 تا 141
تدوین الگوی نظری معرفت نفس از دیدگاه علامه طباطبایی با تاکید بر آیه 105 سوره مبارکه مائده
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان ، سیدمحمد موسوی مقدم ، مهدیه سادات ذریه زهرا
نوع منبع :
نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معرفت نفس از جمله مباحثی است که همواره مورد تأکید اندیشمندان بوده است. به رغم بحث ها و مطالعات فراوانی که در این زمینه انجام شده، اما هنوز این مفهوم در قالب یک الگوی نظری، مدون و ارائه نشده است. علامه طباطبایی در تفسیر سوره مبارکه مائده به طور ویژه به معرفت نفس پرداخته اند و در صدد تبیین خودشناسی به عنوان کلید سلوک و شهود و یکی از راه‌های رسیدن به معرفت رب بوده است. در این پژوهش تلاش شده جهت دستیابی به الگوی نظری معرفت نفس از دیدگاه علامه طباطبایی، متن تفسیر المیزان ذیل آیه 105 سوره مبارکه مائده به روش تحلیل مضمون واکاوی و تحلیل شود. به منظور تدوین الگوی نظری معرفت نفس از دیدگاه علامه طباطبایی، از نرم افزار تحقیق کیفی MAXQDA برای انجام تحلیل مضمون استفاده شده است. در این پژوهش متن تفسیر المیزان فی القرآن ذیل آیه 105 سوره مبارکه مائده در قالب 180 عبارت معنادار کدگذاری شده و مضامین مرتبط با سؤال پژوهش در قالب سه دسته مضمون فراگیر و دو لایه مضامین سازمان دهنده و مضامین پایه قرار گرفته اند. پس از آن قالب و شبکه مضامین به دست آمده، در قالب یک مدل نهایی ارائه شده است، که نشان دهنده جایگاه معرفت نفس و ارتباط آن با عوامل زمینه ای، علّی و نتایج حاصل از آن از دیدگاه علامه طباطبایی است.
بررسی تطبیقی رویکرد عقلی در تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
سیدعلی میرآفتاب ، عبدالرسول حسینی زاده ، بهزاد جلالوند
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اعتبار عقل و اعتماد بر آن در فهم کلام و کشف مراد الهی در ادوار مختلف سکه رایج مفسران بوده است، اما در قرن چهاردهم بی‌شک بارزه تفاسیر، کاربرد عقل و تکیه بر آن است. المنار و المیزان به‌عنوان مهم‌ترین تفاسیر قرن اخیر در ضمن گرایش به مسائل اجتماع، عقل‌گرایی را در تفسیر قرآن پیگیری کرده‌اند؛ با این تفاوت که المنار عقل را به‌عنوان منبع خود در تفسیر برگزیده، اما المیزان ظواهر دینی و فهم دین را که متوقف بر ظهور لفظ هستند، مستند به حکم عقل دانسته، ولی در تفسیر، به منبعیت قرآن برای تفسیر خود قائل بوده و عقل را به‌عنوان ابزاری برای فهم قرآن می‌داند. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، با بررسی دو تفسیر المیزان و المنار، به بررسی تطبیقی عقل‌گرایی در نظر این دو مفسر تمرکز نموده و مختصات عقل را از این نظرگاه مقایسه خواهیم کرد. حاصل آنکه عقل در المنار به‌عنوان اﺑـﺰاری ﺑـﺮای هماهنگ‌کردن اﺣﻜـﺎم و ﻣﻌـﺎرف دﻳﻨﻲ ﺑﺎ ﻣﻘﺘﻀیات زﻣﺎن ﺑﻪ‌ﻛﺎر بسته شده و ریشه در تجربه‌گرایی دارد، درحالی‌که علامه طباطبایی با تخطئه عقل‌گرایی تجربی، حرکت عقل ابزاری در مسیر فطرت سالم را لازمه تمییز و تشخیص درست حق از باطل معرفی می‌نماید.
الاقوال والاراء المرجحه عند سعید حوی فی تفسیر الاساس وعلامه الطباطبائی فی تفسیر المیزان - دراسه مقارنه
نویسنده:
پدیدآور: حیدر سامی عبید؛ استاد راهنما: صاحبعلی اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فإنّ العلوم وإن تباینت أصولها, وتنوعت أبوابها, وتغایرت مسائلها, فهی بأسرها مهمه, إلا أن أعلاها قدراً وأسماها معنیً وأوضحها سبیلاً وأصحُّها دلیلاً وسنداً, هی العلوم الدینیه الشرعیه, ومَنْ رام الشرف والعزه والرفعه فی الدنیا والآخره, فلیُقبِل علی کتاب الله تعالی تلاوهً وتدبراً وفهماً وعملاً, لأنّ العلم یُشرف بشرف موضوعه. وإنّ هذه العلوم الشرعیه وإنْ کانت تتعاظم شرفاً, فلا شک فی أنّ علم التفسیر أعلی العلوم وأفضلها, وأشرفها ذکراً, وأرفعها قدراً وأعظمها أجراً, لذلک فإنَّ أولی ما یتنافس فیه المتنافسون, ویشتغل به المشتغلون, هو کتاب الله(عزوجل) تعلماً وتعلیماً, فهو المعجزه الباهره والحجه القاهره, لا تنتهی عجائبه, ولا تنقضی غرائبه , ولا یشبع منه العلماء. ولقد هیأ الله لکتابه رجالاً أوقفوا حیاتهم علی حفظهِ وتأویله، وأفْنوا أعمارهم فی معرفه معانیه وتفسیره، واستفرغوا جهدهم فی تَعَلُّمِهِ وتعْلیمه، فحفظ الله بهم کتابه ودینه، حتی غَدَا کتاب الله مُیَسَّراً لکلِّ راغب، ومذلَّلاً لکلِّ طالب. والقارئ لکتب التفسیر یجد أنّ الکثیر من الآیات تحتمل أکثر من قول، وهذه الأقوال التی تَرِد فی التفسیر متفاوته فی القوه، ومختلفه فی المعنی، والدارس للتفسیر یحتاج للتمییز بین هذه الأقوال، ویحرص علی معرفه الصحیح من الضعیف، والراجح من المرجوح، کما أنه یبحث عن الأقوی من الأقوال، والأقرب إلی المراد لیقدمه علی غیره، ومن هنا کانت الحاجه ماسَّه لدراسه الترجیحات والاختیارات، التی توصل إلیها المفسرون، عن طریق البحث فی الأدله التی استند إلیها المفسرون فی أقوالهم، وترجیح القول الذی یکون دلیله هو الأقوی والأنسب بین الأدله الوارده، ویقدمه علی غیره من الأقوال فی المسائل التفسیریه المطروحه . وأبرز من اشتمل تفسیره علی تلک الاختیارات والترجیحات، الشیخ سعید حوی فی تفسیره (الأساس فی التفسیر)، فقد خلّف هذا المفسر(رحمه الله) میراثاً تفسیریاً کبیراً وعلماً شرعیاً واسعاً, نهلتْ واستفادتْ منه الأجیال المتتابعه من بعده, إذ یُعد مجدداً ومفکراً إسلامیاً فی عصره، جمع فنوناً عدیده, فقد عرض فی تفسیره أسباب النزول, والقراءات, والمکی والمدنی, والحدیث, والأحکام الفقهیه, والإعجاز، واللغه والإعراب, واستشهاد بأشعار العرب, وکذلک تمیز بالتطرق للوحده الموضوعیه بین الآیات والسور والمناسبه بینهما، فقد کان مفسرا, وفقیهاً بارعاً, وقد ظهر کل ذلک فی تفسیره, کما سنری فی منهجه فی تفسیره. ویُعدُّ هذا التفسیر من أبرز ما تمخض من علمه ومعرفته ومیراثه الفکری الشرعی، فهو حلقه من سلسلته التی ألفها، والتی اشتملت علی( الأساس فی الفقه، الأساس فی العقیده ، الأساس فی التفسیر).
گونه‌شناسی روش‌های پاسخ به شبهات در تفسیر المیزان؛ مطالعه موردی عصمت انبیا
نویسنده:
زهرا شرفی ، علیرضا طبیبی ، کیوان احسانی ، علی حسن بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از موضوعات مهمی که از قرآن برداشت می‌شود، عصمت انبیا در زمینه تلقّی و دریافت وحی، تبلیغ رسالت خود و نیز عصمت ایشان از گناه است. امّا، از آغاز نزول قرآن، منکران عصمت انبیا با تمسّک به بعض متون دینی و تاریخی، به طرح شبهاتی در این زمینه پرداخته‌‌اند. به همین دلیل از دیرباز عالمان و مفسّران فریقین آثار متعدّدی در پاسخ به این شبهات تألیف کرده‌اند. علامّه طباطبایی که جامع علوم معقول و منقول است، یکی از ایشان است که با توجّه به تبحّر پیش‌گفته به پاسخگویی شبهات پرداخته است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بررسی تفسیر المیزان، از طریق استخراج نمونه‌ها و شرح آن‌‌ها، به این نتیجه رسیده است که علامّه طباطبایی به صورت روشمند و با استناد به دلایل عقلی و نقلی، با روش‌های متنوّعی از قبیل روش حَلّی، تبیین واژه‌ها، ارائه مثال، نقد و ردّ لوازم شبهه و...، به شبهات عصمت انبیا پاسخ داده است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 105
مطالعه تطبیقی تناسب آیات و سور در تفسیر المیزان والتحریر و التنویر با تأکید بر سوره مائده
نویسنده:
پدیدآور: منصور حسینی استاد راهنما: محمد حسن صانعی پور استاد مشاور: رحمت‌الله عبدالله‌زاده آرانی استاد مشاور: لیلا السادات مروجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
علم مناسبت از مباحث کلیدی و پر چالش در حوزه تفسیر و علوم قرآن به شمار می‌رود، این دانش مورد اهتمام و توجه ویژه‌ی مفسران و دانشمندان علوم قرآنی است. شناسایی این علم می‌تواند رهیافت‌های جدیدی در حوزه‌ی اعجاز، مقاصد و تفسیر قرآن ایجاد نماید. هدف این رساله مفهوم شناسی تناسب و بیان انواع آن و ارائه الگوی مناسب برای بررسی پیوستگی بین آیات و سوره‌های قرآن کریم است. اهمیت این پژوهش به لحاظ وجود وجوه متفاوت ارتباط و اتصال آیات است. روش پژوهش تحلیلی ـ توصیفی است. بدین منظور؛ بررسی تطبیقی موضوع تناسب با بهره‌گیری از گزاره‌های درون‌ متنی با محوریت سوره مائده، بین نظریات علامه طباطبایی در کتاب المیزان و ابن عاشور در کتاب التحریر و التنویر صورت گرفته است. سوره مائده یکی از سوره‌های طوال قرآن است که در اواخر عمر پیامبر نازل گشته و مشتمل بر مجموعه‌ای از احکام و معارف اعتقادی و اخلاقی می‌باشد که با نزول آن دین الهی تکمیل و نعمت بر مسلمانان تمام شده است. در یک بررسی اجمالی موضوعات متنوع و به ظاهر متفاوت این سوره، به گروه‌هایی از آیات هم‌سیاق تقسیم‌بندی شده است. در خاتمه،‌ یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده این است؛ که هر دو مفسر در عین پذیرش پیوستگی آیات، وجوه متفاوتی را برای ارتباط و اتصال آیات قائلند از جمله توقیفی یا اجتهادی بودن ترتیب سور، پیوستگی نام سوره با محتوای آن، نقش زمان و مکان نزول در فهم معانی آیات، که این تفاوت ناشی از اختلاف در روش‌های تفسیری آنان است.
تفسیر آیات علمی، بررسی تطبیقی ​​تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
پدیدآور: بهاء وهیب استاد راهنما: فاطمه دست رنج استاد مشاور: علیرضا طبیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
عنوان پایان نامه تفسیر آیات علمی، بررسی تطبیقی ​​تفاسیر المنار و المیزان می باشد.تفسیر علمی یکی از روش های درازمدت تفسیر است که با تألیفات فراوانی که در ایران به چاپ رسیده، به تفاسیر جدی تبدیل شده است. دوره معاصر این جریان تفسیری همواره موافقان و مخالفانی داشته که از جهات مختلف بر پایداری یا عدم ثبات آن صحه گذاشته اند، اما در این مبارزه هر یک از طرفین کمتر به موارد ضروری توجه کرده اند. در این پایان نامه، شش قانون خاص برای مفسران علمی ترسیم شده است. مفسران علمی در حوزه علم و قرآن حداقل در برخی از آیات، هماهنگی قرآن و علم در بیان اطلاعات هستی شناختی، گفتمان قرآن در علم، واقع گرایی زبان قرآن در گزاره‌های هستی‌شناختی در مقابل ماهیت انگیزشی و سنتی زبان، واقع‌گرایی علم است و از این رو آن را برای تفسیر آیات معتبر می‌دانند و آن را برداشت علمی دقیق‌تری از آیات می‌دانند. قرآن که این روش تفسیری را ایجاب می کند. البته این دیدگاه کوچکی از تبیین علمی است که برخی از مفسران علمی برداشت بسیار بالاتری از آن دارند. در این رساله با تبیین این ضروریات، اعتبار مفسران علمی نشان داده شده است; در این موضوع اختلافاتی نیز مطرح شده است و مهم ترین نکته در این نامه ذکر نظرات مفسران بزرگ شیعه و سنی علامه طباطبایی و رشید رضا است تا نظرات آنان در موضوع تفسیر علمی روشن شود. . رویکرد من در نگارش رساله، تکیه بر تفاسیر المیزان و المنار در آیات علمی و مراجعه به کتابخانه ها و کتب تفسیری در تفسیر آیات مذکور است.مخالف قرآن و آی تی. به نوعی بیان اعجاز قرآن.
بررسی تطبیقی آیات رفتاری متشابه در مورد پیامبر اکرم(ص) در تفسیر المیزان و التحریر
نویسنده:
پدیدآور: محمد اصغر کاملی استاد راهنما: محمد فلاحی قمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
یکی از مهم ترین مباحث قرآنی آیات متشابه است، منظور از آیه متشابه، آیه ای است که معانی مختلفی را دربردارد و مقصود از آن برای خواننده و مخاطب روشن نیست، مگر باتحقیق و دقت نظر و ارجاع به محکمات. درباره رفتار پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم دونوع آیات متشابه وجود دارد، فردی و اجتماعی. برخی از مفسران بدون توجه به متشابه بودن این نوع آیات برداشت نا درست کرده و در نتیجه شخصیت و عصمت آن حضرت، زیر سؤال رفته است. با توجه به شبهه و زیر سؤال قرار گرفتن عصمت آن حضرت، بررسی و تحقیق این آیات متشابه بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر در این راستا انجام گرفته با استفاده از روش تطبیقی آیات متشابه مربوط به رفتار فردی و اجتماعی پیامر اکرم(ص) از دو تفسیر گرانسنگ المیزان و تفسیر التحریر انتخاب شد و این نتیجه به دست آمد که، درباره آیات متشابه مربوط به رفتار فردی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص)، نظر علامه طباطبائی و ابن عاشور در بعضی موارد متفق و یکسان است و در بعضی موارد دیگر، مختلف و متفاوت می‌باشد. مواردی که آن دو مفسر اتفاق نظر دارند، آیاتی هستند که مشتمل بر این مباحث است: پیروی از اهل کتاب، عدم علم به غیب، گمراهی، عفو و بخشش، برداشتن بارسنگین، استغفار رسول، نهی از حمایت خائنان. اما مواردی که آن دو مفسر، اختلاف نظر دارند، عبارتند از: گناه گذشته و آینده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، پیروی از دین، اتباع از همسران، نسیان، عبوس شدن، دور کردن افراد با ایمان از خود. دامنه این تحقیق از کتب تفسیری، علوم قرآنی، تاریخی، لغوی، و حدیثی می باشد. هدف از این پژوهش بیان نکات مشترک و ابراز وحدت و تقریب مذاهب در مباحث قرآنی بوده است.
اسباب نزول و تأثیر آن در فهم متن قرآن در تفاسیر المیزان و الامثل
نویسنده:
پدیدآور: نصیر صاحب عنون البو صالح استاد راهنما: أحمد أزرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
اسباب نزول در تفسیر متن قرآنی اهمیت زیادی پیدا می‌کند، زیرا در تعیین معنایی که مفسر می‌خواهد بر آن متمرکز شود و کشف کند، نقش زیادی دارد. خصوصاً اینکه اسباب نزول ارتباط تنگاتنگی با مراحل نزول متون شریف قرآنی دارد، زیرا بسیاری از این متون به دلیل وجود واقعه ای نازل شده است که این نزول را ایجاب می کند، علاوه بر اینکه عاملی مستند برای حوادث سیاسی، اجتماعی، عقیدتی و اقتصادی که با نزول آیات شریفه همراه بوده است. از این رو، سبب نزول آیه نقش بسزایی و تأثیر قوی داشته است که مفسر در فرآیند تفسیر از آن استفاده می کند و به ندرت تفسیری یافت می شود که اسباب نزول را برای رسیدن به آن به کار نبرد. مفهومی که آیه شریفه بیان کرده است، زیرا معنا و هدف آن را آشکار می کند. از این رو، این پژوهش بر آن شد تا با استناد به تفسیر المیزان علامه طباطبایی و الامثل الشیرازی به عنوان الگو، اهمیت اسباب نزول، تأثیر آن و سازوکارهای استفاده از آن را مشخص کند. با مقایسه آنچه در این دو تفسیر بیان شد، این پژوهش بر آن است تا نقاط قوت و ضعف در به کارگیری دلایل نزول را روشن کند، به ویژه اینکه اولین منبع آن، روایاتی است که سلامت و قوت دارند و ممکن است دارای قوت و ضعف باشند. در این پژوهش از روش توصیفی- مقایسه ای استفاده شده است که به تشریح کیفیت استفاده مفسران از اسباب نزول پرداخته است. سپس در پایان تحقیق به مقایسه موضع مفسران نسبت به آن به صورت مثبت و منفی پرداختم که طرح تحقیق فصل اول کلیات و مفاهیم و فصل دوم دلایل نزول و تأثیر آن در فهم قرآن در تفسیر المیزان خواهد بود. فصل سوم اسباب نزول و تأثیر آنها در فهم متن قرآن در تفسیر الامثل و فصل چهارم مقایسه در دلایل نزول بین دو تفسیر المیزان و الامثل است. و نقاط اختلافی وجود دارد که شاید مهم ترین آنها وابستگی نویسنده المیزان به مستندسازی روایات و شمردن آنها به عنوان مرجع ثانویه در تفسیر است در حالی که از نظر مؤلف تفسیر الامثل، روایات تأثیر مستقیمی در تفسیر دارند.
ترجمه تفسیر سوره تغابن از کتاب بیان قرآن آیت الله خامنه ای به زبان آذری و تحلیل آن بر اساس تفسیر المیزان و تسنیم
نویسنده:
پدیدآور: سرخان محمداف استاد راهنما: طرلان سیف الله اف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
یکی از عوامل مهم و مؤثر در مسائل سیاسی اجتماعی قرن حاضر ما آیات سیاسی اجتماعی قرآن و تفسیر و تطبیق آنها در جامعه بود. حضرت امام خامنه‌ای به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار بر مسائل سیاسی اجتماعی قرن ما، همواره برای تفسیر آیات سیاسی-اجتماعی قرآن و تطبیق آن در جامعه اهمیت زیادی قائل بوده‌اند. از این رو، پژوهش حاضر تفسیر امام خامنه ای را که به روش تحلیل مبتنی بر توصیف نوشته شده است، با مراجعه به روش کتابخانه ای ترجمه کرده است. از جمله دستاوردهای این پژوهش: ترجمه تفسیر با نگاه سیاسی اجتماعی در فصول این پایان نامه، تحلیل علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی که از مفسران بزرگ هستند به این ترجمه اضافه شده. محور اصلی در این تفسیر، تشویق مؤمنان به انفاق در راه خدا، رفع غم و اندوهی که در دلهایشان بر اثر بلایا پدید آمده بود و نوید به مومنان که اگر در راه ایمان به خدا و جهاد در راه او و انفاق‌ در آن راه مشقاتی را متحمل می‌شوند، همه به اذن خدا است‌. همچنین اسماء حسنی خداوند که در سوره ذکر شده، بیانگر این بود که روزی مردم به سوی خدا یعنی به عالم غیب باز می گردند. زیرا یکی از اصلی ترین مسائلی که اعتقاد هر مسلمانی را تشکیل می دهد، اعتقاد به عالم غیب است. اگر اعتقاد به عالم غیب نباشد مسلمان بودن انسان زیر سؤال می رود. در این بازگشت یاد شده معلوم شد که اهل ایمان به بهشت جاوید و اهل کفر به جهنم ابدی می روند. بر اساس آنچه گفته شد، مقرر شد که مسلمانان با اطاعت از خدا و پیامبرانش، ایمان خود را حفظ کرده و بر مشکلات پیش آمده در راه مبارزه با دشمن و انفاق در راه او صبر کنند و به بهشتی که انتهای زیبایی است، برسند. با توجه به کثرت دشمنان اسلام دراین زمان و شدت مبارزه آنان با اسلام، اهمیت این گونه تفاسیر سیاسی-اجتماعی با این کار پژوهشی روشن شد.
  • تعداد رکورد ها : 409