جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عطار، محمد بن ابراهیم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
نماد خاک و رستنیها از دیدگاه عطار و مولوی
نویسنده:
سودابه خانزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
صورخیال
,
سمبل
,
خاک
,
گیاهان
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
زییائی محض، نهفته در حقیقت مطلق است که به واسطه سمبلها و نمادها در قالب شعر و ادبیات و عرفان قابل کشف است؛ تضادها و تفاوتهائی در طبیعت وجود دارد که هماننددیگر پدیدههای زشت و زیبا، خوب و بد، خوشایند و ناخوشایند به چشم میآید؛ همین تفاوتهاست که جهان خلقت را دلنشین و خواستنی نموده است چرا که حقیقتِ نمادی را متبلورمیسازند که گویای جمال و جلال ذات باری تعالی است به عبارت دیگر طبیعت و مخلوقات خدا، صفات گوناگون حق تعالی را متجلی میسازند.جلوههای طبیعت، رازهای نهفتهای است حاوی مفاهیم معرفتی که باید آنها را کشف کرد. نوعی بینش و نگرش ماورایی میخواهد که به کنه و ذات اشیاء برسد که حتی از پستترین و حقیرترین اشیاء و پدیدهها عمیقترین حکمتها و معارف را بیرون بکشد؛ این بینش، بینش نمادین است که با زبان بیزبانی عظمت آفرینش را در پس معانی بلند حکمی و عرفانی به تصویر میکشاند. دو تن از عارفان و شاعران بنام فارسی زبان که دارای این بینش میباشند، عطار و مولوی هستند که آثار آنها از لحاظ تاریخی اوج شعر عرفانی است. آنها با تکیه بر جهانبینی عرفانی و فرهنگهای پیشین و آموزههای اسلامی و همچنین ذوق و ادب فارسی خود نمادهایی را به تصویر کشیدهاند که از پستترین و حقیرترین اشیاء و پدیدهها، عمیقترین حکمتها و معارف را بیرون کشیدهاند. البته در این بین مولوی دارای جایگاه و شأن ویژهای است چون حتی او بر پنهانیترین لایههای عناصر خاک و رستنیها تعمق نموده و کنه ذات پدیدهها را به نظاره نشسته است و حکمت و معرفت در لوای تصویرهای عادی و معمولی را نشانه و سمبل برای حقایق معنوی قرار داده است و با ذوق هنری خود دشوارترین تجربههای عرفانی را در سمبلها و نمادهای برگرفته از زندگی عادی بیان میکند.جنبه رمزی و سمبلیک در آثار عطار و مولوی نسبت به دیگر شاعران پیشین برجستهتر است. زیرا این ویژگی در آثار آن بزرگواران را در زمره آثار عرفانی قرار داده است اما نمادپردازی در آنها به گونهای نیست که آثار گذشتگان مشاهده میکنیم که مفاهیم تکراری بر نمادهای طبیعی حتی بر زیباترین تصاویر، آثارشان را ملالآور نموده است بلکه عطار و مولوی با تکیه بر ذوق هنری خود، سمبلهای زیبائی را آفریدند که خاص تعابیر خود آنهاست و اگر تکرار و تشابهی هم مشاهده میشود، آنها آن نماد تکراری را به طرزی زیباتر و هنریتر دوباره بازآفرینی کردهاند. آنها نمادهای خاک و رستنیها را برای زیبا جلوه دادن و احساسی نمودن آثارشان به کار نبردهاند، بلکه آن نمادها را صرفاً برای بیان حقیقت درونی خود و همچنین انتقال حکمت و معرفت و معانی بلند عرفانی و مخاطب تشنه خود ارائه کردهاند. عطار و مولوی هر یک دارای تجربههای روحانی خاص خود میباشند که بینش نمادین را در آنها ایجاد نموده است اما تجربههای روحانی آنها از نوع تجربههای عادی و مشترک میان افراد نیست؛ بلکه تجربههای روحانی آنها ناشی از قابلیتهای روحی هر یک است که در وحی و الهام و رویا و عوالم روحانی فعلیت مییابد. با این تفاوت که عطار با «درد» این واقعه را تجربه کرده است اما مولوی با «عشق». اما درد و عشق از یک سنخند: کسی که دردمند است عاشق است و کسی که طعم عشق را چشیده است طعم تلخ درد را نیز خواهد چشید. چنین انسانی میتواند جایگاه خود را در عالم و کل کائنات بیابد و به دیگران نیز جایگاهشان را متذکر شود. بنابراین یکی از ابزارهای معرفتی، نماد و نمادپردازی است؛ ابزاری که از حقیقت و هستی شیء سخن میگوید و معنای نهفته در آن را آشکار میسازد، به اشیاء روح میبخشد و آن را متعالی میسازد؛ ذهن و روح انسان را به کمال میرساند و او را به خالق یکتا پیوند میدهد و جهان و طبیعت را همچون ظهور و نشانه خداوند معرفی میکند. چرا که هدف از خلقت شناخته شدن ذات باریتعالی بوده است و خداوند خود این آیات و نشانهها را برای درک اسرار در انسان به ودیعه گذاشته است و به انسان متذکر میشود که در وادی سرگردانی پرسه نزنند و عملکنندگان به حکمت و معرفتی باشند که زیبائی گفتارشان شده است تا اینکه رستگار شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدایح نبوی در شعر بوصیری و عطار نیشابوری
نویسنده:
فواد منیجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شَعَرَ
,
شعر
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مدحیات
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
مدحیات
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
بوصیری، محمدبن سعید
چکیده :
بوصيري و عطار دو شاعر مسلمان هستند كه در باره ي پيامبر (ص) مدايح قابل توجهي دارند. مضاميني همچون حقيقت محمدي، معجزات و كرامات پيامبر (ص)، معراج، فضايل اخلاقي، برتري بر ديگر پيامبران و شفاعت از جمله مواردي است كه هر دو شاعر به آن پرداخته اند، اما مضاميني همچون مقدمه غزلي، نقد عقايد اهل كتاب و جنگ و جهاد را تنها بوصيري بكار برده است . بوصيري صفات پيامبر را مستقيم و سيره وار بكار برده اما عطار مطالب را به دو شيوه مستقيم و غير مستقيم يا رمز گونه ذكر كرده است، موارد غير مستقيم عطار در خلال تصاويري هنري آمده است كه خواننده را به خود جذب مي نمايد، مدائح بوصيري به دليل سادگي و عاميانه بودن مورد پسندهمگان واقع شده و علي الخصوص برده به عنوان يك شاهكار ادبي جاودانه باقي مانده كه مورد معارضه شاعران مختلف در طول قرون متمادي قرار گرفته است، اما مدايح عطار را اكثراً خواص صوفيه خوانده و بدان توجه كرده اند . از سوي ديگر نگاه عطار به پيامبر (ص) و صفات و رفتار او نگاهي صوفيانه و عرفاني بوده و سير مراحل عرفاني را در آن حضرت به تجلي كشيده است، اما نگاه بوصيري نگاهي زميني بودهو او توان حركت در وادي عرفان را ندارد . هر دو شاعر نسبت به تعصب اظهار بيزاري كرده و در كنار مدح پيامبر به مدح اهل بيت و اصحاب نيز پرداخته اند. بوصيري همه مدايحش را در قالب قصيده بيان كرده اما عطار متنوع تر عمل كرده و مدايحش را در قالب هاي مثنوي، رباعي و قصيده آورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل ساختار ادبی مدح و معراج پیامبر (ص) در متون منظوم فارسی تا پایان قرن ششم (با تأکید بر آثار سنایی، جمالالدین اصفهانی، خاقانی، نظامی و عطار)
نویسنده:
علیرضا جوهرچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معراج
,
ادبیّات فارسی
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن ششم هجری قمری
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مدحیات
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
مدحیات
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مدحیات
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
ساختار ادبی
,
مدحیات
,
منظومه (ادبیات)
,
قرن ششم هجری قمری
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
خاقانی، بدیلبن علی
,
نظامی، الیاسبن یوسف
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
جمالالدین اصفهانی، محمدبن عبدالرزاق
,
هنر و علوم انسانی
,
ساختار ادبی
,
مدحیات
,
منظومه (ادبیات)
,
جمالالدین اصفهانی، محمدبن عبدالرزاق
,
خاقانی - بدیل بن علی
چکیده :
مدح و معراج پیامبر(ص)، از موضوعات کهن در ادبیات فارسی است. برخی از شاعران پارسیگو، در کنار پرداختن به موضوع توحید و خداشناسی، به بعد دیگر اصول دین یعنی نبوت پیامبر(ص) توجه کردهاند. آنان با برشمردن برخی از صفات و ویژگیهای والای آن حضرت، به مدح و گاهی به وقایع معراج پرداختهاند. این نوشتار، به رویکرد شاعرانی چون سنایی، جمالالدین، خاقانی، نظامی و عطار در این زمینه میپردازد و ضمن بررسی و تحلیل ساختارهای ادبی مورد استفاده آنها، به حجم و کاربرد این ساختارها در آثار آنان اشاره میکند. بدیهی است میزان اطلاعات قرآنی، روایی و تاریخی و نیز محبت و ارادت هر یک از این شاعران را از تعداد ابیاتی میتوان دریافت که به موضوع مدح و معراج پیامبر(ص) اختصاص دادهاند. گفتنی است تا اوایل قرن ششم قمری، شاعران یاد شده از لحاظ خلاقیت و هنر شعری در زمینه مدح و معراج پیامبر(ص)، سرآمد شاعران دیگر به شمار میآیند. براساس این پژوهش، خاقانی و نظامی بیشتر به ساختار ادبی معراج توجه کردهاند، در حالی که شاعران دیگر به ویژه عطار، به جنبههای تاریخی و روایی مدح و معراج، بیش از جنبه ادبی آن پرداختهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وادی های سلوک در چهار مثنوی عطار و مقایسه آن با سفرهای چهارگانه عرفا
نویسنده:
منصوره برزگرکلورزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک عرفانی
,
شهوت
,
منطق الطیر
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
منطقالطیر
,
مصیبتنامه (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
چکیده :
عطار در منطقالطیر طریق سلوک را دارای هفت وادی میداند: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر و فنا. در این مثنوی سالک با شیخ عطار سفر اول را طی میکند. هفت وادی همان اطوار سبعه سفر اول هستند که او به زبان عارفانه خود آنها را بیان میکند و در نهایت سالکان عطار نیز چون عارف در سفر اول به فنا در ذات الهی میرسد.در دومین مثنوی عطار که مصیبتنامه است، سالک که فکر قلبی است سیر آفاقی و انفسی در میان تمام کائنات آغاز میکند و سرانجام پیامبر اکرم او را به سوی پنج وادی راهنمایی میکند که عبارتند ازحس، خیال، عقل، دل و جان. سالک در وادی آخر متوجه میشود، در تمام جهان تنها یک حقیقت است و آن ذات اقدس خداوند است. این منظومه در واقع با سفر دوم عرفا مرتبط است چرا که در این مثنوی، سالک سفر در ذات دارد و او در دریای جان غرق میشود و برای ادامه سفر خود آماده میشود که شیخ عطار آن را در کتاب دیگری آورده است.آن کتاب الهینامه است که در آن شیخ برای جان، شش پسر در نظر میگیرد در واقع شش وادی که سالک باید از آنها عبور کند. نفس، آرزوی شهوت دارد. شیطان با وساوس خود او را گمراه میکند. عقل خواهان جاه است. علم در پی چیزهای بیاهمیت میرود در حالیکه علم واقعی، علم کشف اسرار است. فقر پادشاهی ناپایدار دنیوی را میطلبد و در نهایت توحید کل است که دین و دنیا را با هم میخواهد. این مثنوی ادامه سفر دوم است که سالک در آن به عبودیت میرسد و دیگر خود را در میان نمیبیند.درآخرین منظومه، اسرارنامه شیخ وادیی نیاورده است و خطاب به انسان هیجده مقاله را سروده و در آنها بتدریج همراه سالک سفر سوم نیز به پایان میرساند. در این سفر سالک در عوالم جبروت و ملکوت و ناسوت سفر میکند و از صفات و افعال الهی خبر میدهد اما به مقام نبوت نمیرسد. در پایان این سفر است که سالک عطار به مقام علوی میرسد و پند و اندرز میدهد و میتواند از ذات و صفات الهی خبر دهد.شیخ عطار سفر چهارم را چون برای انبیا و کاملان راه است و نه برای سالکان، در مثنویهای خود نیاورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تکاملی انسان در مصیبتنامه عطار
نویسنده:
سبیکه اسفندیار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکامل تاریخی
,
سلوک عرفانی
,
کمال انسانی
,
ادبیّات فارسی
,
آموزه دینی
,
ادبیات عرفانی
,
طریقت
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
ولایت (عرفان)
,
مصیبتنامه (کتاب)
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
چکیده :
مثنوی مصیبت نامه، به عنوان اثری معناگرا با ساختاری داستانی، در پس آموزه های عرفانی و اخلاقی و با زبان بی تقیّد و انتقاد گونه ی عطار که در سخن پیران، کاملان و مجنونان مصیبت نامه جلوه می کند، در پی آن است که آدمی را که به نسیان حقیقت مبتلا است؛ به معرفت دردمندی آشنایی دهد و طالب حقیقت را با شگردهای سلوک، به سرمنزل مقصود برساند. سالک مصیبت نامه، تحت عنایت خداوند و ولایت پیر تا ولایت پیامبر خاتم، توأم با جهدی مداوم و با طی کردن عوالم آفاق و انفس، به معرفت جان خویش به عنوان نخستین گام در معرفت حق و کمال معنوی آدمی در کسوت بندگی می رسد؛ تا به قول عطار در پایان مصیبت نامه، قدم های بعدی تکامل معنوی را در حق بردارد که شرح آن منوط به اذن پروردگاراست.این پایان نامه بر آن است که با بررسی همه ی نکات و دقایق عرفانی، در پس حکایات، آموزه ها، شخصیت ها و ... به بررسی سیر کمالی سالک طریقت و در نگاهی گسترده تر، طریق رسیدن آدمی از پس حجاب جسم و جهان به حقیقت و کمال انسانی بپردازد و نشان دهد که همه ی تضادهای طریقت؛ چون خوف و رجا، قهر و لطف، سختی و راحتی و... ظرفیت وجودی سالک را برای درک مقام فنا و رسیدن به مقام کاملان بالامی برد و جان سالک را آشنای نسیمی از حقیقت الهی می سازد. در این زمینه، در پرتو حکایات، از برترین و فروترین افراد که عطار مسائل عرفانی را از زبان آنان تبیین می نماید، سود جسته شده ودر پرتو سخنان عرفانی در آغاز مقالات، صفات و مقامات طریقتاثبات گشته است؛ صفاتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم، توشه و دلیل رسیدن سالک به مقصد حقیقت و مقام انسان کامل است. در این پایان نامه سعی می شود، نظریات معرفتی عطار راجع به کمال هر یک از موجودات عالم، یک اصل دانستن جنون دیوانه و عشق مردان کامل، دردمندی حق، راهبران طریقت و ...نیز تبیینگردد تا سرانجام، انسان کامل در آینه ی صفات آشکار شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مظاهر عدالت در آثار منظوم عرفانی با تکیه بر اشعار سنایی و عطار
نویسنده:
سکینه احمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زبان و ادبیات فارسی
,
شَعَرَ
,
عدالت(فقه)
,
شعر
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
سنایی، مجدود بن آدم
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
سنایی، مجدودبن آدم
چکیده :
در این پایاننامه در وهله اول معنا و مفهوم واژه عدل از فرهنگها و لغتنامههای فارسی و عربی و فرهنگهای اختصاصی علم کلام و فلسفه استخراج شده است . در گفتار دوم در باره عدالت گرایی عرفا شروع کرده، پس از آن به سراغ عدالت از دیدگاه سنایی پرداخته شده است . پس از بررسی آثار سنایی، آثار عطار مورد بررسی قرار گرفته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید