جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
فلسفه مشاء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 418
عنوان :
المعتبر في الحكمة المجلد 1
نویسنده:
أبي البركات هبة الله إبن علي بن ملكا البغدادي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
اصطلاحنامه منطق
,
کتب فلسفه مشاء
,
منطق قدیم
چکیده :
از کتب مهم در فلسفه اسلامی. شهرستانی این کتاب را منبع اشکالهای فخررازی بر حکماء میداند. 1. جلد اول کتاب المعتبر در علم منطق و مشتمل بر هشت مقاله است. 2.همان گونه که خود نویسنده در مقدمهاش بر کتاب گفته، در این کتاب ابتدا به امور منطقی پرداخته است و در ترتیب اجزا و مقالات و مسائل از ارسطو پیروی کرده است. 3. از مزایای این کتاب این است که نویسنده آن، مطالب سخت را با عبارتهایی کوتاه و رسا بیان کرده، که یا در کتابهای دیگر وجود ندارند یا در این حد کامل بیان نشدهاند. 4. به طور کلی در جلد اول کتاب که حاوی مباحث منطقی است، درباره حدود و مقدمات آن، علوم و مباحث مربوط به تصدیق و تکذیب و ایجاب و سلب و قضایای کلی و جزئی و اقسام قضایا، قیاس و اشکال و طرق نتایج آنها، برهان و اقسام مقدمات و مطالب علوم و... بحث شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعتبر في الحكمة المجلد 3
نویسنده:
أبي البركات هبة الله إبن علي بن ملكا البغدادي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
فلسفه مشاء
,
کتب فلسفه مشاء
چکیده :
از کتب مهم در فلسفه اسلامی. شهرستانی این کتاب را منبع اشکالهای فخررازی بر حکماء میداند. جلد سوم کتاب، شامل بیان مباحث حکمت الهی است و در آن از مبدأ اول و صفاتش و حدوث و قدم و شروع خلقت و ایجاد از مبدأ اول و عقول و نفوس و... بحث شده است. نویسنده در آن دلایل هرکدام از گروهها را آورده و بررسی کرده است. او بحث در حدوث و قدم را بهصورت مبسوط ذکر کرده است. وی در این بخش به ابطال برخی قواعد فلاسفه مانند قاعده «الواحد»، «القديم لا يكون محلا للحوادث»، قول فلاسفه به عدم صفات زائد در خدا و... پرداخته است و تحدید عقول به عشره را باطل دانسته و منظور از عقول را ارواح و ملائکه میداند. (ویکی نور)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار العلوية
نویسنده:
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: سهیر فضل الله ابو وافیه، سعادعلی عبدالرزاق؛ ناظر: زینب محمود خضیری؛ مقدمه نويس: ابراهیم مدکور
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم طبیعی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
زمین شناسی ,
نسبت نفس و عقل فعال ,
کیهان شناسی ,
کائنات ,
نقد فلسفی ,
علم طبیعی ,
امر طبیعی ( طبیعیات ) ,
عقل(منطق) ,
هواشناسی ,
نقد و تفسیر ارسطو ,
متئورولوگیا ,
اجرام سماوی ,
شابک (isbn):
977-01-3705-7
چکیده :
کتاب «الآثار العربیة» متن عربی تلخيصی است كه ابن رشد از كتاب ارسطو یعنی متئورولوگیا كرده است و در آن به مباحث طبیعی و جوی پرداخته شده است. آثار علوی، یا کائنات الجو، عنوانی است که فلاسفه اسلامی در مورد مباحث مربوط به پدیده های جوّی به کار برده اند. در نظر این دانشمندان، آثار علوی یکی از ۸ بخش اصلی دانش های طبیعی است که «باز نماینده و خبر دهنده بود از حادثه هایی که در هوا پیدا شود چون رعد و برق و باران و برف و شگفتی هایی که بر زمین بود چون بیرون آمدن چشمه ها و روان گشتن کاریزها و رودها از کوه ها و آن چیزها که در زمین تولد کند مانند جوهرهایی که آن را فلزات گویند و انواع کبریت (گوگرد) و زیبق (جیوه) و زاج و مانند این». زمینه اصلی این مباحث کتاب متئورولوگیای ارسطو است که توسط یحیی بن بطریق از مترجمان دوره مأمون عباسی، از سریانی به عربی ترجمه شده است. این کتاب از لحاظ ریشه یابی عقاید مربوط به زمین شناسی و هواشناسی و چگونگی تکوین نظریه های مربوط به طبیعیات، در میان مسلمانان اهمیت بسزایی دارد و از سده ۳ق/۹م توجه اهل فن را به خود برانگیخته و اینان در توضیح و یا تکمیل آن کتاب ها نوشته اند. ابن رشد با این استدلال که اگر اجرام سماوی دارای نفس بودند حرکت های یکنواخت و یک جهت نداشتند عالم نفوس فلکی یا ملکوت را از کیهان شناسی خویش حذف کرد و فضای صمیمیت و آشنایی مستقیم عقل و طبیعت را گستراند که نتیجه این پیوند را در تفسیر و برداشت ابن رشد از عقل فعال به خوبی و روشنی می توان دید. وی اگرچه عقل فعال را جوهر مفارق می داند لیکن آن را مغایر و مباین نفس انسانی (عقل انفعالی) نمی داند بلکه پیوسته به آن می داند به گونه ای که نفس انسانی از هم جوشی و هم سنخی با عقل فعال به شناخت و معارف عالیه دست می یازد. در این کتاب ابن رشد اشتباه های ابن سینا و ابونصر فارابی را در مورد آفرینش بیان می کند و سپس افاضه آن نیروی واحد را که پدیدآورنده همه پدیدگان می شود شرح می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاحظاتی در باب حرکت جوهری : شماره 64 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
سید حسن سعادت مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری
,
حرکت جوهری
کلیدواژههای فرعی :
اصالت وجود ,
مشاء ,
الاسفار ,
النجاة ,
فلسفه مشاء ,
اصالت وجود ,
تشکیک مراتب وجود ,
تعریف حرکت ,
عدم بقاء موضوع ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
حرکت جوهری که یکی از فروع اصالت و تشکیک وجود را تشکیل می دهد، مبنای بسیاری از موضوعات و مسائل حکمت متعالیه است. در این مقاله، این نظریه از چهار جهت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد: 1- از جهت اصولی که این نظریه بر آن استوار است، 2- دلایل و براهینی که برای اثبات آن مطرح کرده اند، 3- نقد و بررسی دلایل نفی و اثبات و پاسخها، 4- نتایج و پیامدهایی که بر این نظریه در صورت اثبات مترقب می شود. پیش از ورود به این بحث، مطالبی که به عنوان مبادی در شناخت و معرفت به زوایای این نظریه دخالت تام دارند و ضروری به نظر می رسند، به عنوان مقدمه بیان می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد اشراقى ابن سینا در هستى شناسى
نویسنده:
محمّد محمّدرضایى، احمد سعادت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارسطو
,
ابن سینا
,
عرفان عقلی
,
هستی شناسی اسلامی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
عالم عقول ,
اصالت ماهیت ,
آفرینش (اِبداع) ,
اشارات و تنبیهات ,
برهان هدفمندی ,
هستی شناسی عرفانی ,
تمایز وجود از ماهیت ,
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
جهان بینی اسلامی ,
امتناع ماهیت بر خدا ,
علم الهی به جزئیات ,
علم الهی به جزئیات بروجه کلی ,
رساله حی بن یقظان ,
رساله سلامان و ابسال ,
خوارق عادات ,
وجوب و امکان ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
آموزه های وحیانی ,
قاعده «الواحد» ,
باطنی گری ,
وحدت گرایی ,
الهیات شفا (ابن سینا) ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
تفاوت میان عارف و زاهد و عابد ,
فلسفه مشرقی ,
ذوق عرفانی ,
استدلال (برهان) طبیعی ,
لذت ,
لذت عقلی ,
محرک اول ,
محرک اول غیر متحرک ,
ممکن بالذات ,
ماهیت علت غایی ,
شی ء واجب الوجود ,
اصالت وجود ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
احکام علت فاعلی ,
ممتنع بالذات ,
برهان حرکت ,
نفوس ناطقه فلکی ,
فلسفه نبوی ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
بلهاء ,
رساله های تمثیلی ابن سینا ,
اشارات ابن سینا به حکمت مشرقی ,
شوق اجسام به خدا ,
حکمت ایمانی ,
غایت حرکت طبیعت ,
حرکت شوقی به طرف خدا ,
جسم نامتناهی ,
فرشته شناسی اشراقی ,
مراتب عرفان ,
تشبه به اله ,
فرشته باوری ,
مراتب عرفان از نظر ابن سینا ,
توجیه فلسفی خوارق عادات ,
تبیین جهان معنوی ,
جهان پیشا تجربی ,
شهود عقل فعال ,
حرکت فلکی ,
اختلاف وجودی ممکنات ,
اقسام تقدم ,
فلک اقصی ,
تطبیق عقول بر ملائکه ,
فرشته شناسی سینوی ,
عرفی شدن فلسفه و علم در غرب ,
ابن سینای متقدم و متأخر ,
قدسی شدن علم و اندیشه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
نوشتار حاضر تلاش دارد تا برخلاف ذهنیت غالب درباره ابنسینا رویکرد نوینى از تفکرات وى را طرح کند و آن را به اثبات برساند. طبق این رویکرد، ابنسینا علاوه بر تفکر استدلالى از تفکر عرفانى و اشراقى نیز بهرهمند است؛ امّا تفکر اشراقىِ وى در زیر تار و پود استدلالهاى تعلیمى و مکتب بحثى سینوى پنهان مانده است. گفتنى است که رسالت نوشتار حاضر واگشایى این تجربه حضورى و ذوقى است، تجربهاى که مىتوان از آن تعبیر به «عرفان عقلى» کرد. بنابه این رویکرد، رسالههاى اشراقى ابنسینا و همینطور نمطهاى سهگانه اشارات وى ـ همگى ـ ساختار، رویکرد، و هدف واحدى دارند. افزون بر این، کلّیت فلسفه ابنسینا نیز داراى نظامى واحد و ساختارى یگانه است و رسالههاى اشراقى و نیز سه فصل پایانى اشارات، در حاشیه تفکر این فیلسوف قرار ندارند؛ بلکه در متن نظام فلسفى و تفکر او، همراه با دیگر مکتوبات وى، هدف واحدى را دنبال مىکنند. بر این اساس، هستىشناسى ابنسینا تفاوتى آشکار با هستىشناسى ارسطو دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا در اندیشه توماس آکوئیناس
نویسنده:
برایان دیویس؛ مترجم: امیر یوسفی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه مشاء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظومه فکری توماس آکوئیناس
نویسنده:
توماس آکوئیناس؛ مترجم: مصطفی امیری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه مشاء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فاعل و منشاء سِحر از منظر ابن سینا و ملاصدرا و فلاسفه پیرو مکتب صدرا
نویسنده:
محمد سالاری، جهانگیر مسعودی، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
مکاسب: شیخ انصاری
,
فاعل و منشاء سِحر از منظر ابن سینا و ملاصدرا و فلاسفه پیرو مکتب صدرا (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
کرامت ,
سِحر ,
معجزات ,
مفهوم شناسی سحر، معجزه و کرامت (فلسفه) ,
فاعل و منشأ سحر از منظر ابن سینا (فلسفه) ,
افاضه به نفوس مستعده (فلسفه) ,
تقویت قوه خیال (فلسفه) ,
ماهیت سحر از منظر ابن سینا (فلسفه) ,
قوت فوق تصور نفس (فلسفه) ,
منشأ و فاعل سحر در حکمت صدرایی (فلسفه) ,
برهان پذیری ماهیت و منشأ سحر و معجزه از نظر ملاصدرا (فلسفه) ,
منشأ و ماهیت سحر از دیدگاه علامه طباطبایی (فلسفه) ,
منشأ و ماهیت سحر از دیدگاه جوادی آملی (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نفس انسان با جهان خارج در تعامل است و بر آن تاثیر می گذارد و هرچه نفس قویترشود، دایره تأثیر آن بر جهان بیرون توسعه و گسترش می یابد . همین نکته مبنای اصلی تحلیل ما در بحث منشاء سحر بشمار می آید. براین اساس سوال اصلی تحقیق اینست که دیدگاه ابن سینا و مکتب صدرا درباره منشاء سِحر چیست؟ البته علاوه براین از آموزه های دینی نیز برای حل مساله مدد خواهیم گرفت تا اینکه به پاسخ علمی و تحقیقی منشاء و ماهیت سحر دست یافته و با استناد به منابع مذکور آن را اثبات نماییم که منشاء و فاعل سحر کیست یا چیست؟ روش تحقیق دراین مقاله توصیفی تحلیلی می باشد که درصدد است بیان کند که انجام کارها و امور خارق العاده به سبب و میزان قوت اراده نفس مربوط می شود و تأثیر آن از قانون سببیت وعلت و معلول است و قدرت روحی بعضی انسان ها عامل و منشاء بوجود آمدن کارهای فوق العاده و یا خارق العاده مانند سحر می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق نظریه "اختلاف حقایق وجودی" در حکمت مشاء با نظریه "اتحاد حقیقت وجود و اختلاف مراتب آن" در حکمت متعالیه
نویسنده:
علیرضا فارسی نژاد، امید ارجمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تطبیق نظریه "اختلاف حقایق وجودی" در حکمت مشاء با نظریه "اتحاد حقیقت وجود و اختلاف مراتب آن" در حکمت متعالیه (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تشکیک خاصی ,
تشکیک ماهیت ,
تمیز بتمام ذات ,
تمیز به بعض ذات ,
علیت ,
تمایز وجودی ,
تمایز وجودات ,
وحدت تشکیکی وجود ,
اصل علّیت ,
تمایز به عوارض ذات (فلسفه) ,
اختلاف و تمایز حقایق وجودی در حکمـت مشاء (فلسفه) ,
اختلاف و تمایز به تمام ذات موجودات (فلسفه) ,
اختلاف و تشکیک در حقیقت وجود (فلسفه) ,
شدت و ضعف وجود (فلسفه) ,
اتحاد حقیقت وجود و اخـتلاف مراتب آن (تشکیک خاصی وجود) در حکمت متعالیه (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ملاصدرا در برخی آثار خود مدعی شده است که میان قول به اتحاد حقیقت وجود و اختلاف مراتب آن در حکمت متعالیه با قول به اختلاف حقایق وجودی در حکمت مشاء، تخالفی نیست. نوشتار حاضر با هدف بررسی و تبیین این ادعا، به روش تحلیلی-انتقادی به تحقیق پرداخته است. مشائین سه قسم تمایز را بر شمردهاند؛ تمایز به تمام ذات، تمایز به جزء ذات و تمایز به عوارض ذات، که اختلاف حقایق وجوی را نمیتوان در هیچ کدام از این سه دسته قرار داد. از این رو برای تبیین اختلاف حقایق وجودی به سراغ نوع چهارم تمایز، یعنی؛ تمایز تشکیکی رفتهایم. ابنسینا تشکیک در ماهیت را ابطال کرده است و به صورت صریح به تشکیک در وجود نپرداخته است. اما تصریحات وی به مباحثی همچون شدتوضعف وجود، و رابطه علیومعلولی وجودات، موید این مطلب است که برای تبیین اختلاف حقایق وجودی، میتوان تشکیک خاصی وجود را به ابن سینا نسبت داد. پس میتوان گفت ادعای ملاصدرا مبنی بر عدم تخالف میان نظریه اختلاف حقایق وجودی مشائین و نظریه خودش، یعنی؛ اتحاد حقیقت وجود و اختلاف مراتب آن (تشکیک خاصی وجود)، ادعای درستی است و بلکه میتوان ادعا کرد که میان این دو نظریه عینیت برقرار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی اجزای نظریه سهروردی درباره علم با ملاحظه نقدهای صدرایی
نویسنده:
زهره زارعی، امیر شیرزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه اشراقی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
حکمة الاشراق: سهروردی
,
حلیل و بررسی اجزای نظریه سهروردی درباره علم با ملاحظه نقدهای صدرایی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه مشاء ,
ماهیت ,
ماهیت ,
ماهیت لا بشرط ,
تعریف(اصطلاح وابسته) ,
حقیقت علم ,
تخیل(راه های معرفت) ,
ابصار ,
حد(مقابل رسم) ,
رسم(مقابل حد) ,
باصره(معرفت شناسی) ,
خیال(معرفت شناسی) ,
العلم الاشراقی الحضوری ,
بیان سهروردی درباره نظریه تعریف(علم حصولی) (فلسفه) ,
نقد ملاصدرا بیان سهروردی درباره نظریه تعریف(علم حصولی) (فلسفه) ,
بیان سهروردی درباره علم به واسطه ادراک حسی (فلسفه) ,
نقـدهای ملاصـدرا بـر بیـان سـهروردی درباره علم به واسطه ادراک حسی (فلسفه) ,
بیان سـهروردی دربـاره علـم بـه واسـطه مفاهیم فطری (فلسفه) ,
نقدهای ملاصدرا بر بیان سهروردی درباره علم به واسطه مفاهیم فطری (عرفان) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث علم و مباحث پیرامون آن در جای جای آثار سهروردی به طور پراکنده مطرح شده که تبیین نظر نهایی وی را دشوار ساخته است. به منظور استقصا و بازکاوی اجزای نظریه او، این اقوال و آرای پراکنده در دو جزء سنت زدایی و نظریه اشراقی بازسازی شده است. در جزء سنت زدایی به نقد مشائین پرداخته و بر نظریه-های مختلف علم، مخصوصاً علم به واسطه تعریف، ادراک حسی، مفاهیم اولی یا مقدم بر تجربه انتقاد کرده و در جزء دیگر که نظریه اشراقی اوست، ضمن ارجاع علم به بصر، نظریات مختلف درباره کیفیت ابصار همچون نظریه خروج شعاع و نظریه انطباع را نقل و نقد کرده و حقیقت ابصار را اضافه اشراقی و حقیقت علم را حضور و ظهور اشیاء دانسته است. در نوشتار حاضر ضمن استقرای آراء و بازکاوی اجزای نظریه سهروردی درباره علم، به طرح و تبیین نقدهای ملاصدرا بر آن، و تحلیل و بررسی موارد اختلاف آن ها پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 418
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید