جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 567
تحلیل گفت و گو های قرآنی در قیامت
نویسنده:
طاهره قاسمی آلاشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
قرآن برای بیان حقایق دینی، دستورات الهی، تفسیر واقعیت های عالم، از ساختارها و قالب های گوناگونی استفاده کرده است. یکی از این قالب ها، گفت وگو است. که گاهی با استفاده از همین شیوه به وصف قیامت و شرح حوادث آن می پردازد و با ترسیم تصاویری گویا آن چه را که درآخرت رخ می دهد برای انسان ها به خوبی بیان می کند. این گفت و گوهای قرآنی در قیامت حول محور موضوعاتی چون: پیروی از رهبران باطل ،مجادله بین رهبران و پیروان، تقاضا و خواسته ی جهنمیان، علل و عوامل دوزخی شدن و......می چرخد. طرفین این گفت و گوهای قرآنی گاهی خداوند و انسان، و گاهی انسان ها با یک دیگر و گاهی فرشتگان با انسان و گاهی نیز اشیاء بی جان هستند، اما گاهی این گفت وگوها طرف مقابلی ندارد بلکه گوینده بر اساس تک گویی افکار و اندیشه های درونی خود را برای دیگران بازگو می کند. اما از نظر تصویر سازی و کاربرد وجوه بیانی، هرچند در مواردی زبان آن صریح و بدون خیال پردازی است، اما با وجود این از صورت های بلاغی تهی نیست، لذا برای روشن تر شدن تصاویر قیامت برای بشر، از وجوه بیانی چون تشبیه، استعاره، مجاز، و گاهی کنایه نیز بهره گرفتهشده است.بنابراین می توان گفت قرآن، با بهره گیری از گفت وگو، روشی تاثیرگذار برای نشر آموزه های دینی و ژرفا بخشیدن به باورهای اسلامیبرمی گزیند، که ما در این پژوهش تلاش کردیم تا آیات مربوط به این شیوه ی تعبیر را در کلام الهی که در صحنه ی قیامت اجرا می شود بیابیم و به تحلیل آن بپردازیم، با این باور که این کتاب الهی گاه گفت و گو را به عنوان روشی برتر برای مقابله با افکار گوناگون و ارتباط با مردم برمی گزیند.
سعادت عظمی از منظر غزالی
نویسنده:
عین اله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسئله اصلی این پژوهش این است که از منظر غزالی ملاک­های اصلی سعادت عظمی چیست؟ روش تحقیق آن توصیفی ‌ـ‌ تحلیلی است. غزالی در مکتوبات مختلف خویش ملاک­های متعددی برای وصول به سعادت عظمی و تحقق آن بیان می­کند که عبارت‌اند از: ­­معرفت الهی، تقرب به خدا، لقای الهی، نظر به وجه الهی در آخرت، داشتن بیشترین حب به خدا در آخرت، تفکیک سعادت عظمی از حیث نظری و عملی. او برای تحقق عامل پنجم (داشتن بیشترین حب به خدا در آخرت) دو روش پیشنهاد می­کند. روش اول، قطع علاقه به دنیا و اخراج حب غیر خدا در قلب؛ و روش دوم، افزایش معرفت به خدا می­باشد. همچنین او بر این باور است که سعادت عظمی از حیث نظری، کشف جلال و عظمت الهی، و از حیث عملی، اتصاف قلب به عقاید و اخلاق محمود است. نگارنده بر این باور است که ملاک­های ارائه‌شده از سوی غزالی مانعةالجمع نیستند، بلکه امکان جمع آن­ها وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 225 تا 251
چهل داستان و چهل حدیث از حضرت رسول خدا (ص)
نویسنده:
عبداللّه صالحى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان,
چکیده :
در این کتاب، چهل حدیث و چهل داستان از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که میتوان به چند نمونه از آن اشاره کرد: 1. نخی از پیراهن برای شفا 2. نماز بر جنازه منافق 3. دو خاطره آموزنده مهم و داستانهای آموزنده دیگر.
آسیب شناسی کاربردهای قرآنی ملاصدرا؛ با محوریّت مبحث نفس کتاب الشواهد الربوبیه
نویسنده:
معصومه رستم خانی، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ملاصدرا، در مبحث نفسِ کتاب الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیّة، مانند بسیاری دیگر از آثار خود، به کرّات از آیات قرآن بهره برده است. در مقاله حاضر، این کاربردها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، کاربست آیات در این مبحث، در چهار بخش دسته ­بندی شده و سپس درستی یا نادرستی کاربرد این آیات در آن مواضع، مورد ارزیابی و مداقّه قرار گرفته است. فرضیه بحث، استفاده بجا و صحیح ملاصدرا از این آیات بوده؛ اما نتیجه مداقّه بیشتر آن است که در بسیاری از موارد، آراء و پیش­فرض ­های فلسفی وی سبب شده­اند که فهم او از این آیات و به کارگیری آن­ها در مواضع و موارد خاص، با ظاهر و سیاق آیات مباین و ناسازگار باشد؛ و لذا نوعی تفسیر یا تأویل باطل محسوب می­ شوند. تنها در موارد اندکی، استفاده صدرا از آیات و تفسیر آن­ها، منطبق بر معنای ظاهری و سیاق آیات بوده است، و او در ارائه چنین تفاسیر صحیح و متقنی از مبانی فلسفی و حِکمی خود بهره برده است.
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
دلایل امکان و ضرورت معاد در قرآن
نویسنده:
حسن بطحایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی در بیان دلایل امکان و ضرورت معاد از دیدگاه قرآن با بهره گیری از دیدگاه مفسران مشهور و برخی دیدگاه های حکما و متکلمان اسلامی است. پژوهش حاضر در سه بخش تنظیم شده است. نویسنده پس از مباحث مقدماتی در بخش دوم به دلایل امکان معاد در قرآن پرداخته است. وی پس از بیان امکان ذاتی و وقوعی حیات اخروی، با استدلال به قدرت خدا، آفرینش شگفت انگیز جهان، خلقت ابتدایی انسان ها، زنده کردن زمین های خشک و بدون گیاه در فصل بهار هم چنین با ارائه نمونه های عینی زنده کردن مردگان در دنیا مانند داستان حضرت ابراهیم، عزیر و برخی از مسائل دیگر، بر امکان وقوعی حیات اخروی انسان ها استدلال کرده است. و در پایان ضرورت حیات اخروی با استناد به آیاتی که به برپایی قیامت و پاداش و کیفر خبر داده در قالب دلایل نقلی و نیز استناد به دلایل عقلی شامل برهان عدالت، حکمت و رحمت تبیین شده است.
این همانی در سیر صعودی انسان
نویسنده:
جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امید به آینده و جاودانگی انسان، از اصول تمام ادیان الهی، نقطه عطف افکار فلسفه بشر و معنابخش زندگی دردآلود آدمی است. میزان و شدت اعتقاد به سرمدیت و جاویدبودن، سرنوشت انسان را در تصمیم‌گیری‌های حساس و خطیر در مسیر زندگی، از آغاز تا پایان عمر رقم می‌زند. از سوی دیگر، هراندازه تصور قانع‌کننده‌تری از چگونگی زندگانی جاوید (زنده شدن مجدد) خود داشته باشیم، طبعا اطمینان قلبی بیشتری پیدا خواهیم کرد. حضرت ابراهیم خلیل علیه‌السلام عطش خویش را در کسب اطلاع از چگونگی رستاخیز آدمیان، با تجربه عینی سیراب کرد، چرا که تصور و تصویر، ابزار تفکر، اندیشه و زمینه‌ساز جهان‌بینی آدمی است.این مقاله کوششی است در تبیین و دست‌یابی به فرضیه‌ها و نظریه برتر و بهتر در سیر صعودی آدمیان و زندگانی جهان واپسین آنان. پس از بررسی فرضیه‌های احتمالی و نظریه‌های ارائه شده در ترسیم جاودانگی انسان سرانجام دیدگاه حکیم متأله صدرالمتألهین به عنوان نظریه برتر مورد اشاره قرار است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
خسران از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
اکرم دیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه در هشت بخش با این عنوان ها آمده است: بخش اول، کلیاتی درباره یِ خسران: معانی لغوی و اصطلاحی خسران، دیدگاه هایِ موجود در مورد خسران; بخش دوم، حوزه هایِ خسران: خسران نفس، مصادیق خاسران در قرآن، خسران خانواده، خسران اجتماع; بخش سوم، تعابیر گوناگون خسران در قرآن: خسران مبین، خسران دنیا و آخرت، خسران حقیقی; بخش چهارم، شناخت خاسران و ویژگی هایِ آنان; بخش پنجم، عوامل خسران: عوامل درونی، عوامل بیرونی; بخش ششم، آثار و نتایج خسران در دنیا و آخرت; بخش هفتم، زمان بروز و ظهور خسران: هنگام نزول عذاب، روز قیامت، ظهور امام زمان(عج); بخش هفتم، راه هایِ جلوگیری از خسران.
سوال در برزخ و قیامت
نویسنده:
بی بی زهرا سیدالحسینی طبسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سوال در برزخ (قبر)، و قیامت، یکی از ضروریات مذهب تشیع محسوب می‌شود. بررسی اینکه فلسفه و مقصود از سوال چیست؟ پرسشگران چه کسانی هستند؟ پرسش شوندگان چه کسانی هستند؟ سوالات از چه اموری است؟ محور‌های کلی و اصلی این رساله است.ما حصل این پژوهش این است که هدف از پرسش در برزخ، برای این است که خود انسان متوجه گردد چه کرده و مستوجب چه پاداشی است؛ و فلسفه سوال در برزخ (قبر) ظهور باطن و دل انسان است. در خصوص پرسشگران قبر مضمون کلی این روایات چنین است که انسان بعد از مرگ دو ملک نزد او آمده و از او سوالاتی می‌کنند. از جمله فرشتگان وارد در راوایات: رویان، فتان القبور، نکیر و منکر، بشیر مبشر؛ که هر کدام از این فرشتگان نسبت به دو طائفه مومن و کافر متفاوتند. در خصوص پرسش شوندگان در برزخ: از مومن محض و کافر محض، به تفصیل پرسش خواهد شد، امّا از آن کسانی که ضعیف العقل‌اند، بطور اجمال، از کفر و ایمان باز جوئی می‌شوند. و همچنین مقصود از برپا نمودن محکمه حساب و سوال در قیامت این است که صفت عدالت خداوند ظهور تام و کامل یافته و عدل الهی برای همگان آشکار گردد. سوال شوندگان در قیامت، شامل سوال از پیامبران و امامان و هم شامل سایر مردم می‌شود. با توجه به آیات و روایات وارده حسابگری اعمال در قیامت اگر چه در اصل از آن خداوند است، اما خداوند متعال آن را به دیگران نیز واگذار می‌نماید.با توجه به روایات وارده، سوالات در برزخ، از امور کلی مانند: توحید، نبوت، دین و قبله است. و سوالات در قیامت، از امور کلی و جزئی مانند: سوال از نعمت‌های الهی، سوال از واجبات، و ... است.
بررسی آثار اخلاقی (فردی ، اجتماعی) یاد مرگ از منظر نهج البلاغه
نویسنده:
غلامرضا رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهدر این پژوهش ،آثار یاد مرگ از جهت اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی ،و از منظر نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته است.و ضمن بیان تعاریف مختلفی که در باره مرگ ،در نهج البلاغه بیان گردیده،به مباحثی همجون علت غفلت و گریز از مرگ ،مراتب مرگ اندیشی ،تفاوت مرگ اندیشی و مرگ آگاهی واثار اخلاقی کهیاد مرگ در انسانها می تواند ایجاد کند پرداخته شده است.مرگ ،نقطه انتقال انسان از جهان محدود و ناپایدار مادی، به جهان جاودان مجرد است که حضرت علی علیه السلام با در نظر گرفتن ابعاد مختلف و زوایای گوناگون آن تعاریف در خور ،متنوع وصریحی از آن ارایه نموده اند،که در جای خود به آنها پرداخته شده است.لیکن مسئله مهم و اصلی در این پژوهش نه مرگ بلکه یاد مرگ وا مرگ آگاهی است.یاد مرگ ،که در نهج البلاغه به عنوان صفت ممیزه انسان از سایر موجودات بیان گردیده،مسئله ایی است که میتواند به عنوان یک عامل مهم و موثر دربروز و رشد فضائل و رفتارهای حسنه در انسانها ،خواه اخلاق و رفتارهای فردی ،مثل: تقوا ،قناعت،شجاعت ،دوری از معاصی ویا اخلاق ورفتارهای اجتماعی ،مثل: صله ی رحم ،امانت داری،.اصلاح روابط اجتماعی، خوش خلقی.... تاثیر گذار باشد. رفتارهایی که توجه به انها وکمکبه تقویت انها در جامعه بشری ،ضمن کاستن از ناهنجاریها وانحرافات ورفتارهای آسیب زا میان انسانها،باعث حفظ و گسترش سرمایه های اصیل اجتماعی مثل صداقت ، اعتماد عمومی،تعاون و همیاری و نوع دوستی می شود .
آیا زمین به اندازه جسم تمام آدمیان که در آن زیسته اند برای معاد جسمانی خاک دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از بحث های مهم در مورد معاد، بحث در مورد چگونگی معاد از نظر جسمانی و روحانی بودن آن است که در این زمینه از سوی فیلسوفان و متکلمان اسلامی سه نظریه مطرح گردیده است: 1 .فقط معاد جسمانی(که روح را نیز جسمی لطیف به شمار می آورند) 2 .فقط معاد روحانی 3 بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 567